Homunculus

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Yopi

Homunculus

Bericht door Yopi » 02 aug 2014, 12:27

Afbeelding

Homunculus


Deze afbeelding suggereert dat het mannetje (of mensje) in de mens een foetus is. En waarschijnlijk is die foetus het voortbestaan van het foetale stadium in de uitgegroeide volwassen mens.
Hij bevindt zich in het hoofd en hij en het hoofd wordt gedragen door de zuilen van de rest van het lichaam.
Hij is het grootste rad onder de radertjes van een machinerie in het achterhoofd; nog achter de hersenen, zintuigen en de kaakpartij.
Om alles heen zit de huid die alles nog eens extra afsluit. Op één klein gaatje na bovenin.
Een gaatje naar de geest?
De in- en uitgang van de ademhaling zijn niet getekend. En ook niet de ingang van het stofwisselingssysteem.

Alles gaat eigenlijk over het hoofd. Het niet getekende zijn toegangen tot wat ademhaling betreft het midden van het lichaam met aansluiting op het hart en de bloedsomloop; en wat stofwisselingssysteem betreft de spijsvertering en de extremiteiten (ledematen).
Laten we zeggen naar het gevoel en naar de wil (lichaam als instrument voor handelen en energievoorziening).

Als het inderdaad alleen over het hoofd gaat, wat doet die foetus daar dan?

Bij de geboorte ziet het hoofd er het meest af uit; alleen de verborgen hersenen moeten nog helemaal uitgroeien.
De rest van het lichaam hangt er maar een beetje bij, de ademhaling begint pas en de spijsvertering moet nog op gang komen.
De teentjes en vingertjes lijken ook wel helemaal af. Dat lijkt niet consequent. Dit verklaar ik door bij het hoofd ook de zenuwen te rekenen die door het hele lichaam vertakt zijn. Die teentjes en vingertjes zijn het zintuig dat samen met de hele huid de tast vertegenwoordigen. De rest van de traditionele zintuigen zijn in het hoofd gecentreerd.
Al die zintuigen zijn dus klaar voor gebruik en gaan nu pas echt functioneren. Voor de geboorte zijn er ook al ervaringen, maar niet zozeer om de wereld voor de mens te openen, maar de overgang van voorgeboortelijke en nageboortelijke mogelijk te maken via de moeder.
De navelstreng wordt verbroken en voor de directe uitwisseling van bloed moeten nieuwe mogelijkheden in de plaats komen.

De homunculus is dus inderdaad het voortbestaan van het foetale stadium in het hoofdleven van de mens.

(Vrij bedacht met dank aan Peter Sloterdijk en de Antroposofie)

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Homunculus

Bericht door Tardis » 02 aug 2014, 13:03

Is het niet verstandiger om de tekenaar van de illustratie te vragen wat hij er mee bedoelt i.p.v. er voetstoots van uit te gaan dat hier een hele diepe wijsheid wordt verbeeld en te gissen naar wat het zou kunnen betekenen?

Even googlen op Homunculus geeft heel wat zoekresultaten en dus extra informatie.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Yopi

Re: Homunculus

Bericht door Yopi » 02 aug 2014, 13:45

Het is een stijlvorm. In feite is de tekening een passend illustratie van mijn verhaaltje.

Yopi

Re: Homunculus

Bericht door Yopi » 02 aug 2014, 14:13

Homunculus II

Als je iets doet of iets waarneemt ben je voor het grootste gedeelte overgegeven aan die aktiviteit of waarneming. Ook als je er bij nadenkt.
Als je later dit opnieuw beleeft vanuit je geheugen zonder voort te gaan met interpretatie van die waarneming of analyse van aktiviteit valt het op dat in die herinnering naast de waarneming of aktie ook een waarnemer of actor te ontdekken is. Hier kun je je mee identificeren door te denken: Dat ben ik die daar bezig was, respectievelijk dat was ik die daar waarnam. Probeer je je nu te richten op dat ik dan ontstaat er een nieuw mannetje in de mens, oftewel een homunculus.
Deze bewoont wat wel het cartesiaanse theater genoemd wordt: De voorstelling van een mannetje in een lichaam dat voor hem de beelden van de zintuigen projecteert en de aktiviteiten van dat lichaam naspeelt.

Yopi

Re: Homunculus

Bericht door Yopi » 02 aug 2014, 14:19

(vervolg) .. in feite ontstaat een spiegelwereld of verdubbeling van de wereld, wat mooi te zien is aan het woord reflectie dat voor denken gebruikt wordt.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Homunculus

Bericht door taigitu » 02 aug 2014, 14:50

Mijn eerste gedachte bij de tekening en het figuurtje dat in het hoofd is getekend, is dat
het poppetje het ego is. De hersenen zijn het vertaalcentrum en ego is daar dominant
aanwezig als de chauffeur van ons voertuig het lichaam. Wanneer je een gedachte hebt
wordt die vertaald in een emotie. Het ego plakt er een etiket op waarna het denken er
verder mee gaat.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Yopi

Re: Homunculus

Bericht door Yopi » 02 aug 2014, 14:53

Zou zo maar kunnen. Maar dan wel een knap infantiel - om maar niet te zeggen foetaal - egootje. Het is in ieder geval duidelijk een afbeelding van een foetus.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Homunculus

Bericht door taigitu » 02 aug 2014, 14:56

Yopi schreef:Zou zo maar kunnen. Maar dan wel een knap infantiel - om maar niet te zeggen foetaal - egootje. Het is in ieder geval duidelijk een afbeelding van een foetus.
Dat komt door het roken, blijft de ontwikkeling stil staan.....
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Yopi

Re: Homunculus

Bericht door Yopi » 02 aug 2014, 14:58

:grin:

Yopi

Re: Homunculus

Bericht door Yopi » 03 aug 2014, 14:52

In de spiegelwereld van de homunculus II leven - de wereld van de reflectie of denken - betekent steeds weer opnieuw ervaringen verwerken en zelfkennis verwerven op die spiegel-manier. Het resultaat van die verwerking wordt dan ook weer input voor nieuwe reflectie.
Het gedeelte zelfkennis van die input zou je het zelf kunnen noemen en degeen die voor de spiegel staat - de actor van de reflectie - het ik. Buiten de spiegelwereld vallen die samen en wordt door anderen gezien als iemands persoon of ego; en voor die persoon zelf is die eenheid tijdelijk onzichtbaar, totdat er door anderen op gereflecteerd wordt door communicatie of dat die persoon zich weer in zichzelf terugtrekt om te gaan spiegelen. De vorming gaat het hele postnatale leven door.

De aanleg en pre-natale ervaringen blijven op de achtergrond aanwezig in de homunculus I. Die lijkt totaal niet op II, omdat ze nooit onderdeel van reflectie geweest is en de ervaringen en aanleg niet op een post-natale geheugenmanier vastgelegd zijn. Ze zijn meer tijdloos en de ruimtelijkheid is niet wiskundig maar meer droomachtig (fantaseer ik door). Ook niet ik-achtig of zelf-achtig.
Misschien samen te vatten als voor-geboortelijke, voorgeborchte, vorig leven, erfelijkheid, celgeheugen enzovoort.

We hebben dan drie modi waarin we geleefd hebben of leven: het kosmische, het aardse leven en de spiegelwereld.

Blijft nog een vraag over bij dit gedachte-experiment: Wat gebeurt er bij het sterven en na de dood.
Vanuit het aardse bekeken gaan we al drie keer dood:

Bij het ophouden van onze lichamelijke functies.
Bij het afscheid nemen door familie en anderen.
Bij het vergeten worden door de andere mensen.

Yopi

Re: Homunculus

Bericht door Yopi » 04 aug 2014, 14:12

Homunculus III

Het derde mannetje in de mens. De actor en waarnemer losgekoppeld van de zintuigen en het geheugen (maar wel gebruik makend van de beelden uit het geheugen). In de fantasiewereld van de droom. Gedeeltelijk herbeleving. Maar ik vind vooral interessant als er een eigen dynamiek optreed die ook losgekoppeld is van normale logica, tijdvolgorde en wiskundige ruimte. Een overgangsfase naar de diepe slaap, waarbij dit mannetje voor ons normale waakbewustzijn onzichtbaar is.
Zou verwantschap kunnen hebben met de dood. Alleen stel ik me daar bij voor dat de fases duidelijker zijn, een definitieve richting hebben en het draadje met het lichaam echt doorgesneden wordt, zoals na de geboorte de navelstreng.

De wereld van het hiernamaals. Als je in reïncarnatie gelooft zou het kunnen zijn dat deze homunculus het extract bevat van alle ervaringen en verworven vermogens. Na de periode tussen dood en een nieuwe geboorte keert III terug als I: de foetus.

Om het laatste weer vast te knopen aan het eerste: Het achtergelaten lichaam komt als vorm terug in het hoofd van het nieuwe leven. De metamorfose die plaats gevonden heeft is dus een nieuw zenuw-zintuig-stelsel waar de ervaringen van het vorige leven nu het beginpunt van de waarneming en intuitie-mogelijkheden bevat.
Althans: Zo denken de antroposofen er ongeveer over. De onafgemaakte zaken met mensen en de rest van de wereld komen in het nieuwe leven van buiten: karma.

Yopi

Re: Homunculus

Bericht door Yopi » 04 aug 2014, 14:42

Je kunt de homunculus natuurlijk ook opvatten als een Alien, die zich als een parasiet nestelt in het zenuw-zintuig-stelsel van de foetus en zo de mens-aap die uit de erfelijkheidsstroom ontstaat, begeleidt en beïnvloedt.
Zijn wij dan die aap of de Alien?

In ieder geval verklaart het het dualisme dat in al onze ervaringen sluipt. Een soort fundamentele afstand. Filosofisch wordt hier meestal naar verwezen als de subject object tegenstelling.

Dualistisch is wel een adequate beschrijving, maar niet zo rijk als de fantasieën, die deze ervaring in een verhaal gieten waar misschien wel goede intuïties vervat zijn, die kunnen uitgroeien tot meer inzicht in de werkelijkheid. Nog voor dat daar wat meer zekerheid over gaat bestaan. Wetenschappelijke theorieën beginnen ook vaak zo en zetten soms de waarneming van de wereld op zijn kop.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Homunculus

Bericht door univers » 04 aug 2014, 15:33

Zijn wij dan die aap of de Alien?
Allebei.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Yopi

Re: Homunculus

Bericht door Yopi » 05 aug 2014, 00:23

Ik heb je inmiddels op andere plekken wel es spraakzamer gezien. ...

Dat "allebei" vind ik in ieder geval meer passen bij alle posts van mij hier samen, met uitzondering van die laatste. Maar ik vind het wel een spontane uitval.
Misschien dat ik morgen weer verder spin met dit draadje ..

Yopi

Re: Homunculus

Bericht door Yopi » 06 aug 2014, 14:36

... maar aangezien Aliens vaak afgebeeld worden met een groot hoofd waar nog iets aanhangt zou het misschien toch van toepassing zijn.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Homunculus

Bericht door univers » 06 aug 2014, 15:15

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Yopi

Re: Homunculus

Bericht door Yopi » 07 aug 2014, 00:12

Ha ha .. Goed getekend zeg!
:aliensmile:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Homunculus

Bericht door univers » 11 aug 2014, 06:39

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Yopi

Re: Homunculus

Bericht door Yopi » 11 aug 2014, 12:29

De menselijke foetus in een Alien ...

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Homunculus

Bericht door Tet » 11 aug 2014, 17:26

Afbeelding
truth is stranger than fiction

Plaats reactie