Geloof en zelfkennis

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Geloof en zelfkennis

Bericht door Zoeker » 05 okt 2014, 23:08

Alles is geloof. Net zo lang tot je weet. Dat klinkt als een open deur, maar 'wij' zijn zo doordrenkt van geloof dat we ons eigen geloof niet meer zien. Geloof heeft namelijk de neiging om zichzelf waar te maken. Iemand die in zichzelf gelooft krijgt door dat geloof zelfverzekerdheid en gaat alleen daardoor nog meer in zichzelf geloven. (uiteraard werkt het andersom ook)

Dus niet alleen religie is geloof, de maatschappij praat je ook geloof aan en je praat jezelf geloof aan.
En zo worden we in feite geleefd door onze eigen overtuigingen. Welke veelal nog tweedehands zijn ook.
Veruit de meeste mensen weten niet beter. Ze geloven in idealen, geloven in najagen van genot, bezit.
Als je zegt: "er is meer" , dan ben je gek. Want dat is immers niet aantoonbaar en valt ook nog eens buiten het gangbare geloof.
(het is in feite ook een geloof dat 'er niet meer' is)

Maar wie scherp kijkt naar het eigen geloof, die wordt een scepticus.
Waarom geloof hechten aan je eigen overtuigingen en alles wat er in je leeft negeren?
Is als je geniet van een stuk muziek geen waarheid dan?
Ja, dat zal 'men' schoorvoetend erkennen.
Zou er dan niet veel meer waarheid in je zelf te vinden zijn?

Waarom zou je dan al dat geloof niet laten voor wat het is en op zoek gaan naar de waarheid?
Maar dat vraagt wel een bepaalde houding van jezelf. Waarheid en leugen verdragen elkaar niet.
Je zult je eigen geloof eerst moeten aanschouwen en 'zien' dat het slechts een geloof van je zelf is.
Je zult de wereld van de overtuigingen in moeten laten storten. En dat is niet zo eenvoudig.
Je zult moeten 'zien' dat jij je overtuigingen niet bent. Alle indentiteit die je ontleent aan je eigen overtuigingen zal moeten worden losgelaten.
Eerst zul je je van je 'oude ik' moeten vervreemden voordat je je 'nieuwe ik' kan vinden.

MVG Zoeker.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Geloof en zelfkennis

Bericht door entropy » 06 okt 2014, 00:19

Bedankt, Zoeker, je hebt me aan het denken gezet... ;) (i.c.m. je onderschrift :) )

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Geloof en zelfkennis

Bericht door taigitu » 06 okt 2014, 12:43

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Geloof en zelfkennis

Bericht door Gast1 » 07 okt 2014, 19:59

Leuk om te lezen Zoeker, met dat wat jij hier schrijft, schreef ik het eerder en verving de woorden geloof en overtuiging door 'conditionering(en)'.
Wij mensen zijn hartstikke geconditioneerd ende gerobotiseerd en leiden een pseudo-leven in onze zelfverzonnen mondiale maatschappij met onvoorstelbaar veel regels.
We denken vrij te zijn (en vooral hier de financieel rijkere gebieden) maar in feite leven we in één grote gevangenis waarin we hersenschimmen najagen.
Hebberigheid, geld, macht en allerlei speeltjes die we uitgevonden hebben om ons te amuseren.
Vaak hebben we niet eens in de gaten hoe vaak we ons aan onze eigengemaakte speeltjes ergeren.
O ja, we willen ook overal 'het beste in zijn' ...
En dan de tijd, er schijnt amper tijd 'over' te zijn.

Ik ben zo'n gek die niet alleen maar zegt dat er meer is, ik schrijf het ook.
Muziek is bijvoorbeeld een heel grote waarheid...

Je schrijft:
Eerst zul je je van je 'oude ik' moeten vervreemden voordat je je 'nieuwe ik' kan vinden.
... en zo is het; dé-conditioneren om opnieuw 'geboren' te worden.
Om opnieuw te zien, te horen en al wat met waarnemen te maken heeft.
Dan zie je dat muziek 'leeft' ...

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Geloof en zelfkennis

Bericht door Zoeker » 07 okt 2014, 21:27

entropy schreef:Bedankt, Zoeker, je hebt me aan het denken gezet... ;) (i.c.m. je onderschrift :) )

Mooi Entropy! Maar vergeet niet te 'voelen'.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Geloof en zelfkennis

Bericht door Zoeker » 07 okt 2014, 21:38

@Pierre

Niet alleen muziek leeft. Nu het hier onweert moet ik terugdenken aan een ervaring van een paar maanden terug.
Het was midden in de nacht en ik sliep. Mijn denkgeval was dus in een lagere modus.
En op een gegeven moment kwam er een enorme klap. Ik schoot wakker en op dat moment voelde ik de ontlading nog in mij…
Ik moet zeggen: het was een heerlijke ervaring. Ik was een met de bliksem.

Helaas bleef het beperkt tot die ene keer. Zolang mijn verstand actief is lukt het me niet meer om dat 'gevoel' te krijgen.
In feite is mijn eigen denkmachientje een barriere voor dit soort ervaringen.
Met muziek gaat het me steeds beter af om die te 'voelen'.
Hoewel ik natuurlijk normaliter alleen maar luister.

Hoe dan ook: het brein is een mooie uitvinding. Maar het brein genereert geloof en dat geloof is een beletsel om je innerlijk te ervaren.
Ook bij mij is dat dus nog altijd het geval. Toch neem ik een verandering in mijzelf waar. Want dat voorbeeld van de onweer is mij ook maar overkomen. Ik heb dat ook nooit zelf bedacht of er over gelezen. Het is een verandering op bewustzijnsniveau.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Geloof en zelfkennis

Bericht door Gast1 » 08 okt 2014, 06:00

Zoeker schreef:Maar het brein genereert geloof en dat geloof is een beletsel om je innerlijk te ervaren.
Ook bij mij is dat dus nog altijd het geval. Toch neem ik een verandering in mijzelf waar. Want dat voorbeeld van de onweer is mij ook maar overkomen. Ik heb dat ook nooit zelf bedacht of er over gelezen. Het is een verandering op bewustzijnsniveau.
Je bent 'gezegend' om dit zo te beleven.
Ik ben het helemaal met je eens en herken alles met wat je schrijft, ook met de bliksem (niet te geloven dat je dit schrijft, terwijl mijn onderschrift "Geloof het of niet" is).
Bij mij is dat proces begonnen een jaar of 9 geleden begonnen, het grote 'ontwaken' echter begon in 2007 en rond 2010 begreep ik bijna alles.
Ook ik heb het allemaal nooit zelf bedacht of er over gelezen.
Werkelijk bijzonder.

De laatste jaren hebben diverse mensen waaronder ook forumleden mij ongevraagd geholpen om de juiste woorden en formuleringen te vinden.
Door mijn talloze berichten op het vorige en dit forum ben ik redelijk analytisch geworden en dat helpt mij weer in mijn huidige rol als klokkenluider bij ons op het werk.
Vanuit het managementteam durft bijna niemand meer nog wat op papier naar mij toe te zetten.
Het bestuur heeft dit al eerder 'geleerd'.

Elke keer weer vind ik behoorlijke fouten in hun berichten.
Het is geen ego van mij wat nu schrijft, ook al lijkt dit misschien zo.
Ik heb me in de periode vanaf een jaar of 9 geleden tot nu toe veel beter leren kennen.
Ik heb inzichten gekregen die steeds weer opnieuw bevestigd werden.
Inzichten die ik steeds beter kon omschrijven met hulp van anderen.

Van ongelovige naar gelovige ...
Daarna ben ik tot een 'weter' verworden ...

Het lijkt erop alsof dat mijn nieuwe geloof c.q. houvast is geworden.
Het is echter geen enkele houvast om dat het on(be)grijpbaar is.
Zo groot als het universum zelf, waarvan ik een piepkleine samenklontering ben met eenzelfde universum in mij ...

Het levert mij geen enkele trots of geluk op of een of andere overwinning.
Er is geen sprake van dat het iets oplevert of dat het iets brengt.
Het is er 'gewoon' ...
Het 'bezorgt mij wel 'een soort van rust of kalmte', wetende dat de geconditioneerde mens in mij nog elke dag, elk uur 'geplaagd' wordt door deze condities.
Maar wel steeds meer minder ... :wink:

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Geloof en zelfkennis

Bericht door Zoeker » 08 okt 2014, 23:36

Bij mij is dat proces begonnen een jaar of 9 geleden begonnen, het grote 'ontwaken' echter begon in 2007 en rond 2010 begreep ik bijna alles.
Dat kan ik nog niet zeggen. Er liggen nog issues uit mijn eigen verleden die om opheldering vragen.
Van andere issues weet ik dat ze verstandelijk zeer moeilijk te begrijpen zijn.
Er overkomt je iets, er gebeurt iets in je zelf…en wat betekent dat allemaal?
Wat zijn de verbanden, hoe is dat gekomen?

Ik bedoel: het ervaren gaat sneller dan het begrijpen.
Zo is het ook de bedoeling mijn inziens.
Je kan pas een volgende stap maken als de voorgaande ook begrepen is.
Hoewel onze hersens een enorme blokkade zijn in het ervaren, zijn ze tegelijkertijd een enorm hulpmiddel bij het begrijpen en de voortgang op het pad.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Geloof en zelfkennis

Bericht door Maris » 09 okt 2014, 00:17

Zoeker schreef:Alles is geloof. Net zo lang tot je weet. Dat klinkt als een open deur, maar 'wij' zijn zo doordrenkt van geloof dat we ons eigen geloof niet meer zien. Geloof heeft namelijk de neiging om zichzelf waar te maken. Iemand die in zichzelf gelooft krijgt door dat geloof zelfverzekerdheid en gaat alleen daardoor nog meer in zichzelf geloven. (uiteraard werkt het andersom ook)

Dus niet alleen religie is geloof, de maatschappij praat je ook geloof aan en je praat jezelf geloof aan.
En zo worden we in feite geleefd door onze eigen overtuigingen. Welke veelal nog tweedehands zijn ook.
Veruit de meeste mensen weten niet beter. Ze geloven in idealen, geloven in najagen van genot, bezit.
Als je zegt: "er is meer" , dan ben je gek. Want dat is immers niet aantoonbaar en valt ook nog eens buiten het gangbare geloof.
(het is in feite ook een geloof dat 'er niet meer' is)

Maar wie scherp kijkt naar het eigen geloof, die wordt een scepticus.
Waarom geloof hechten aan je eigen overtuigingen en alles wat er in je leeft negeren?
Is als je geniet van een stuk muziek geen waarheid dan?
Ja, dat zal 'men' schoorvoetend erkennen.
Zou er dan niet veel meer waarheid in je zelf te vinden zijn?

Waarom zou je dan al dat geloof niet laten voor wat het is en op zoek gaan naar de waarheid?
Maar dat vraagt wel een bepaalde houding van jezelf. Waarheid en leugen verdragen elkaar niet.
Je zult je eigen geloof eerst moeten aanschouwen en 'zien' dat het slechts een geloof van je zelf is.
Je zult de wereld van de overtuigingen in moeten laten storten. En dat is niet zo eenvoudig.
Je zult moeten 'zien' dat jij je overtuigingen niet bent. Alle indentiteit die je ontleent aan je eigen overtuigingen zal moeten worden losgelaten.
Een (voor mij) waardevolle tekst om over te filosoferen. Dat heb ik ook gedaan de afgelopen dagen, waarin er veel zaken in mijn persoonlijk leven "kopje onder" gaan (op dit moment) in stroomversnellingen...
Eerst zul je je van je 'oude ik' moeten vervreemden voordat je je 'nieuwe ik' kan vinden.
..... iedere avond neem ik afscheid van mijn oude ik en iedere ochtend word ik wakker met een nieuwe ik....
Sterven en opnieuw geboren worden kan elke keer opnieuw.... Al is het soms net Groundhog Day ;)
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gast1

Re: Geloof en zelfkennis

Bericht door Gast1 » 09 okt 2014, 06:24

Zoeker schreef:
Bij mij is dat proces begonnen een jaar of 9 geleden begonnen, het grote 'ontwaken' echter begon in 2007 en rond 2010 begreep ik bijna alles.
Dat kan ik nog niet zeggen. Er liggen nog issues uit mijn eigen verleden die om opheldering vragen.
Van andere issues weet ik dat ze verstandelijk zeer moeilijk te begrijpen zijn.
Er overkomt je iets, er gebeurt iets in je zelf…en wat betekent dat allemaal?
Wat zijn de verbanden, hoe is dat gekomen?

Ik bedoel: het ervaren gaat sneller dan het begrijpen.
Zo is het ook de bedoeling mijn inziens.
Je kan pas een volgende stap maken als de voorgaande ook begrepen is.
Hoewel onze hersens een enorme blokkade zijn in het ervaren, zijn ze tegelijkertijd een enorm hulpmiddel bij het begrijpen en de voortgang op het pad.

Je bewandelt een pad van verlichting Zoeker.
De vragen die je je stelt zijn mijn vragen van jaren geleden en ik kon amper geloven dat het mij overkwam.
Het is precies zo als je het schrijft.
Dat wat ik ervoer, het 'begrijpen' was ongelooflijk prachtig.
Ik heb me er zelfs tegen verzet en dacht dat ik teveel sciencefiction of sprookje had gezien op tv.
Ik heb me geplaagd met self-fulfilling prophecy, The law of attraction en confirmation bias en ging mezelf belasten met een heel sterke introspectie.
Uiteindelijk kon ik het 'begrijpen' aanvaarden.

Daarna nam ik alle waarnemingen anders waar.
Wanneer dat was weet ik niet meer precies, maar ik denk in 2010, toen ik op vakantie was in Assisi.

Ik val bijna elke avond met een glimlach in slaap en ik dank vooral.
Ik vraag en hoop niets meer, ik accepteer en tolereer.
Affiniteit pur sang.

Ik wens niets meer maar ik kan wel volop toewensingen doen ...

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Geloof en zelfkennis

Bericht door MetalPig » 09 okt 2014, 12:02

Zoeker schreef:Alles is geloof. Net zo lang tot je weet. Dat klinkt als een open deur, maar 'wij' zijn zo doordrenkt van geloof dat we ons eigen geloof niet meer zien. Geloof heeft namelijk de neiging om zichzelf waar te maken. Iemand die in zichzelf gelooft krijgt door dat geloof zelfverzekerdheid en gaat alleen daardoor nog meer in zichzelf geloven. (uiteraard werkt het andersom ook)

Dus niet alleen religie is geloof, de maatschappij praat je ook geloof aan en je praat jezelf geloof aan.
En zo worden we in feite geleefd door onze eigen overtuigingen. Welke veelal nog tweedehands zijn ook.
Veruit de meeste mensen weten niet beter. Ze geloven in idealen, geloven in najagen van genot, bezit.
Als je zegt: "er is meer" , dan ben je gek. Want dat is immers niet aantoonbaar en valt ook nog eens buiten het gangbare geloof.
(het is in feite ook een geloof dat 'er niet meer' is)

Maar wie scherp kijkt naar het eigen geloof, die wordt een scepticus.
Waarom geloof hechten aan je eigen overtuigingen en alles wat er in je leeft negeren?
Is als je geniet van een stuk muziek geen waarheid dan?
Ja, dat zal 'men' schoorvoetend erkennen.
Zou er dan niet veel meer waarheid in je zelf te vinden zijn?

Waarom zou je dan al dat geloof niet laten voor wat het is en op zoek gaan naar de waarheid?
Maar dat vraagt wel een bepaalde houding van jezelf. Waarheid en leugen verdragen elkaar niet.
Je zult je eigen geloof eerst moeten aanschouwen en 'zien' dat het slechts een geloof van je zelf is.
Je zult de wereld van de overtuigingen in moeten laten storten. En dat is niet zo eenvoudig.
Je zult moeten 'zien' dat jij je overtuigingen niet bent. Alle indentiteit die je ontleent aan je eigen overtuigingen zal moeten worden losgelaten.
Eerst zul je je van je 'oude ik' moeten vervreemden voordat je je 'nieuwe ik' kan vinden.
Is bovenstaande jouw geloof? Of is het waarheid die je gevonden hebt nadat je je geloof hebt gelaten voor wat het is?

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Geloof en zelfkennis

Bericht door Zoeker » 09 okt 2014, 17:29

Het is waarheid die ik gevonden heb nadat ik geloof heb gelaten voor wat het is.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Geloof en zelfkennis

Bericht door Zoeker » 09 okt 2014, 17:35

Maris schreef:
Een (voor mij) waardevolle tekst om over te filosoferen. Dat heb ik ook gedaan de afgelopen dagen, waarin er veel zaken in mijn persoonlijk leven "kopje onder" gaan (op dit moment) in stroomversnellingen...
Eerst zul je je van je 'oude ik' moeten vervreemden voordat je je 'nieuwe ik' kan vinden.
..... iedere avond neem ik afscheid van mijn oude ik en iedere ochtend word ik wakker met een nieuwe ik....
Sterven en opnieuw geboren worden kan elke keer opnieuw.... Al is het soms net Groundhog Day ;)

Groundhog day is als je de film goed analyseert 'het leven'. De hoofdpersoon vertrekt vanuit egoistische motieven en belandt iedere keer in dezelfde valkuil. Zelfs suicide kan hem niet doen ontsnappen. Pas toen hij zijn innerlijke leven aansprak ontsnapte hij aan Groundhog day.

Deze film zou minimaal iedere maand op alle zenders vertoond moeten worden. Zeer leerzaam.

En die scene waarin hij met zijn auto op het spoor rijdt en bij de agenten een broodje hamburger besteld is meesterlijk.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Geloof en zelfkennis

Bericht door Gast1 » 09 okt 2014, 18:20

Toffe film!

[*] [*] [*] [*]

8.1 -> Ratings: 8.1/10 from 334.826 users

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Geloof en zelfkennis

Bericht door Tet » 09 okt 2014, 18:58

Gast1 schreef:Toffe film!
I agree [duim]
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Geloof en zelfkennis

Bericht door Tet » 09 okt 2014, 19:00

Zoeker schreef:En die scene waarin hij met zijn auto op het spoor rijdt en bij de agenten een broodje hamburger besteld is meesterlijk.
Dat Bill Murray al met een krik kwam aanrennen voordat dat oude vrouwtje een lekke band kreeg :lol:
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Geloof en zelfkennis

Bericht door entropy » 09 okt 2014, 20:16

Tet schreef:
Gast1 schreef:Toffe film!
I agree [duim]
+1 :) ;P!

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Geloof en zelfkennis

Bericht door Zoeker » 09 okt 2014, 20:24

Tet schreef:
Zoeker schreef:En die scene waarin hij met zijn auto op het spoor rijdt en bij de agenten een broodje hamburger besteld is meesterlijk.
Dat Bill Murray al met een krik kwam aanrennen voordat dat oude vrouwtje een lekke band kreeg :lol:

Ja, het is over alle kanten een topfilm. Humor, een interessant thema, liefde….

Ook geinig is als de cameraman indruk wil maken op een dame door een fooi te laten liggen.
En als de dame niet kijkt grist hij het geld weer gauw weg.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Geloof en zelfkennis

Bericht door MetalPig » 10 okt 2014, 13:19

Zoeker schreef:Het is waarheid die ik gevonden heb nadat ik geloof heb gelaten voor wat het is.
Kun je aantonen dat het waarheid is?

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Geloof en zelfkennis

Bericht door Zoeker » 10 okt 2014, 14:31

MetalPig schreef:
Zoeker schreef:Het is waarheid die ik gevonden heb nadat ik geloof heb gelaten voor wat het is.
Kun je aantonen dat het waarheid is?

Nee.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Plaats reactie