Astrologie; keuzes keuzes.

Astrologie is een verzamelnaam voor theoriën die uitgaan van de verbanden tussen bepaalde standen van hemellichamen ten opzichte van de aarde en gebeurtenissen op aarde en deze beschrijven. Alles wat betreft sterrenbeelden, horoscopen, chinese sterrenbeelden en de betekenis hiervan vind je hier terug.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Astrologie; keuzes keuzes.

Bericht door MetalPig » 30 jan 2008, 09:51

Uit een van de andere topics:
FoX schreef:Daarbij vind ik de Chinese horoscoop minder geloofwaardig.
Waarom vind je de Chinese astrologie minder geloofwaardig?
En welke variant van 'onze' astrologie vind je het beste?

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Re: Astrologie; keuzes keuzes.

Bericht door FoX » 30 jan 2008, 14:30

MetalPig schreef:Uit een van de andere topics:
FoX schreef:Daarbij vind ik de Chinese horoscoop minder geloofwaardig.
Waarom vind je de Chinese astrologie minder geloofwaardig?
En welke variant van 'onze' astrologie vind je het beste?
Het is eigenlijk heel simpel. De Chinese astrologie bepaalt welk dierteken je bent wanneer je in bepaald jaar geboren bent. Ik ben Rat en uit 1983 dat betekent dat bijna al mijn klasgenoten van op de middelbare school ook Rat zijn.
Zijn we de dezelfde persoon, nee. Hebben we allemaal evenveel geluk in de jaar van de Rat, nee.
Ik moet wel toegeven dat ik me nog niet heel erg verdiept hebt in de Chinese astrologie en misschien zitten er haken en ogen aan wat betreft de maand waarin je geboren bent en dat ook weer je teken beïnvloed.

Hoe bedoel je precies welke variant van 'onze' astrologie'?

Maan

Bericht door Maan » 30 jan 2008, 16:25

Het gaat zelfs tot op het uur waarin je geboren ben Fox.
Je kunt een aarde, water, lucht of metaal rat zijn. En dan is er je reisgezel nog.

Europese astrologie is hier op het forum nog niet echt goed uitgediept.
Ik meen te weten, dat het meespeelt waar je planeet zich bevind. Deze stadia worden huizen genoemd. En als je teken bijvoorbeeld onder Mars staat, is het weer heel anders dan wanneer die zich onder Venus bevind.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Astrologie; keuzes keuzes.

Bericht door MetalPig » 30 jan 2008, 16:38

FoX schreef:Het is eigenlijk heel simpel. De Chinese astrologie bepaalt welk dierteken je bent wanneer je in bepaald jaar geboren bent. Ik ben Rat en uit 1983 dat betekent dat bijna al mijn klasgenoten van op de middelbare school ook Rat zijn.
Datzelfde bezwaar kun je ook maken tegen de westerse astrologie; die gooit alleen niet iedereen uit hetzelfde jaar op een hoop, maar iedereen uit dezelfde maand (en willekeurig welk jaar).
Ik denk dat je meer gemeen hebt met je leeftijdsgenoten dan met babies en bejaarden die in dezelfde maand als jij geboren zijn.
FoX schreef:Hoe bedoel je precies welke variant van 'onze' astrologie'?
Er zijn verschillende coordinatensystemen die je kunt gebruiken, en dat geeft verschillende resultaten. Ik neem aan dat daarvan ook betere en slechtere zijn?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 30 jan 2008, 16:40

Maan schreef:Het gaat zelfs tot op het uur waarin je geboren ben Fox.
Je kunt een aarde, water, lucht of metaal rat zijn. En dan is er je reisgezel nog.
Precies. Chinese astrologie is minstens zo fijnmazig als westerse astrologie.

(Het zal niemand verbazen dat ik metaal-zwijn ben hea?)

Maan

Bericht door Maan » 30 jan 2008, 16:45

Nee dat kwam niet als een verassing. Wat wel verassend is, is dat een kritische geest als jijzelf, zich verdiept in Astrologie.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 30 jan 2008, 16:48

Maan schreef:Wat wel verassend is, is dat een kritische geest als jijzelf, zich verdiept in Astrologie.
Echt? Je moet je toch ergens in verdiepen voordat je er een kritisch oordeel over kunt vellen. Ik werk niet zoals Romaine en Suus zeggen he.

Maan

Bericht door Maan » 30 jan 2008, 17:00

Nee dan zou ik je uitlachen als je het woord scepticus ooit nog in de mond nam.

Wat kun jij ons vertellen over astrologie?
Heb je je er al zover in verdiept dat je weet wat de huizen zijn, en hoe een horoscoop berekend word?
Of is het meer de Chinese Astrologie die je trekt?

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Bericht door FoX » 30 jan 2008, 19:11

Maan schreef:Het gaat zelfs tot op het uur waarin je geboren ben Fox.
Je kunt een aarde, water, lucht of metaal rat zijn. En dan is er je reisgezel nog.

Europese astrologie is hier op het forum nog niet echt goed uitgediept.
Ik meen te weten, dat het meespeelt waar je planeet zich bevind. Deze stadia worden huizen genoemd. En als je teken bijvoorbeeld onder Mars staat, is het weer heel anders dan wanneer die zich onder Venus bevind.
Klopt, daarom moet ik ook meer in de Chinese astrologie verdiepen en geen simpele aannames hierover verzinnen ;).

De Westerse astrologie heeft idd meer met de stand van de planeten te maken en ook met de tijdstip van je geboorte. Dat zorgt na lange berekeningen weer tot je ascendant.

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Re: Astrologie; keuzes keuzes.

Bericht door FoX » 30 jan 2008, 19:16

MetalPig schreef:
FoX schreef:Het is eigenlijk heel simpel. De Chinese astrologie bepaalt welk dierteken je bent wanneer je in bepaald jaar geboren bent. Ik ben Rat en uit 1983 dat betekent dat bijna al mijn klasgenoten van op de middelbare school ook Rat zijn.
Datzelfde bezwaar kun je ook maken tegen de westerse astrologie; die gooit alleen niet iedereen uit hetzelfde jaar op een hoop, maar iedereen uit dezelfde maand (en willekeurig welk jaar).
Ik denk dat je meer gemeen hebt met je leeftijdsgenoten dan met babies en bejaarden die in dezelfde maand als jij geboren zijn.
FoX schreef:Hoe bedoel je precies welke variant van 'onze' astrologie'?
Er zijn verschillende coordinatensystemen die je kunt gebruiken, en dat geeft verschillende resultaten. Ik neem aan dat daarvan ook betere en slechtere zijn?
Dat klopt, maar dat heeft er meer mee te maken dat ik me meer in de Westerse astrologie verdiep. Eigenlijk verdiep ik me vooral op de horoscopen en ascendanten van ieder individu en eigenlijk weinig in waarom iemand een bepaald sterrenbeeld heeft.
Is misschien een aardig leerpunt voor mezelf om me ook hierin verder te verdiepen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 31 jan 2008, 10:06

Maan schreef:Wat kun jij ons vertellen over astrologie?
Bijvoorbeeld dat in de periode die wij met Vissen associeren de zon al lang niet meer in Vissen staat, maar in Waterman.
Iemand die half maart geboren wordt is dus niet Vissen omdat de zon op dat moment in Vissen stond, maar omdat de zon Heel Erg Lang geleden op die datum in Vissen stond.
En dat vind ik raar. Als astrologie claimt dat de stand van zon en planeten iets zeggen over de persoon, dan moet dat soort dingen toch goed berekend worden?

Yileen

Re:

Bericht door Yileen » 14 nov 2009, 16:19

MetalPig schreef:
Maan schreef:Wat kun jij ons vertellen over astrologie?
Bijvoorbeeld dat in de periode die wij met Vissen associeren de zon al lang niet meer in Vissen staat, maar in Waterman.
Iemand die half maart geboren wordt is dus niet Vissen omdat de zon op dat moment in Vissen stond, maar omdat de zon Heel Erg Lang geleden op die datum in Vissen stond.
En dat vind ik raar. Als astrologie claimt dat de stand van zon en planeten iets zeggen over de persoon, dan moet dat soort dingen toch goed berekend worden?
Ik ben 2 week geleden met een cursus tot astrologe begonnen, en vond het ook erg raar te lezen dat de sterrebeelden inderdaad eigenlijk helemaal niet meer kloppen ivb de stand v/d zon.
Wat ik ook raar vond om aan te wennen is dat het westen en het oosten is gespiegelt.
Ik leer het Oosten Links te nemen en het Westen rechts, omdat je niet vanaf het heelal naar beneden kijkt als bij kaarten vd aarde, maar van de aarde af naar boven kijkt.

Het is wel een zeer boeiend onderwerp moet ik zeggen :p

Gebruikersavatar
Krystallainen
Leraar
Berichten: 1687
Lid geworden op: 13 feb 2005, 00:24

Re: Re:

Bericht door Krystallainen » 15 nov 2009, 21:57

Yileen schreef: en vond het ook erg raar te lezen dat de sterrebeelden inderdaad eigenlijk helemaal niet meer kloppen ivb de stand v/d zon.
Precies, en daarmee blijft het eigenaardig dat zovelen er blijven in geloven.
Plato roeleert

Plaats reactie