Alleen zijn

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Alleen zijn

Bericht door Zoeker » 31 okt 2014, 12:27

Gast1 schreef: Niet omdat ik een gelovige ben, maar een 'weter' (niet te verwarren met bet-weter).

Daar valt heel wat op aan te merken, Gast1. Als jij een 'weter' bent, dan heb je de wereld van de overtuigingen verlaten.
Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat de mensen om je heen dat ook gedaan hebben.
Vanuit het perspectief van afgescheidenheid ben je dan geen weter maar een betweter.
Vanuit afgescheidenheid kan je niks anders zien dan overtuigingen.

Afgescheidenheid ziet dan een vervelend mannetje wat in zijn gelijk blijft hangen. (een gelovige)
En er is niks vervelenders dan gelovigen.

Hier op het forum is dat uiteraard geen probleem. Omdat het hier vaak gespreksonderwerp is.
Maar in RL begeef je je in de wereld van de afgescheidenheid.
Daar ligt dat anders. Alles valt of staat met het perspectief….
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Alleen zijn

Bericht door Gast1 » 31 okt 2014, 13:01

Zoeker schreef:
Gast1 schreef: Niet omdat ik een gelovige ben, maar een 'weter' (niet te verwarren met bet-weter).
Daar valt heel wat op aan te merken, Gast1. Als jij een 'weter' bent, dan heb je de wereld van de overtuigingen verlaten.
Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat de mensen om je heen dat ook gedaan hebben.
Vanuit het perspectief van afgescheidenheid ben je dan geen weter maar een betweter.
Vanuit afgescheidenheid kan je niks anders zien dan overtuigingen.

Afgescheidenheid ziet dan een vervelend mannetje wat in zijn gelijk blijft hangen. (een gelovige)
En er is niks vervelenders dan gelovigen.

Hier op het forum is dat uiteraard geen probleem. Omdat het hier vaak gespreksonderwerp is.
Maar in RL begeef je je in de wereld van de afgescheidenheid.
Daar ligt dat anders. Alles valt of staat met het perspectief….

Ik constateer dat de hoeveelheid 'aan te merken zaken' nogal meevallen.
Allereerst is een weter iemand die overtuigd is, dus ik als weter heb de wereld van overtuigingen niet verlaten.
Anderzijds ben ik nou net precies van 'dat ene' overtuigd.
Van al het andere niet.

Weet je nog?: “Weinigen weten hoeveel men dient te weten om te weten dat men maar weinig weet.”

Precies 'dat ene' weet ik, maar ik kan het maar heel moeilijk omschrijven.
Het lukt me steeds beter voor mezelf, voor de andere afgescheidene blijft het abracadabra ende een raadsel.
Of de andere afgescheidene is er totaal niet mee bezig.

In dat kader ben ik een 'bet(er)- weter' inderdaad.
Alleen echter op dat gebied …

Vanuit mijn afgescheidenheid ben ik in bijna alle andere gevallen, niet overtuigt waarvan anderen afgescheidenen wel overtuigd zijn.
Die afgescheidenen zien dan inderdaad een vervelend mannetje wat in zijn 'bepaalde' gelijk blijft hangen en ziedaar, ik zou me alleen kunnen voelen.

Edoch ik ben het niet.

Bijzonder is dat precies dat wat jij schrijft, nu in de praktijk voorkomt tussen mijn werkgever en mij:

“Ze zien in mij een vervelend mannetje wat in zijn gelijk blijft hangen (een gelovige).
En er is niks vervelenders dan gelovigen.”


Ik kan echter niet anders, dan op te komen voor de belangen van al mijn afgescheidene collega's die dat niet kunnen en durven, met alle begrip vanuit mijn zijde.
Er zijn zelfs afgescheidenen die me met de hand op het hart 'trouw' hebben beloofd, maar ze konden het niet waarmaken.

Ook daarvoor heb ik begrip. Deze week heb ik des avonds veel telefoontjes gehad van mensen die mij steunen en die mij tippen.
Ze vertrouwen mij en daar kan ik wat mee. In dat opzicht ben ik niet alleen.
Ik ga er wat mee doen, niet omdat ik dat 'wil' of 'moet' …
Ik afgescheidene, kán het niet anders.

Zou werkelijk niemand mij steunen, dan zou ik 'het' nog steeds doen en ik zou nog steeds niet alleen zijn.
Meestal nagelen ze dergelijke afgescheidenen letterlijk en figuurlijk aan het kruis.
Blijkbaar is het volgens de overleveringen zo, dat 'die ene bekende', zich verlaten voelde op het moment suprême …

op dat moment was het heel even een ongelovige en een onwetende die zich alleen voelde ...

Hij was het echter niet ... :wink:

Het is niet met woorden uit te drukken, zoals je al schreef: "Het onbenoembare" ...

Soms komt muziek behoorlijk dicht in de buurt: geluid flink harder, full-screen en instellen op 720p HD (probeer die 7-en-een-halve-minuut-even-voor-jou-ALLEEN- te pakken) :
Niks alleen!

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Alleen zijn

Bericht door Tet » 31 okt 2014, 14:31

Osho schreef:Dit is door de eeuwen heen keer op keer gezegd. Alle religieuze mensen hebben dit gezegd: 'Alleen komen we ter wereld, alleen moeten we weer vertrekken.' Al het samenzijn is een illusie. Het idee van samenzijn komt alleen maar in ons op omdat we alleen zijn, en dat alleenzijn doet pijn. We willen ons alleenzijn verdrinken in relaties met anderen... Daarom raken we zo verstrikt in de liefde. Probeer dit te begrijpen. Normaal denk je dat je verliefd bent geworden op een man of vrouw omdat hij of zij een mooi mens is. Dat is niet waar. De waarheid is juist het tegendeel: je bent verliefd geworden omdat je niet alleen kunt zijn. Je zou toch wel verliefd zijn geworden. Je wilde jezelf op de een of andere manier ontlopen. En er zijn mensen die niet verliefd worden op vrouwen of mannen - zij worden verliefd op geld. Ze storten zich in geldzaken of streven naar macht, ze worden politicus. Dat is ook om je alleenzijn te ontlopen. Als je de mens gadeslaat, als je jezelf intens gadeslaat, zul je versteld staan: al je activiteiten kunnen tot één enkele bron worden herleid. Die bron is dat je bang bent om alleen te zijn. Al het andere is maar een excuus. De ware oorzaak is dat je je heel erg alleen voelt.
Zoeker en Gast1,

Wellicht dat jullie het alleenzijn willen ontlopen door jezelf te verdrinken in een alles afdoende waarheid die het tegendeel beweert.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Alleen zijn

Bericht door Zoeker » 31 okt 2014, 14:36

Gast1 schreef:Ik constateer dat de hoeveelheid 'aan te merken zaken' nogal meevallen.
Allereerst is een weter iemand die overtuigd is, dus ik als weter heb de wereld van overtuigingen niet verlaten.
Anderzijds ben ik nou net precies van 'dat ene' overtuigd.
Van al het andere niet.
Dan staan wij er toch verschillend in. Dat geeft verder ook niet. Dat waar we het hier over hebben is geen overtuiging, hoewel het zich natuurlijk wel als overtuiging kan voordoen.

Wat je werk betreft: daar kan ik niet over oordelen. In een conflict (onverschillig welke) zijn er twee tegenovergestelde overtuigingen.
Dat is wat ik bedoel met 'de wereld van de overtuigingen'. Overtuigingen doen zich voor in het individu. Jij hangt de ene overtuiging aan, je werkgever en/of leidinggevende een andere. Soms komen zaken voor een rechter en die doet dan een uitspraak. Maar het blijft de wereld van de overtuigingen.

De wereld van de overtuigingen is de wereld van de afgescheidenheid.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Alleen zijn

Bericht door Zoeker » 31 okt 2014, 14:42

Tet schreef:Zoeker en Gast1,

Wellicht dat jullie het alleenzijn willen ontlopen door jezelf te verdrinken in een alles afdoende waarheid die het tegendeel beweert.

Het is grappig dat je dat zegt. Dat waar ik het over heb, heb ik gevonden op een dag dat ik eenzamer was dan eenzaam. Zowel fysiek als in bewustzijn. Ik wilde die dag het niet ontlopen, ik heb er bewust naar toegeleefd en er moeite voor gedaan. Het was de dag dat ik mij bewust werd waarom ik geboren was.

Het was trouwens ook gelijk de mooiste dag van mijn leven. Mooier dan de geboorte van mijn kinderen, mooier dan alle seks die ik ooit gehad heb. (om maar eens wat aardse zaken te noemen) Toch voltrok het zich in smartelijke pijn.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Alleen zijn

Bericht door Gast1 » 31 okt 2014, 15:37

Zoeker schreef:
Gast1 schreef:Ik constateer dat de hoeveelheid 'aan te merken zaken' nogal meevallen.
Allereerst is een weter iemand die overtuigd is, dus ik als weter heb de wereld van overtuigingen niet verlaten.
Anderzijds ben ik nou net precies van 'dat ene' overtuigd.
Van al het andere niet.
Dan staan wij er toch verschillend in. Dat geeft verder ook niet. Dat waar we het hier over hebben is geen overtuiging, hoewel het zich natuurlijk wel als overtuiging kan voordoen.

Wat je werk betreft: daar kan ik niet over oordelen. In een conflict (onverschillig welke) zijn er twee tegenovergestelde overtuigingen.
Dat is wat ik bedoel met 'de wereld van de overtuigingen'. Overtuigingen doen zich voor in het individu. Jij hangt de ene overtuiging aan, je werkgever en/of leidinggevende een andere. Soms komen zaken voor een rechter en die doet dan een uitspraak. Maar het blijft de wereld van de overtuigingen.

De wereld van de overtuigingen is de wereld van de afgescheidenheid.
Ik denk niet dat we er verschillend in staan, hoewel daar uiteraard niets op tegen is.
Dat we er niet verschillend in staan, vertelt deze zin:
Dat waar we het hier over hebben is geen overtuiging, hoewel het zich natuurlijk wel als overtuiging kan voordoen.
Misschien bedoel ik dat ook wel. Ik heb 'niet die ene overtuiging nodig' om een weter te zijn, is dat wat je bedoeld?
Ik kan soms niet de juiste woorden of zinnen vinden, herkenbaar?

Voor wat betreft die andere overtuigen, daar ben ik het helemaal mee eens Z(o)éker :wink:

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Alleen zijn

Bericht door Zoeker » 31 okt 2014, 16:33

Laat ik het anders zeggen: overtuigingen spelen zich af in het brein en zijn eigendom van het individu.
Het is dan ook het individu bij uitstek die meent dat hij afgescheiden is.
Het is het individu die het 'alleen zijn' ervaart.
Het zal bij de meesten niet eens opkomen dat er ook heelheid zou kunnen zijn.

Maar iemand kan natuurlijk ook out of the blue heelheid als overtuiging aannemen.
Religies zijn hier goed in. Religies zijn overtuigingen.
Althans…zolang het zich alleen in het brein afspeelt.

Wat nodig is om de heelheid te doorzien is bewustzijn.
Dat is iets wat je met je brein niet kan pakken.
Maar wat je wel kan ervaren.
Eenmaal ervaren, dan kan het brein er over nadenken.
Bewustzijn is leidend, het brein is volgend.
Niet andersom. Doe je het andersom dan kom je in de wereld van de overtuigingen terecht.

Ik praat graag over deze materie. Maar ik weet dat het geen enkele zin heeft om iemand te overtuigen.
Want dan ben ik met het 1001e geloof bezig...
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Alleen zijn

Bericht door Gast1 » 31 okt 2014, 16:35

Tet schreef:
Osho schreef:Dit is door de eeuwen heen keer op keer gezegd. Alle religieuze mensen hebben dit gezegd: 'Alleen komen we ter wereld, alleen moeten we weer vertrekken.' Al het samenzijn is een illusie. Het idee van samenzijn komt alleen maar in ons op omdat we alleen zijn, en dat alleenzijn doet pijn. We willen ons alleenzijn verdrinken in relaties met anderen... Daarom raken we zo verstrikt in de liefde. Probeer dit te begrijpen. Normaal denk je dat je verliefd bent geworden op een man of vrouw omdat hij of zij een mooi mens is. Dat is niet waar. De waarheid is juist het tegendeel: je bent verliefd geworden omdat je niet alleen kunt zijn. Je zou toch wel verliefd zijn geworden. Je wilde jezelf op de een of andere manier ontlopen. En er zijn mensen die niet verliefd worden op vrouwen of mannen - zij worden verliefd op geld. Ze storten zich in geldzaken of streven naar macht, ze worden politicus. Dat is ook om je alleenzijn te ontlopen. Als je de mens gadeslaat, als je jezelf intens gadeslaat, zul je versteld staan: al je activiteiten kunnen tot één enkele bron worden herleid. Die bron is dat je bang bent om alleen te zijn. Al het andere is maar een excuus. De ware oorzaak is dat je je heel erg alleen voelt.
Zoeker en Gast1,

Wellicht dat jullie het alleenzijn willen ontlopen door jezelf te verdrinken in een alles afdoende waarheid die het tegendeel beweert.
Oké, eerst even over Osho. Osho is de door jouw geciteerde tekst een paar woordjes vergeten Tet en ik zal ze even met een kleurtje aanvullen.
Nou weet ik wel dat ik vaker een Osho Zen-tarotkaart trek, waarvan de uitkomsten vaak 'verbijsterend' zijn, maar toch... het is niet allemaal 'heilig' voor mij.
Niets is heilig voor mij ...

Dit is door de eeuwen heen keer op keer gezegd. Alle religieuze mensen hebben dit gezegd: 'Als individu komen we ter wereld, als individu moeten we weer vertrekken.' Al het samenzijn van individuen is een illusie. Het idee van samenzijn van individuen komt alleen maar in ons op omdat we alleen zijn, en dat alleen-zijn doet pijn. We willen ons alleen-zijn verdrinken in relaties met andere individuen... Daarom raken we zo verstrikt in de liefde. Probeer dit te begrijpen. Normaal denk je dat je verliefd bent geworden op een man of vrouw omdat hij of zij een mooi mens is. Dat is niet waar. De waarheid is juist het tegendeel: je bent verliefd geworden omdat je niet alleen kunt zijn als individu. Je zou toch wel verliefd zijn geworden. Je wilde jezelf op de een of andere manier ontlopen. En er zijn mensen die niet verliefd worden op vrouwen of mannen - zij worden verliefd op geld. Ze storten zich in geldzaken of streven naar macht, ze worden politicus. Dat is ook om je alleen-zijn als individu te ontlopen. Als je de mens gadeslaat, als je jezelf intens gadeslaat, zul je versteld staan: al je activiteiten kunnen tot één enkele bron worden herleid. Die bron is dat je bang bent om alleen te zijn als individu. Al het andere is maar een excuus. De ware oorzaak is dat je je heel erg alleen voelt, maar je bent het niet. Osho zegt: "In meditatie gooi je jezelf in de kosmos om gezuiverd te worden. Alle energie die je gooit, wordt in de kosmos gezuiverd. De kosmos is zo enorm en zo groot als een oceaan, je kunt het niet vuil maken. In meditatie zijn we niet verbonden met personen. In meditatie zijn we direct verbonden met de kosmos."

Osho belooft ons dat iedereen door meditatie een boeddha kan worden, wat zoveel betekent als uit een droom te stappen en bewust te worden van jezelf en het geheim van het leven...

Er valt niets te ontlopen en al zeker het alleen-zijn niet, omdat het niet bestaat.
Het is slechts een verzinsel.
Ik heb mij erg lang geleden wel vaker alleen gewaand en ook gevoeld, toch wist ik dat ik nooit alleen ben geweest en ook nu op dit moment ben ik met alles verbonden.
Als dit echter lijkt op een soort 'het alleen-zijn willen ontlopen door mezelf te verdrinken in een alles afdoende waarheid die het tegendeel beweert', in de ogen van een ander, dan zij het zo.
Het is dan de ander zijn of haar waarheid die dezelfde waarde heeft voor de ander als voor mij mijn waarheid.
Laatst gewijzigd door Gast1 op 31 okt 2014, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gast1

Re: Alleen zijn

Bericht door Gast1 » 31 okt 2014, 16:38

Zoeker schreef:Laat ik het anders zeggen: overtuigingen spelen zich af in het brein en zijn eigendom van het individu.
Het is dan ook het individu bij uitstek die meent dat hij afgescheiden is.
Het is het individu die het 'alleen zijn' ervaart.
Het zal bij de meesten niet eens opkomen dat er ook heelheid zou kunnen zijn.

Maar iemand kan natuurlijk ook out of the blue heelheid als overtuiging aannemen.
Religies zijn hier goed in. Religies zijn overtuigingen.
Althans…zolang het zich alleen in het brein afspeelt.

Wat nodig is om de heelheid te doorzien is bewustzijn.
Dat is iets wat je met je brein niet kan pakken.
Maar wat je wel kan ervaren.
Eenmaal ervaren, dan kan het brein er over nadenken.
Bewustzijn is leidend, het brein is volgend.
Niet andersom. Doe je het andersom dan kom je in de wereld van de overtuigingen terecht.

Ik praat graag over deze materie. Maar ik weet dat het geen enkele zin heeft om iemand te overtuigen.
Want dan ben ik met het 1001e geloof bezig...
Laat ik het niet anders zeggen en nog minder schrijven.
Ik versta ende begrijp je volkomen en ben het 100% met je eens. :hands:

Plaats reactie