Wat is intuïtie?

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Wat is intuïtie?

Bericht door Osiris » 01 aug 2014, 08:51

Ik zie intuitie als de meest zuivere raadgever vanuit het collectieve ( ziels of Al ) bewustzijn.
Dus niet alleen het eigen innerlijke bewustzijn,hoewel het natuurlijk onderdeel is van dat collectieve.
Echter worden door mensen ook 'negatieve' ervaringen toegeschreven aan de keuzes op basis van intuitie.
Dat zit hem niet in de foute keuze,maar aan het eigen verwachtingspatroon.
Je intuitie geeft de les aan die te leren is op basis van die keuze.

Maar als er dus meer 'negatieve' ervaringen zijn en de les niet gezien word,zal het ego d.m.v. de ratio de eerste intuitieve ingeving gaan beinvloeden of afwijzen,simpelweg om het eigen ego te beschermen tegen de negatieve ervaringen en de daaruit voortvloeiende pijn.

De lessen en transformatie naar een hoger wezen gaan nu eenmaal vaak gepaard met pijn,net zoals elke nieuwgeborene de 'groeipijnen' ervaart.
Kun je ook vergelijken met de alchemistische gedachte dat om tot een steeds zuiver wezen te komen het 'vuur' steeds hoger dient opgestookt te worden.

Dus kort door de bocht; ook al lijkt in eerste instantie je intuitieve keuze niet zo uit te pakken als je zou verwachten,is dit toch de bedoeling om zo verder te komen door de les die je hierdoor leert.

Je ratio is een middel om te navigeren,maar niet verstandig om te laten prevaleren.
Je kunt juist hierdoor,uit bescherming van je ego,belangrijke lessen mislopen,die je intuitie je voorlegt.

Uiteraard een persoonlijke uiteenzetting hoe ik het op dit moment zie :wink:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Wat is intuïtie?

Bericht door Susan » 01 aug 2014, 09:07

aquarius schreef:Intuitie is toch een voorgevoel ,dat in de pré histhorie gebruikt werd om gevaar te zien aankomen,want zo beoelde ik het ook.
Bij Intuïtie is het een zeker weten, die naar de Ziel luisterd en zuiver is. Bij keuzes maken zit je intuïtie nooit fout.
Voorgevoelens lijken hier ook sterk op al zijn ze niet altijd zuiver, bijv in dagelijkse situaties door wensgedachte of ook iets weten in bepaalde situaties, daarin hoeft een keus niet altijd goed te zijn.
Instinct is gericht op het lichaam, die voor een reactie zorgt zoals bij pijn, angst en gevaar.
Het ligt ook dicht bij elkaar intuïtie en instinct, je kan het zo zien, wat instinct is voor ons lichaam, is de intuItie voor onze Ziel.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wat is intuïtie?

Bericht door univers » 01 aug 2014, 09:16

;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Wat is intuïtie?

Bericht door Zoeker » 01 aug 2014, 09:34

aquarius schreef:
Zoeker schreef:Nope. Het heeft een andere reden.
Intuitie is toch een voorgevoel ,dat in de pré histhorie gebruikt werd om gevaar te zien aankomen,want zo beoelde ik het ook.

Dat is instinct. Heel wat anders dan intuitie.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Wat is intuïtie?

Bericht door Osiris » 01 aug 2014, 09:48

Ik denk dat ( oer ) instinct en intuitie inderdaad verschillend zijn.
Het eerste gericht op het 'overleven' in de fysieke,stoffelijke vaste materie.
En de tweede op het mentale,geestelijke nonstoffelijke vlak.

Zoiets?
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Wat is intuïtie?

Bericht door Zoeker » 01 aug 2014, 09:53

Osiris schreef:Ik denk dat ( oer ) instinct en intuitie inderdaad verschillend zijn.
Het eerste gericht op het 'overleven' in de fysieke,stoffelijke vaste materie.
En de tweede op het mentale,geestelijke nonstoffelijke vlak.

Zoiets?

Zoiets ja. Ik denk dat er qua instinct een non-verbale informatie overdracht is van (voor)ouder naar kind.
Dat zien we bij dieren ook. Niks bijzonders en m.i. niets van doen met intuitie.
Er is een verwantschap in informatie overdracht, dat wel.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

aquarius

Re: Wat is intuïtie?

Bericht door aquarius » 01 aug 2014, 10:12

Gast1 schreef;
Het ligt ook dicht bij elkaar intuïtie en instinct, je kan het zo zien, wat instinct is voor ons lichaam, is de intuItie voor onze Ziel.
[clap]

Plaats reactie