Verre, superheldere supernova waargenomen

Astrologie is een verzamelnaam voor theoriën die uitgaan van de verbanden tussen bepaalde standen van hemellichamen ten opzichte van de aarde en gebeurtenissen op aarde en deze beschrijven. Alles wat betreft sterrenbeelden, horoscopen, chinese sterrenbeelden en de betekenis hiervan vind je hier terug.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Verre, superheldere supernova waargenomen

Bericht door univers » 23 jul 2017, 09:49

Astronomen hebben een supernova-explosie geregistreerd die tot de verste behoort die ooit zijn waargenomen. Bij de explosie is een ster op 10 miljard lichtjaar van de aarde aan flarden geblazen. Daarbij was de ster (kortstondig) driemaal zo helder als alle 100 miljard sterren van onze Melkweg bij elkaar. Daarmee behoort het object tot de ‘superheldere’ supernova’s (Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, 21 juli). Superheldere supernova’s zijn tien tot honderd keer zo helder als een ‘gewone’ supernova. Hoe deze extreme helderheid wordt bereikt en welke fysische processen erachter zitten is nog onduidelijk. Mogelijk is er een verband met het feit dat de explosie zich relatief vroeg in de kosmische geschiedenis – ruwweg 3,5 miljard jaar na de oerknal – afspeelde. In die tijd bereikte het tempo waarin nieuwe sterren worden geproduceerd in het heelal zijn hoogtepunt. De toenmalige sterren hadden gemeen dat ze relatief weinig ‘metalen’ – elementen zwaarder dan helium bevatten. Sterren van die samenstelling verliezen in de loop van hun bestaan minder massa, en dat zou de reden kunnen zijn waarom de explosie waarmee ze hun bestaan afsluiten heviger is dan die van latere, metaalrijkere sterren. (EE)

Afbeelding

The yellow arrow marks the superluminous supernova DES15E2mlf in this false-color image of the surrounding field. This image was observed with the Dark Energy Camera (DECam) gri-band filters mounted on the Blanco 4-meter telescope on December 28, 2015, around the time when the supernova reached its peak luminosity. (Observers: D. Gerdes and S. Jouvel)

https://news.ucsc.edu/2017/07/superlumi ... rnova.html
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Verre, superheldere supernova waargenomen

Bericht door gusteman » 23 jul 2017, 13:49

Was dit niet eerder bedoeld voor "Ruimtevaart en Universum", beste univers?
Ik bedoel maar: er is niet echt een verband tussen een supernova en astrologie, of is me iets ontgaan?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Verre, superheldere supernova waargenomen

Bericht door univers » 23 jul 2017, 15:58

Eerlijk gezegd, zat ik in tweestrijd Guus, Astrologie of Ruimtevaart en Universum.
Ik heb deze maar genomen, anders wordt het zo vol bij Ruimtevaart en Universum. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Verre, superheldere supernova waargenomen

Bericht door gusteman » 24 jul 2017, 12:45

univers schreef:Eerlijk gezegd, zat ik in tweestrijd Guus, Astrologie of Ruimtevaart en Universum.
Ik heb deze maar genomen, anders wordt het zo vol bij Ruimtevaart en Universum. :mrgreen:
Och, zolang de kosmos blijft uitdijen valt dat nog behoorlijk mee hoor, beste univers.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Verre, superheldere supernova waargenomen

Bericht door Vitharr » 24 jul 2017, 18:30

Flitspoppers!

Oh nee, wacht, dat waren de scheten die de GVR liet van Fropskottel. :mrgreen:

Waahaha. Fropskottel kent de spellingscontrole niet, maar Flitspoppers wel. :rolfl:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Verre, superheldere supernova waargenomen

Bericht door univers » 24 jul 2017, 20:44

Het welkomstdrankje is gifgroene fropskottel: een heftig bruisend friszuur kiwidrankje met seven up en drinkyoghurt. Een simpele, verkruimelde bruistablet vitamineC is verantwoordelijk voor de 'gazeuse' en zou je volgens de bron ("De GVR - Grote Vriendelijke Reus") kunnen doen opstijgen.

Afbeelding

Afbeelding
Is wat voor jou zoon van Wodan.
Stijg je helemaal naar de zevende hemel.

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie