Lagen bewustzijn

Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
Plaats reactie
Romaine

Lagen bewustzijn

Bericht door Romaine » 01 sep 2005, 15:17

Er lijken verschillende lagen van bewustzijn te onderscheiden. Het lijkt samen te hangen met de karma-lagen-ontwikkeling. Planten, bomen, dieren en mensen zitten in andere groepen.

Maar binnen de groep mensen zijn er ook weer met een verschillend niveau. De een is bewuster dan de ander.

Afbeelding

Romaine

Romaine

Bericht door Romaine » 14 sep 2005, 01:05

Ik heb ooit letterlijk gemerkt dat ik bewuster werd, alsof er een knop werd omgezet. Opeens (of iets geleidelijker) werd ik me veel bewuster van dingen wat er gebeurde...

Heeft iemand wel eens iets soortgelijks meegemaakt?

Bladerkronkeltroll

Bericht door Bladerkronkeltroll » 16 sep 2005, 18:18

Romaine schreef:Ik heb ooit letterlijk gemerkt dat ik bewuster werd, alsof er een knop werd omgezet. Opeens (of iets geleidelijker) werd ik me veel bewuster van dingen wat er gebeurde...
Heeft iemand wel eens iets soortgelijks meegemaakt?
Ik vind dat ik bewuster wordt met den tijd. Aleja, niet persee bewuster, maar wel wijzer.

Romaine

Bericht door Romaine » 16 sep 2005, 19:09

Heb je ook sprongen opgemerkt in de bewustwording?

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 03 feb 2006, 19:04

Romaine schreef:Ik heb ooit letterlijk gemerkt dat ik bewuster werd, alsof er een knop werd omgezet. Opeens (of iets geleidelijker) werd ik me veel bewuster van dingen wat er gebeurde...

Heeft iemand wel eens iets soortgelijks meegemaakt?
Ja, ik heb inderdaad zo`n periode gehad. Die momenten van verhoogd bewustzijn kwamen op de gekste momenten en werkten zeer bevreemdend. Het gebeurde b.v. een keer terwijl ik in Amsterdam de Ceintuurbaan over stak. Opeens schoten er tientallen gedachten tegelijk door mijn hoofd, voelde me op dat moment even los van de rest van de wereld en ik verbaasde me over het gedrag van mensen, het automatisme van hun handelingen en hun reacties, als of ze voorgeprogrammeerd waren. Ik stond heel even stil op een zeebrapad en was van plan om eens een kwartiertje te blijven staan om te zien hoe de mensen zouden reageren op iemand die zich nu eens even niet gedraagt als een gedresseerde aap die zich met zijn aangeleerde gedrag door de maatschappij beweegt.

Ik heb het maar niet gedaan want ik had tegelijkertijd geen zin om stennis te gaan maken, ik zou onherroepelijk ruzie krijgen met de automobilisten en de trambestuurder. :mrgreen:

Ik heb dit soort pieken tegenwoordig gelukkig niet meer, niet in die sterke mate altans. Een iets hoger bewustzijn (maar toch duidelijk minder dan tijdens die pieken) dan de gemiddelde Nederlander is tegenwoordig meer een constante geworden en ik kan er goed mee overweg.

Gebruikersavatar
deheerst
Leraar
Berichten: 1997
Lid geworden op: 06 feb 2005, 00:08

Bericht door deheerst » 03 feb 2006, 21:39

Ik heb ook het idee dat ik ineens heel anders tegen de wereld aankeek.
De vervreemde reacties van mensen in mijn omgeving als ik me ergens druk om maak waar niemand zich wat van aantrekt, dat onbegrip.
Alsof ik gek ben.
Of van een andere planeet kom ofzo.
Ik heb soms het idee dat alles helder is, maar iedereen gewoon blind.
Het zijn geen pieken, zo ben ik gewoon ineens geworden.
IBM's Z10-ec: 1,5 TB memory, 77 PU's (4,4Ghz 4-core), zIIP, zAAP, IFL, ICF, and so on... ___ Got Bulk?

The Return

Bericht door The Return » 04 feb 2006, 13:52

Dat kan ook gewoon met denken te maken hebben en veel minder met bewustzijn an sich. Alhoewel bewustzijn inderdaad op de meest vreemde plekken de kop op steekt.

Gebruikersavatar
deheerst
Leraar
Berichten: 1997
Lid geworden op: 06 feb 2005, 00:08

Bericht door deheerst » 04 feb 2006, 15:37

Het heeft ook alles te maken met denken.
Maar het snappen van bepaalde dingen is ook een vorm van bewustzijn.
Ik ben me bewust dat...
Als je van de een op de andere dag over dezelfde dingen ineens heel anders denkt, komt dat niet omdat ik ineens nadere argumenten hoorde, maar gewoon omdat ik er veel meer bewust van was.
Alsof je ineens een ander stel hersenen hebt gekregen ofzo.
Lastig uit te leggen.
IBM's Z10-ec: 1,5 TB memory, 77 PU's (4,4Ghz 4-core), zIIP, zAAP, IFL, ICF, and so on... ___ Got Bulk?

Plaats reactie