Wat is filosofie?

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Plaats reactie
Yopi

Wat is filosofie?

Bericht door Yopi » 28 jul 2014, 12:36

Een afgezaagde filosofische vraag.
Ik stel 'm, omdat ik tijdens het snuffelen merkte dat dit forumonderdeel blijkbaar niet zo populair is. En omdat filosofie mijn voornaamste interesse is. (Dit gaf ik al aan toen ik me voorstelde op dit forum.)

Je zou zeggen dat tussen mysterie en wetenschap een bemiddelende rol voor de filosofie weggelegd is.
Wetenschap houdt je op de grond, van mysteries zou je kunnen gaan zweven en kom je in fantastische werelden terecht.
Het bemiddelende zit er dan in dat je met beide contact houdt en ondertussen je verstand er voor houdt.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en stel als gesloten vraag er dan maar bij:
Welke filosofen van nu of vroeger ken je, houden je bezig of is je favoriet.

Ik heb er veel gelezen. Van de hedendaagse ken ik vooral Peter Sloterdijk goed en die is ook mijn voorlopige favoriet. Uit het verleden denk ik Kant en Schopenhauer.

aquarius

Re: Wat is filosofie?

Bericht door aquarius » 28 jul 2014, 13:16

Wat is filosofie?
Een denkwijze om tot inzicht te komen iets of wat beter te kunnen begrijpen .
Verder zou je het ook een overdenken kunnen noemen.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Wat is filosofie?

Bericht door entropy » 28 jul 2014, 13:34

Ik filosofeer er meestal zo ongeveer in mezelf op los. Zie het ook als een poging levensproblemen op te lossen... ;)

"Alles stroomt" van Heraclitus is mijn kernfilosofie geloof ik. Ik houd ook van wetenschapsfilosofie. De Socratische methode is ook een methode die ik bijzonder waardeer.

Verder moet ik me nog in van alles verdiepen, maar het probleem is dat ik vaak vergeet wat ik las (en vooral waar!).
Laatst gewijzigd door entropy op 28 jul 2014, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gast1

Re: Wat is filosofie?

Bericht door Gast1 » 28 jul 2014, 13:34

Yopi schreef: Ik ben benieuwd naar jullie reacties en stel als gesloten vraag er dan maar bij:
Welke filosofen van nu of vroeger ken je, houden je bezig of is je favoriet.
Ik ken een paar namen, en ik heb prachtige en minder prachtige citaten gelezen en die citaten houden me beperkt bezig.
Geen enkele filosoof houdt mij bezig, ze zouden mij slechts beperken in mijn eigen zicht op de dingen zoals ik ze zie en waarneem.
Ook heb ik geen enkele favoriet. Zou er al een favoriet zijn, dan is er bijna altijd wel weer iets waar ik het niet (geheel) mee eens ben.
Filosofen zijn mensen waar ik in meer of mindere mate iets van opsteek, net als van corveeërs of professoren of fantomen hier op het forum.
Van al deze mensen leer ik en andersom misschien ook of niet, het maakt niet uit.
Ik geloof nog dat ik het meeste heb geleerd van mijn kinderen en daarnaast van mijzelf door de dingen te ervaren.

En zo filosofeer ik dus ook:

viewtopic.php?f=42&t=12126&p=260548#p260548

Yopi

Re: Wat is filosofie?

Bericht door Yopi » 28 jul 2014, 14:32

Dank alle drie!

Ik geloof dat ik filosofie toch vooral als uitingen van 'echte' mensen beschouw en als het ware met hen communiceer. Maar ik heb ook wel gemerkt dat ik de neiging heb om veel in het licht van hun filosofieën te zien. Maar toch wel ruimte genoeg om zelf na te denken.
Ik blijf als het ware doorgaan met hen te communiceren.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wat is filosofie?

Bericht door taigitu » 28 jul 2014, 16:00

Voor mij is filosofie het op allerlei manieren proeven van wat er gezegd of geschreven
wordt. En daaruit datgene halen wat dingen duidelijk maakt of waar ik me in herken.
Het is voor mij een soort geestelijk stoeien. En dan kunnen er dingen zijn die voor mij
als 'mijn waarheid' ontstaan, waarbij mijn waarheid een levend iets is en dus ook aan
veranderingen onderhevig. Namen van filosofen onthou ik niet, net zomin als ik de
namen van schrijvers onthoud, tenzij er een noodzaak voor is. De enige filosoof die ik
zeer waardeer is Jiddu Krishnamurti en dus weet ik die naam wel. Verder heb ik in mijn
begintijd hier op het forum de topic 'Citaten om over na te denken' geopend omdat ik
van citaten veel heb geleerd. Met citaten 'stoeien' vind ik een plezierige bezigheid wat
zowel confronterend kan zijn, als verhelderend kunnen werken.
Wat mij gerust stelt over de filosofie is dat de heren filosofen het met elkaar ook niet
eens worden en eenduidig de dingen bekijken. Geeft weer ruimte aan mijn geklungel als
mens en hoef ik me niet te 'binden' aan één knappe kop die het zo goed weet te
vertellen en kan ik citaten van allerlei filosofen waarderen die misschien elkaars
tegenpolen zijn op een onderwerp.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Wat is filosofie?

Bericht door Gast1 » 28 jul 2014, 16:18

Ik ben even zo vrij:
Yopi schreef:Ik heb het gelezen Gast1 .. hoe jij filosofeert bedoel ik :-|
Daarop antwoorde ik:
Gast1 schreef:De door jouw geplaatste smiley ( :-| ) kijkt hetzelfde als jouw 'Charlie Brown-avatar' ...

Vertel ...
Verder sluit ik me aan bij Taigitu.
Ik heb wel waardering voor een aantal filosofen en inderdaad, Jiddu Krishnamurti is één van ...

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Wat is filosofie?

Bericht door Tardis » 28 jul 2014, 16:39

Yopi schreef:Welke filosofen van nu of vroeger ken je, houden je bezig of is je favoriet.
Bedoel je met 'kennen' of we namen van filosofen kunnen opnoemen, of moeten we met 'kennen' bekend zijn met het werk van een filosoof? In het tweede geval ken ik Arnold Cornelis en Friedrich Nietzsche. Arnold Cornelis gaf ooit een lezing waar ik bij aanwezig was en ik heb zijn boek Logica van het gevoel gelezen en in de boekenkast staan. Van Nietzsche heb ik Jenseits von Gut und Böse en Also sprach Zarathustra gelezen. Nietzsche houdt me de laatste maanden bezig omdat ik er achter wilde komen wat hij met Übermensch bedoelde. Dat is me nu duidelijk en in deze twee boeken wordt ook duidelijk dat de wereld waarin Nietzsche zich bevond nogal verschilde van die waarin ik me bevind. Een aanzienlijk deel van zijn opvattingen vind ik niet meer van deze tijd.

Ik heb geen favoriete filosoof, geen favoriete denker en geen favoriete wetenschapper of iets dergelijks. Ik vind het wel belangrijk om veel informatie tot me te nemen en daar over na te denken. Maar het echte denkwerk doe ik toch echt zelf, los van elke stroming, althans ik doe mijn best om onafhankelijk te zijn, vrij in mijn opvattingen.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Wat is filosofie?

Bericht door Tet » 28 jul 2014, 18:30

Ik ken amper filosofen Yopi.
De grote namen zijn me wel bekend, maar daar blijft het ook bij.
Het heeft mijn interesse (nog) niet.

Wel heb ik ooit het filosofenkwartet gehad en Schopenhauer was door zijn komische quotes mijn favoriet.
truth is stranger than fiction

gusteman

Re: Wat is filosofie?

Bericht door gusteman » 28 jul 2014, 23:22

Filosofie betekent voor mij: alles steeds weer in vraag stellen.
Het hoe en waarom van alles, de betekenis van alles doorgronden.

Misschien dat ik daarom zo heb genoten van "De wereld van Sofie" van Jostein Gaardner, maar ook "De Steppewolf" van Herman Hesse vond ik heel erg boeiend.

Daarnaast kan ik met evenveel genoegen de schrijfsels van Youp van 't Hek smaken.

Yopi

Re: Wat is filosofie?

Bericht door Yopi » 29 jul 2014, 02:53

taigitu
Wat mij gerust stelt over de filosofie is dat de heren filosofen het met elkaar ook niet
eens worden en eenduidig de dingen bekijken. Geeft weer ruimte aan mijn geklungel als
mens en hoef ik me niet te 'binden' aan één knappe kop die het zo goed weet te
vertellen en kan ik citaten van allerlei filosofen waarderen die misschien elkaars
tegenpolen zijn op een onderwerp.
Mooi. Mij ook. Bij mij werkt het dan zo dat ik ze vooral als mensen beschouw, maar dan wel gedreven en bijzonder. Ze overleven in ieder geval in de filosofische traditie, maar ook daarbuiten. Vaak met niet zo leuke gevolgen.

Wat me bij Krishnamurti te binnen schiet:
Was hij niet grootgebracht door de theosofen of zo om de teruggekeerde Christus te zijn?
En heeft hij zich daarvan afgekeerd en is 'voor zichzelf begonnen'?

Yopi

Re: Wat is filosofie?

Bericht door Yopi » 29 jul 2014, 03:01

Gast1 schreef:Ik ben even zo vrij:
Yopi schreef:Ik heb het gelezen Gast1 .. hoe jij filosofeert bedoel ik :-|
Daarop antwoorde ik:
Gast1 schreef:De door jouw geplaatste smiley ( :-| ) kijkt hetzelfde als jouw 'Charlie Brown-avatar' ...

Vertel ...
Verder sluit ik me aan bij Taigitu.
Ik heb wel waardering voor een aantal filosofen en inderdaad, Jiddu Krishnamurti is één van ...
Ik had het snel gelezen en wilde laten weten dat ik het gelezen had omdat het hier ter sprake kwam. Mijn reactie is dus neutraal. Maar je mag het als sceptisch lezen. Want dat is mijn eerste reactie.

Yopi

Re: Wat is filosofie?

Bericht door Yopi » 29 jul 2014, 03:07

Tardis
Nietzsche houdt me de laatste maanden bezig omdat ik er achter wilde komen wat hij met Übermensch bedoelde. Dat is me nu duidelijk
Dat is knap. Misschien komt dat nog ter sprake.
Dat van die vraag van mij over 'ken je ..enz..favoriet' moet je met een korreltje zout nemen. Ik dacht er aan dat er meestal bij iedereen altijd wel één naam rondspookt die indruk gemaakt heeft en dat dat makkelijker praat als je het over de vraag hebt: "Wat is filosofie".

Yopi

Re: Wat is filosofie?

Bericht door Yopi » 29 jul 2014, 03:13

gusteman
Filosofie betekent voor mij: alles steeds weer in vraag stellen.
Daar komt het bij geloof ik ook wel op neer. Nooit een eindpunt. Vaak weer een beginpunt.
En dan maar hopen dat er iets van wijsheid blijft hangen.
"De Steppewolf" van Herman Hesse vond ik heel erg boeiend.
Een bijzonder boek inderdaad. Zelfs een lijfboek voor mij. Vroeger dan.

Yopi

Re: Wat is filosofie?

Bericht door Yopi » 29 jul 2014, 03:21

aquarius schreef:Wat is filosofie?
Een denkwijze om tot inzicht te komen iets of wat beter te kunnen begrijpen .
Verder zou je het ook een overdenken kunnen noemen.
Het eerste is natuurlijk waar. Maar de actieve vorm van overdenken past misschien beter.
Denkwijze klinkt al gauw als 'leer'. En ik merk hier dat dat niet zo goed ligt.
Ik denk dat dat de schuld van Kant is, die het zelf denken als motto de wereld in geholpen heeft. Ik zelf geloof wel sterk dat ik van grote filosofen veel kan leren en geleerd heb.
Er mag best wat hiërarchie bestaan in denken.

Yopi

Re: Wat is filosofie?

Bericht door Yopi » 29 jul 2014, 03:25

entropy schreef:Ik filosofeer er meestal zo ongeveer in mezelf op los. Zie het ook als een poging levensproblemen op te lossen... ;)

"Alles stroomt" van Heraclitus is mijn kernfilosofie geloof ik. Ik houd ook van wetenschapsfilosofie. De Socratische methode is ook een methode die ik bijzonder waardeer.

Verder moet ik me nog in van alles verdiepen, maar het probleem is dat ik vaak vergeet wat ik las (en vooral waar!).
Ha ha .. alles stroomt bij jou en je klampt je aan Heraclitus vast om in ieder geval jezelf staande te houden.
Ik heb bij Peter Sloterdijk gelezen dat we vooral het beeld vast moeten houden dat Heraclitus op de kant van de rivier stond en niet er in. De situatie van een mens in reflectie.

Gast1

Re: Wat is filosofie?

Bericht door Gast1 » 29 jul 2014, 07:24

Yopi schreef:
Gast1 schreef: Ik had het snel gelezen en wilde laten weten dat ik het gelezen had omdat het hier ter sprake kwam.
Mijn reactie is dus neutraal. Maar je mag het als sceptisch lezen. Want dat is mijn eerste reactie.
Dan had ik dat al meteen goed begrepen.
Interessant dat een amateurfilosoof schrijft dat ik zijn reactie als sceptisch mag lezen. [think]
Ik ben benieuwd waarom, want nu kan ik slechts gissen.
Laten we eens gaan filosoferen ...

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wat is filosofie?

Bericht door taigitu » 29 jul 2014, 09:16

Yopi schreef: Wat me bij Krishnamurti te binnen schiet:
Was hij niet grootgebracht door de theosofen of zo om de teruggekeerde Christus te zijn?
En heeft hij zich daarvan afgekeerd en is 'voor zichzelf begonnen'?
Ja, hij is de 'grote man' geweest van de theosofische vereniging in Nederland.
Hij is daar uitgestapt en verder gegaan zonder zich te binden aan religies of verenigingen.
En dat is iets wat mij aanspreekt.

Een mooie quote van hem is:
"Ik ben lang in opstand geweest tegen alle dingen, tegen het gezag van anderen, tegen de aanwijzingen van anderen, tegen de kennis van anderen; ik wilde niets als waarheid aanvaarden tot ik zelf de waarheid had gevonden. Ik sprak de denkbeelden van anderen nooit tegen, maar ik weigerde aanvaarding van hun gezag, hun levensleer. Tot ik in die staat van opstand verkeerde, tot ik ontevreden raakte over alles, over elke leerstelling, over elk dogma en geloof, was ik niet bij machte de waarheid te vinden."
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Wat is filosofie?

Bericht door Gast1 » 29 jul 2014, 10:28

Een heel mooie quote inderdaad. Precies zo zie ik het ook, vóórdat ik überhaupt wist van het bestaan van deze filosoof.
Bij nader inzien is deze man denk ik toch ook wel één van mijn favorieten.
Je hebt bij 'Citaten om over na te denken' (knipoog) weer een tweetal juweeltjes geplaatst van Jiddu Krishnamurti.
Ik kan er niets in ontdekken waar ik het niet mee eens ben.

Yopi

Re: Wat is filosofie?

Bericht door Yopi » 29 jul 2014, 10:53

Pierre
Laten we eens gaan filosoferen ...
Dat 'mag je zo lezen' was ironisch bedoelt.
Ik zal op de plek daar reageren ..

Plaats reactie