Waarheid? .... of toch een illusie? ....

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Gast1

Waarheid? .... of toch een illusie? ....

Bericht door Gast1 » 07 jul 2014, 21:37

Ik was een beetje aan het 'plaudern' met mijn gedachten over illusies, waarheden en geluk ...
Taigitu deed mee ...

Ik Ben ... een beetje gaan speuren en heb wat teksten gevonden. Teksten waarin ik wel een aantal waarheden in terug kan vinden.

Het Leven Is een Droom (verdorie, een illusie soms??)

Jouw leven is één grote droom! Jouw waarneming van het leven dat je voor de werkelijkheid aanziet bestaat namelijk niet ‘echt’.
Je kent betekenis toe aan voorwerpen, gevoelens en ervaringen en gelooft dat het allemaal echt bestaat.

Stop hiermee! Het enige wat je namelijk doet is continue alle dingen plaatsen tegen de achtergrond van alle kennis die je hebt opgedaan.
Zonder deze kennis weet je werkelijk niet wat deze voorwerpen, gevoelens en ervaringen zijn.
Het is deze kunstmatige context die de illusie creëert dat we niet helemaal alleen zijn in een lege ruimte.

Waar geloof jij absoluut zeker van dat het werkelijk bestaat en ‘echt’ is?

De waarheid

Het enige wat jij met absolute zekerheid kunt vaststellen, is dat je bestaat: Ik Ben.
Al het andere waarvan je aanneemt dat het bestaat, is geloof. Deze zogenaamde ‘waarheden’ horen thuis in de categorie consensuele werkelijkheid en relatieve waarheid.
Iemand die continue de waarheid ervaart, heeft zijn ego vernietigd en heeft een permanent non-duaal bewustzijn. Hij is in dat geval spiritueel verlicht.

Onware zelf

Jouw onware zelf is jouw ego. Dit onware zelf bestaat alleen maar in de droomstaat. Vanuit de angst om geen zelf (geen identiteit) te hebben heb je onbewust dit onware zelf gecreëerd.
Een illusie?

Lees mee(r):

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... GQ&cad=rja

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Waarheid? .... of toch een illusie? ....

Bericht door Zoeker » 07 jul 2014, 22:07

Het is tegelijkertijd waar en niet waar.

Ons ego is namelijk iets waar we in GELOVEN. En een mens kan niet ont-geloven. Zelfs niet als je zou willen.
Daarom is egoloos zijn ook bijna onmogelijk: we kunnen dat wat onze hersens geloven niet omzeilen.
Zelfs als je vaststelt dat ego een geloof is, kan je er toch nog niet om heen.

En dat is maar goed ook! Het geloof in een ego geeft ons namelijk een speelveld om ons 'zijn' te ontwikkelen.
Dat speelveld bestaat uit alle gebeurtenissen in ons leven en onze gedachten daarover en onze reacties er op.
De ontwikkeling van ons 'zijn' resulteert in een ander bewust-'zijn'.
Als we het ik-gerichte 'zijn' weten los te laten kunnen we in het 'niet-zijn' geraken.
Ons 'zijn' wat zich bewust wordt van het 'niet-zijn' bemerkt dat er VERBINDING is tussen al het 'zijn'.

Je zou het eigen 'zijn' kunnen beschouwen als een heel klein stukje rivierbedding waar het 'niet-zijn' door stroomt.
Zo ervaart je bewust-'zijn' dat 'hij' een deel is van een groter geheel.
Het 'niet-zijn' blijkt te bestaan uit onvoorwaardelijke liefde.
Maar denk niet dat je zomaar weet wat onvoorwaardelijke liefde is.
Want het is ons eigen ego wat verhindert om onvoorwaardelijke liefde te ervaren.
Datzelfde ego wat de illusie schepper is van afgescheidenheid.

Tot zover mijn gedachten er over. Waarvan ik mij kan voorstellen dat 'men' er geen touw aan vast kan knopen.
We moeten immers ieder voor zich het speelveld van het leven door.
En met een helder verstand, onvoorwaardelijke liefde en veel vallen en opstaan kunnen we stukje bij beetje de geheimen ontrafelen.
Grootste valkuil daarbij is dat je je door anderen (zoals ik) wat wijs laat maken.
Trek altijd je eigen plan, je eigen weg, want alleen daar zal je -tastend in het duister- wat wijzer worden…
Het pad ontvouwt zich onder je voeten.
Laatst gewijzigd door Zoeker op 07 jul 2014, 22:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Waarheid? .... of toch een illusie? ....

Bericht door Zoeker » 07 jul 2014, 22:11

Zoeker schreef:Daarom is egoloos zijn ook bijna onmogelijk
Alleen in heel zeldzame gevallen kan men totale egoloosheid ervaren.
Dan zal ook de betekenis van onvoorwaardelijke liefde duidelijk worden.
Deze is zo intens dat deze niet blijvend te verdragen is voor de mens.
Vergelijk het met de zon: je kan er niet inkijken.
Wel kunnen we naar de weerkaatsing van de zon kijken.

De maan…niets voor niets symbool van de liefde.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Waarheid? .... of toch een illusie? ....

Bericht door Zoeker » 07 jul 2014, 22:17

PS. Ik moet opmerken dat wie denkt dat bewustzijn wordt veroorzaakt door de hersens, dat diegene het mis heeft.
Ons brein neemt bewust-'zijn' waar en denkt dat hij dat zelf is. Later kom je er achter dat dit niet zo is.
Maar het is een begrijpelijke misvatting.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Waarheid? .... of toch een illusie? ....

Bericht door Gast1 » 08 jul 2014, 05:26

Afbeelding

Yes!!

Dat heb je prima verwoord Zoeker!
Ik moet opmerken dat wie denkt dat bewustzijn wordt veroorzaakt door de hersens, dat diegene het mis heeft.
Ook hierin ga ik met je mee, anderzijds voel (weet) ik dat zich precies in het midden van ons brein, onze hersenen, het limbische systeem waarbinnen de epifyse, hypofyse en hypothalamus 'zetelen, zich het bewustzijn bevindt.
Het wordt er niet veroorzaakt, het 'bevindt' zich er.
En dan met name in de epifyse, de pijnappelklier, een oeroud symbool wat zich toont sinds de geschiedschrijving.
Die 'ouwe jongens' wisten het al ...

Afbeelding

Afbeelding

Op het laatste plaatje is het de pijnappel op het uiteinde van de thyrsusstaf en symboliseert de pijnappelklier.

Het gaat nog verder met die dennenappel ...

Afbeelding

Maar sorry, ik dreig off-topic te gaan ...

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Waarheid? .... of toch een illusie? ....

Bericht door MetalPig » 08 jul 2014, 08:08

Is zwaartekracht dan ook een illusie? :mrgreen:

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Waarheid? .... of toch een illusie? ....

Bericht door MetalPig » 08 jul 2014, 08:12

Gast1 schreef:Al het andere waarvan je aanneemt dat het bestaat, is geloof.
Oneens. Dat zal niemand verbazen denk ik.

Voor dingen waarvan ik aanneem dat ze bestaan heb ik experimenteel bewijsmateriaal. Dat maakt dat het geen geloof is.

Gast1

Re: Waarheid? .... of toch een illusie? ....

Bericht door Gast1 » 08 jul 2014, 08:42

MetalPig schreef:Is zwaartekracht dan ook een illusie? :mrgreen:
Mogelijk wel. We hebben er meer dan 100 pagina's aan besteed op 't forum: viewtopic.php?f=67&t=6162&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Maar de Amsterdamse natuurkundige Erik Verlinden vindt er wel wat van:

Wetenschappers proberen al tientallen jaren de fundamentele krachen in het heelal te begrijpen.
Met drie daarvan (electromagnetisme, sterke- en zwakke kernkracht) lukt dat inmiddels heel aardig.
De vierde fundamentele kracht, de zwaartekracht, is niet alleen de bekendste maar tegelijk een buitenbeentje.
Men tast nog altijd in het duister bij de vraag wat zwaartekracht eigenlijk is, waarom het bestaat en hoe het zich verhoudt tot de andere fundamentele krachten.
De Amsterdamse natuurkundige Erik Verlinden heeft misschien wel een doodeenvoudig antwoord op deze vraag. Wat nou als zwaartekracht helemaal niet bestaat?
Erik Verlinden is sinds zijn idee vorig jaar het licht zag al een rijzende ster binnen de wetenschappelijke gemeenschap in Nederland.
Inmiddels heeft The New York Times hem ook gevonden. Volgens Verlinden is zwaartekracht niets meer dan een illusie, een bijeffect van iets veel fundamentelers.
Zoals een aandelenmarkt ontstaat door het gezamenlijke gedrag van kopers en verkopers, of elasticiteit door de beweging van bepaalde atomen.
Een afgeleide kracht dus. In de woorden van Verlinden is zwaartekracht een gevolg van het streven van de natuur naar wanorde.
Verlinden bouwt in zijn artikel voort op eerdere wetenschappers, onder andere Stephen Hawking.
Enkele van de beste wetenschappers ter wereld zeggen Verlinden’s werk niet helemaal te begrijpen.
Ze zijn echter wel blij dat er iemand met een frisse blik kijkt naar een nog altijd onopgeloste vraag.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... GE&cad=rja

Maar goed, het hoort bij een ander topic thuis.

Gast1

Re: Waarheid? .... of toch een illusie? ....

Bericht door Gast1 » 08 jul 2014, 08:54

MetalPig schreef:
Gast1 schreef:Al het andere waarvan je aanneemt dat het bestaat, is geloof.
Oneens. Dat zal niemand verbazen denk ik.

Voor dingen waarvan ik aanneem dat ze bestaan heb ik experimenteel bewijsmateriaal. Dat maakt dat het geen geloof is.
Voor de goede orde, ik schreef het niet, ik plaatste het.
Het citaat kwam daar vandaan, waarnaar ik verwees. Nu verwijs ik naar 'Bestaan' en dat bestaan verwijst weer naar 'zijn'
Tevens staat er in deze verwijzing het volgende: De relatie tussen bestaan en tijd is zeer problematisch.
Binnen een naïef realisme wordt typisch als vanzelfsprekend aangenomen dat bestaan een zekere tijdsduur veronderstelt.
Veel filosofieën gaan daarin mee, maar sommigen, zoals het absoluut idealisme, zien tijd als een illusie; anderen denken wel dat tijd een absolute werkelijkheid heeft, maar menen dat het niet per se een duur moet hebben en dat er ook zoiets zou zijn als een punttijd.
Zijn= er zijn= blijven= duren=tijd ....

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... GQ&cad=rja

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Waarheid? .... of toch een illusie? ....

Bericht door MetalPig » 08 jul 2014, 09:51

Gast1 schreef:Voor de goede orde, ik schreef het niet,
Okee laat maar dan.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Waarheid? .... of toch een illusie? ....

Bericht door Zoeker » 08 jul 2014, 11:04

Jouw leven is één grote droom! Jouw waarneming van het leven dat je voor de werkelijkheid aanziet bestaat namelijk niet ‘echt’.
Je kent betekenis toe aan voorwerpen, gevoelens en ervaringen en gelooft dat het allemaal echt bestaat.
De mens leeft uberhaupt in een illusie, dat is vrij eenvoudig aan te tonen.
Buurman1 krijgt ruzie met buurman2 en gaat in hem een steeds grotere klootzak zien.
Iedere keer 'als hij wat doet' dan groeit dat.
Maar aan de andere kant van buurman2 woont buurman3.
Deze 2 buurmannen praten iedere dag over voetbal, kijken voetbal en drinken een biertje er bij.
Buurman3 gaat buurman2 een steeds aardigere vent vinden en vind hen ook heel sociaal omdat hij liever een biertje weggeeft dan er een krijgt.

Wat toont dit aan? Door onze positie in het beschouwen van buurman2 kunnen we de Waarheid niet waarnemen.
Zowel buurman1 als buurman3 nemen een illusie waar.

Dat wat ik hier 'positie' noem zou je ook ego kunnen noemen. Ego is dus eigenlijk iets wat niet concreet is omdat wij als mens er invloed op kunnen uitoefenen. Want al vinden we iemand een grote klootzak, dan is dat een GELOOF. Maar ook al vinden we iemand superaardig, dan is dat ook een GELOOF. Daarom is ego ook een GELOOF. En zoals ik eerder betoogde: we kunnen dat geloof niet ont-geloven. Wat we wel kunnen is GELOOF doorzien. (je eigen geloof dus)

En dat doorzien bestaat er uit dat vrijwel alles waarvan jij denkt dat het WAAR is, dat niet zo is. Maar dat het GELOOF is.
Dit doorzien resulteert er in dat je niet zo snel meer (voor)oordeelt, maar dat je beseft dat 'het slechts een mening is'.
En dat alle oordelen over jou ook slechts meningen zijn en geen WAARHEID.

Dit doorzien 'ziet' dat de mens in een wereld van illusies leeft en dat velen van ons dat nog geloven ook.
Want het GELOOF van zowel buurman1 als buurman3 resulteert in gevoelens en emoties die ze OOK NOG WEER ALS WAAR ZIEN!! (de mafkezen)
Zo onstaat de selfulfilling prophecy die we ego noemen. Ego die ons een 'waarheid' voorschotelt die niks maar dan ook niks met de WERKELIJKHEID van doen heeft.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Waarheid? .... of toch een illusie? ....

Bericht door MetalPig » 08 jul 2014, 11:13

Zoeker schreef:Wat toont dit aan? Door onze positie in het beschouwen van buurman2 kunnen we de Waarheid niet waarnemen.
Zowel buurman1 als buurman3 nemen een illusie waar.
Ik zou dat een onvolledig beeld noemen, niet een illusie.
Zoeker schreef:Want al vinden we iemand een grote klootzak, dan is dat een GELOOF.
Ik zou dat een mening noemen, niet een geloof.

En als je dan de woorden gebruikt met de juiste betekenis dan stroomt ineens het quasi-diepzinnige sausje eraf en blijven er slechts voordehandliggende platitudes over.

"solved:

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Waarheid? .... of toch een illusie? ....

Bericht door Zoeker » 08 jul 2014, 14:30

MetalPig schreef:
Zoeker schreef:Want al vinden we iemand een grote klootzak, dan is dat een GELOOF.
Ik zou dat een mening noemen, niet een geloof.

Ook dat is weer een geloof. Zo blijf je maar rond zwerven in de wereld van illusies.
De selfulfilling prophecy waar ik het over had.

En des te verder wij twee hier over discusieeren, des te sterker wordt je GELOOF weer.
GELOOF heeft namelijk 'iets' nodig om zich tegen af te zetten, een mening daarintegen die IS.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Waarheid? .... of toch een illusie? ....

Bericht door MetalPig » 08 jul 2014, 14:52

Zoeker schreef:
MetalPig schreef:
Zoeker schreef:Want al vinden we iemand een grote klootzak, dan is dat een GELOOF.
Ik zou dat een mening noemen, niet een geloof.
Ook dat is weer een geloof.
Jij geeft een heel andere betekenis aan woorden dan ik.

Wat betekent het woord 'geloof' volgens jou in deze context?

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Waarheid? .... of toch een illusie? ....

Bericht door Zoeker » 08 jul 2014, 16:05

MetalPig schreef:
Jij geeft een heel andere betekenis aan woorden dan ik.

Wat betekent het woord 'geloof' volgens jou in deze context?
Geloof betekent (in iedere context) innerlijke overtuiging.
Voor jezelf ben je overtuigd van iets, wat een ander ook beweert.
Het hoeft niet rationeel te zijn, het is een persoonlijke overtuiging.
Jij (het 'ik' in jou) weet het zeker!

Mening daarintegen is veel genuanceerder. Mening wil zeggen dat je iets bedacht hebt wat je stand houdt totdat je wat beters hebt bedacht.

Je ziet het ook bij gelovigen als bv christenen, moslims of zo. Geloof kan zo sterk zijn dat je dan je leven offert om maar een plekje bij Allah of God te kijgen.

Het merkwaardige is dat we het geloof van een ander prima zien, maar dat van ons zelf niet.
Ons eigen geloof onderzoeken doen we niet zo graag. En waarom is dat? We indentificeren ons graag met geloof.
Geloof geeft (illusionaire) houvast. Een mening daarintegen is veel vrijblijvender.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Waarheid? .... of toch een illusie? ....

Bericht door Gast1 » 08 jul 2014, 16:26

MetalPig schreef:
Zoeker schreef:Want al vinden we iemand een grote klootzak, dan is dat een GELOOF.
Ik zou dat een mening noemen, niet een geloof.
Geloof het of niet ... en begrijp het of niet.
Ik begrijp precies wat Zoeker bedoelt en ook dat is een geloof ...

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Waarheid? .... of toch een illusie? ....

Bericht door Tardis » 08 jul 2014, 17:11

Zoeker schreef:Geloof betekent (in iedere context) innerlijke overtuiging.
Is er in jouw overtuiging plaats voor weten? Of is iedere vorm van bewijs volgens jouw interpretatie ook geloof?
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Waarheid? .... of toch een illusie? ....

Bericht door Zoeker » 08 jul 2014, 17:42

Tardis schreef:Is er in jouw overtuiging plaats voor weten?
Binnen mijn overtuiging(en) bestaat geen weten.




Of is iedere vorm van bewijs volgens jouw interpretatie ook geloof?
Vaak is bewijs slechts een bijdrage. (aan weten)
Zolang dat bewijs niet altijd en onder alle omstandigheden waar is kan het niet anders dan resulteren in geloof.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Waarheid? .... of toch een illusie? ....

Bericht door Gast1 » 08 jul 2014, 17:47

MetalPig schreef:
Gast1 schreef:Voor de goede orde, ik schreef het niet,
Okee laat maar dan.
Zo ... dat is dan weer duidelijk ...

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Waarheid? .... of toch een illusie? ....

Bericht door Tardis » 08 jul 2014, 19:11

Zoeker schreef:Binnen mijn overtuiging(en) bestaat geen weten.
Buiten jouw overtuiging(en) wel?
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Plaats reactie