Vedische (Indiase) Astrologie of Jyotish

Astrologie is een verzamelnaam voor theoriën die uitgaan van de verbanden tussen bepaalde standen van hemellichamen ten opzichte van de aarde en gebeurtenissen op aarde en deze beschrijven. Alles wat betreft sterrenbeelden, horoscopen, chinese sterrenbeelden en de betekenis hiervan vind je hier terug.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Vedische (Indiase) Astrologie of Jyotish

Bericht door Tammy » 17 jun 2011, 15:05

Afbeelding

VEDISCHE ASTROLOGIE:
DE ASTROLOGIE VAN KOSMOS EN ZIEL

Vedische astrologie is de astrologievorm zoals deze sedert vele duizenden jaren in India wordt gepraktiseerd.

In de Rig Veda, een heilig geschrift dat waarschijnlijk dateert van enkele duizenden jaren voor Christus, vinden we concrete aanwijzingen over de astrologische werkwijze en methodiek.

Interessant is dat de oude Grieken contact moeten hebben gehad met Indiase astrologen want het blijkt dat de astrologie van de Grieken, die de grondleggers zijn van de Westerse astrologie, in een aantal opzichten lijkt op die van India. Onderzoek van Project Hindsight, d.i. een onderzoeksproject naar oude vormen van astrologiebeoefening dat onder leiding staat van Robert Hand, heeft dat aangetoond.

NIEUWE BELANGSTELLING VOOR VEDISCHE ASTROLOGIE

Het probleem is echter dat de Westerse astrologie het contact met haar erfenis is kwijtgeraakt. Veel oude technieken zijn verloren gegaan.

In India is de oude traditie nog springlevend. Om onze eigen wortels te ontdekken is het van belang om kennis te nemen van de levende traditie van de Vedische astrologie.

De laatste tijd is er m.n. in Amerika veel belangstelling voor Vedische astrologie. In korte tijd is de belangstelling voor Vedische astrologie daar sterk gegroeid.

Ik ben ervan overtuigd dat binnen afzienbare tijd de belangstelling voor Vedische astrologie in Nederland zal toenemen. Indiase astrologie heeft namelijk voor de Westerse astroloog veel te bieden.

STERREN- EN ZONNEDIERENRIEM

Het belangrijkste verschil tussen Westerse en Vedische astrologie is dat ze gebruikmaken van verschillende dierenriemen. De Westerse dierenriem is gebaseerd op de Zon. Per definitie is het punt waar de Zon staat aan het begin van de lente (het lentepunt) het begin van de Westerse dierenriem. De Zon symboliseert bewustzijn en het centrum van de psyche. Analoog daaraan functioneert de Westerse astrologie het beste als psychologische astrologie. In feite laat de Westerse astrologie zien hoe de planeten de werking van de Zon ondersteunen.

De Indiase astrologie werkt daarentegen met de siderische (sterren-)dierenriem. Het 180 gradenpunt van de siderische dierenriem valt samen met de positie van de vaste ster Spica.

De sterrendierenriem laat zien hoe de planeten de energie van de kosmos distribueren. Omdat het lentepunt verschuift ten opzichte van de sterren is er een verschil tussen sterrendierenriem (Vedisch) en Zonnedierenriem (Westers). Ooit zo'n 2000 jaar geleden vielen ze samen, maar inmiddels is er sprake van een verschil van ongeveer 23 graden.

Dat lijkt vreemde effecten te geven. Immers iemand die volgens de Westerse astrologie Zon in Weegschaal heeft loopt een grote kans om in de Vedische astrologie Zon in Maagd te krijgen.

Tocht valt het wel mee met de effecten van dat verschil.

In de eerste plaats wordt in de Vedische astrologie in tegenstelling tot de Westerse astrologie niet zoveel waarde gehecht aan de posities van planeten in teken. Er wordt veel meer waarde gehecht aan huizen, huisheren en de kracht van planeten. De tekens gelden vooral als een achtergrondgegeven aan de hand waarvan huisheren en planeetkrachten bepaald worden.

BEIDE SYSTEMEN VULLEN ELKAAR AAN

Verder geldt dat beide dierenriemen elkaar aanvullen omdat ze verschillende zaken meten.

De Vedische astrologie geeft informatie over de interactie tussen kosmos en individu. Aan de ene kant heeft dat tot gevolg dat de Vedische astrologie een spirituele astrologie is (veel aandacht voor karma, vorige levens e.d.). Aan de andere kant maakt dat de Vedische astrologie heel concreet. Het laat zien wat voor invloed de kosmos heeft op het individu. Vandaar dat de Vedische astrologie bekend staat om het doen van trefzekere actualiteitsanalyse.

Bij lezing van boeken over Vedische astrologie valt op dat de Westerse psychologie grotendeels aan de Vedische astrologie voorbij is gegaan. De psychologische benadering is het sterke punt van de Westerse Zonne-astrologie.

Het is dan ook goed mogelijk om beide systemen tegelijk te gebruiken. Ze vullen elkaar prima aan.

Ik merk steeds opnieuw dat de Vedische astrologie een dimensie toevoegt aan de gebruikelijke Westerse werkwijze. Het is een systeem dat gedurende vele duizenden jaren zijn waarde heeft bewezen.

De Dirah Academie geeft een schriftelijke cursus toegepaste Indiase Astrologie. Deze maakt deel uit van de beroepsopleiding van het Amerikaanse College voor Vedische Astrologie (ACVA), welke is opgezet door de CVA (Council of Vedic Astrologers)

Dirah Academie is lid van CVA (Council of Vedic Astrologers), BAVA (British Association of Vedic Astrologers, PGA (Planetary Gemologists Association) en IIPA (International Institute for Predictive Astrology)

Klik HIER als je de cursus wilt volgen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

keesie77

Re: Vedische (Indiase) Astrologie of Jyotish

Bericht door keesie77 » 09 sep 2011, 01:24

Heel intressant stuk, en ik ben zeker van plan om de toekomst een keer een Jyotish cursus te gaan volgen. Heb 3 jaar geleden een geweldige reading gehad, die vrouw wist me echt van alles over mij, dingen waar ik aan kon werken, en tipje van de sluier over mijn toekomst. Nou was er een speciafiek iets wat ze echt helemaal hit-on was. Eerst merkte ze op dat ik een oudere zus had, en toen vertelde ze dat ik en mijn zus over een jaar veel dichter bij elkaar zouden komen. Nou had ik al een best goeie band met met mijn zus. Maarja dat jaar ging ik ook 3x per week bij haar slapen, omdat ik vlakbij haar naar school moest. Dus werden we eigenlijk huisgenoten.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Vedische (Indiase) Astrologie of Jyotish

Bericht door Tammy » 09 sep 2011, 13:16

Dat is leuk Keesie77 dat wat die vrouw zei uitkwam. :grin:

Doe jij dat vaak readings?

En hoe weet je nu wie echt is zeg maar en wie niet?

Heb je weleens een reading gehad waarvan je dacht: dit klopt niet ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

keesie77

Re: Vedische (Indiase) Astrologie of Jyotish

Bericht door keesie77 » 26 okt 2011, 13:19

Tammy schreef:Dat is leuk Keesie77 dat wat die vrouw zei uitkwam. :grin:

Doe jij dat vaak readings?

En hoe weet je nu wie echt is zeg maar en wie niet?

Heb je weleens een reading gehad waarvan je dacht: dit klopt niet ?
Ik krijg denk ik gemiddeld ongeveer 1x per jaar een astrologie reading, ofwel op een beurs, of ergens anders. Ik moet zeggen dat de Westerse reading op persoonlijkheid altijd wel kloppen, voorspelling niet altijd. Vind de westerse astrologie daar ook niet geschikt voor (persoolijke voorspellingen). Als ik dan kijk naar de Jyotish astrologie, dan was die vooral bij die vrouw volledig raak, alles wat ze zei klopte, informatie over relaties binnen mijn familie, toekomst, karakter, er zaten echt veel dinge bij die ze niet kon weten. Persoonlijk denk ik op dit moment dat Westerse astrologie vooral nuttig is om te kijken naar periodes van het leven zelf. En dan eigenlijk vooral de grote planitaire conjucties, en de periodes van de sterrenbeelden (jaarcylus). Meer dan dit vind ik eigenlijk niet intressant, en als ik verder dan dit wil kijken, moet je heel goed en kundig zijn in wat je doet. Maar is eigenlijk niks voor mij ben ik achtergekomen. Ik hou het liever bij het overzichtelijke wat ik nu begin te begrijpen. Voor nu.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Vedische (Indiase) Astrologie of Jyotish

Bericht door Tammy » 26 okt 2011, 13:53

Ok dank je voor je uitleg. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie