Paul Coelho - De strijders van het licht

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Paul Coelho - De strijders van het licht

Bericht door taigitu » 30 jun 2014, 12:12

De strijders van het licht - Een handboek

Wat is een lichtstrijder?’
‘Dat weet je wel,’ antwoordde ze met een glimlach. ‘Het is iemand die in staat is om het wonder van het leven te begrijpen […] Schrijf over die strijder.’

Voor Paulo Coelho is zelfonderzoek een sleutel tot het vinden van geluk. ‘Ik ben een strijder, geen wijs man,’ zei hij eens in een interview. In De strijders van het licht verzamelde Coelho 133 levenswijsheden. Dit boek openbaart de strijder die zich in ieder van ons verschuilt; een strijder van het licht, die weet dat hij kan vechten voor zijn dromen.
Recensie(s)
In dit boek verzamelde de veelgelezen Braziliaanse auteur (1947) ruim 130 korte teksten, die hij voor een Braziliaanse krant schreef over de kunst om het wonder van het leven te leren begrijpen. Hij presenteert het geheel als een handboek, omdat het zijn overtuiging is dat elk mens in staat is zich te ontwikkelen tot 'een strijder van het licht'. Zo'n strijder is iemand die kan leren vechten voor zijn idealen, iemand die tot het einde toe durft te strijden voor iets waarin hij gelooft. Deze wijze van benadering, ter versterking van het zelfvertrouwen, vertoont verwantschap met oude Chinese wijsheden die eveneens spreken van gevechtsmanoeuvres, strategische aanvals- en verdedigingsmethoden, het kiezen van de juiste tijd en de juiste plaats. Bevestigd door Coelho's woorden die rijk voorzien zijn van symboliek: 'In iedere zwaardslag liggen eeuwen van wijsheid en meditatie besloten; elke houw moet de kracht en de vaardigheid van alle strijders uit het verleden in zich dragen.'
De strijder weet dat er zo iets is als en domino-effect.

Al vele malen heeft hij iemand een ander verkeerd zien behandelen die niet de moed
had zich te verweren. Vervolgens koelde deze zijn woede uit lafheid en wrok op een
zwakker iemand die op zijn beurt weer een slachtoffer vond. Een ware ketting reactie
van ongeluk, waarbij niemand besefte wat de gevolgen van zijn wreedheden waren.

Daarom is de strijder spaarzaam in het gebruik van zijn zwaard en wil hij alleen maar
een tegenstander die tegen hem is opgewassen. Als hij woede voelt, slaat hij zijn
handen beurs tegen een rots.

Zijn handen worden weer beter. Maar een kind dat een pak slaag krijgt omdat zijn
vader een gevecht verloor, zal voor de rest van zijn leven getekend zijn.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Paul Coelho - De strijders van het licht

Bericht door taigitu » 30 jun 2014, 12:13

.
Een strijder weet dat het doel de middelen niet heiligt.

Immers, er bestaan geen doelen, er bestaan slechts middelen.
Het leven voert hem van het onbekende naar het onbekende.
Ieder minuut getuigt van dit dronkenmakende mysterie:
de strijder weet niet vanwaar hij kwam, noch waar hij heen gaat.

Maar het is geen toeval dat hij op de plek is waar hij is.
Hij verheugd zich op de verrassing die hem telkens wacht, op de landschappen die hij
nog niet kent. Vaak voelt hij angst, maar voor een strijder is dat normaal.

Als hij alleen maar aan de eindstreep denkt, kan hij niet op de borden langs de weg
letten. Als hij zich slechts op één vraag concentreert, kan hij niet reageren op andere
vragen, waarvan hij het antwoord bij de hand heeft.

Daarom is het kenmerk van de strijder: overgave.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Paul Coelho - De strijders van het licht

Bericht door taigitu » 30 jun 2014, 12:14

Midden op straat staat een grote menigte en verspert de weg naar het Paradijs.

De vrome vraagt: ‘Waarom deze zondaars?’
De zedenmeester roept: ‘Die hoer wil ook aan het banket zitten!’
De hoeder van de sociale waarden schreeuwt: ‘Hoe kan die overspelige vrouw vergeven
worden, als ze gezondigd heeft?’
De boeteling scheurt zijn kleren: ‘Waarom een blinde genezen die alleen aan zijn ziekte
denkt en niet eens dankjewel zegt?’
De asceet ageert: ‘U staat toe dat deze vrouw uw hoofd met kostbare olie zalft!
Waarom verkoopt ze die olie niet, om eten te kopen?’

Glimlachend houdt Jezus de deur open.
De strijders van het licht trekken zich van de hysterische gekrijs niets aan
en gaan naar binnen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Paul Coelho - De strijders van het licht

Bericht door Tardis » 30 jun 2014, 12:33

Zo'n strijder is iemand die kan leren vechten voor zijn idealen, iemand die tot het einde toe durft te strijden voor iets waarin hij gelooft. Deze wijze van benadering, ter versterking van het zelfvertrouwen, vertoont verwantschap met oude Chinese wijsheden die eveneens spreken van gevechtsmanoeuvres, strategische aanvals- en verdedigingsmethoden, het kiezen van de juiste tijd en de juiste plaats.
Ik verbaas me over de spierballentaal. Je hoeft niet te 'vechten' of je zelfvertrouwen te vergroten door te 'strijden', dat is de taal van de Calimero's onder ons. Je moet je handelingen in overeenstemming brengen met je gedachten, en als die in overeenstemming zijn met je diepste wensen, dan lukt het. Je kunt ook in stilte grote successen boeken.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Paul Coelho - De strijders van het licht

Bericht door Zoeker » 30 jun 2014, 12:48

Ik verbaas me er ook over. Waarom zou je uberhaupt strijden? Waarom zou een mens willen dat er strijd is in hem of haar?
Alles is zoals het is.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Paul Coelho - De strijders van het licht

Bericht door taigitu » 30 jun 2014, 12:54

Dit is een uitleg die ik laatst las:
Een strijder is niet hetzelfde als een vechter.
Een strijder is iemand die op de bres springt voor iets, die iets hoog in het vaandel houdt. Die uitkomt voor zijn mening. Kortom, iemand die daadkrachtig uitdraagt wat hij gelooft. Dat kan negatief zijn maar in dit geval is het een strijder van het licht, iemand dus die bewust licht uitdraagt, die bereid is het licht te verdedigen evt met z'n leven -> niet letterlijk, maar in de zin dat ie zichzelf en het licht niet verloochent.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Paul Coelho - De strijders van het licht

Bericht door Gast1 » 30 jun 2014, 13:26

Momenteel ziet men mij op het werk als een strijder.
Ik heb ‘aan de bel getrokken’, omdat ik zie dat het niet goed gaat met hoe men ons personeel behandeld.
Het is precies zoals Tardis schrijft:

“Je moet je handelingen in overeenstemming brengen met je gedachten, en als die in overeenstemming zijn met je diepste wensen, dan lukt het”.

Dat kan helaas niet altijd in stilte.

Goed onderbouwd spreken en handelen zijn instrumenten die dan toe te passen zijn.
Ik zie mij beslist niet als een strijder, die ‘de zaak wel eens even zal aan gaan pakken’.
Ik doe het omdat ik het niet anders kan.
Mensen interpreteren het als een persoonlijke strijd …
Het is echter geen strijd, het is ‘opkomen’ voor anderen.
Weer anderen noemen het ‘vechten om het recht’ …
Het maakt allemaal niet zoveel uit hoe anderen het noemen, het handelen is essentieler.
Er zijn mensen die niet voor zichzelf op kunnen of durven te komen.
Zonder mensen die dat wel ‘durven’ (ik wil het graag ‘doen’ noemen), zijn deze mensen verloren in een dictatuur of slachtoffer van megalomanie.
Daarvoor strijden of vechten mensen, maar er zijn er ook niet anders kunnen, omdat ze hun ‘innerlijke ik’ of geweten niet kunnen verloochenen ...

Zelfs al gaat dat ‘ten koste’ van hun carrière of baan … of zelfs hun gezin …

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Paul Coelho - De strijders van het licht

Bericht door entropy » 30 jun 2014, 13:31

taigitu schreef:Dit is een uitleg die ik laatst las:
Een strijder is niet hetzelfde als een vechter.
Een strijder is iemand die op de bres springt voor iets, die iets hoog in het vaandel houdt. Die uitkomt voor zijn mening. Kortom, iemand die daadkrachtig uitdraagt wat hij gelooft. Dat kan negatief zijn maar in dit geval is het een strijder van het licht, iemand dus die bewust licht uitdraagt, die bereid is het licht te verdedigen evt met z'n leven -> niet letterlijk, maar in de zin dat ie zichzelf en het licht niet verloochent.
:post: :mrgreen: ;P!

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Paul Coelho - De strijders van het licht

Bericht door Zoeker » 30 jun 2014, 14:28

taigitu schreef:Dit is een uitleg die ik laatst las:
Een strijder is niet hetzelfde als een vechter.
Een strijder is iemand die op de bres springt voor iets, die iets hoog in het vaandel houdt. Die uitkomt voor zijn mening. Kortom, iemand die daadkrachtig uitdraagt wat hij gelooft. Dat kan negatief zijn maar in dit geval is het een strijder van het licht, iemand dus die bewust licht uitdraagt, die bereid is het licht te verdedigen evt met z'n leven -> niet letterlijk, maar in de zin dat ie zichzelf en het licht niet verloochent.

Dat klinkt wel erg hoogdravend. En zo haal je het woord 'strijd' onderuit. Strijd is in principe iets wat zich in een mens afspeelt.
Strijd is een situatie dat je tegen een vijand vecht, of dat je met jezelf in conflict bent. Je kan wel een andere betekenis gaan geven aan het woord 'strijd', maar 'strijder van het licht' is in feite een contradictio in terminis. Licht IS. Daar hoeft niet voor gestreden te worden, dat hoeft alleen maar te zijn! Iedere vorm van strijden 'voor' zal je alleen maar verder brengen van het licht.

Het behoeft geen enkele verdediging en als men je het leven beneemt, dan zij dat zo.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Paul Coelho - De strijders van het licht

Bericht door taigitu » 30 jun 2014, 15:16

Zoeker schreef: Dat klinkt wel erg hoogdravend. En zo haal je het woord 'strijd' onderuit. Strijd is in principe iets wat zich in een mens afspeelt.
Strijd is een situatie dat je tegen een vijand vecht, of dat je met jezelf in conflict bent. Je kan wel een andere betekenis gaan geven aan het woord 'strijd', maar 'strijder van het licht' is in feite een contradictio in terminis. Licht IS. Daar hoeft niet voor gestreden te worden, dat hoeft alleen maar te zijn! Iedere vorm van strijden 'voor' zal je alleen maar verder brengen van het licht.

Het behoeft geen enkele verdediging en als men je het leven beneemt, dan zij dat zo.
Ik merk dat je er anders naar kijk als ik. Hoezo haal ik het woord 'strijd' onderuit?
Voor mij is het woord strijder in de context 'van het licht' niet hoogdravend of in tegenspraak met elkaar. Als je' het licht hebt gezien', ofwel wakker bent geworden, je spiritualiteit hebt ontdekt ga je de 'strijd' aan met o.a. de conditioneringen die je heel je leven hebt verzameld en die je niet meer passen. Je wordt een spiritueel strijder....... je ga je ontdoen van alles dat jouw Licht versluierd.
En strijd zal mij niet verder van het Licht brengen want ik ben dat zelf.
En zelfs als men mij het leven beneemt (materie) dan nog is er Licht (energie). Eeuwig.






♥ Zoektocht van de spirituele krijger ♥
Een spirituele krijger is iemand die door dagelijkse spirituele beoefening de ziel versterkt en anderen tot inspiratie dient. Op een dieper niveau danst de spirituele krijger tussen de schaduwen van duisternis en het licht, altijd uitkijkend voor donkere broeders in donkere gewaden. Misschien wel de grootste strijd die de spirituele krijger voert, is het gevecht met zichzelf; om in het reine te komen met de dualiteit en de tweedeling van het bestaan.
De weg van de spirituele strijder is een pad van vrede en tolerantie, eerst in het eigen leven en dan in de wereld rondom ons. Wanneer we ons pad hebben gevonden en ons hart beginnen te volgen verhoogt onze vibratie. Dat inspireert ons nog meer, waardoor we een lichtend voorbeeld voor anderen kunnen zijn.
Niet dat anderen onze weg dienen te volgen, zij moeten hun éigen pad lopen.

We leven niet in een of dit /of dat universum, het is meer van een plaats van en/en. Er is niet slechts een manier, één juist pad. Sommigen zeggen dat er twaalf paden zijn, anderen zeggen dat er een oneindig aantal wegen zijn. Paden kunnen variëren, maar de kwaliteiten die je opdoet door het pad te volgen zijn universeel en alle paden leiden ze tot dezelfde waarheid.

De spirituele krijger klimt de berg van het bewustzijn, strijdt met eigen demonen, leert om hen te verslaan en keert dan terug naar beneden om te delen wat hij of zij heeft geleerd. Heel soms moet de spirituele krijger zich bezighouden met conflicten en psychische gevechten van de tegenovergestelde polariteit, maar dit wordt meer gezien als daad van evenwicht dan een daad van geweld.

Lees meer: http://www.wijwordenwakker.org/content. ... P2277&l=NL
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Paul Coelho - De strijders van het licht

Bericht door Gast1 » 30 jun 2014, 15:42

taigitu schreef: Lees meer:
Ik las meer en plak er dit bij:
Spirituele krijgers nemen nooit wraak, zelfs wanneer dat hun ziel dreigt te verscheuren.
Degenen die ervoor kiezen om in dit leven een spiritueel pad te lopen moeten vaak accepteren dat ze het pad merendeels alleen zullen lopen. Er zijn heel veel overtuigingen en de meeste preken scheiding in plaats van eenheid. Wanneer de geest wordt opgesloten binnen één ideologie, een ideologie die bovendien andere overtuigingen demoniseert, dan is echte vooruitgang niet waarschijnlijk.

Wanneer we de goddelijkheid van anderen ontkennen, dan verminderen we exponentieel onze eigen goddelijkheid en distantiëren ons van de bron. Gelooft de zandkorrel van het strand, dat het is gescheiden van de zandige oever? Gelooft de druppel zeewater dat het de hele oceaan is?

Wanneer je afstand neemt van alles wordt het duidelijk dat de mensheid deels investeert in eigenheid en afgescheiden zijn, terwijl een ander deel probeert vereniging te zoeken.
Dit vind ik wel inlands eikenhout snijden...

Mooie link Taigitu ...
Laatst gewijzigd door Gast1 op 30 jun 2014, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Paul Coelho - De strijders van het licht

Bericht door entropy » 30 jun 2014, 15:42

Zoeker schreef:Dat klinkt wel erg hoogdravend. En zo haal je het woord 'strijd' onderuit. Strijd is in principe iets wat zich in een mens afspeelt.
Strijd is een situatie dat je tegen een vijand vecht, of dat je met jezelf in conflict bent. Je kan wel een andere betekenis gaan geven aan het woord 'strijd', maar 'strijder van het licht' is in feite een contradictio in terminis. Licht IS. Daar hoeft niet voor gestreden te worden, dat hoeft alleen maar te zijn! Iedere vorm van strijden 'voor' zal je alleen maar verder brengen van het licht.

Het behoeft geen enkele verdediging en als men je het leven beneemt, dan zij dat zo.
Strijder vóór het licht, tégen het kwaad? Daar ooit van gehoord?

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Paul Coelho - De strijders van het licht

Bericht door taigitu » 30 jun 2014, 16:07

De strijder van het licht ontwaakt uit zijn slaap.

Hij denkt: ik weet niet wat ik aan moet met dit licht, dat me laat groeien.
Het licht verdwijnt echter niet.
Hij denkt: ik zal het een en ander moeten veranderen, maar de lust daartoe ontbreekt me.
Het licht gaat niet weg omdat 'lust' een ingewikkeld woord is.

De ogen en het hart van de strijder beginnen te wennen aan het licht.
Het jaagt hem al geen angst meer aan.
En hij aanvaardt zijn lotsbestemming, zijn Levensdroom, ook al betekent het een leven vol risico's.
De strijder heeft lang geslapen en dan is het normaal dat ontwaken enige tijd vergt.
De energie van de Aarde moet vernieuwd worden. Moderne ideeën hebben ruimte nodig.

Lichaam en ziel hebben nieuwe uitdagingen nodig.
De toekomst is heden geworden, en alle dromen - behalve die op vooroordelen stoelen
- zullen de kans krijgen om zich te manifesteren.
Wat belangrijk is, zal blijven en wat zinloos is, zal verdwijnen.
Het is niet de taak van de strijder de dromen van zijn naaste te beoordelen, hij
verspilt geen tijd aan het kritiseren van ideeën van anderen.

Om vertrouwen te krijgen in zijn eigen weg hoeft hij niet aan te tonen dat een ander
de verkeerde volgt. In de zin schuilt zijn kracht.
Hij heeft de weg gekozen waarover hij loopt, een reden om te klagen heeft hij niet.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Paul Coelho - De strijders van het licht

Bericht door Gast1 » 30 jun 2014, 16:16

Het miniseren is lastig ...

Deze voelt zelfs alsof het op mij(n verleden situatie) slaat:
De toekomst wordt vlak voor onze ogen geboren en wenkt ons om deelnemers te worden in plaats van toeschouwers, want zoals we hebben gezien, als we niet zelf de wereld scheppen zoals we denken dat de wereld zou moeten zijn, dan doet iemand anders dat voor ons. Bent u tevreden met hoe het nu is?

Het was in de herfst van het jaar 2013 toen oorlogen onverwachts werden onderbroken.

Het was alsof het universum haar adem inhield; wachtend op iets….

Alles in het leven kan worden onderverdeeld in momenten van overgang en momenten van openbaring. Dit heeft het gevoel beide te zijn!

We vechten tegen een grotere duisternis dan degene die we bestrijden,
het is de grote duisternis van de ziel die de weg is kwijtgeraakt.
http://www.wijwordenwakker.org/content. ... P2277&l=NL

Opmerkelijk ...

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Paul Coelho - De strijders van het licht

Bericht door Zoeker » 30 jun 2014, 17:04

entropy schreef: Strijder vóór het licht, tégen het kwaad? Daar ooit van gehoord?
Ja…wel van gehoord. Maar het zegt mij niks. Ik begeef mij liever in het veld buiten goed en kwaad. Daar heerst strijdloosheid.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Paul Coelho - De strijders van het licht

Bericht door Zoeker » 30 jun 2014, 17:09

taigitu schreef:

Ik merk dat je er anders naar kijk als ik. Hoezo haal ik het woord 'strijd' onderuit?
Voor mij is het woord strijder in de context 'van het licht' niet hoogdravend of in tegenspraak met elkaar. Als je' het licht hebt gezien', ofwel wakker bent geworden, je spiritualiteit hebt ontdekt ga je de 'strijd' aan met o.a. de conditioneringen die je heel je leven hebt verzameld en die je niet meer passen. Je wordt een spiritueel strijder....... je ga je ontdoen van alles dat jouw Licht versluierd.
En strijd zal mij niet verder van het Licht brengen want ik ben dat zelf.

Als je het Licht hebt gezien is geen enkele strijd meer nodig.
Ook conditioneringen zijn wat ze zijn.
Misschien zie ik ze en anders zijn ze wellicht functioneel?

In het Licht is alleen maar 'zijn'…..
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Paul Coelho - De strijders van het licht

Bericht door taigitu » 01 jul 2014, 11:36

De dichter zegt: 'De strijder van het licht kiest zijn vijanden.'

Hij weet wat hij kan. Hij hoeft niet rond te bazuinen wat zijn kwaliteiten zijn.
Ondertussen duikt er om de haverklap iemand op die wil bewijzen dat hij beter is dan hij.

Voor de strijder bestaat er geen 'beter' of 'slechter'.
Iedereen heeft de talenten die hij voor zijn eigen persoonlijke levensweg nodig heeft.

Maar bepaalde mensen gaan maar door. Ze provoceren hem, dagen hem uit,
beledigen hem, doen alles om hem op de kast te krijgen. Dan zegt zijn hart: 'Ga er
niet op die beledigingen in, je vaardigheid zal er niet door toenemen. Je zult je voor
niks moe maken.

Een strijder van het licht verdoet zijn tijd niet met het luisteren naar provocaties,
hij heeft een missie uit te voeren.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Paul Coelho - De strijders van het licht

Bericht door taigitu » 02 jul 2014, 15:35

Iedere strijder van het licht is weleens bang geweest om de strijd aan te gaan.

Iedere strijder van het licht heeft in het verleden weleens iemand in de steek gelaten of bedrogen.

Iedere strijder van het licht heeft weleens een weg gevolgd die niet de zijne was.

Iedere strijder van het licht heeft weleens geleden onder dingen die er niet toe doen.

Iedere strijder van het licht heeft weleens gevonden dat hij geen strijder van het licht is.

Iedere strijder van het licht heeft weleens zijn spirituele plichten verzaakt.

Iedere strijder van het licht heeft weleens ja gezegd terwijl hij nee wilde zeggen.

Iedere strijder van het licht heeft weleens iemand gekwetst van wie hij hield.

Daarom is hij een strijder van het licht; hij is door dit alles heengegaan
en heeft nooit de hoop verloren beter te worden dan hij is.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Paul Coelho - De strijders van het licht

Bericht door Vitharr » 02 jul 2014, 16:12

@Taigitu

Ik vind dat je hier zo'n mooi onderwerp neer hebt gezet. Het maakt 'jeugdsentiment' bij me los. In wat geschreven staat herken ik de boodschap van diverse krijgskunsten.

Krijgskunsten worden vaak verward met vechtsporten, maar er zit een enorm verschil tussen. Dat blijkt ook wel uit de 2 belangrijkste spelregels:

.1 Een vermeden gevecht is een gewonnen gevecht

.2 Wie wil leren vechten, leert het beste goed incasseren. Een oprechte strijder deelt immers nooit de eerste klap uit.

Ik heb zelf een, in Europa, vrij zeldzame Koreaanse vorm beoefend en dat altijd met veel plezier gedaan. De rest 'van het clubje' waren ook hele rustige, aardige mensen. En dus hebben we het hele scala voor ons kiezen gehad. 'kicks' en 'punches' oefenden we sporadisch, meestal betrof het ademhalingstechnieken, meditaties, drukpunttechnieken, acrobatiek, en zelfs een stukje kruidenleer. Heel breed en interessant dus.

Wanneer ik de stukken in dit topic lees, moet ik denken aan een site, genaamd 'the way of the warrior' die helaas niet meer bestaat. Die stond ook bol van zulke teksten.

Maar leuk dus, heel leuk!
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Paul Coelho - De strijders van het licht

Bericht door taigitu » 02 jul 2014, 22:02

Vitharr schreef:@Taigitu

Ik vind dat je hier zo'n mooi onderwerp neer hebt gezet. Het maakt 'jeugdsentiment' bij me los. In wat geschreven staat herken ik de boodschap van diverse krijgskunsten.

Krijgskunsten worden vaak verward met vechtsporten, maar er zit een enorm verschil tussen. Dat blijkt ook wel uit de 2 belangrijkste spelregels:

.1 Een vermeden gevecht is een gewonnen gevecht

.2 Wie wil leren vechten, leert het beste goed incasseren. Een oprechte strijder deelt immers nooit de eerste klap uit.
Het woord strijder roept bij veel mensen het idee van agressie op.
Maar bij het woord 'wedstrijd' is het een leuke spanning......
Zo weet ik van de sproten waar jij het over heb dat het gaat over het beheersen van
je eigen emoties om niet mee te gaan in de emoties/agressie van de ander.
Juist door deze sporten wordt je zelfbeheersing juist gestimuleerd.
Dus die twee regels geven dat heel goed weer.
Vitharr schreef:Ik heb zelf een, in Europa, vrij zeldzame Koreaanse vorm beoefend en dat altijd met veel plezier gedaan. De rest 'van het clubje' waren ook hele rustige, aardige mensen. En dus hebben we het hele scala voor ons kiezen gehad. 'kicks' en 'punches' oefenden we sporadisch, meestal betrof het ademhalingstechnieken, meditaties, drukpunttechnieken, acrobatiek, en zelfs een stukje kruidenleer. Heel breed en interessant dus.

Wanneer ik de stukken in dit topic lees, moet ik denken aan een site, genaamd 'the way of the warrior' die helaas niet meer bestaat. Die stond ook bol van zulke teksten.

Maar leuk dus, heel leuk!
Fijn dat het je op die manier aanspreekt.
Er is toch veel te vinden over het item The way of the Warrior'.


Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie