Wat is waarheid eigenlijk?

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Wat is waarheid eigenlijk?

Bericht door Maris » 18 mar 2015, 21:40

Oeps, dubbel geplaatste post :p
Iemand die dubbele wil ruilen?
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gast1

Re: Wat is waarheid eigenlijk?

Bericht door Gast1 » 18 mar 2015, 23:21

Maris schreef: Dus .... vertel! Jij kunt Al Wat IS begrijpen en in je eigen bewoordingen helder verklaren en beschrijven voor de hele mensheid?
Wat ik voel tijdens het beluisteren van een voor mij schitterend muziekstuk zoals dit:
... kan ik niet beschrijven.

Voor wat ik voel tijdens het bekijken van dit filmpje:
... kan ik niet beschrijven.

Dat wat jezelf voelt en diep van binnen weet, kan een ander zich onmogelijk voorstellen.
Om dat dan te omschrijven is nog vele malen moeilijker.
Er zijn zaken die niet met woorden te beschrijven zijn.

Ik laat het rusten.
Het is goed zo.

Slaap lekker Maris.

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Wat is waarheid eigenlijk?

Bericht door Maris » 18 mar 2015, 23:37

Van het concert des Leven, krijgt niemand het program ....

In poëzie, in muziek, in de natuur etc. vinden we (deel van) de waarheid.... Het geheel is te groots voor een enkel mens om te bevatten, laat staan te beschrijven....

Slaap lekker Gast1...
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wat is waarheid eigenlijk?

Bericht door Vitharr » 19 mar 2015, 00:16

Susan schreef: :shock: Vanwaar dit sorry Susan.......? [think]
Sorry Susan, ik had je reactie gemist. :oops:

Ik had moeite om dat woord te gebruiken omdat we het er eerder over hadden gehad. Ik heb echt mijn best gedaan maar kende geen betere. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wat is waarheid eigenlijk?

Bericht door Vitharr » 19 mar 2015, 00:40

Zoeker schreef:Iets kan alleen waar zijn als het altijd al waar is geweest en ook altijd zal blijven.
Waarheid is niet veranderlijk, want dan houdt het op waarheid te zijn.
En is het ook nooit waar geweest.
Dat is niet waar. :mrgreen:

Er zijn wetenschappelijke theorieën en spirituele kennis die stellen dat 'geweest' en 'blijven' percepties zijn, en dus onwaarheden.

Dit is echt een belabberde beschrijving. Ik ben beter van je gewend. Volgens mij heb je hier niet eens moeite voor gedaan. [joker]

Jullie trappen in de valkuil van afkadering. Het maakt niet uit of DE waarheid veranderlijk is of niet. Als DE waarheid namelijk veranderlijk is, dan is ze daar onveranderlijk in. DE waarheid kan dus wel degelijk veranderlijk zijn. Hoe nauwer je de afkadering maakt, hoe diverser zij wordt. :wink:

Het is precies zoals Maris schreef .... (4 dan :mrgreen: )
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Wat is waarheid eigenlijk?

Bericht door Susan » 19 mar 2015, 15:42

Gast1 schreef:Is het dit hier?:
Susan schreef: Want waar ik het ivm DE Waarheid over had, dat is volgens mij niet hier te 'zien', te 'vinden',
maar in het ongeziene, waardoor we ..misschien.. al meen ik zelf zeker te weten, ooit er precies achter zullen komen over wat waar is van onze gedachtengangen, het hoe en waarom van het universum en de bedoeling was van bijv. onze eerdere diverse eigen levens, en ons leven plus al het leven hier en nu en dat die waarheid... DE Waarheid... vast ligt en volgens mij niet steeds veranderd.
Wanneer dit leven van ons voorbij is, zijn er geen gedachtegangen meer. Ook geen denken en/of weten.
Zelfs vanzelfsprekendheid is niet meer aan de orde, hoewel het daar nog het meest op zou kunnen lijken.
Het is een 'opgaan in alles' waaruit weer een nieuwe opportuniteit geschapen wordt.
Mijn energieën zijn ook de jouwe en andersom en waren/zijn altijd al met het AL en EEN verbonden.
Een volmaakte eenheid zoals AL het EEN eerder was en nog steeds IS.
Ja dit stukje bedoelde ik Gast1.
Waar ik het ivm DE Waarheid over had die volgens mij vast ligt, zullen we pas zien/ervaren na onze dood.
Al kan een gevoel van Weten nu hier in dit leven aanwezig zijn, wat ik zelf heb,
we kunnen het pas echt zien/ervaren aan gene zijde.
En in tegenstelling tot wat jij denkt, meen ik wel dat ook daar gedachtengangen zijn, anders
zouden mensen die hier nog leven geen contact met oa bijvoorbeeld overgegane zielen kunnen hebben, geen communicatie daar mee mogelijk zijn. Want communiceren met en 'boodschappen' doorgegeven door overledenen gaat samen met dan ook gedachten hebben. .
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Wat is waarheid eigenlijk?

Bericht door Zoeker » 19 mar 2015, 17:36

Vitharr schreef:
Zoeker schreef:Iets kan alleen waar zijn als het altijd al waar is geweest en ook altijd zal blijven.
Waarheid is niet veranderlijk, want dan houdt het op waarheid te zijn.
En is het ook nooit waar geweest.
Dat is niet waar. :mrgreen:

Er zijn wetenschappelijke theorieën en spirituele kennis die stellen dat 'geweest' en 'blijven' percepties zijn, en dus onwaarheden.

Dit is echt een belabberde beschrijving. Ik ben beter van je gewend. Volgens mij heb je hier niet eens moeite voor gedaan. [joker]

Jullie trappen in de valkuil van afkadering. Het maakt niet uit of DE waarheid veranderlijk is of niet. Als DE waarheid namelijk veranderlijk is, dan is ze daar onveranderlijk in. DE waarheid kan dus wel degelijk veranderlijk zijn. Hoe nauwer je de afkadering maakt, hoe diverser zij wordt. :wink:

Het is precies zoals Maris schreef .... (4 dan :mrgreen: )

Je hebt mij door! Ik ga steeds meer op de automatische piloot. Dat komt door gebrek aan tegenstand….

Als je maar blijft zien dat jij -Vitharr- waarheid bent in een zee van onwaarheid...
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Wat is waarheid eigenlijk?

Bericht door Zoeker » 19 mar 2015, 17:39

Oeps, dubbel geplaatste post :p
Iemand die dubbele wil ruilen?
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wat is waarheid eigenlijk?

Bericht door univers » 19 mar 2015, 18:09

Als je maar blijft zien dat jij -Vitharr- waarheid bent in een zee van onwaarheid...
Is dat waar ? :knots:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Wat is waarheid eigenlijk?

Bericht door Maris » 19 mar 2015, 23:25

Zoeker schreef:Oeps, dubbel geplaatste post :p
Iemand die dubbele wil ruilen?
:-))
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gast1

Re: Wat is waarheid eigenlijk?

Bericht door Gast1 » 19 mar 2015, 23:32

Susan schreef: Waar ik het i.v.m. DE Waarheid over had die volgens mij vast ligt, zullen we pas zien/ervaren na onze dood.
Al kan een gevoel van Weten nu hier in dit leven aanwezig zijn, wat ik zelf heb,
we kunnen het pas echt zien/ervaren aan gene zijde.
En in tegenstelling tot wat jij denkt, meen ik wel dat ook daar gedachtegangen zijn, anders
zouden mensen die hier nog leven geen contact met oa bijvoorbeeld overgegane zielen kunnen hebben, geen communicatie daar mee mogelijk zijn.
Want communiceren met en 'boodschappen' doorgegeven door overledenen gaat samen met dan ook gedachten hebben.
Susan ... :grin:
Dank je!!
Je hebt gelijk en ik zit er naast.
Dat had ik niet alleen kunnen weten, maar ik heb het zelfs meerdere keren ervaren.
Wauw ...
Gisteren en vandaag waren weer een paar turbulente dagen voor mij en jij zorgt met jouw reactie voor een aangename afleiding.
Ik kan mijn sensoren weer anders gaan richten.
Hartstikke tof van jou.

Maar ik ga nu naar bedje.
Vijf kwartieren slapen in één uur en ik hoop dat ik morgenvroeg pas om 08:00 uur wakker word.

[wave]

Gast1

Re: Wat is waarheid eigenlijk?

Bericht door Gast1 » 19 mar 2015, 23:34

Maris schreef:
Zoeker schreef:Oeps, dubbel geplaatste post :p
Iemand die dubbele wil ruilen?
:-))
Ik had heel even een déjà vu ...
Slaap wederom lekker Maris.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wat is waarheid eigenlijk?

Bericht door Vitharr » 20 mar 2015, 00:28

Zoeker schreef:Je hebt mij door! Ik ga steeds meer op de automatische piloot. Dat komt door gebrek aan tegenstand….

Als je maar blijft zien dat jij -Vitharr- waarheid bent in een zee van onwaarheid...
Dat zijn 2 dingen die je eigenlijk niet tegen vikingen moet zeggen hoor. Een gebrek aan tegenstand + 'in' de zee, in plaats van er op. :mrgreen:

Maar ik weet hoe weinig ik weet hoor Zoeker. En hoe meer ik leer, hoe duidelijker dat wordt.

Trouwens, even terzijde. Ik las net je onderschrift nog eens en ook daar zag ik de schijnbare contradictie van een waarheid en een onwaarheid in 1. Wat je schrijft is waar, maar wat ook waar is, is het feit dat mijn verzamelen van meer en meer kennis mijn onwetendheid ophief omdat ik bij het verzamelen van kennis tegen mijn menselijke grenzen aan liep. En dat luidde het eind van onwetendheid in. Veel kennis is stiekem een beperking in plaats van een verruiming.

Wat dus verborgen is voor de onoplettende geest is dat de waarheid van jouw onderschrift de waarheid is omdat jij er deel van uitmaakt. Ik zou dat onderschrift niet kunnen gebruiken omdat het dan een onwaarheid zou worden.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Wat is waarheid eigenlijk?

Bericht door Gast1 » 20 mar 2015, 05:21

Vitharr schreef: Veel kennis is stiekem een beperking in plaats van een verruiming.
Précisément. ;P!
Iemand met veel kennis is geconditioneerd en dit plaatje illustreert prima wat ik daarmee bedoel:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Wat is waarheid eigenlijk?

Bericht door Zoeker » 20 mar 2015, 12:44

Vitharr schreef:

Trouwens, even terzijde. Ik las net je onderschrift nog eens en ook daar zag ik de schijnbare contradictie van een waarheid en een onwaarheid in 1. Wat je schrijft is waar, maar wat ook waar is, is het feit dat mijn verzamelen van meer en meer kennis mijn onwetendheid ophief omdat ik bij het verzamelen van kennis tegen mijn menselijke grenzen aan liep. En dat luidde het eind van onwetendheid in. Veel kennis is stiekem een beperking in plaats van een verruiming.
Wat in mijn onderschrift eigenlijk staat is dat je niet naar waarheid moet zoeken, maar onwaarheid moet leren kennen.
Alles wat wij menen te weten en als waarheid beschouwen, dat is dat eigenlijk niet.
Dus de truc is niet om maar zo veel mogelijk waarheid proberen te verzamelen.
Maar om je eigen onwetendheid op te heffen.

Wij allen leven in een bel van onwaarheid (onwetendheid) welke wij als 'waar' beschouwen.
En dat is wsl de beperking die jij bedoelt.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wat is waarheid eigenlijk?

Bericht door Vitharr » 20 mar 2015, 13:09

Zoeker schreef:Wat in mijn onderschrift eigenlijk staat is dat je niet naar waarheid moet zoeken, maar onwaarheid moet leren kennen.
Alles wat wij menen te weten en als waarheid beschouwen, dat is dat eigenlijk niet.
Dus de truc is niet om maar zo veel mogelijk waarheid proberen te verzamelen.
Maar om je eigen onwetendheid op te heffen.

Wij allen leven in een bel van onwaarheid (onwetendheid) welke wij als 'waar' beschouwen.
En dat is wsl de beperking die jij bedoelt.
Dat is inderdaad de beperking die ik bedoel. Bedankt voor je toelichting.

Ik krijg mijn eigen reactie niet goed geformuleerd op het moment. Dus wil ik op dit moment alleen toevoegen dat ik van mening ben dat onze woorden ook een deel van de misleiding zijn. Sinds mijn jeugd verwonder ik me al over de vraag hoe het fatsoenlijk kan zijn om te liegen bijvoorbeeld. Inmiddels heb ik de conclusie getrokken dat dat met onze 'norm' te maken heeft. Het is normaal om te ontkennen dat je vrouw dik wordt en er ouder uit gaat zien bijvoorbeeld. :wink:

Daarom is het voor 'ons' ook normaal om een onwaarheid een waarheid te noemen. Sterker nog, niet alleen te noemen, maar het ook zo te zien. De illusie waarin men leeft heeft men de waarheid genoemd. En daarover zijn we het gemiddeld helaas ook nog eens. Daarom heb je zoveel idioten die jouw illusie willen vervangen door hun waarheid. Zij beseffen niet eens dat ze dan ook proberen jouw waarheid te vervangen door hun illusie. Dat leidt tot wat je in de krant leest...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wat is waarheid eigenlijk?

Bericht door univers » 20 mar 2015, 13:48

Het is normaal om te ontkennen dat je vrouw dik wordt en er ouder uit gaat zien bijvoorbeeld. :wink:
Als ik dat tegen het oude gebouw zegt, heb ik een huis vol bonje. :mrgreen:

En het is de waarheid.Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Wat is waarheid eigenlijk?

Bericht door Gast1 » 20 mar 2015, 15:07

:rolfl:

gusteman

Re: Wat is waarheid eigenlijk?

Bericht door gusteman » 30 mar 2015, 03:06

Binnen dit onderwerp is reeds meermaals beweerd dat wat wij zien niet de werkelijkheid is, maar een illusie.
Daarom had ik graag eens getest hoe wordt aangekeken tegen het volgende:

op het plaatje zie je in het bovenste deel een technische tekening van een bout en een blok uit metaal te vervaardigen.
Het doel van een technische tekening is dat de metaalbewerker exact kan zien hoe het te maken voorwerp er moet uitzien na voleindiging.
Het ontwerp wordt getekend in een 2-dimensioneel formaat en er wordt gebruik gemaakt van conventies om de specifieke aspecten weer te geven. Zo worden de contouren (de randen langs de buitenzijde) altijd weergegeven in volle lijnen. Inwendige lijnen worden weergegeven met stippellijntjes, ronde gaten worden aangegeven door een kruis te tekenen exact in het middelpunt van een cirkel. Wanneer een technische tekening correct is afgewerkt kan de metaalbewerker de stukken maken zoals zij werden uitgedacht door de ontwerper zonder dat er nood is aan een 3-dimensioneel voorbeeld.
Op het plaatje heb ik de maten niet aangegeven omdat die voor deze test niet van belang zijn.

De opgave voor de test vind je in het onderste deel van het plaatje: je ziet 2-dimensioneel een bovenaanzicht en een vooraanzicht van een object. De test nu bestaat erin om te zien of je, aan de hand van de tekeningen, in staat bent om een 2-dimensioneel zijaanzicht te tekenen van het object.

Afbeelding

Gast1

Re: Wat is waarheid eigenlijk?

Bericht door Gast1 » 30 mar 2015, 04:58

Geen enkel probleem.
Ik kan zelfs de achterzijde en de twee zijkanten tekenen zodat de onderzijde nog steeds klopt.
Ik zag het overigens meteen.

Ik heb de eenvoudige oplossing per pb doorgegeven aan Gusteman.

Plaats reactie