Ruimte-tijd, tijd-ruimte

Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Ruimte-tijd, tijd-ruimte

Bericht door Tardis » 07 nov 2012, 12:43

Bedoel je het Corioliseffect? Windrichting buigt inderdaad af, alleen in precies tegengestelde richting van wat jij schrijft. Op het noordelijk halfrond buigt de wind naar links en op het zuidelijk halfrond naar rechts. Waarom dat is wordt duidelijk in de gelinkte tekst. http://nl.wikipedia.org/wiki/Corioliseffect

Afbeelding

Dan nog wordt er hier gegoocheld met termen als donkere energie en donkere materie. Beide zijn een soort hocus pocus in de fysica want niemand weet wat het is. De termen zijn bedacht om leemtes in onze kennis van de kosmos en kosmische verschijnselen een naam te geven. De plaatsen waar donkere materie zich bevindt (in de kosmos) is zelfs voor een deel in kaart gebracht om een beeld te krijgen van hoe 'donkere materie' zich over de ruimte verdeelt.

Afbeelding

http://www.brighthub.com/science/space/ ... 93310.aspx#

We kunnen er nog erg weinig over zeggen en 'to be brutally honest' mij bekruipt het gevoel dat Peter Wilberg het zelf ook niet weet en zich verschuilt achter een ondoorgrondelijke woordkeus om voor de meute de schijn op te houden dat de kosmos voor hem geen geheimen meer heeft. En de lezer die er van uit gaat dat de man een diepe wijsheid verkondigt associeert er lustig op los om het cryptische verhaal voor zichzelf kloppend te krijgen.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
shaffy
Onderzoeker
Berichten: 457
Lid geworden op: 24 sep 2012, 22:48

Re: Ruimte-tijd, tijd-ruimte

Bericht door shaffy » 07 nov 2012, 16:03

Oké vreemd! want hier staat het omgekeerde? http://www.natuurkunde.nl/artikelen/vie ... tId=768795
Ik ben geen wetenschapper en weet nu niet of wiki of natuurkunde gelijk heeft.


Vooropgesteld dat het zeer moeilijk is om iets te bewijzen wat zich niet op stoffelijk gebied begeeft.
De wetenschap staat voor een 'bodemloze brug'. daar waar de tijdloosheid begint.
Gast1 heeft dat mooi beschreven hoe hij de tijdloosheid ondervind.
Het verhaal van Peter Wilberg zit complex in elkaar, dat zonder meer. Maar dat zegt niets over waarom hij zo schreef. Voor de een herkenbaar - tussen de regels door - en voor de ander niet. We geven allemaal een eigen aanvulling op zijn verhaal.
Waardering aan jou tardis en ook kiddo, jullie nuchtere kijk zorgt voor evenwicht tussen mysterie en wetenschap.
;P!
Voorspelling van Nostradamus, ik zou opgraven 123.584 romeinse munten en 680.00 goudstaven.
Mijn vondsten tot op heden zijn; 307.900 blik-clipjes en 6000 roestige spijkers

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Ruimte-tijd, tijd-ruimte

Bericht door Tardis » 07 nov 2012, 17:36

shaffy schreef:Oké vreemd! want hier staat het omgekeerde? http://www.natuurkunde.nl/artikelen/vie ... tId=768795
Nee, daar staat precies het zelfde:
Op het noordelijk halfrond draait de lucht rond een lagedrukgebied tegen de klok in
Dus buigt de baan van de wind af naar links. :wink:

Vooropgesteld dat het zeer moeilijk is om iets te bewijzen wat zich niet op stoffelijk gebied begeeft.
Dat ben ik met je eens. Mij gaat het er vooral om dat de tekst van Peter Wilberg zo vaag is dat je er alle kanten me op kunt. Net als een schilderij waarin de schilder zijn gevoel uitdrukt. Kunstkenners zien er van alles in wat de schilder helemaal niet bedoeld heeft. Op zichzelf is dat niet erg, want misschien komen de mensen al discussiërend tot nieuwe ideeën. Dat is dan niet op basis van de door de kunstenaar/schrijver aangereikte informatie maar uitsluitend op basis van wat de toeschouwer/lezer er zelf van maakt.
Waardering aan jou tardis en ook kiddo, jullie nuchtere kijk zorgt voor evenwicht tussen mysterie en wetenschap.
Dat is wel mijn bedoeling ja. Er is meer tussen hemel en aarde en lang niet alles is voor iedereen in woorden uit te drukken. Maar als je dat niet kunt moet je het ook niet willen proberen want het is gedoemd te mislukken. Bovendien is het niet nodig om alles te willen weten: we Zijn er nu eenmaal en het precieze hoe? en waarom? mag van mij een onbeantwoorde vraag blijven.

David Bohm is wel goed in staat om te verwoorden wat hij denkt en ik vind zijn visie op perceptie wel passen binnen dit onderwerp.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gast1

Re: Ruimte-tijd, tijd-ruimte

Bericht door Gast1 » 07 nov 2012, 19:58

Bovendien is het niet nodig om alles te willen weten: we Zijn er nu eenmaal en het precieze hoe? en waarom? Mag van mij een onbeantwoorde vraag blijven.
Hééj ... Voor zover ik niets met verbazing ende verwachting heb, vind ik dit wel bijzonder om te vernemen ... Waarom mag dat dan van jou een onbeantwoorde vraag blijven ...?

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Ruimte-tijd, tijd-ruimte

Bericht door Witte wel » 07 nov 2012, 22:33

Tardis schreef: Op zichzelf is dat niet erg, want misschien komen de mensen al discussiërend tot nieuwe ideeën.
Gezonde gedachtegang, niet.
Ik schreef dan ook, De bedoeling van dit stuk is om de beide begrippen te leren begrijpen
Van elkaar leren is ook leren.
En och, als er dan een reactie met een vingerwijzing binnenvalt naar zweverige personen, zie ik dat als volwaardig geconditioneerd handelen wat ook wederom het eigen karakter bezit, en daarom ook bijdraagt tot inzichten.

Mooi van dhr Bohm de spiegel erbij te halen waardoor men de vraag kan stellen of dat de reflectie nu is wat wij aangeleerd hebben of is het werkelijkheid. Of bepaald ons denken, wat voor velen een nagenoeg pure vorm van conditionering bezit, wat wij aannemen wat werkelijkheid is.

Als voorbeeld neem ik nu even de huiskat.
Wij weten via de wetenschap hoe het oog van de kat werkt. Wij kennen nagenoeg alle facetten van dat oog en we zouden dus ook kunnen veronderstellen dat de kat hetzelfde ziet als de mens. Dat wordt zelfs vaak beweerd.
Maar dat kan geen waarheid zijn omdat de perceptie uit een manifest denkwerk, hersenwerk, is en wat een huiskat niet kan op de wijze die wij mensen hanteren. Een huiskat ziet daarom totaal iets anders en vormt een ander beeld dan wij mensen dat doen. Beeldvorming en perceptie is afhankelijk van de conditionering van het individu, of dat nu een mens of dier is. Ik vraag mij wel eens af wat een kat zou zien in een spiegel. Mijn katten reageren nagenoeg niet op hun eigen reflectie maar wel op andere bewegende objecten in een spiegel.


Ik ga er, net als dhr Bohm, vanuit dat een perceptie, waarneming, uit het manifest daarom afhankelijk is van de criteria die daarbij invloed uitoefenen, en in hoeverre die criteria vallen onder welke graad van conditionering en hoe ons menselijk denken hierin een rol speelt.

Ik zie tijd als een samenpersing en limitering, en ruimte als een expansie mogelijkheid.
De “ruimte” tijd-ruimte kent daarom een expansie van mogelijkheden terwijl als de “event horizon” wordt overschreden en de “ruimte” ruimte-tijd, ons geconditioneerd denken en daardoor ook onze perceptie uit het manifest, betreden wordt, werpen de diverse blokkades zich op vanuit het geconditioneerd dualistisch denken. Hierdoor ontstaat een werkelijkheid volgens principes. Maar dan wel “onze” principes en geen universele. Universeel is voor alles geldend. Daarom ziet Stephen Hawkings dan ook “tijd” als één van de drie factoren om materie een vorm te laten verkrijgen.
Onze perceptie is enkel voor ons als mens geldend en is daarom een aangeleerd gebeuren. Kent zijn begrenzingen en mogelijkheden maar wel volgens een bepaald model.
Het model valt onder een mogelijkheid van ruimte-tijd beleving en zou er van een universele gebeuren sprake zijn dan valt dat onder tijd-ruimte wat alle opties tot verwerkelijking bezit.

Kleine opmerking:
Het gaat er in deze topic niet over wat "iemand" schrijft, maar "wat" er geschreven wordt dóór iemand zodat het niveau op peil blijft en de discussie inhoudelijk.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
shaffy
Onderzoeker
Berichten: 457
Lid geworden op: 24 sep 2012, 22:48

Re: Ruimte-tijd, tijd-ruimte

Bericht door shaffy » 08 nov 2012, 01:04

Ik ga hier een afbeelding plaatsen dat past in deze topic.


Afbeelding


De man rechts breekt zijn eigen 'oog' open. Dat is te zien aan de openbrekende bol waarin zijn beeld ondersteboven is geprojecteerd dat op het netvlies gebeurd.
Zijn inzicht dat het leven slechts een kringloop is ( zie deel van voet links dat bij de man rechts hoort ) na zijn dood overstapt in een volgend dimensie om zijn vergane kennis verder uit te diepen.(lopend over de bollen) De inzicht dat elk kennis in beeld en woord van buitenaf een bespiegeling is (gekeerde blokken) vanuit de eeuwigdurende kosmos.
De inzicht dat elk gevoel in beeld en woord van binnenuit de bespiegeling is waarin hij thuis is ( bovenaan 2 ronde cirkels in 3d samengevoegd wordt als 1) Door het samenvoegen licht en schaduw slechts het tegenover gestelde van elkaar is en dat beide krachten( zwart/wit blokken) in evenwicht is. Dat slechts de keuze daarin het leven bepaalt. (wegduwen oogbol)
Voorspelling van Nostradamus, ik zou opgraven 123.584 romeinse munten en 680.00 goudstaven.
Mijn vondsten tot op heden zijn; 307.900 blik-clipjes en 6000 roestige spijkers

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Ruimte-tijd, tijd-ruimte

Bericht door Witte wel » 08 nov 2012, 01:25

Twee beweringen van dhr Bohm.

Dhr Bohm gelooft dat de reden waarom subatomaire deeltjes in staat zijn om met elkaar in contact te blijven, ongeacht de afstand tussen hen, is niet omdat ze één of ander mysterieus signaal heen en weer sturen, maar omdat hun onderscheid wellicht een illusie is. Hij beweert dat op een dieper niveau van de werkelijkheid zulke deeltjes geen individuele entiteiten zijn, maar in feite extensies zijn van één en hetzelfde fundamentele iets.

Volgens dhr Bohm vertelt de schijnbare sneller-dan-het-licht connectie tussen subatomaire deeltjes ons in feite dat er een diepere laag van de werkelijkheid is waarmee we niet bekend zijn; een complexere dimensie voorbij die van onszelf. En, zo voegt hij toe, we zien objecten zoals subatomaire deeltjes als afgescheiden van elkaar omdat we slechts een deel van hun realiteit zien.

Ik vraag mij af waar dat fundamentale iets en dat andere deel van realiteit zich dan bevindt. [think]
Is dat dan niet die “ruimte” die de wetenschap niet kent als zijnde tijd-ruimte?

Dhr Bohm is ervan overtuigd dat het universum een hologram is evenals dhr Pribram.
Ik zal later een topic plaatsen over het holografisch universum waarin deze theorie uiteengezet is van kwantumfysicus David Bohm van de Universiteit van Londen en neurochirurg Karl Pribram van Stanford University.


Fantastisch mooie afbeelding shaffy.
Ik kan niet anders zeggen dan dat je een helder beeld neer zet. ;P!
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Ruimte-tijd, tijd-ruimte

Bericht door Tardis » 08 nov 2012, 11:23

Gast1 schreef:
Bovendien is het niet nodig om alles te willen weten: we Zijn er nu eenmaal en het precieze hoe? en waarom? Mag van mij een onbeantwoorde vraag blijven.
Hééj ... Voor zover ik niets met verbazing ende verwachting heb, vind ik dit wel bijzonder om te vernemen ... Waarom mag dat dan van jou een onbeantwoorde vraag blijven ...?
Dat heb ik je al eens eerder laten weten toch? Misschien het vorige forum. Ik maak deze opmerking uit de grond van mijn hart. Ik heb een paar zekerheden en van daaruit ben ik gaan zoeken en heb ik meer informatie gevonden die er op aansluit. Deze innerlijke wetenschap is de basis waar ik mee door het leven kan en aanvullende informatie is welkom als ik er van op aan kan dat het waar is, b.v. doordat anderen het grondig getest hebben of doordat ik het zelf bij herhaling heb ondervonden. De wereld waarin we leven is voor mij al wonderlijk genoeg en ik vind het prettig als ik me kan verbazen over iets wat ik nog niet ken, daarom zou ik niet alles willen weten want dan zou ik me nergens meer over kunnen verbazen.

Een voorbeeld van iets waar ik me nog steeds over kan verbazen is de constatering dat atomen voornamelijk uit lege ruimte bestaan. Als we dan gaan onderzoeken waaruit de 'bouwstenen' van die atomen bestaan blijken die 'bouwstenen' ook voornamelijk uit lege ruimte te bestaan, en hoe dieper je naar de oorsprong van materie gaat kijken hoe minder je over houdt. De materie glipt bij wijze van spreken tussen je vingers door en uiteindelijk houd je alleen nog een ogenschijnlijk oneindige oceaan van golffuncties over. Aan de ene kant ben je nieuwsgierig naar wat er dan golft en hoe een golfbeweging materie kan vormen, aan de andere kant hoef je dat helemaal niet te weten als je bij de bakker heerlijk geurend versgebakken brood koopt.

Ik heb vanaf 1984 tot rond 1990 met enige regelmaat momenten van sterk verhoogd bewustzijn gehad en dan overvielen me o.a. dit soort gedachten tijdens alledaagse gebeurtenissen. Letterlijk als ik bij de bakker een brood kocht, of in de drukke stad een zebrapad over stak. Daar had ik op die momenten meer last van dan dat het me wat opleverde omdat ik op die momenten de alledaagse werkelijkheid oversteeg alsof ik me tegelijkertijd in en buiten deze wereld bevond, interactie met mensen was op die momenten heel vervreemdend. Sinds ongeveer 1990 heb ik dit niet meer en ik vind het wel best zo.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Ruimte-tijd, tijd-ruimte

Bericht door Tardis » 08 nov 2012, 13:10

Witte wel schreef:Ik zie tijd als een samenpersing en limitering, en ruimte als een expansie mogelijkheid.
Ah, okay. Waarschijnlijk begrijp ik wat je bedoelt. Ik laat het nog op me inwerken, misschien kan ik hier later inhoudelijk op reageren.

Ik omschrijf het verschijnsel tijd anders, namelijk een reeks van ruimtelijke toestanden. Zoals ik me tijd voorstel kun je een vergelijking maken met film. Ieder plaatje op de filmrol ziet er uit als een foto, alsof de tijd stil staat. Het volgende plaatje is al een klein beetje anders. Een hele reeks plaatjes maakt duidelijk dat er iets in de 3D ruimte verandert. Tijd maakt beweging in de ruimte mogelijk. Het tijd-ruimte continuüm vloeit in elkaar over en tijdsnelheid en de vorm van ruimte worden allebei beïnvloed door massa. Tenminste, zo begrijp ik 3D ruimte in combinatie met lineaire tijd.

Lineaire tijd beschouw ik als een speciale toestand van tijd. Net als alle beeldjes op de filmrol tegelijkertijd op de film aanwezig zijn (het begin en het eind staan er tegelijkertijd op) heb ik het sterke vermoeden dat alle gebeurtenissen die we meemaken tegelijkertijd aanwezig zijn. Dan zou je tijd als een punt kunnen voorstellen. In dat tijdpunt zijn alle gebeurtenissen met elkaar verbonden. Deze hypothese, gekoppeld aan de non-localiteit waar fysici mee geconfronteerd worden, maakt dat de begrippen 'hier' en 'nu' in absolute zin betekenisloos zijn. 'Hier' als plaats bepaling en 'nu' als tijdsbepaling komen beide voort uit het 'uitspreiden' van de ruimte van een punt naar 3D en het 'uitrollen' van tijd van een punt naar een lijn. Dat is de wereld waarin wij ons begeven, maar het is niet de enige wereld. In de kwantumwereld gedragen tijd en ruimte zich anders: meer in overeenstemming met een andere vorm van ruimtelijkheid en een andere vorm van tijd.
Onze perceptie is enkel voor ons als mens geldend en is daarom een aangeleerd gebeuren.
Mee eens. Daarom noemt men wat er in de kwantumwereld gebeurt onlogisch. We redeneren vanuit de ons bekende werkelijkheid. De nog te ontdekken werkelijkheid zoals die van de kwantumwereld heeft zijn eigen logica die ons exotisch of zelfs 'niet van deze wereld' aandoet.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Ruimte-tijd, tijd-ruimte

Bericht door Tardis » 08 nov 2012, 13:36

Witte wel schreef:Ik vraag mij af waar dat fundamentale iets en dat andere deel van realiteit zich dan bevindt. [think]
In ons en om ons heen. De tweeling deeltjes waar David Bohm het over heeft werden aanvankelijk beschouwd als twee aparte deeltjes die, al zijn ze lichtjaren van elkaar verwijderd, ogenblikkelijk allebei reageren op een impuls die één van de tweelingdeeltjes beïnvloedt. Ze reageren alsof ze één deeltje zijn en misschien is dat inderdaad het geval. Één deeltje, ogenschijnlijk op twee plaatsen tegelijk. Een deeltje kan ook op 3000 plaatsen tegelijk zijn, tenminste, dat is een paar jaar geleden geclaimd. Het verschijnsel wordt non-localiteit genoemd en betekent in mijn eigen woorden dat er in de kwantumwereld geen wezenlijk verschil is tussen 'hier' en 'overal'.
Is dat dan niet die “ruimte” die de wetenschap niet kent als zijnde tijd-ruimte?
Wat in de tekst met de tijd-ruimte bedoeld wordt is me nog steeds niet duidelijk dus ik geef er geen antwoord op.
Dhr Bohm is ervan overtuigd dat het universum een hologram is evenals dhr Pribram.
Ik zal later een topic plaatsen over het holografisch universum waarin deze theorie uiteengezet is van kwantumfysicus David Bohm van de Universiteit van Londen en neurochirurg Karl Pribram van Stanford University.
Daar is al een topic over.

edit: Ik heb gezocht naar dat onderwerp, maar 'Holographic Universe' wordt door de zoekmachine niet herkend. Ik weet zeker dat we het hier al eens eerder over hebben gehad, maar het is denk ik beter om er een nieuw topic aan te besteden want het onderwerp is razend interessant. ;P!
Laatst gewijzigd door Tardis op 08 nov 2012, 14:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Ruimte-tijd, tijd-ruimte

Bericht door Beatrix Kiddo » 08 nov 2012, 13:41

Tardis schreef:Een deeltje kan ook op 3000 plaatsen tegelijk zijn, tenminste, dat is een paar jaar geleden geclaimd.
Er is een hypothese, van Feynman als ik me niet vergis, die stelt dat er maar 1 elektron in het universum is. Die zou zich op zo'n manier door tijd en ruimte verplaatsen dat hij overal tegelijk aanwezig is. :shock:
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Ruimte-tijd, tijd-ruimte

Bericht door Tardis » 08 nov 2012, 13:45

Beatrix, de hypothese die jij noemt kende ik niet en is inderdaad :shock:

In een filmpje dat ik lang geleden al vond krijg ik van de fysicus die het er over heeft niet de indruk dat 1 deeltje op 3000 plaatsen tegelijk nog om een hypothese gaat.

edit: hij zegt het op 2:22

Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
shaffy
Onderzoeker
Berichten: 457
Lid geworden op: 24 sep 2012, 22:48

Re: Ruimte-tijd, tijd-ruimte

Bericht door shaffy » 08 nov 2012, 15:39

Is dat dan niet die “ruimte” die de wetenschap niet kent als zijnde tijd-ruimte?
Wat in de tekst met de tijd-ruimte bedoeld wordt is me nog steeds niet duidelijk dus ik geef er geen antwoord op.
tijd-ruimte
Op een wetenschapsforum las ik iets over versnelling en vertraging van tijd.

Als vertraging van tijd ontstaat door een ruimtekromming dat voor lichtsnelheid zorgt, dan is het realistisch mogelijk dat een ongekende snelheid in tijdloosheid kan veranderen in de snelheid waarin het licht stilstaat.
Voorspelling van Nostradamus, ik zou opgraven 123.584 romeinse munten en 680.00 goudstaven.
Mijn vondsten tot op heden zijn; 307.900 blik-clipjes en 6000 roestige spijkers

Gast1

Re: Ruimte-tijd, tijd-ruimte

Bericht door Gast1 » 08 nov 2012, 19:20

Tardis schreef:
Gast1 schreef:
Bovendien is het niet nodig om alles te willen weten: we Zijn er nu eenmaal en het precieze hoe? en waarom? Mag van mij een onbeantwoorde vraag blijven.
Hééj ... Voor zover ik niets met verbazing ende verwachting heb, vind ik dit wel bijzonder om te vernemen ... Waarom mag dat dan van jou een onbeantwoorde vraag blijven ...?
Dat heb ik je al eens eerder laten weten toch? Misschien het vorige forum. Ik maak deze opmerking uit de grond van mijn hart. Ik heb een paar zekerheden en van daaruit ben ik gaan zoeken en heb ik meer informatie gevonden die er op aansluit. Deze innerlijke wetenschap is de basis waar ik mee door het leven kan en aanvullende informatie is welkom als ik er van op aan kan dat het waar is, b.v. doordat anderen het grondig getest hebben of doordat ik het zelf bij herhaling heb ondervonden. De wereld waarin we leven is voor mij al wonderlijk genoeg en ik vind het prettig als ik me kan verbazen over iets wat ik nog niet ken, daarom zou ik niet alles willen weten want dan zou ik me nergens meer over kunnen verbazen.

Een voorbeeld van iets waar ik me nog steeds over kan verbazen is de constatering dat atomen voornamelijk uit lege ruimte bestaan. Als we dan gaan onderzoeken waaruit de 'bouwstenen' van die atomen bestaan blijken die 'bouwstenen' ook voornamelijk uit lege ruimte te bestaan, en hoe dieper je naar de oorsprong van materie gaat kijken hoe minder je over houdt. De materie glipt bij wijze van spreken tussen je vingers door en uiteindelijk houd je alleen nog een ogenschijnlijk oneindige oceaan van golffuncties over. Aan de ene kant ben je nieuwsgierig naar wat er dan golft en hoe een golfbeweging materie kan vormen, aan de andere kant hoef je dat helemaal niet te weten als je bij de bakker heerlijk geurend versgebakken brood koopt.

Ik heb vanaf 1984 tot rond 1990 met enige regelmaat momenten van sterk verhoogd bewustzijn gehad en dan overvielen me o.a. dit soort gedachten tijdens alledaagse gebeurtenissen. Letterlijk als ik bij de bakker een brood kocht, of in de drukke stad een zebrapad over stak. Daar had ik op die momenten meer last van dan dat het me wat opleverde omdat ik op die momenten de alledaagse werkelijkheid oversteeg alsof ik me tegelijkertijd in en buiten deze wereld bevond, interactie met mensen was op die momenten heel vervreemdend. Sinds ongeveer 1990 heb ik dit niet meer en ik vind het wel best zo.
Even off-topic ... Ik herinner me onze schriftelijke discussie. Dat was inderdaad het vorig forum. Ik heb even een kleurtje gegeven aan datgene waar ik me dus nog steeds in bevind en ik heb er geen last van (wanneer ik het benoem hebben anderen er volgens mij wel last van :grin: ) ...
'Alledaagse werkelijkheid' is mijn beeld van de ge(programmeerde)conditioneerde maatschappij, anders te noemen: 'de waan van de dag' ... Waarbij jij waarschijnlijk gelijk hebt en ook verstandiger bent (geen grapje en/of onderliggende toon) om het los te laten of dat het jou losgelaten heeft. Ik kan het echter niet loslaten of andersom. Het biedt me een enorme meerwaarde. Jouw filmpje 'Are We all Connected What IS Entanglement!' kan ik me ook van het vorig forum herinneren. Leuk!
;P! .... en on-topic maar weer.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Ruimte-tijd, tijd-ruimte

Bericht door Tardis » 08 nov 2012, 19:48

shaffy schreef:
Tardis schreef:Wat in de tekst met de tijd-ruimte bedoeld wordt is me nog steeds niet duidelijk dus ik geef er geen antwoord op.
tijd-ruimte
Op een wetenschapsforum las ik iets over versnelling en vertraging van tijd.
Ja, daar zal het ruimte-tijd continuüm bedoeld zijn zoals in de fysica gebruikelijk is. In de tekst die Witte wel heeft geplaatst wordt er aan ruimte-tijd een andere betekenis gegeven en dan komt tijd-ruimte er ook nog bij en na herhaald lezen is het voor mij nog steeds niet duidelijk wat ermee bedoeld wordt.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Ruimte-tijd, tijd-ruimte

Bericht door Witte wel » 08 nov 2012, 20:09

Tardis schreef:edit: Ik heb gezocht naar dat onderwerp, maar 'Holographic Universe' wordt door de zoekmachine niet herkend. Ik weet zeker dat we het hier al eens eerder over hebben gehad, maar het is denk ik beter om er een nieuw topic aan te besteden want het onderwerp is razend interessant. ;P!
Had ik ook al gedaan en diverse zoektermen gaven geen thuis. Dus vandaar dat ik dit opperde. Ik zet hem er vanavond op. :wink:
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
shaffy
Onderzoeker
Berichten: 457
Lid geworden op: 24 sep 2012, 22:48

Re: Ruimte-tijd, tijd-ruimte

Bericht door shaffy » 10 nov 2012, 13:08

tijdloze bewustzijn
Rond mijn 10e ervaarde ik voor het eerst heel bewust een tijdloosheid dat daarna vaker terugkwam
Het beangstigde mij in het begin, zeker doordat heden verleden en toekomst samengeperst waren in een dat omdat het aardse tijd in mijn gevoel opgeheven was, zodat ik niet meer kon bepalen of ik in het huidige leefde.
Elk stap nemen dat zowel een eeuwigheid leek maar ook minder dan een fractie of zelfs teruguit, dat is een vreemde gewaarwording.
Daarbij ondervond ik ook een gewichtloosheid in het lopen of iets vastpakken waarin het gevoel watte leek, verdoofd in iedergeval..
Voor mijn ouders was dit moeilijk te begrijpen omdat aan de buitenkant niets te merken viel behalve dat ik angstig mijn bevindingen vertelde op een moment die niet eens meer bestond
Deze ''twilight zone'' diende zich plotseling aan, dat kon in de stad zijn of thuis lui op de bank, school enz. Overal dus.
Natuurlijk is dit niet wetenschappelijk te bewijzen, hoewel ik naastig zocht naar een verklaring.
In mijn beleving zou dit met tijd-ruimte te maken kunnen hebben waar deze topic over gaat
Door verlaagd bewustzijn soms ''opgetilt'' wordt in de frequentie van de tijdloosheid.

Wat ik hierboven beschrijf zag ik jaren nadien als eerste fase in het uittreden...hoewel nog in het lichaam blijven en toch eruit zijn..juist hierdoor de grote verwarring.
Ik las wel iets over dat de temporale kwab een belangrijke rol hierin speelt?
Voorspelling van Nostradamus, ik zou opgraven 123.584 romeinse munten en 680.00 goudstaven.
Mijn vondsten tot op heden zijn; 307.900 blik-clipjes en 6000 roestige spijkers

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Ruimte-tijd, tijd-ruimte

Bericht door Witte wel » 21 nov 2012, 22:34

Nog even twee kleine animaties mbt de twee begrippen waarbij de tijd als een compressie staat en ruimte als een expansie zoals ik in mijn post op 07 nov schreef.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
shaffy
Onderzoeker
Berichten: 457
Lid geworden op: 24 sep 2012, 22:48

Re: Ruimte-tijd, tijd-ruimte

Bericht door shaffy » 27 nov 2012, 00:06

Afbeelding
''babtu-cormenta, licht vanuit de mens''
De afbeelding is dubbel gemaakt omdat ik 3d erin wilden leggen.

Wij zijn ik in alles, wat ooit was, wat is en zal komen in het nu.
Alles wat je ziet, alles wat je beleeft, alles wat je voelt, verafschuwt, aanbidt was je deel, is je deel wordt je deel, is alles wat we al zijn.
Mythen en sagen zijn een spiegelbeeld in elke kosmische gedachte vanuit het nulveld om ons heen, wij zijn goden.
Goden in alles beleven is het Al kennen vanuit de diepste duisternis tot het hoogste Licht, daarin bestaat geen oordeel.
Oordelen is ontkennen dat we alles zijn vanuit het niets.
Voorspelling van Nostradamus, ik zou opgraven 123.584 romeinse munten en 680.00 goudstaven.
Mijn vondsten tot op heden zijn; 307.900 blik-clipjes en 6000 roestige spijkers

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Ruimte-tijd, tijd-ruimte

Bericht door Susan » 27 nov 2012, 06:10

Heel bijzonder weer hoor shaffy [clap] [clap]
Weet je, toen ik er op beetje afstand naar zat te kijken, dat ik dit als vanzelf in paarse tinten zag?
In verschillende tinten dus, heel donker t/m heel lichtpaars.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie