Denken in de toekomst....

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Romaine

Bericht door Romaine » 16 mei 2007, 20:45

Voor mezelf onderscheid ik voor de toekomst twee periodes. Enerzijds is dat de periode waarin we nu inzitten en we langzaam aan steeds een groter bewustzijn krijgen. Anderzijds een periode die start over (naar schatting) uiterlijk 10 jaar waarin het bewustzijn op een bepaald niveau is gekomen, waarbij de mensheid anders zal gaan denken over hoe de maatschappij het beste kan zijn. Hoe dit er precies uit gaat zien weet ik niet, maar ik heb hoop.

ferdi

Bericht door ferdi » 02 jun 2007, 19:45

dit heb ik van een ander forum opgepikt
ik vind het wel de moeite waard om te posten
Toekomst is een leuke omschrijving van een fenomeen dat in feite niet bestaat. Door cultivering denkt bijna iedereen dat de toekomst bestaat! Toekomst bestaat alleen in wording. Wat de denkbeeldige toekomst zal brengen is even groot om het winnende lot uit de loto de hoofdprijs te winnen. Vooruit plannen is geen garantie dat die plannen ook daadwerkelijk tot stand kunnen komen. We kunnen grote verwachtingen hebben, maar stel dat de toekomst waarover iedereen zijn of haar mond vol van heeft een ander pad heeft ingeslagen, wat doe je dan met de door jouw gecreeerde verwachtingen? Natuurlijk mag je fantaseren maar blijf rieeel wat mogelijk is, niet andersom. Hoe de wereld over 10, 100 of 20.000 jaar vanaf heden eruit gaat zien, is niet interessant. Het heden is het enigste dat werkelijk is.
Laatst gewijzigd door ferdi op 03 jun 2007, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Romaine

Bericht door Romaine » 02 jun 2007, 22:14

Is zeker de moeite waard! [tu]

ferdi

Bericht door ferdi » 05 jun 2007, 21:07

Met andere woorden: niemand kan 100% weten wat de toekomst gaat brengen. Wat mij bijvoorbeeld opvalt tijdens de geschiedenisles is dat er heel vaak dingen gebeuren door een stom toeval met zeer grote gevolgen.
Om een voorbeeld te geven: Hoe zou de wereld er vandaag uitzien moest de hongaarse kroonprins nooit zijn doodgeschoten? (voor de eerste wereldoorlog). Hij is doodgeschoten omdat zijn chauffeur per ongeluk in een doodlopende straat reed en dus moest stoppen, en een extrimist die daar was, hem neerknalde.

tofu_kronos

Bericht door tofu_kronos » 24 nov 2007, 00:14

In de toekomst denk jezelf niet meer, dan log je in met een brainchip op een server en laat die het denken voor je doen.

Gijs

Bericht door Gijs » 24 nov 2007, 20:15

woehoe lekker anderen voor je laten denken en dan uitsterven!!! :mrgreen:

JonniePop

Bericht door JonniePop » 24 nov 2007, 20:22

Gijs schreef:woehoe lekker anderen voor je laten denken en dan uitsterven!!! :mrgreen:
Dat doet driekwart van de mensheid toch al?

Gijs

Bericht door Gijs » 24 nov 2007, 20:29

ja en 1/3 heeft niet te eten dus die sterven ook op een gegeven moment :D Want die 1/4 zit daar bij. Wiskundig gezien.

tofu_kronos

Re: Denken in de toekomst....

Bericht door tofu_kronos » 24 mei 2008, 00:49

Ze kunnen tegenwoordig blinden gedeeltelijk laten zien, door een camera rechtstreeks in te pluggen op het visuele centrum van de hersenen. En sommige doven kunnen horen omdat hun gehoor apparaat rechtstreeks is ingeplugged op hun hersenen. Misschien als ze in de toekomst het centrum voor herinneringen en geheugen kunnen vinden ze daar een plug kunnen zetten. En dan zouden we nieuwe info gewoon kunnen uploaden.

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Re: Denken in de toekomst....

Bericht door FoX » 24 mei 2008, 18:03

tofu_kronos schreef:Misschien als ze in de toekomst het centrum voor herinneringen en geheugen kunnen vinden ze daar een plug kunnen zetten. En dan zouden we nieuwe info gewoon kunnen uploaden.
Er kan echter ook misbruik van gemaakt worden.
Door iemand of meerdere mensen negatieve gedachten en herinneringen te laten downloaden en zo deze persoon of groep te beïnvloeden naar een stelletje psychoten

scandiflyer

Re: Denken in de toekomst....

Bericht door scandiflyer » 24 mei 2008, 20:05

tja of dat je zo geprogrammeerd word dat je iets gelooft waar je totaal niet achter staat,
als je maar een beetje handig met computers bent zou je dan zo aan de macht kunnen komen met alle gevolgen van dien :shock:

maar aan de andere kant .. meer weten en leren is nooit verkeerd en als dat zo makkelijk gaat?
denk alleen dat we dan wel een probleempje gaan krijgen op de arbeid s markt ..

Gijs

Re: Denken in de toekomst....

Bericht door Gijs » 24 mei 2008, 22:13

http://www.abelard.org/asimov.htm

Hier staat een mooi SF verhaal (van Asimov :P , tja nu ik het in een ander topic toch over Asimov had kan ik netzogoed voorbeelden geven in een ander topic. Behalve dan dat dit nèt een verhaaltje is die tegen de natuurwetten in gaat. Of er staat in iig niet in beschreven hoe het colonisatie proces in zijn werk gaat.) over wat er zou kunnen gebeuren als men kennis ingeplanteerd krijgt. Daarbij heb je altijd creatieve mensen nodig, en creativiteit is niet te leren. (Dat is volgens mij wat Einstein bedoeld met imagination is more important then kowledge.)

tofu_kronos

Re: Denken in de toekomst....

Bericht door tofu_kronos » 26 mei 2008, 16:00

Misschien krijg je in de toekomst wel zo iets als in de film johnny mecnomic.

Plaats reactie