Astrologie een wetenschap

Astrologie is een verzamelnaam voor theoriën die uitgaan van de verbanden tussen bepaalde standen van hemellichamen ten opzichte van de aarde en gebeurtenissen op aarde en deze beschrijven. Alles wat betreft sterrenbeelden, horoscopen, chinese sterrenbeelden en de betekenis hiervan vind je hier terug.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Astrologie een wetenschap

Bericht door Tammy » 19 mar 2012, 06:16

Een artikel van een jaar oud maar daarom niet minder interessant. :grin:

2011 lijkt wel het jaar van de astrologie te worden. Het jaar begon met Darin Hayton, een professor in de geschiedenis, die vond dat zijn collega’s maar eens moesten stoppen met astrologie steeds maar in de hoek te duwen. Met name, zo vond hij, was het typisch voor astronomen om astrologie belachelijk te maken. Hayton stelde dat ook al gebruikt astrologie sterren en planeten, astronomen absoluut geen recht, privilege of kennis hadden waardoor zij aanzien zouden kunnen worden als experts in de astrologie, en als zodanig zouden ze beter hun mond houden.

Afbeelding

Dan zou er een dertiende sterrenbeeld zijn, Ophiuchus, wat volgens een wetenschapper – die we bewust niet noemen omdat hij die eer niet verdient – absoluut aanzien moest worden als een sterrenbeeld. En zo, zo stelde hij, was de hele astrologie lulkoek, want iedereen had nu een ander sterrenbeeld dan de astrologie ons had gegeven. Het enige wat deze wetenschapper aantoonde, was wat Hayton reeds stelde: dat wetenschappers en met name astronomen die niets van astrologie kennen, beter hun mond houden.

In India trachtte ene Janhit Manch ervoor te zorgen dat het beoefenen van de astrologie verboden zou worden, daar het volgens zijn mening een valse wetenschap was. Hij trachtte beroep te doen op de Drugs en Geneeskunde Wet van 1954 die medische reclame reguleert. Astrologie zou niet doen wat men erover vertelde, zo stelde Manch. Maar de rechters verwierpen de klacht, grotendeels vanwege het feit dat Dr. R. Ramakrishna, een drugsexpert die voor de overheid werkt, stelde dat de wet niet van toepassing was op astrologie en soortgelijke wetenschappen en dat astrologie een wetenschap was wiens realiteit een feit was. In India is astrologie dus een wetenschap.

Astrologie bestaat in elk geval zo lang als astronomie. Het was pas in de zeventiende eeuw dat men besloot om astrologie en astronomie van elkaar te scheiden, omdat men de planeten wilde onderzoeken zonder hun werking op onze aarde en hun samenstanden met andere planeten in te schatten. Astronomie werd dus een “ware” wetenschap, maar “wetenschappers” als een groep besteedden weinig of geen aandacht om astrologie te bewijzen. Tot op heden bespotten ze het, maar zonder ooit enig onderzoek om hun mening te staven.

Afbeelding


Het weinige onderzoek dat naar de astrologie is uitgevoerd, duidt steeds in de richting van de waarschijnlijkheid dat astrologie inderdaad gebaseerd is op een realiteit. Die realiteit stelt dat op het moment dat we geboren worden, de kosmos een soort van “indruk” maakt op ons bestaan. Een soort van “kosmische tatoeage”. Hoe die tatoeage er precies uitziet, kan achterhaald worden door de sterrenbeelden, met name de zodiac en de planeten. Het zijn echter niet zozeer de planeten en sterren zelf die de tatoeage maken. Ze zijn als het ware de “handleiding” om de kosmische tatoeage te leren kennen.

De wetenschap heeft dus vier eeuwen lang niet gekeken naar de astrologie. Het wordt nu wel eens tijd dat astrologie op een wetenschappelijke manier bekeken wordt, al was het maar zodat de astrologie als kennis bewaard wordt en ook gemakkelijker vatbaar wordt voor diegenen die het willen beoefenen. Want nu zijn er verschillende disciplines, die vaak een taal en een gedachtegoed hebben dat vele eeuwen oud is en dus niet gemakkelijk te vatten is. Dit leidt tot misvattingen, waarbij er inderdaad vele astrologen zijn die menen dat ze we weten waarover ze spreken, maar dat in feite niet doen. Dat hierdoor deze discipline soms in diskrediet wordt gebracht, is niet de fout van de astrologie zelf, maar van hoe wij als maatschappij met die kennis omgaan.

Bron: Grenswetenschappen.nl

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Ik heb te weinig verstand van Astrologie, maar kan je het als een wetenschap aanduiden?
Of vinden jullie dat te ver gaan?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Astrologie een wetenschap

Bericht door Beatrix Kiddo » 19 mar 2012, 14:45

Tammy schreef:Ik heb te weinig verstand van Astrologie, maar kan je het als een wetenschap aanduiden?
Nee, absoluut niet. Wat astrologen doen heeft niets met wetenschap te maken.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Astrologie een wetenschap

Bericht door Tammy » 19 mar 2012, 15:15

Maar in India noemen ze het wel een wetenschap Kiddo.

Moet de definitie van wetenschap niet overal eigenlijk hetzelfde zijn?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Astrologie een wetenschap

Bericht door Beatrix Kiddo » 19 mar 2012, 16:21

Tammy schreef:Moet de definitie van wetenschap niet overal eigenlijk hetzelfde zijn?
Dat zou mooi zijn :hands:

Astrologen bepalen aan de hand van geboorteplek en -tijd de stand van de planeten op dat moment. Dat is wetenschappelijk, maar dat is astronomie, geen astrologie.
Het vervolgens betekenis geven aan de posities van de hemellichamen is totaal onwetenschappelijk. Als die posities werkelijk betekenis zouden hebben zouden verschillende vormen van astrologie dezelfde conclusies moeten trekken (wat ze niet doen; ze zijn erg verschillend), en het zou verifieerbaar moeten zijn dmv experimenten. En tot nu toe is er geen enkel experiment waaruit blijkt dat er enige vorm van waarheid in astrologie zit.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

aquarius

Re: Astrologie een wetenschap

Bericht door aquarius » 19 mar 2012, 17:53

Astrologie behoord wel degelijk tot een wetenschap omdat door de geschiedenis veel studie en onderzoek heeft plaatsgevonden naar de stand van planeten onderling .

In het begin werd er wat hier op aarde gebeurt in relatie gebracht met de stand van bepaalde planeten .
Later werd deze kennis omgedraaid omdat men zag dat als er weer zo'n planeet stand plaatsvond het zelfde gebeurde hier op aarde,daarom ook de beroemde uitspraak van zo boven zo beneden.
En zo ontstond de Astro logica of te wel de astrologie .
Dus wel degelijk een wetenschap.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Astrologie een wetenschap

Bericht door Tammy » 20 mar 2012, 05:10

Ik zie 2 verschillende meningen van Kiddo en Aquarius.

Wat is het nu? :mrgreen:
Kijk, dat bedoel ik nu met wat ik zei , moet de definitie niet hetzelfde zijn overal op de wereld.
Waarom is dat eigenlijk niet vraag ik me af.

Net zoals 1 en 1 dus 2 is, zou je bij dit ook hetzelfde moeten denken lijkt mij. [think]
Of zie ik dat te simpel?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Astrologie een wetenschap

Bericht door Beatrix Kiddo » 20 mar 2012, 11:32

aquarius schreef:Astrologie behoord wel degelijk tot een wetenschap omdat door de geschiedenis veel studie en onderzoek heeft plaatsgevonden naar de stand van planeten onderling .

In het begin werd er wat hier op aarde gebeurt in relatie gebracht met de stand van bepaalde planeten .
Later werd deze kennis omgedraaid omdat men zag dat als er weer zo'n planeet stand plaatsvond het zelfde gebeurde hier op aarde,daarom ook de beroemde uitspraak van zo boven zo beneden.
En zo ontstond de Astro logica of te wel de astrologie .
Dus wel degelijk een wetenschap.
Ook in jouw omschrijving van de astrologie zie ik geen wetenschap. (Behalve dat stukje over de stand van planeten, maar dat is astronomie, niet astrologie).
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

aquarius

Re: Astrologie een wetenschap

Bericht door aquarius » 20 mar 2012, 17:02

Even opgezocht;

de Betekenissen aangaande wetenschap

Er bestaan vele verschillende betekenissen en interpretaties van wetenschap. In het dagelijks leven wordt wetenschap veelal gezien als een vorm van kennis of weten. De Van Dale (2005) stelt, dat we de volgende vijf betekenissen onderkennen.[3]

het weten omtrent, de kennis en de bekendheid met iets.
wat men omtrent iets moet weten.
het systematisch geordende geheel van het weten en van de regels, wetmatigheden, theorieën, hypotheses en systemen waarmee verdere kennis verkregen kan worden.
het weten op een speciaal vakgebied.
de beoefenaars van de wetenschap.
Het begrip "wetenschap" is in bepaalde samenhang ook als synoniem van denkvermogen, bewustzijn, medeweten, toestemming, mededeling, kennisgeving en rechterlijke aanzetting. Dit maakt het begrip wetenschap veelomvattend. In het dagelijks spraakgebruik gaat het meestal om betekenis

Wat hierboven beschreven staat ,zijn ook van toepassing op de astrologie .
De astronomie berekend de stand van een planeet,terwijl de astrologie de uitwerking daar van hier op aarde.
Nogmaals wel degelijk een wetenschap.

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Astrologie een wetenschap

Bericht door Beatrix Kiddo » 21 mar 2012, 09:47

aquarius schreef:De astronomie berekend de stand van een planeet,terwijl de astrologie de uitwerking daar van hier op aarde.
Dat de stand van planeten een uitwerking heeft hier op aarde is een geloof. Geen wetenschap te bekennen.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gebruikersavatar
goudroes
Onderzoeker
Berichten: 527
Lid geworden op: 03 apr 2012, 11:35

Re: Astrologie een wetenschap

Bericht door goudroes » 02 aug 2012, 13:11

Je kan je ook afvragen of alles wat werkt wetenschappelijk bewezen moet worden en hoeveel waarde hecht je eraan of het wetenschappelijk bewezen kan worden. En dan denk ik toch aan een aantal wetenschappers die een smet erop geworpen hebben.

Astrologie werkt gewoon, ook al heb je meerdere soorten van studies en tekeningen. Maar of je het een wetenschap mag noemen, geen idee.
Er bestaat maar één weg naar het geluk;
stoppen ons zorgen te maken over zaken
waar we geen invloed op hebben.

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Astrologie een wetenschap

Bericht door Beatrix Kiddo » 02 aug 2012, 13:27

goudroes schreef:Je kan je ook afvragen of alles wat werkt wetenschappelijk bewezen moet worden
Je weet pas of het werkt als je dat wetenschappelijk aantoont. Tot die tijd is het een geloof, een vermoeden.
goudroes schreef:Astrologie werkt gewoon,
Waarom blijkt dan uit studies van niet?

En waarom zijn er zo veel varianten die elkaar tegenspreken? Hoe kan dat allemaal werken als het elkaar tegenspreekt? Wetenschap kan daarin uitsluitsel brengen. Dat is de waarde van wetenschap.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gebruikersavatar
goudroes
Onderzoeker
Berichten: 527
Lid geworden op: 03 apr 2012, 11:35

Re: Astrologie een wetenschap

Bericht door goudroes » 02 aug 2012, 15:26

Beatrix Kiddo schreef:Je weet pas of het werkt als je dat wetenschappelijk aantoont. Tot die tijd is het een geloof, een vermoeden.
Nou dan heb ik een vermoeden en ik denk dat ik geloof dat ik mensen hun pijn kan verlichten. Want als er iemand met hoofdpijn bij mij komt en ik mijn handen op het hoofd leg en de hoofdpijn gaat weg, dan deed dat ik zeker precies op het moment dat de hoofdpijn al had besloten weg te gaan. Want ja, ik kan dat niet wetenschappelijk bewijzen natuurlijk, maar ook niet dat die hoofdpijn toch al van plan was om weg te gaan.
Er bestaat maar één weg naar het geluk;
stoppen ons zorgen te maken over zaken
waar we geen invloed op hebben.

Gebruikersavatar
goudroes
Onderzoeker
Berichten: 527
Lid geworden op: 03 apr 2012, 11:35

Re: Astrologie een wetenschap

Bericht door goudroes » 02 aug 2012, 15:32

Waarom blijkt dan uit studies van niet.
Geen idee, ik weet meer niet dan wel. Alleen mijn praktijk ervaring is dat het werkt, dat je tijdens je geboorte een blauwdruk krijgt van je gave's en valkuilen
En waarom zijn er zo veel varianten die elkaar tegenspreken? Hoe kan dat allemaal werken als het elkaar tegenspreekt? Wetenschap kan daarin uitsluitsel brengen. Dat is de waarde van wetenschap.
Er zijn verschillende stromingen, maar of ze elkaar allemaal tegenspreken? Daar heb ik me eigenlijk niet mee bezig gehouden en jij wel blijkbaar. Maar ik ben dan ook meer iemand van de praktijk en niet van de theorie. Vertel eens iets meer over de tegenspraak, als je wilt.
Er bestaat maar één weg naar het geluk;
stoppen ons zorgen te maken over zaken
waar we geen invloed op hebben.

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Astrologie een wetenschap

Bericht door Beatrix Kiddo » 02 aug 2012, 15:58

goudroes schreef:Er zijn verschillende stromingen, maar of ze elkaar allemaal tegenspreken? Daar heb ik me eigenlijk niet mee bezig gehouden
Oh, laat dan maar. Ik dacht dat je er wat van af wist.
Grappig dat je zonder dergelijke kennis beweert dat het werkt.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gebruikersavatar
goudroes
Onderzoeker
Berichten: 527
Lid geworden op: 03 apr 2012, 11:35

Re: Astrologie een wetenschap

Bericht door goudroes » 02 aug 2012, 16:24

Beatrix Kiddo schreef:
goudroes schreef:Er zijn verschillende stromingen, maar of ze elkaar allemaal tegenspreken? Daar heb ik me eigenlijk niet mee bezig gehouden
Oh, laat dan maar. Ik dacht dat je er wat van af wist.
Grappig dat je zonder dergelijke kennis beweert dat het werkt.
Haha, ja echt wel grappig. Laat ik nu denken dat jij buiten de theorie iets van de praktische kant wist. Jij verteld dus andermans kennis. Tja in dat geval kunnen we beter het hier bij laten.
Er bestaat maar één weg naar het geluk;
stoppen ons zorgen te maken over zaken
waar we geen invloed op hebben.

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Astrologie een wetenschap

Bericht door Beatrix Kiddo » 02 aug 2012, 16:53

goudroes schreef:Haha, ja echt wel grappig. Laat ik nu denken dat jij buiten de theorie iets van de praktische kant wist. Jij verteld dus andermans kennis.
Beter andermans kennis dan geen kennis.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gebruikersavatar
goudroes
Onderzoeker
Berichten: 527
Lid geworden op: 03 apr 2012, 11:35

Re: Astrologie een wetenschap

Bericht door goudroes » 02 aug 2012, 17:14

:rolfl:
Er bestaat maar één weg naar het geluk;
stoppen ons zorgen te maken over zaken
waar we geen invloed op hebben.

Plaats reactie