Wat is intuïtie?

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Yopi

Wat is intuïtie?

Bericht door Yopi » 31 jul 2014, 00:57

Wat is intuïtie? Zijn er soorten te onderscheiden?

Wat bij mij opkomt als ik aan intuïtie denk is: Inval.
En wel de inval van een mogelijkheid.
Bijvoorbeeld:
de mogelijkheid dat er gevaar dreigt.
de mogelijkheid waar je de oplossing van een wiskundig probleem moet zoeken: een richting of de oplossing zelf.
de mogelijkheid dat je je vergist.
de mogelijkheid dat iets waar is.
de mogelijkheid om iets te doen
Iets verborgens achter datgene waar je je op richt, dat je aandacht verscherpt of juist op iets anders richt (dat laatste bijvoorbeeld: een waarneming vanuit je ooghoeken).
In de diepte dus achter je heldere vlek.
In je ooghoeken in je blik-Veld.
Achter je blinde vlek.
Tastend, kijkend, luisterend, denkend, voelend, willend .. etc.
Maar ook zomaar iets dat je invalt:
Plotselinge herkenning.
Iets naar aanleiding van/uit het verleden.

Kortom de hele godganselijke dag hebben we met allerlei vormen en in grote getale met intuïties te maken.
Ook tijdens je slaap - midden in de nacht - kun je er mee ontwaken. Plotseling rechtop zitten met een zeer heldere inval of gewoon effe denken aan iets wat je in je hoofd moet prenten omdat je het morgen moet doen.

Komen ze van buiten?

Je maakt ze niet zelf, dus in die zin komen ze van buiten.
Het lijkt me wel dat ze met je aktiviteiten nu of in verleden samenhangen.
Je moet ze willen zien om er bewust mee om te gaan.
Je kunt er misschien wel een zintuig voor ontwikkelen of hebt dat al.

Wat is de bron?

Door ervaring denk ik wel dat er een gevoel kan ontstaan van verschillende bronnen waaruit intuïties voort komen.
Bijvoorbeeld:
Angst is wat ze noemen een slechte raadgever. Maar is het paranoia of je beschermengel als je invalt dat er een mogelijkheid van gevaar is?
Hier kan ik me voorstellen (en ik denk ook wel dat het zo is) dat zich je gevoel uitzuiverd. Het gevoel ten aanzien van de bron bedoel ik.
Een oplossing voor een werkprobleem is misschien wel te lokaliseren in je 'ervaring' met het oplossen van werkproblemen.
Mogelijke handelingen die je als mogelijkheid invallen met betrekking tot goed en slecht hebben misschien te maken met de gewetensvorming zoals dat zo mooi heet.

Is er een criterium voor de juistheid van een intuïtie te vinden?

Helderheid? Gezuiverd gevoel? Toetsing?
Omdat ik uitgegaan ben van 'invallen van mogelijkheden' denk ik dat je oordeelsvermogen op grond van helderheid, gevoel ten aanzien van een mogelijk oordeel beslist of toetsing nodig is of dat je er op af kunt gaan.
Een beslissing nemen dus, geen criterium. Vallen en opstaan.


Is ze principieel onzichtbaar?
Ik denk dat de intuïties wel als een soort richtpunt vast te houden zijn en in die zin waarneembaar (voor het grijpen).
Bijvoorbeeld intuïties met betrekking tot intuïtie. Je weet min of meer al wat het is.
Vergelijkbaar met een herinnering die je je niet te binnen kunt brengen maar waarvan je weet dat ie er is.

(geknipt en geplakte post van mij van een ander forum)

gusteman

Re: Wat is intuïtie?

Bericht door gusteman » 31 jul 2014, 12:17

Nog niemand?
Dan zal ik maar de spits afbijten.

Voorbeelden:

1) Je wordt voorgesteld aan iemand waar je niks over weet. Je ratio poogt tevergeefs een beeld op te roepen wat er niet is. Dan zullen de hersenen, aan de hand van de beschikbare aanwezige factoren, zelf een beeld creëren.
In de meeste gevallen zal je achteraf denken "intuïtief wist ik wat ik aan die persoon had". Wat is er gebeurd: je uiteindelijke rationele conclusie is opgebouwd aan de hand van dezelfde gegevens waarover je op het allereerste ogenblik beschikte maar nu heb je wel de tijd gehad om de voors en tegens af te wegen.

2) Je rijdt met de wagen en komt op een splitsing van waaruit je twee richtingen kan kiezen. Beide wegen leiden naar het zelfde doel. Op beide wegen heb je al de ervaring gehad dat het er de éne keer heel erg druk is, een andere keer dan weer rustig. Auto rijden doen we hoofdzakelijk vanuit automatismen, het gebeurt niet echt in volledige concentratie, er is heel wat afleiding die de aandacht vraagt. Als je dan zo'n splitsing nadert zal je af en toe gaan twijfelen "welke weg zou ik nu best kiezen?" Maar aangezien je die splitsing behoorlijk snel nadert moet je ook heel snel beslissen. Het afwegen van alle voor- en nadelen vergt te veel tijd en ook hier zullen je hersenen "intuïtief" een beslissing nemen. En zoals dat in het verkeer meestal verloopt zal je de éne keer tevreden zijn over je intuïtie, en de andere keer dan weer niet.

Intuïtie is dus een fenomeen waarbij de hersenen zelf een besluit nemen wanneer de bewuste ratio er niet in slaagt om tussen twee of meer mogelijkheden te kiezen omdat er een bepaalde vorm van tijdnood is ontstaan.

Gast1

Re: Wat is intuïtie?

Bericht door Gast1 » 31 jul 2014, 12:20

Hey, jij bent me nét voor.
Ik had deze tekst al klaar en heb jouw tekst nog niet gelezen, dus ik plaats 'm ongewijzigd:

Dat zijn nogal wat vragen …

Ik zie mijzelf als de resultante van al het leven vóór me zoals ik me nu manifesteer.

Al dat wat er eerst was, is in mij vertegenwoordigd en zo is mijn werkelijke leeftijd van al mijn stofjes in mij 13,82 miljoen jaar.
Dat is dus ook mijn leeftijd, veel ouder dan de Aarde en veel ouder dan mijn leeftijd in deze vorm die ik nu heb.
Zo heb ik ook alle ervaringen ‘in mij’ en kan me dus ook als ‘een vis in het water voelen’ of ‘een vogel in de lucht’.

Een pasgeboren baby komt uit de oersoep die hetzelfde zoutgehalte heeft als de oceanen van deze planeet, slaat meteen zijn armen en voeten uit bij een val zoal apen zich bij het vallen vast willen grijpen en ga zo maar door.
Een pasgeboren baby zal precies weten hoe deze zich dient te gedragen in water en je kunt ‘m met zijn handjes aan een waslijn ophangen.
De baby ‘weet het’ (nog). Wij volwassen weten veel meer dan dat wij denken, maar we zijn geconditioneerd en hebben gedurende die conditioneringen (opvoeden – regels – school – maatschappij – kleding – taal ) bijna alles ‘afgeleerd’.

In plaats van ‘het innerlijke weten’ hebben we door te leren onbewust al het andere, het innerlijke weten dus, ‘afgeleerd’ en zijn verworden tot robots in een sub-geïnstitutionaliseerde eigen gemaakte nepwereld.
We zijn ons eigen innerlijke zicht kwijtgeraakt.

Intuïtie is een innerlijk zicht, een innerlijk weten en ik hoop duidelijk gemaakt te hebben, waar het vandaan komt (zoals ik het … weet).

Dat ‘innerlijke weten’ (innerlijk zicht) boor je onbewust zo nu en dan plotsklaps nog even aan, en dat is dan intuïtie.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Wat is intuïtie?

Bericht door Zoeker » 31 jul 2014, 12:38

Intuitie is te divers om het er zomaar even over te kunnen hebben.
Net zoals 'lichaamsdeel' te divers is om er zomaar wat over te zeggen.
Beter kun je dan 'hand' of 'oor' benoemen.

Ik zie 'intuitie' als een verzamelnaam voor onbewust weten.
En daar zijn zo veel vormen van.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wat is intuïtie?

Bericht door taigitu » 31 jul 2014, 12:45

Over intuïtie hebben we al het een en ander op het forum staan.
Voor mij is het een zintuig, onze verbinding op trillingsniveau/frequentie met alles om ons heen.
En daartussen is er communicatie, en gevolgen of reacties op die communicatie mogelijk.
Het wordt ook het zesde zintuig genoemd. Ieder mens heeft het in aanleg maar of je het
ervaart en in welke mate is inherent aan het ontwikkelen van dat zintuig. Het wordt onder
het paranormale gebeuren ondergebracht, hetgeen betekent 'NAAST het normale' en dan
gaat men uit van wat we onderling hebben afgesproken als 'normaal'.
Het is een zintuig dat vaak betiteld wordt als lariekoek, of iemand is niet goed in de
bovenkamer, hoewel het de laatste jaren meer en meer wordt geaccepteerd als mogelijkheid.
Je kunt intuïtie namelijk niet wetenschappelijk bewijzen, en aan de wetenschap wordt veel
waarde gehecht, en zo'n intuïtie-moment is niet wetenschappelijk te herhalen.....
Het is een uniek moment en je kan het 'verleden' (ook al is het een minuut verder in de
tijd) niet herhalen in precies dezelfde omstandigheden. En je kan het ook niet
voorbereiden omdat het een flits is op een uniek moment in tijd. Het enige wat kan
voorkomen is dat die 'flits' aanhoudt als een 'buikgevoel' (het buikbrein).
Door er mee te experimenteren, ofwel het voorzichtig uit te proberen, kan je leren deze
ervaringen of gevoelens te vertrouwen. En het is wel belangrijk om 'je hoofd' er wel bij
te houden. Een keer een andere route rijden omdat je daar ineens onverwacht daar 'zin'
in hebt is ongevaarlijk. Maar er zijn momenten dat je er je hoofd bij moet houden en die
twee moeten samenwerken.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Yopi

Re: Wat is intuïtie?

Bericht door Yopi » 31 jul 2014, 13:29

Even een samenvatting van wat ik denk gelezen te hebben over de bron en aard van intuïtie:

Bron:

Gusteman: je hersenen, buiten het bewustzijn om
Pierre: het totaal van het weten opgedaan uit de ervaring vanaf het ontstaan van de aarde, ergens opgeslagen
Zoeker: al het weten dat onbewust is
taigitu: uit de verbinding met alles om ons heen op trillingsniveau
Ik zelf: ergens buiten onder de drempel van het bewustzijn, maar wel aanwijsbaar en voelbaar als een herinnering die je niet kunt pakken.

Aard:

Gusteman: Een vermogen van de hersenen
Pierre: Een soort allesomvattende geheugenbank
Zoeker: Onbewust weten
taigitu: Een weten dat door een soort rechtstreekse communicatie met alles om ons heen tot stand komt
Ik zelf: Inval van mogelijkheden die zouden kunnen zijn

Tot nu toe lijkt er overeenstemming te zijn dat het over iets gaat buiten ons dagelijks bewustzijn om als het om de bron gaat.

Bij de aard valt me op dat de reacties gemeenschappelijk hebben dat het om weten gaat, terwijl ik zelf het over ingegeven mogelijkheden heb.

Yopi

Re: Wat is intuïtie?

Bericht door Yopi » 31 jul 2014, 13:53

(vervolg)
Een gevoel ergens voor hebben wordt ook wel een zin ergens voor hebben genoemd.
Musil, een schrijver, heeft het ergens over realiteitszin en mogelijkheidszin.
Je zou kunnen zeggen dat het alledaagse verstand dat we gebruiken vooral met realiteitszin werkt en intuitie zoals ik die opvat met mogelijkheidszin. Het alledaagse verstand kan achteraf reflecteren op die ingegeven mogelijkheden.
Door combinatie van die twee bouw je ervaring op die zowel de intuïtie scherpt in zijn mogelijkheidszin dichter bij de realiteit; als het dagelijks verstand in het zien van mogelijkheden in de triviale realiteit.

Mogelijkheid is een antwoord op de realiteit in de zin van: Die realiteit zou heel goed heel anders geweest kunnen zijn, wat ik lijk te zien is bepaald niet alles, wat ik kan doen in die realiteit haal ik uit die realiteit als mogelijkheid, waar het naar toe gaat wordt bepaald door de mogelijkheden die ik zie.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wat is intuïtie?

Bericht door taigitu » 31 jul 2014, 14:24

Yopi schreef: Mogelijkheid is een antwoord op de realiteit in de zin van: Die realiteit zou heel goed heel anders geweest kunnen zijn, wat ik lijk te zien is bepaald niet alles, wat ik kan doen in die realiteit haal ik uit die realiteit als mogelijkheid, waar het naar toe gaat wordt bepaald door de mogelijkheden die ik zie.
Ik kan het hier mee eens zijn tot het laatste stukje dat ik vetgedrukt heb gezet.
Intuïtie ervaar ik, voor zover ik het voor mezelf nu duidelijk heb, in enkelvoud/mogelijkheid
en niet in meervoud/mogelijkheden.
Er is de keuze 'doe ik het wèl of niet'; luister ik naar mijn intuïtieve ingeving of
ga ik voor mijn ratio. En van daaruit rolt het gebeuren verder inherent aan de keuze.
Een sterke intuïtieve ingeving ervaar ik als een gevoel van 'juistheid' en ik krijg er geen
beeld hoe het eruit ziet als ik die opvolg. Het is 'vertrouwen op'.... en ik heb daar mooie ervaringen mee.
Terwijl ik via mijn ratio alleen, slechts enige inschatting kan maken van mogelijkheden en de onmogelijkheden.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Wat is intuïtie?

Bericht door Zoeker » 31 jul 2014, 14:31

Yopi schreef:
Tot nu toe lijkt er overeenstemming te zijn dat het over iets gaat buiten ons dagelijks bewustzijn om als het om de bron gaat.

Bij de aard valt me op dat de reacties gemeenschappelijk hebben dat het om weten gaat, terwijl ik zelf het over ingegeven mogelijkheden heb.
Sja…wat is een ingegeven mogelijkheid? Er zijn mij mogelijkheden ingegeven vanuit intuitie. Op het moment van ingeven was het natuurlijk geen weten. Ik stond voor de keuze om er gehoor aan te geven of niet. Nadat ik er gehoor aan gegeven had was ik verbaasd: "hoe kon ik dit weten?" Pas later stelde ik vast dat het weten was. Vooral als het mogelijkheden waren die ik ten eerste niet zelf bedacht had en ten tweede die tegen mijn belangen leken in te druisen.

Na een tijdje ga je het herkennen, ga je er op leren te vertrouwen. Je ont-wikkelt (afwikkelen, iets bloot leggen) iets wat er altijd al was.
Extrapoleren heet dit verschijnsel meen ik. Als je 10 x naar je intuitie hebt geluisterd ipv naar je 'gezonde verstand' dan extrapoleer je dat naar de toekomst toe en noemt het 'weten'.

Nog weer later ga je nadenken over veel vroeger toen je nog niet zo bekend was met het verschijnsel en constateert dat je het altijd al hebt 'geweten'. En dan ga je uiteraard ook nadenken over de herkomst van het verschijnsel. Wat Gusteman schrijft (het verkeersvoorbeeld) is heel erg herkenbaar. In mijn onderbewustzijn liggen allerlei zaken opgeslagen die ik ooit als mens heb geleerd. Niks bijzonders, dat verschijnsel is heel erg bekend.

Maar zaken die voortkomen uit intuitie en die ik never nooit niet zelf had kunnen bedenken en die ik ook nooit geleerd heb die verbazen.
Ik weet kennelijk meer dan ik zelf voor mogelijk hou. En al die zaken landen ergens in het onderbewustzijn aan. Dat is dus een verzamelplaats voor kennis (weten) waar ik onbeperkt beroep op kan doen.

De oorsprong van die kennis is heel divers. Ik heb autorijles gehad en informatie daarover ligt in dat onderbewustzijn opgeslagen.
Maar ook heeft ieder mens een 'zijnstoestand'. Ik ben daar bekend mee en die 'zijnstoestanden' communiceren met elkaar. Ik ontvang rechtstreeks informatie van de persoon waar ik mee te maken heb. (een goed of een slecht gevoel over iemand). Daarnaast is er nog lichaamstaal wat ik heb leren 'verstaan' en wat naar dat onderbewustzijn wordt gedirigeert.

Enzovoorts enzovoorts. Des te langer je werkt met intuitie, des te meer vormen van oorsprong je leert kennen. Daarom zei ik ook dat het begrip 'intuitie' de lading niet dekt. Het is in feite een inhoudsloos begrip, een verzamelstation.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Wat is intuïtie?

Bericht door Susan » 31 jul 2014, 14:36

Heb dit ongeveer elders al eens neer gezet over intuïtie in meerdere topics...

Onze Ziel 'weet' en is een soort wegwijzer die (áls we er naar luisteren!) ons via intuïtie/gevoelens zegt wat we moeten doen...Door en tijdens het opgroeien gaat ons Ego ons parten spelen via het denken/geest, want de geest denkt en onze Ziel voelt.

De geest is wel verbonden met de hersenen maar maakt er geen deel van uit.Het is een lichaamsveld dat onafhankelijk van de hersenen is. Het is het aspect van ons wezen dat ons de betekenis van onze ervaringen ingeeft.De geest en de hersenen hebben een 'bemiddelaar' nodig.
Bewustzijn fungeert als bemiddelaar voor de interactie tussen de geest en de hersenen.

Goed op je gevoel/intuïtie af gaan, niet rationeel 'in gaan vullen', waar het om gaat kan volgens mij alleen als er via de intuïtie naar de Ziel geluisterd is. De intelligentie van de Ziel zorgt zo ook voor het gevoel van één zijn met alles,van verbondenheid met alles wat leeft.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Wat is intuïtie?

Bericht door Gast1 » 31 jul 2014, 14:40

Yopi schreef:Even een samenvatting van wat ik denk gelezen te hebben over de bron en aard van intuïtie:

Bron:

Gusteman: je hersenen, buiten het bewustzijn om
Pierre: het totaal van het weten opgedaan uit de ervaring vanaf het ontstaan van de aarde, ergens opgeslagen
Zoeker: al het weten dat onbewust is
taigitu: uit de verbinding met alles om ons heen op trillingsniveau
Ik zelf: ergens buiten onder de drempel van het bewustzijn, maar wel aanwijsbaar en voelbaar als een herinnering die je niet kunt pakken.

Aard:

Gusteman: Een vermogen van de hersenen
Pierre: Een soort allesomvattende geheugenbank
Zoeker: Onbewust weten
taigitu: Een weten dat door een soort rechtstreekse communicatie met alles om ons heen tot stand komt
Ik zelf: Inval van mogelijkheden die zouden kunnen zijn

Tot nu toe lijkt er overeenstemming te zijn dat het over iets gaat buiten ons dagelijks bewustzijn om als het om de bron gaat.

Bij de aard valt me op dat de reacties gemeenschappelijk hebben dat het om weten gaat, terwijl ik zelf het over ingegeven mogelijkheden heb.
Goed geanalyseerd (wat mij betreft), op een luttel detail na.
Niet vanaf het begin van de Aarde (geschatte leeftijd 4,5 miljard jaar), maar van het ‘begin’ (het Zijn) van alles, dus voor zover de wetenschap het heeft kunnen bepalen, ca. 13,82 miljard jaar.

Leuke topic Yopi.

gusteman

Re: Wat is intuïtie?

Bericht door gusteman » 31 jul 2014, 16:55

Yopi schreef:Bron:

Gusteman: je hersenen, buiten het bewustzijn om
Pierre: het totaa......

Aard:

Gusteman: Een vermogen van de hersenen
Pierre: Een soort all........
Kleine rechtzetting:

Bron:
Gusteman: je hersenen, als hulpmiddel van je rationele (bewuste) redeneringsvermogen

Aard:
Gusteman: een onderdeel van het rationele (bewuste) redeneringsvermogen van je hersenen

aquarius

Re: Wat is intuïtie?

Bericht door aquarius » 31 jul 2014, 18:09

Intuïtie is volgens mij een oer zintuig dat door de evolutie op de achtergrond is geraakt,door de ontwikkeling van het denkvermogen .

Gast1

Re: Wat is intuïtie?

Bericht door Gast1 » 31 jul 2014, 18:53

Volgens mij komt dat behoorlijk dicht in de buurt, noordelijke broeder :wink:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Wat is intuïtie?

Bericht door Susan » 31 jul 2014, 19:00

aquarius schreef:Intuïtie is volgens mij een oer zintuig dat door de evolutie op de achtergrond is geraakt,door de ontwikkeling van het denkvermogen .
Dat denk ik niet hoor, men stelde dat niet meer op prijs, vonden het 'duivels, zweverij, en meer van dat soort oordelen. Alleen het rationele en materíele gold nog, gevoelens en intuïtie werden de kop in gedrukt, tot nu aan toe.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Wat is intuïtie?

Bericht door Zoeker » 31 jul 2014, 23:52

aquarius schreef:Intuïtie is volgens mij een oer zintuig dat door de evolutie op de achtergrond is geraakt,door de ontwikkeling van het denkvermogen .

Nope. Het heeft een andere reden.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

aquarius

Re: Wat is intuïtie?

Bericht door aquarius » 01 aug 2014, 00:10

Zoeker schreef:Nope. Het heeft een andere reden.
Intuitie is toch een voorgevoel ,dat in de pré histhorie gebruikt werd om gevaar te zien aankomen,want zo beoelde ik het ook.

Yopi

Re: Wat is intuïtie?

Bericht door Yopi » 01 aug 2014, 00:24

gusteman schreef:
Yopi schreef:Bron:

Gusteman: je hersenen, buiten het bewustzijn om
Pierre: het totaa......

Aard:

Gusteman: Een vermogen van de hersenen
Pierre: Een soort all........
Kleine rechtzetting:

Bron:
Gusteman: je hersenen, als hulpmiddel van je rationele (bewuste) redeneringsvermogen

Aard:
Gusteman: een onderdeel van het rationele (bewuste) redeneringsvermogen van je hersenen
ok .. heb ik dat onbewuste er zelf ingelegd .. en dat andere kort door de bocht samengevat.

Gast1

Re: Wat is intuïtie?

Bericht door Gast1 » 01 aug 2014, 07:38

aquarius schreef:
Zoeker schreef:Nope. Het heeft een andere reden.
Intuïtie is toch een voorgevoel ,dat in de prehistorie gebruikt werd om gevaar te zien aankomen,want zo bedoelde ik het ook.
Tuurlijk broeder, je hebt gewoon gelijk ;P!

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wat is intuïtie?

Bericht door univers » 01 aug 2014, 07:41

Intuïtie, is je IK.
Het wordt enkel door de mens genegeerd.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie