Woordspelletjes.

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Gast1

Re: Woordspelletjes.

Bericht door Gast1 » 04 aug 2014, 11:07

Zoeker schreef:
Gast1 schreef:
Een erg mooie van jouw vind ik be-leven.
Leven heeft voor mij een andere betekenis dan de traditionele opvatting.
In mijn 'beleving' leeft 'alles' ... Niets staat stil.
En zo be-leef ik het.
En zo be-leef ik mijn waarnemingen nu in dit leven wat ik leef, in deze vorm.
Ja, dat vind ik zelf ook een mooie. Als het goed is heb ik die ook zelf bedacht. (maar dat kan je nooit helemaal zeker weten)
Het drukt uit hoe ik in het leven sta. Ik leef niet, ik be-leef. De verandering is mijn leven. Ik ben daardoor manifestatie geworden.
Daardoor is ook de gehechtheid aan mijn leven verdwenen.
Prachtig, je helpt mij mijn gedachten in de verbale taal beter te definiëren. Ik ben er blij mee en lees met genot.
Overigens zie ik het precies het zelfde.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Woordspelletjes.

Bericht door entropy » 04 aug 2014, 11:58

Ik vind het knap als je zonder smileys kunt. Ikzelf heb er veel aan en gebruik ze ook erg vaak. Ook onderstreepte, cursieve en vette tekst is mij niet vreemd. Ik heb blijkbaar wat ondersteuning nodig voor mijn woorden... ;) (knipoog)

Gast1

Re: Woordspelletjes.

Bericht door Gast1 » 04 aug 2014, 12:02

Als je een zakelijke brief schrijft, staan daar ook geen smileys in, toch?
Ik betrap me er echter op, dat als ik een kaartje naar iemand stuur, dat ik ook wel eens een smiley teken …

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Woordspelletjes.

Bericht door Zoeker » 04 aug 2014, 12:30

Gast1 schreef: Prachtig, je helpt mij mijn gedachten in de verbale taal beter te definiëren. Ik ben er blij mee en lees met genot.
Overigens zie ik het precies het zelfde.
Zo is ook hoe het werkt, voor mij althans. En kennelijk voor jou ook.
Taal is een instrument voor het denken. Dus steeds als ik iets irl bespreek of op internet wordt mijn be-leving (verstandelijk) weer wat duidelijker. Het is het innerlijk leven wat zich manifesteert. En mijn hersens lopen er achter aan te sjokken om er ook wat van te mogen begrijpen. Zo ontstaat er een wisselwerking tussen het verstandelijke en het innerlijk leven.

En daarbij is taal heel belangrijk. Goed nadenken wat een bepaald woord nu eigenlijk betekend. Over het woord 'zijn' in de discussie filosofie kan ik altijd wel blijven nadenken. Het gaat er om dat je bent ! Het is het ultieme naar binnen kijken.

Voorbeeld: Je kan beter een goede echtgenoot zijn dan een goede echtgenoot hebben.
Het gaat er om wat je zelf bent en niet wat je hebt….
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Woordspelletjes.

Bericht door Zoeker » 04 aug 2014, 12:33

entropy schreef:Ik vind het knap als je zonder smileys kunt. Ikzelf heb er veel aan en gebruik ze ook erg vaak. Ook onderstreepte, cursieve en vette tekst is mij niet vreemd. Ik heb blijkbaar wat ondersteuning nodig voor mijn woorden... ;) (knipoog)

Op een bepaalde manier accentueren doe ik weer wel. Om de essentie te duiden.
Maar dat heeft met lichaamstaal niet zo veel van doen.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Woordspelletjes.

Bericht door Susan » 04 aug 2014, 12:46

De bedoeling van smiley's is gewoon om net eventjes wat extra's aan te geven omdat vaak iets op twee manieren opgevat zou kunnen worden. En ik zie het ook zo wat Gusteman schreef:
De bedoeling van smilies is dat zij de lichaamstaal uitbeelden.
Een grimas, ongeloof in de gezichtsuitdrukking, opgetrokken wenkbrauwen, hoofdschudden, wijd opengesperde ogen, grijnzen, dit alles kan je gebruiken om je woorden wat meer intensiviteit te geven en zo overbrug je voor een deel het gemis aan lichaamstaal.
We hoeven ze echt niet in alle teksten te vermijden. Al houden sommige mensen er van naar en met anderen, op heel berekenende oneerlijke en manipulerende wijze én met woorden/zinnen,
én met smiley's om te gaan, betekent niet dat we daarom de smiley's dan uit hoeven te schakelen. En zo dan alles en iedereen met achterdocht te gaan bekijken,en over een kam te scheren.

We kunnen teksten natuurlijk op verschillende manieren gaan lezen als er geen smiley's bij staan, wat ik zelf altijd doe indien het me niet helemaal duidelijk is hóé iemand iets bedoeld. Meestal werkt dat goed, en anders gewoon even vragen toch, het meest simpele. Wie open en eerlijk is naar iedereen zonder onderscheids des persoon, geeft dan geheid even een duidelijke uitgebreidere uitleg over zijn of haar tekst.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Woordspelletjes.

Bericht door taigitu » 04 aug 2014, 14:09

Zoeker schreef: Ik vind dat een negatieve benadering. Ik ga uit van de goede intenties van de mensen waar ik mee communiceer, zoals nu met jou.
Misschien een negatieve benadering, die is voortgekomen uit de praktijk op een vorig
forum. Ook hier zijn er soms reacties met een bepaalde smilie die niet bij elkaar passen.
Maar mijn eerste reden is dat het gewoon storende vlekken vind in een tekst en als ze
dan nog 'zenuwachtig' doen, ben ik snel weer weg van dat topic.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Woordspelletjes.

Bericht door taigitu » 04 aug 2014, 14:12

entropy schreef:Ik vind het knap als je zonder smileys kunt. Ikzelf heb er veel aan en gebruik ze ook erg vaak. Ook onderstreepte, cursieve en vette tekst is mij niet vreemd. Ik heb blijkbaar wat ondersteuning nodig voor mijn woorden... ;) (knipoog)
Het is niet knap hoor om iets niet te gebruiken wat je stoort.
Vetgedrukte tekst, cursief en onderstrepen dat gebruik ik ook.
knipoog terug......
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Yopi

Re: Woordspelletjes.

Bericht door Yopi » 04 aug 2014, 14:55

een voorbeeld uit de filosofie van een woordspelletje (spelletje??)
Aletheia (Grieks: αλήθεια) wordt op twee manieren gebruikt:

1. als het "normale" Griekse woord voor waarheid (samentrekking van: al étheia).

2. als een filosofische term die vooral berust op de letterlijke betekenis, namelijk: a-letheia = on-vergetenheid, on-verborgenheid.

Vooral deze laatste betekenis ("on-verborgenheid") speelt bij de interpretatie van presocratische filosofie een belangrijke rol.

Het is vooral de Duitse filosoof Martin Heidegger geweest die de oorspronkelijke betekenis van het begrip heeft benadrukt: het "on-verborgen", "on-verhuld" zijn van de dingen ontstaat, volgens hem, doordat de mens ze onthult, dat wil zeggen ze door middel van het waarnemen onttrekt aan het "Niets". Hoewel Heideggers eigenzinnige interpretaties van oud-Griekse fragmenten zeker niet onomstreden zijn, is zijn uitleg van het oorspronkelijke begrip "aletheia" als "onverborgenheid" intussen ruim aanvaard.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aletheia
:tweetty:

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Woordspelletjes.

Bericht door Zoeker » 04 aug 2014, 15:09

taigitu schreef:
Zoeker schreef: Ik vind dat een negatieve benadering. Ik ga uit van de goede intenties van de mensen waar ik mee communiceer, zoals nu met jou.
Misschien een negatieve benadering, die is voortgekomen uit de praktijk op een vorig
forum. Ook hier zijn er soms reacties met een bepaalde smilie die niet bij elkaar passen.
Maar mijn eerste reden is dat het gewoon storende vlekken vind in een tekst en als ze
dan nog 'zenuwachtig' doen, ben ik snel weer weg van dat topic.

Ik ben ook bekend met fora waarop het er niet allemaal zo netjes toeging.
Het is net de maatschappij.
Op dit forum ervaar ik het anders, dus ga ik wederom uit van het goede.
Mijn inziens heeft een forum een bepaald 'goedbedoelend gewicht' nodig.
Een energie tussen de deelnemers waar de enkele kwaadwillende geen vat op krijgt.
Kwaadwillenden zullen proberen de deelnemers in 2 groepen te splijten.

Vandaar dat ik altijd van de goede intenties uit ga. Ook al heb ik ervaringen die anders zijn.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Woordspelletjes.

Bericht door Zoeker » 04 aug 2014, 15:13

@yopi

Begrijp ik het goed als ik zeg dat de waarheid te vinden is door te ont-borgen, te ont-vergeten?
Dat de waarheid er altijd is, maar dat wij hem zelf vergeten zijn en verborgen hebben?
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Woordspelletjes.

Bericht door Zoeker » 04 aug 2014, 15:15

Hmmm….ja Yopi…nu besef ik pas dat 'woordspelletje' een dubbelzinnige betekenis heeft….

Toen ik het topic opende had ik misschien wel 'woord-spel-letje' moeten schrijven.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Woordspelletjes.

Bericht door Gast1 » 04 aug 2014, 18:24

Zoeker schreef:
Gast1 schreef: Prachtig, je helpt mij mijn gedachten in de verbale taal beter te definiëren. Ik ben er blij mee en lees met genot.
Overigens zie ik het precies het zelfde.
Zo is ook hoe het werkt, voor mij althans. En kennelijk voor jou ook.
Taal is een instrument voor het denken. Dus steeds als ik iets irl bespreek of op internet wordt mijn be-leving (verstandelijk) weer wat duidelijker. Het is het innerlijk leven wat zich manifesteert. En mijn hersens lopen er achter aan te sjokken om er ook wat van te mogen begrijpen. Zo ontstaat er een wisselwerking tussen het verstandelijke en het innerlijk leven.

En daarbij is taal heel belangrijk. Goed nadenken wat een bepaald woord nu eigenlijk betekend. Over het woord 'zijn' in de discussie filosofie kan ik altijd wel blijven nadenken. Het gaat er om dat je bent ! Het is het ultieme naar binnen kijken.

Voorbeeld: Je kan beter een goede echtgenoot zijn dan een goede echtgenoot hebben.
Het gaat er om wat je zelf bent en niet wat je hebt….
Zo is het helemaal. En je kunt je afvragen wat je nou werkelijk hebt ...


Yopi

Re: Woordspelletjes.

Bericht door Yopi » 04 aug 2014, 18:26

@zoeker
Ik dacht dat jij het was die kritiek op filosofie had omdat die niks zou kunnen begrijpen.
De filosofen zijn zo divers dat je zo iets niet kan beweren. Heidegger was bijvoorbeeld iemand die betoogde dat we sinds de grieken last hebben van 'zijnsvergetelheid'. Zo'n woord als 'onverborgenheid' voor waarheid tekent die oude cultuur. Het gaat allemaal wat dieper, maar hier laat ik het even bij. Dat vergeten hoort meer bij Plato en zijn vergelijking van de grot. In het voorgeboortelijke hebben we alle gezien, maar het dagelijks leven heeft ons doen vergeten.
Nodig is een diepe herinnering om ons de aanschouwing van ideeën weer te binnen te brengen.

Zo iets ..

Maar dat heeft niets speciaal met mijn mening of inzicht te maken, maar meer met mijn beperkte agenda hier om de filosofie zijn plek te geven die zij - naar mijn mening - verdient.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Woordspelletjes.

Bericht door Zoeker » 04 aug 2014, 21:53

@Yopi

Ik heb geen kritiek op de filosofie. Dat is een misvatting. Er kunnen zich zaken voordoen die buiten de filosofie vallen.
Omdat filosofie voortkomt uit het denken. Er is een innerlijke beleving, er is 'weten buiten het weten', er zijn waarnemingen. Zij lenen zich niet voor filosofie omdat zij zijn! Dit complexe geheel noemen we de Waarheid. Aangeduidt met een hoofdletter. Het is het Absolute wat niet gekend kan worden, maar wel 'gekend buiten het kennen'.

Uiteraard leuter ik er wel graag over, maar in geen enkel woord van mij zul je die Waarheid aantreffen.
Ik kan alleen spreken vanuit mijn menselijk denkvermogen waarbinnen filosofie nu eenmaal valt.

Een hele kleine uitzondering zou ik willen maken voor de taal van de mystici.
Zij zijn enigzins in staat om te filosoferen over de Waarheid.
Maar voor de gewone toehoorder zal het waarschijnlijk als onzin klinken.
En de taal van de mystici spreek ik maar matig.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Yopi

Re: Woordspelletjes.

Bericht door Yopi » 05 aug 2014, 00:12

Ok .. Duidelijk zoeker.

Ik heb zelf ook wel wat ervaringen opgedaan, maar dat is lang geleden en zijn niet meer zo virulent. Ik voel ze alleen op de achtergrond zeg maar ..
Ik blijf er wel bij dat in filosofie veel te herkennen valt, ook op het gebied van die bijzondere ervaringen. (Ik ken die van jou natuurlijk niet echt, net als andersom. Wederzijdse herkenning komt misschien inderdaad van teksten van mystici en zo en ook wel elders ..)

Samengevat staat het wel een beetje in mijn onderschrift .. :wink:

Gast1

Re: Woordspelletjes.

Bericht door Gast1 » 05 aug 2014, 00:13

Zoeker, ik ontvoer jouw tekst en je zult 'm elders vinden ...

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Woordspelletjes.

Bericht door Zoeker » 05 aug 2014, 09:59

Yopi schreef:Ok .. Duidelijk zoeker.

Ik heb zelf ook wel wat ervaringen opgedaan, maar dat is lang geleden en zijn niet meer zo virulent. Ik voel ze alleen op de achtergrond zeg maar ..
Ik blijf er wel bij dat in filosofie veel te herkennen valt, ook op het gebied van die bijzondere ervaringen. (Ik ken die van jou natuurlijk niet echt, net als andersom. Wederzijdse herkenning komt misschien inderdaad van teksten van mystici en zo en ook wel elders ..)

Samengevat staat het wel een beetje in mijn onderschrift .. :wink:
Ja, idd. In je onderschrift staat het eigenlijk al. Dat betekent dat 'bepaalde zaken' niet rechtstreeks aangeduidt kunnen worden.
Zo staat de bijbel ook vol met geheimtaal en zul je eerst de 'decodering' moeten ophalen.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Woordspelletjes.

Bericht door Zoeker » 05 aug 2014, 09:59

Gast1 schreef:Zoeker, ik ontvoer jouw tekst en je zult 'm elders vinden ...

Ontvoeren nog wel. Wel goed voor hem zorgen hoor.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Woordspelletjes.

Bericht door Gast1 » 05 aug 2014, 10:28

Zoeker schreef:
Gast1 schreef:Zoeker, ik ontvoer jouw tekst en je zult 'm elders vinden ...
Ontvoeren nog wel. Wel goed voor hem zorgen hoor.
Niet te verwarren met ont-voeren.
Ik voer 'm en als je hem voert met uitgekiend gezond voedsel, gaat dat helemaal goed komen ...

Plaats reactie