Toeval

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Gast1

Re: Toeval

Bericht door Gast1 » 31 mei 2014, 09:14

entropy schreef: @Pierre: En dat kan best een 'uitprobeersel' zijn, zoals jij het zo mooi zegt. Ik ben van mening dat de natuur inderdaad op die manier in elkaar steekt. Jij beschrijft het wel erg mooi hoor! ;)
Thanks ...
We hebben het hier over toeval of niet, ik beweer dat we zelfs geen keuze hebben.

Geen toeval, geen keuze ...

Wij denken een keuze te hebben, maar die hebben we niet.
We maken het ons wijs dat we een keuze hebben en jawel hoor, we kunnen kiezen tussen links en rechts, boven en onder of vooruit en achteruit.
Noem het maar een driedimensionale keuze.
Op dat gebied hebben we tal van keuzes. Daar heb ik het niet over.

Alles ligt vast en dat wat gebeuren 'moet' - 'zal' gebeuren. Ik ben een discussie gestart waar het eigenlijk niet thuishoort in het topic 'Citaten om over na te denken'.
Ik kan me voorstellen dat er lezers zijn die aldaar niet kijken en daarom wil ik toch naar de discussie verwijzen.
Lees het of niet:

viewtopic.php?f=49&t=8290&p=254671&sid= ... 84#p254671

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Toeval

Bericht door taigitu » 31 mei 2014, 10:19

Gast1 schreef: Alles ligt vast en dat wat gebeuren 'moet' - 'zal' gebeuren.
Is het niet te simpel gedacht dat als we de keuze link/rechts, voor- of achteruit maken het niets uitmaakt op een wereldse of kosmische manier omdat alles vast ligt.
Dat het niets uitmaakt 'als de vlinder kiest om stil te zitten of te vliegen'........?
We hebben verantwoordelijkheid in elke keuze die we maken en in de gevolgen ervan.
Ik heb het dan niet over een 'schuldig' zijn.
Chaostheorie
........... Het effect dat Lorenz had gevonden zou later bekend komen te staan onder de populaire naam ‘vlindereffect’, vanwege de uitspraak dat de vleugelslag van een vlinder in China wellicht een orkaan in New York kan veroorzaken. Die beeldspraak komt overigens niet van Lorenz zelf, maar van een organisator die een lezing van de geleerde aankondigde – in het origineel zat de vlinder in Brazilië, en barstte er een tornado los in Texas. Aardig genoeg klopt de vergelijking met de vlinder volgens het KNMI van geen kanten. “Een vlinder die aanwezig is ter plaatse van de ontwikkeling van een tornado zal waarschijnlijk liever een veilige schuilplaats zoeken dan zich te bemoeien met de bijzondere omstandigheden van temperatuur en vochtigheid die voor de ontwikkeling van een tornado nodig zijn,” aldus het instituut. Preciezer gezegd is chaos het effect van exponentieel toenemende onzekerheid: elk stapje verder in de tijd levert een steeds grotere onzekerheid in de uitkomsten op, totdat de uitkomst nagenoeg geheel onvoorspelbaar is geworden. Ook dat idee vond in het tegendraadse sociaal-maatschappelijke klimaat van de vroege jaren zeventig een uitstekende voedingsbodem: kleine gebeurtenissen kunnen grote gevolgen hebben, het was wetenschappelijk bewezen. Het grote misverstand van de jaren zeventig was bovendien dat het wiskundige begrip 'chaos' werd verward met gewoon toeval, vindt de Groningse hoogleraar wiskunde Floris Takens. “Bij toeval zijn de uitkomsten totaal onvoorspelbaar. Als er bij het weer toeval in het spel was, dan zou het weer van morgen volledig onvoorspelbaar zijn. En zo is het niet.” Toch probeerden nogal wat onderzoekers met behulp van de chaostheorie greep te krijgen op het ongrijpbare – het toeval. “Veel mensen zouden het bijvoorbeeld leuk vinden als je de economie beter kunt voorspellen. Daaraan valt zelfs geld te verdienen. Er bestaan ook wel verhalen over mensen die er enig succes mee hadden. Maar mijn algemene indruk is toch dat het uiteindelijk niks is geworden.” Als klap op de vuurpijl trad de chaostheorie toe tot het domein van de lavalamp en de vloeistofdia, vanwege de oogstrelende grafieken, de ‘fractals’. Hoewel de fractalwiskunde slechts zijdelings te maken heeft met de chaostheorie, werden fractals al snel het gezicht van de nieuwe theorie. Niet alleen had de chaostheorie de bètawetenschap een nieuw tijdperk binnengeloodst, de theorie had het grauwe gelaat van de wiskunde een kleurrijke facelift gegeven. Zó groot is de naam van Lorenz, dat je gerust kunt stellen dat de Buys-Ballotprijs Lorenz heeft gekregen, in plaats van andersom. In een persverklaring komt het KNMI rond daarvoor uit. “Het mes snijdt aan twee kanten. Met de toekenning van de medaille aan Lorenz neemt ook het aanzien van de medaille verder toe.”

Lees het hele artikel: http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artik ... inder.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Toeval

Bericht door Gast1 » 31 mei 2014, 17:18

taigitu schreef: We hebben verantwoordelijkheid in elke keuze die we maken en in de gevolgen ervan.
Zeker hebben we een verantwoordelijkheid gekregen.
Maar dat nemen van die verantwoordelijkheid en hoe je het uit gaat voeren ligt vast.

Anders geschreven, 'We kunnen niet anders' ... en dat is omdat het vastligt.
Dat wat vast ligt, is echter niet te voorspellen.
Zou het te voorspellen zijn, dan is de toekomst beïnvloedbaar.
Hihihi, dat is ze ook, maar wij kennen ze niet.
Lastig ... maar ook logisch.

Morgen ben ik van plan om naar Roermond te gaan.
Ik ben het van plan, maar voor mij ligt het nog niet vast.
Dat wat gebeuren gaat ligt vast en zo kan het zijn dat ik morgen dus iets anders ga doen.
Dat wat ik ga doen, zonder dat ik het bewust weet, ligt vast.

Ik hang me niet op aan uitspraken van anderen, maar een beetje speuren heeft deze link opgeleverd.
Ik heb 'm diagonaal gelezen en ben het er niet helemaal mee eens, maar ik zie wel raakvlakken met mijn 'weten'.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... WU&cad=rja

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Toeval

Bericht door taigitu » 31 mei 2014, 19:10

Gast1 schreef:
taigitu schreef: We hebben verantwoordelijkheid in elke keuze die we maken en in de gevolgen ervan.
Zeker hebben we een verantwoordelijkheid gekregen.
Maar dat nemen van die verantwoordelijkheid en hoe je het uit gaat voeren ligt vast.
Niet in mijn optiek. Jij kan de beste voornemens hebben maar dan gebeurt er iets wat je niet hebt ingecalculeerd. Er is altijd oorzaak en gevolg en die ligt niet vast.
Het is afhankelijk van onnoemelijk veel factoren, zichtbaar en onzichtbaar.
Ik geloof wel dat 'in grote lijnen' dingen vastliggen en als je later terugkijkt kan je die soms zien. En dat betreft dan hoofdzakelijk de activiteiten van de mens.
Gast1 schreef:Anders geschreven, 'We kunnen niet anders' ... en dat is omdat het vastligt.
Dat wat vast ligt, is echter niet te voorspellen.
Zou het te voorspellen zijn, dan is de toekomst beïnvloedbaar.
Hihihi, dat is ze ook, maar wij kennen ze niet.
Lastig ... maar ook logisch.
Ja, we kunnen wel de toekomst voorspellen en dat heb ik aan den lijve ondervonden. Ik heb het hier al eens beschreven 'dat ik mezelf hoorde zeggen dat er iets zou gebeuren met de auto en dat het goed zou aflopen. Mijn toenmalige man, mijn zoon (baby) en ik zaten in die auto, een Lelijke Eend (Citroën). I.p.v. in paniek te raken werd ik bijzonder rustig en na 10 minuten gebeurde wat ik voorspelde. We kregen een klapband vóór en de auto huppelde over een drukke rijksweg. We zijn er zonder kleerscheuren afgekomen'. Dat was de eerste keer, lang geleden, voordat ik kennis maakte met het paranormale. Later begreep ik dat ik een voorschouw heb ervaren.
Dus de toekomst is af en toe voorspelbaar en dat weet ik uit ervaringen in latere jaren. En doordat de mens de toekomst soms mag zien is deze door de keuze die je maakt wezenlijk beïnvloedbaar.

Afbeelding
Nu even kijken waar ik mijn bezem hebt geparkeerd....
Laatst gewijzigd door taigitu op 31 mei 2014, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Toeval

Bericht door Gast1 » 31 mei 2014, 19:26

taigitu schreef:
Gast1 schreef:Anders geschreven, 'We kunnen niet anders' ... en dat is omdat het vastligt.
Dat wat vast ligt, is echter niet te voorspellen.
Zou het te voorspellen zijn, dan is de toekomst beïnvloedbaar.
Hihihi, dat is ze ook, maar wij kennen ze niet.
Lastig ... maar ook logisch.
Ja, we kunnen wel de toekomst voorspellen en dat heb ik aan den lijve ondervonden. Ik heb hek hier al eens beschreven 'dat ik mezelf hoorde zeggen dat er iets zou gebeuren met de auto en dat het goed zou aflopen. Mijn toenmalige man, mijn zoon (baby) en ik zaten in die auto, een Lelijke Eend (Citroën). I.p.v. in paniek te raken werd ik bijzonder rustig en na 10 minuten gebeurde wat ik voorspelde. We kregen een klapband vóór en de auto huppelde over een drukke rijksweg. We zijn er zonder kleerscheuren afgekomen'. Dat was de eerste keer, lang geleden, voordat ik kennis maakte met het paranormale. Later begreep ik dat ik een voorschouw heb ervaren.
Dus de toekomst is af en toe voorspelbaar en dat weet ik uit ervaringen in latere jaren. En doordat de mens de toekomst soms mag zien is deze door de keuze die je maakt wezenlijk beïnvloedbaar.

Afbeelding
Nu even kijken waar ik mijn bezem hebt geparkeerd....
Taigitu, je hebt gelijk!
De vet gearceerde tekst in mijn citaat is incorrect.

Ik herinner me jouw voorbeeld.
Overigens heb ik het zelf ook aan den lijve ondervonden ('ijsvogeltje en ex-collega van mijn vrouw-story').
We kunnen inderdaad in de toekomst kijken en ze derhalve ook voorspellen (heel soms), maar niet beïnvloeden.
Dat wat gebeuren ging, gebeurde ook.

Verder dragen we bij aan de toekomst en beïnvloeden we ze inderdaad wel degelijk, maar dit ligt ook al vast.
We kunnen niet anders.
Jij kan de beste voornemens hebben maar dan gebeurd er iets wat je niet hebt ingecalculeerd.
Klopt, en precies dat ligt van tevoren vast, wat ik me ook voorneem, zoals ik al stelde in het geval van mijn dagje morgen naar Roermond. Er kan zomaar iets 'tussenkomen' en die tussenkomst ligt dan al vast.

Leuk plaatje trouwens.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Toeval

Bericht door taigitu » 04 jun 2014, 00:27

Gast1 schreef: We kunnen inderdaad in de toekomst kijken en ze derhalve ook voorspellen (heel soms), maar niet beïnvloeden.
Dat wat gebeuren ging, gebeurde ook.

Verder dragen we bij aan de toekomst en beïnvloeden we ze inderdaad wel degelijk, maar dit ligt ook al vast.
We kunnen niet anders.
Taigitu schreef: Jij kan de beste voornemens hebben maar dan gebeurd er iets wat je niet hebt ingecalculeerd.
Klopt, en precies dat ligt van tevoren vast, wat ik me ook voorneem, zoals ik al stelde in het geval van mijn dagje morgen naar Roermond. Er kan zomaar iets 'tussenkomen' en die tussenkomst ligt dan al vast.
In mijn wereld kan ik af en toe in de toekomst kijken en door mijn keuze hoe te
reageren op die toekomstbeelden, heb ik de mogelijkheid deze te beïnvloeden.
Zo zijn er mensen die op het vliegveld staan om te vertrekken en ze krijgen bepaalde
signalen door van het hoger bewustzijn of hoe je het wilt noemen, en besluiten om
niet te vertrekken. Het toestel waar die persoon in had willen stappen verongelukt....
Hoe kan je dan zeggen dat je de toekomst niet kan beïnvloeden.
Want evenzo zijn er veel mensen die een waarschuwing van die aard negeren en
later zeggen 'dat had ik niet moeten doen', ik had er naar moeten luisteren.

Als er iets tussen je dagje Roermond komt kan je zeggen dat dit vastligt. Want dat
heb je zelf gecreëerd in je voorgaande periode in allerlei beslissingen die je hebt
genomen en de werking daarvan in de buitenwereld, want alles staat met elkaar in
verbinding. Het domino-effect van oorzaak en gevolg. Maar op het moment dat die
'tussenkomst' zich aanmeldt is het moment dat door de keuze die je dan maakt, je
de 'toekomst', ofwel hoe je dat dagje Roermond dan gaat invullen.
Het kan zijn dat er een andere invulling ontstaat (keuze) omdat de omstandigheden
dat eisen. Dan ligt er nog niets vast totdat jij een keuze maakt over dat dagje
Roermond en daarmee die voorgenomen reis (toekomst) beïnvloedt.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Toeval

Bericht door Osiris » 04 jun 2014, 06:19

Geloof dat je inderdaad binnen de kleinere cycli ( die aan onze aarde gebonden zijn ) door intuitieve ingevingen of helderziendheid bepaalde uitkomsten van oorzaak en gevolg kunt beinvloeden.

Maar kan pas wanneer je een hoger bewustzijn bereikt die die cycli ( volgens eerder genoemde Tablets zijn dat er 7 ) begrijpt.
Die grotere cycli zijn pas te beinvloeden als je de begrenzing van die 7 kleinere doorbreekt /overstijgt door ook de cylus van de fysieke dood te overstijgen.
Dit is maar voor weinigen weggelegd.
The Emerald Tablets of Toth the Atlantean beschrijft dit proces wat Thoth zelf heeft ondergaan.

En heeft alles te maken met het steeds verder bereiken van een hoger bewustzijn ( constante strijd tussen de duistere en licht krachten ) en voorbij de vastgestelde cycli van oorzaak en gevolg te kunnen kijken; transcedentie.

Eenmaal dat bereikt kun je ook door de vele andere dimensies 'reizen',andere buitenaardse beschavingen bereiken ( beschreven in het boek als een soort van 'wormholes' ,die door die cyclische begrenzingen,zoals o.a. tijd en ruimte, heen breken ),wat echter niet geheel zonder risico's is,alleen iemand die zuiver en puur te werk gaat zal dit ongeschonden kunnen.

Dus beinvloeding is voor de meesten met een hoger bewustzijn alleen mogelijk binnen die aardse 7 cycli/begrenzing.
Het grotere collectieve plaatje word daardoor niet beinvloed en je keuze bepaald dan alleen maar de snelheid of traagheid van je eigen groeiproces binnen je eigen bewustzijnsplaatje.

Maar goed, dat is wat ik tot nu toe begrijp uit de Tablets.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Toeval

Bericht door taigitu » 04 jun 2014, 10:10

Osiris schreef:Geloof dat je inderdaad binnen de kleinere cycli ( die aan onze aarde gebonden zijn ) door intuitieve ingevingen of helderziendheid bepaalde uitkomsten van oorzaak en gevolg kunt beinvloeden.

Dus beinvloeding is voor de meesten met een hoger bewustzijn alleen mogelijk binnen die aardse 7 cycli/begrenzing.
Het grotere collectieve plaatje word daardoor niet beinvloed en je keuze bepaald dan alleen maar de snelheid of traagheid van je eigen groeiproces binnen je eigen bewustzijnsplaatje.

Maar goed, dat is wat ik tot nu toe begrijp uit de Tablets.
Ik heb niet gelezen wat jij hebt gelezen dus kan daar ook niets over zeggen.
Maar wat je hier boven schrijft over beïnvloeding van de kleinere cycli en het grotere
collectieve plaatje....... daar is volgens mij geen verschil in qua beïnvloeding.
Alles staat met elkaar in verbinding op energetisch niveau. Alles wat er is, is
voortdurend onderhevig aan verandering. En die verandering in het ene zorgt voor
verandering in het andere, het domino-effect ofwel natuurlijke wetmatigheid.
Wat ik denk, doe of laat, alles heeft effect. Wij allen beïnvloeden voortdurend alles in
en om ons heen. Er staat niets, maar dan ook echt niet stil. Dat is alleen een idee.
Mogen we dan een stukje 'toekomst' zien....... dan geeft dat IN ons een
vibratie/verandering en handelen/reageren navenant. We kunnen alleen de illusie
hebben dat we niets beïnvloeden en denken dat alles vast ligt.
Als je schrijft 'en je keuze bepaald dan alleen maar de snelheid of traagheid
van je eigen groeiproces binnen je eigen bewustzijnsplaatje'
dan ontken je
dat 'wanneer jij verandert, je omgeving verandert'. En die verandering van je
omgeving siepelt door naar het grotere geheel. Je bent verbonden met alles dus alles
wat jij doet door een bewustzijnsverandering beïnvloedt uiteindelijk het grote geheel.
Neem als voorbeeld Jezus, of mensen die wij kennen zoals een Gandhi of Mandela.
Hun bewustzijnsverandering heeft hen veranderd in hun doen en laten en daarna
zoveel mensen en opvolgend de gemeenschap waar ze in leven/leefden veranderd.
Zelfs in- en uitademen heeft een domino-effect op alles op de kosmos........
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Toeval

Bericht door Gast1 » 04 jun 2014, 14:07

taigitu schreef: In mijn wereld kan ik af en toe in de toekomst kijken en door mijn keuze hoe te
reageren op die toekomstbeelden, heb ik de mogelijkheid deze te beïnvloeden.
Ja, inderdaad. Je kunt inderdaad even in de toekomst kijken en beiden hebben we dus ervaringen dat dit bestaat.
Beïnvloeden is echter beslist onmogelijk.
Zouden we die toekomst wel kunnen beïnvloeden, dan bestaat die eerdere blik in de toekomst niet meer, daar ze immers gewijzigd is.
We kunnen er een glimp van opvangen en daarna kunnen we het alleen nog maar ervaren Taigitu.
Als je denkt dat je de toekomst kunt beïnvloeden, dan was dat niet de toekomst, maar een mogelijke visualisatie (verwachting).

Ik herinner me van vroeger tal van verwachtingen en visualiseerde ze.
Ik denk dacht en denk nog heel veel in 'plaatjes en bewegingen'.
Hierop kan ik anticiperen en ziedaar, ik heb mijn verwachting beïnvloed.

Dat we elkaar hier op het forum ontmoeten is ook geen toeval. Het lag vast en je denkt mogelijk te kunnen bepalen hoe zich deze ontmoeting gaat ontwikkelen.
Misschien ontvang je een glimp maar ook deze mogelijk verdere of niet verdere uitbouw ligt vast.

Afbeelding

Het gebeurde vise versa en het lag vast en zo denkt Oprah Winfrey er dus over.
Ik voel dat wij elkaar 'optillen' zoals ik dat ook bij anderen voel, maar klopt dat sierlijk geschreven woordje 'Only' wel?

Het is geen toeval dat ik hier over begin ...

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Toeval

Bericht door taigitu » 04 jun 2014, 14:52

Gast1 schreef: Ja, inderdaad. Je kunt inderdaad even in de toekomst kijken en beiden hebben we dus ervaringen dat dit bestaat.
Beïnvloeden is echter beslist onmogelijk.
Zouden we die toekomst wel kunnen beïnvloeden, dan bestaat die eerdere blik in de toekomst niet meer, daar ze immers gewijzigd is.
We kunnen er een glimp van opvangen en daarna kunnen we het alleen nog maar ervaren Taigitu.
Als je denkt dat je de toekomst kunt beïnvloeden, dan was dat niet de toekomst, maar een mogelijke visualisatie (verwachting).

Afbeelding

Het gebeurde vise versa en het lag vast en zo denkt Oprah Winfrey er dus over.
Ik voel dat wij elkaar 'optillen' zoals ik dat ook bij anderen voel, maar klopt dat sierlijk geschreven woordje 'Only' wel?

Het is geen toeval dat ik hier over begin ...
Pierre, dat stukje toekomst wat ik zie is gebaseerd op wat door mij is gecreëerd
door de keuzes die ik heb gemaakt, dus oorzaak. Op het cruciale moment
van de toekomst waarnemen kan ik een keuze maken of het gevolg wel is
wat ik wil of wel goed voor mij zou zijn. En dan is er weer een een keuzemoment
met de daaraan verbonden gevolgen.
Zoals de man die met het vliegtuig zou vertrekken (voorbereidingen+ticket
gekocht+naar het vliegveld gaan=keuze) en op het vliegveld aangekomen
een gevoel van onheil krijgt of mag 'zien' wat er staat te gebeuren. Hij weigert
(keuze) in te stappen en het vliegtuig vertrekt zonder hem....... en
verongelukt.

Dat is geen fictie, zulke dingen gebeuren. Voor die man was het mogelijk zijn
toekomst te beïnvloeden. Jammer genoeg is er in zo'n situatie, met heel veel
mensen, geen luisteren oor voor iemand die het ongeluk zou kunnen voorkomen,
omdat ze hem niet zullen geloven.

De tekst 'visa versa en Oprah' kan ik niet plaatsen bij deze topic.
De avatar zegt me alleen dat ik mij moet omringen met mensen die bijdragen aan
de groei van mijn bewustwording. Dat wil niet zeggen dat ik iedereen moet uitsluiten
die hier niets aan toevoegt. Alleen negatieve personen zullen geen vrienden van me worden,
geen deel uitmaken van mijn leven.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Toeval

Bericht door Gast1 » 04 jun 2014, 17:14

taigitu schreef: Dat is geen fictie, zulke dingen gebeuren. Voor die man was het mogelijk zijn
toekomst te beïnvloeden. Jammer genoeg is er in zo'n situatie, met heel veel
mensen, geen luisterend oor voor iemand die het ongeluk zou kunnen voorkomen,
omdat ze hem niet zullen geloven.
Nee, je begrijpt mij niet goed en ik zal het proberen uit te leggen. Allereerst dien je dit goed te begrijpen:
Zouden we die toekomst wel kunnen beïnvloeden, dan bestaat die eerdere blik in de toekomst niet meer, daar ze immers gewijzigd is.
We kunnen er een glimp van opvangen en daarna kunnen we het alleen nog maar ervaren Taigitu.
Nogmaals, de toekomst is niet te wijzigen en je kunt wel op 'je gevoel, intuïtie, instinkt of innerlijke ik' afgaan en dan een schijnbare keuze maken.
De toekomst gaat gewoon gebeuren.
Denk als metafoor aan de muizen die voortijdig van boord gaan van een schip wat een ramp gaat overkomen.
Ze worden innerlijk gewaarschuwd en gaan dus van boord. Het schip zal zinken of wat dan ook. Deze muizen hebben van tevoren niets gezien.
taigitu schreef:De tekst 'visa versa en Oprah' kan ik niet plaatsen bij deze topic.
De avatar zegt me alleen dat ik mij moet omringen met mensen die bijdragen aan
de groei van mijn bewustwording. Dat wil niet zeggen dat ik iedereen moet uitsluiten
die hier niets aan toevoegt. Alleen negatieve personen zullen geen vrienden van me worden,
geen deel uitmaken van mijn leven.
Oprah is de schijnbare auteur van deze spreuk (kleine lettertjes) en wij, Taigitu en Gast1 dragen bij aan elkaars bewustwording (vise versa).
Dat is geen toeval ... en jouw laatste zin in het citaat begreep ik niet uit het citaat van Oprah. Je vergeet namelijk één woordje: "Only" zoals ik al schreef...
Ik vertaal het als:

"Omring jezelf alleen met mensen die je naar een hoger plan kunnen tillen".

Wij zijn zo'n mensen die elkaar aanvullen en naar een 'hoger plan' tillen, echter werkt het discriminerend naar degenen die dat niet doen. Zo lees ik het.
En dus laat ik aan jou over hoe je nu naar deze spreuk kijkt, met alle respect (maar dat weet je wel).

Ik vind dat je niets moet en dat je ook geen keuzes hebt buiten het driedimensionale.
Je denkt een keuze te hebben, maar het plan ligt vast ...
Wat gebeuren gaat, gaat gebeuren ...

Tijdens mijn fietstocht gisteren hebben mij twee teken gebeten, ik heb ze verwijderd (en heel grondig) en de wondjes ontsmet.
Of ik echter een ziekte ga oplopen, ligt vast.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Toeval

Bericht door taigitu » 04 jun 2014, 18:05

Gast1 schreef: Nee, je begrijpt mij niet goed en ik zal het proberen uit te leggen. Allereerst dien je dit goed te begrijpen:
Zouden we die toekomst wel kunnen beïnvloeden, dan bestaat die eerdere blik in de toekomst niet meer, daar ze immers gewijzigd is.
We kunnen er een glimp van opvangen en daarna kunnen we het alleen nog maar ervaren Taigitu.
Nogmaals, de toekomst is niet te wijzigen en je kunt wel op 'je gevoel, intuïtie, instinkt of innerlijke ik' afgaan en dan een schijnbare keuze maken.
De toekomst gaat gewoon gebeuren.
Hier blijven we verschil van mening over houden.
taigitu schreef:De tekst 'visa versa en Oprah' kan ik niet plaatsen bij deze topic.
De avatar zegt me alleen dat ik mij moet omringen met mensen die bijdragen aan
de groei van mijn bewustwording. Dat wil niet zeggen dat ik iedereen moet uitsluiten
die hier niets aan toevoegt. Alleen negatieve personen zullen geen vrienden van me worden,
geen deel uitmaken van mijn leven
.
Oprah is de schijnbare auteur van deze spreuk (kleine lettertjes) en wij, Taigitu en Gast1 dragen bij aan elkaars bewustwording (vise versa).
Dat is geen toeval ... en jouw laatste zin in het citaat begreep ik niet uit het citaat van Oprah. Je vergeet namelijk één woordje: "Only" zoals ik al schreef...
Ik vertaal het als:
"Omring jezelf alleen met mensen die je naar een hoger plan kunnen tillen".
Wij zijn zo'n mensen die elkaar aanvullen en naar een 'hoger plan' tillen, echter werkt het discriminerend naar degenen die dat niet doen. Zo lees ik het.
En dus laat ik aan jou over hoe je nu naar deze spreuk kijkt, met alle respect (maar dat weet je wel).
Zo kan je het lezen als je het alleen toespitst op het woord 'only'.
Iedereen kan mij naar een hoger plan tillen, zelfs iemand die vreselijke dingen doet en
mij daarmee bewust maakt van iets wat in mij ook kan leven. Echter in de tekst van
het citaat van Oprah staan het woord 'omringen'. En dat geeft de juiste waarde aan.
In mijn gezin, familie en vriendenkring wil ik (only) omringd worden door mensen die mij
toegenegen zijn, waar de basis liefde en respect naar elkaar is. In de wereld
daarbuiten zal ik mensen tegenkomen waarbij die basis wel/niet aanwezig is en dan
heb ik daarin een keuze hoe ik me opstel in mijn houding naar hen toe. En dat kan
variëren van liefdevol tot negeren, en alles wat daar tussenin zit, afhankelijk van de
situatie.
En dat heeft voor mij niets te maken met discriminatie.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Toeval

Bericht door Gast1 » 04 jun 2014, 19:16

taigitu schreef: Zo kan je het lezen als je het alleen toespitst op het woord 'only'.
Iedereen kan mij naar een hoger plan tillen, zelfs iemand die vreselijke dingen doet en
mij daarmee bewust maakt van iets wat in mij ook kan leven. Echter in de tekst van
het citaat van Oprah staan het woord 'omringen'. En dat geeft de juiste waarde aan.
In mijn gezin, familie en vriendenkring wil ik (only) omringd worden door mensen die mij
toegenegen zijn, waar de basis liefde en respect naar elkaar is. In de wereld
daarbuiten zal ik mensen tegenkomen waarbij die basis wel/niet aanwezig is en dan
heb ik daarin een keuze hoe ik me opstel in mijn houding naar hen toe. En dat kan
variëren van liefdevol tot negeren, en alles wat daar tussenin zit, afhankelijk van de
situatie.
En dat heeft voor mij niets te maken met discriminatie.
Ah, touché inzake dat omringen, je hebt gelijk en ik weet dat het je daar niet om te doen is.
Overigens heb je dat mooi omschreven.

Van mijn schijnbare vijanden heb ik inderdaad het meest geleerd, zoals ik zelf ook al eerder schreef.
Momenteel omring ik mij, en laat mij ook omringen, door mensen die mij niet naar een hoger level tillen.
Het zijn mensen die mij als een strohalm zien om hun problemen op te lossen en het is discutabel of deze mensen met eeuwige problemen mij mogelijk ook naar een hoger plan tillen.
Het zou kunnen en het is iets om over na te denken.

Het gaat echter allemaal in dezen niet om mij, maar juist om de mensen zelf.
Door dat te doen wat ik niet anders kan, til ik dadelijk 36 (en waarschijnlijk veel meer) mensen naar een (veel) hoger level.
Het zijn ondergewaardeerde mensen ...
Tijd om orde op zaken te stellen ...

We worden het misschien niet eens over 'keuzes', maar het is niet de keuze en het toeval wat bepaalt waar ik nu mee bezig ben.
Anderzijds is het een heel bijzonder verhaal 'hoe alles bij elkaar komt' en een gemiddeld mens zal dit zeker bestempelen als toeval.
Ik kan niet anders en verloochen daarbij mijn innerlijk ik niet.
Het zou mijn keuze inderdaad kunnen zijn, maar daarbij ook de keuzes van al mijn Voorvaderen die dit 'willen', ik ben slechts een uitvoerder, een gereedschap van het heden om dat uit te bouwen wat de bedoeling is.
Rechtvaardigheid.

Het lijkt wel bijna iets religieus ...

Nu eens even lezen wat ik allemaal geschreven heb ... (2 taalvoutjes).

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Toeval

Bericht door entropy » 04 jun 2014, 20:19

Besta ik? Of misschien beter: Bestaat 'ik'?

Als mijn hersenen een fractie anders waren geweest, was ik dan nog mezelf? Ben ik na een beroerte nog mezelf? Ben ik na een lobotomie nog mezelf? Ben ik met een implantaat nog mezelf?

Bestaat 'ik'? En wie is dat. Of beter: Door wie wordt 'ik' gedefinieerd?

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Toeval

Bericht door entropy » 04 jun 2014, 20:20

breaky breaky. Laat mij aub jullie discussie niet storen hoor!! :knuffie: (serieus) :)

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Toeval

Bericht door taigitu » 04 jun 2014, 20:32

entropy schreef:breaky breaky. Laat mij aub jullie discussie niet storen hoor!! :knuffie: (serieus) :)
Je hebt gelijk Entropy, we gingen off topic. Mijn excuses.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Toeval

Bericht door entropy » 04 jun 2014, 20:53

taigitu schreef:Je hebt gelijk Entropy, we gingen off topic. Mijn excuses.
Haha ik vind het prima hoor! :)

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Toeval

Bericht door taigitu » 14 jun 2014, 02:42

foutje......
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Toeval

Bericht door Gast1 » 14 jun 2014, 08:04

De vraag is van wie?
Ik zie het geenszins als fout, ook niet als een vergissing ...

Het zou een teken kunnen zijn van Entropy als boodschapper ...
Het zou de een mogelijk gunstig uit kunnen komen,
het zou de ander als storend kunnen voorkomen ...

Ik zie het als een teken, als 'geen toeval' dat iemand iets doorbreekt.
Het zou zelfs kunnen zijn dat degene die het doorbreekt een bepaalde vorm van spijt krijgt, maar dat hoeft niet ...

Ik heb het veel eerder wel eens, in een heel serieus onderwerp, 'heel even' als storend ervaren als Univers er met een plaatje tussen doorkwam.
Het leidde mij dan heel even af en dat viel me op.
Een plagende conditionering en door meditatie verdwenen deze zaken.
Niet omdat ik het geforceerd niet wilde of omdat ik me afzette, maar gewoon omdat het me opviel en ik liet het in alle rust toe.
Bewustwording ...

Later ging ik, als er plaatjes tussen door kwamen die als grap werden bedoeld, heel gewoon door.
Het leidde mij totaal niet af en voelde geen enkele sprankeling van irritatie.

Zonder dat Univers het waarschijnlijk wist heeft hij mij geweldig 'geholpen' ...
Dat was geen toeval, maar had een heel wezenlijke bedoeling.

Nu zie ik het als een teken en zo zie ik dat ook als Entropy's 'breaky, breaky' ...
Een teken zonder enige sprankeling van irritatie om te stoppen in een discussie ...

Ik haal even een stuk citaat van mij terug:
Momenteel omring ik mij, en laat mij ook omringen, door mensen die mij niet naar een hoger level tillen.
Het zijn mensen die mij als een strohalm zien om hun problemen op te lossen en het is discutabel of deze mensen met eeuwige problemen mij mogelijk ook naar een hoger plan tillen.
Het zou kunnen en het is iets om over na te denken.

Het gaat echter allemaal in dezen niet om mij, maar juist om de mensen zelf.
Door dat te doen wat ik niet anders kan, til ik dadelijk 36 (en waarschijnlijk veel meer) mensen naar een (veel) hoger level.
Het zijn ondergewaardeerde mensen ...
Tijd om orde op zaken te stellen ...
Op verleden vrijdag de dertiende heb ik wat blijkbaar de bedoeling was, een aantal daden verricht.
Vrijdag de dertiende, een bijgeloof? Toeval?

Niets is toevallig, net zo min zoals het 'toevallig is in het bijgaande filmpje bij 6 minuten en 15 seconden en het plaatje daaronder.



Afbeelding

Net zo min is het toevallig is dat de menstruatiecyclus van het mensenvrouwtje overeenstemt met de maancyclus, het vruchtwater het zelfde zoutgehalte heeft als de oceanen en de bevruchting plaatsvindt in overeenstemming met het beeld van een Melkweg en dan komt ik weer terug op de youtube-clip die ik 'niet toevallig' zomaar plaatste een paar dagen geleden.

Zonder dat ik de clip had gezien plaatste ik 'm, omdat ik Jenkins' muziek erg mooi vindt.
Het had/heeft allemaal een bedoeling en zo heeft het ook een bedoeling dat ik tot drie keer toe iets deed op een bepaalde datum om mijn collega's te helpen.
Zonder het te beseffen moest het precies drie keer die datum zijn, niet eerder of later want dan waren de dingen niet gelopen zoals ze nu lopen.

Gast1

Re: Toeval

Bericht door Gast1 » 14 jun 2014, 08:17

entropy schreef:
taigitu schreef:Je hebt gelijk Entropy, we gingen off topic. Mijn excuses.
Haha ik vind het prima hoor! :)
Wat vind je prima Entropy? Je hebt nog steeds geen direct antwoord gekregen op jouw vragen.
Het is mij onduidelijk wat jij prima vind.

Plaats reactie