21 gewoontes van gelukkige mensen

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door taigitu » 30 aug 2015, 13:09

Zoeker schreef:
taigitu schreef: Vergeven gebeurt niet altijd in het kader 'jij/ik'.
Het kan helemaal over IK gaan......

Klopt. Maar ook daar gaat hetzelfde op. Wie een ander niet meer hoeft te vergeven, hoeft dat zichzelf ook niet.
Dan ga je ervan uit dat je jezelf nooit iets kwalijk neemt?
Jij ziet nog steeds de ander erbij betrokken, die jou iets aan doet?

Ik kan me voorstellen (en is gebeurt) dat ik iets zeer doms doe en de ander kwetst.
Dan is er geen kwestie van dat ik de ander iets moet vergeven want die doet niets.
Maar ik kan wel mezelf voor een periode iets verwijten omdat ik het heel erg vind waarin ik de
ander kwetste. Dus dan gaat jouw stelling van JIJ/IK niet op. Ik kan alleen mezelf vergeven en
niemand anders.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door Zoeker » 30 aug 2015, 13:16

taigitu schreef: Dan ga je ervan uit dat je jezelf nooit iets kwalijk neemt?
Jij ziet nog steeds de ander erbij betrokken, die jou iets aan doet?

Ik kan me voorstellen (en is gebeurt) dat ik iets zeer doms doe en de ander kwetst.
Dan is er geen kwestie van dat ik de ander iets moet vergeven want die doet niets.
Maar ik kan wel mezelf voor een periode iets verwijten omdat ik het heel erg vind waarin ik de
ander kwetste. Dus dan gaat jouw stelling van JIJ/IK niet op. Ik kan alleen mezelf vergeven en
niemand anders.

Als ik een ander nooit iets kwalijk neem, waarom zou ik het mijzelf dan wel doen?
Ik doe ook domme dingen en kwets soms mensen.
Dat is onvermijdelijk. Omdat ik feilbaar ben en omdat ik geen idee heb wat er kwetsend is voor iemand die ik niet ken. Zelfs bij mensen die ik ken is dat al moeilijk. Ik verwijt mijzelf dus niets.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door taigitu » 30 aug 2015, 13:24

Zoeker schreef:
taigitu schreef: Heb je enig idee hoeveel mensen er rondlopen met het gevoel dat er niet van ze gehouden wordt?
Die tot ver in hun volwassen leven nog proberen die woorden te verdienen/horen van een ouder?
En hoeveel schade dat kan geven in een mensenleven, zeker als dit al vanaf kind-zijn is?
Juist het weten dat er van je gehouden wordt is de voeding die ieder mens nodig heeft, net zoals water en brood......
Wat je hier aankaart is in feite een gebrek aan zelfkennis. Deze mensen zoeken continue liefde buiten zichzelf.
Ze zien 'anderen' als personen die van hen moeten houden. In feite zijn zij gericht op 'bezit'.

Je kan je ouders, vrienden en andere geliefden niet bezitten.
Je kan er alleen voor ze 'zijn'. De gerichtheid deugt niet.

En ja…ik begrijp dat het heel moeilijk is als dit al vanaf kind-zijn zo is.
Maar ondeugdelijke adviezen over 'gelukkig zijn' helpen hen ook niet verder.
Als theorie kan ik dit begrijpen van je, maar de mens is iets complexer.
Ik kan me niet voorstellen dat bovenstaande reactie voor jou de uitkomst is van de behoefte
van een mens om te WETEN dat er van je gehouden wordt. Het kan voor dat kind/mens
betekenen dat hij geaccepteerd is door de ouder, dat hij mag bestaan. En dat is een
cruciaal punt voor de mens om op een 'gezonde' manier in het leven te staan en zijn plaats in
te nemen in het sociaal menselijk verkeer van alle dag in allerlei verschillende relaties/situaties.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door Zoeker » 30 aug 2015, 13:40

taigitu schreef: Als theorie kan ik dit begrijpen van je, maar de mens is iets complexer.
Ik kan me niet voorstellen dat bovenstaande reactie voor jou de uitkomst is van de behoefte
van een mens om te WETEN dat er van je gehouden wordt. Het kan voor dat kind/mens
betekenen dat hij geaccepteerd is door de ouder, dat hij mag bestaan. En dat is een
cruciaal punt voor de mens om op een 'gezonde' manier in het leven te staan en zijn plaats in
te nemen in het sociaal menselijk verkeer van alle dag in allerlei verschillende relaties/situaties.
Die reactie komt voort uit het nadenken over mijzelf. En dat nadenken over mijzelf noemen we zelfkennis.
Ooit was er in mij ook de behoefte om te WETEN dat er van mij gehouden werd.
Nu WEET ik dat die behoefte voortkwam uit gebrek aan kennis.

Die behoefte om te WETEN dat er door mijn ouders van mij gehouden werd zou namelijk leiden tot onnatuurlijk gedrag in mijzelf. Ik zou mij dan gaan gedragen zoals mijn ouders mij graag zien. Om maar die bevestiging te krijgen. En zo zou ik dan een illusionaire 'houden van' scheppen. Mijn ouders zouden houden van een beeld wat ik geschapen zou hebben. En dat moet tot 'geluk' leiden?

Ik heb juist het tegendeel gedaan. Ik heb mij op jonge leeftijd al gedragen zoals ik zelf juist achtte.
En zeker in het geval van mijn moeder resulteerde dat in vuurwerk…
En toch liet mijn moeder blijken dat ze van mij hield. Niet omdat ik was geworden wat zij wilde.
Nee, juist ONDANKS dat ik niet was geworden wat zij wilde!

Het is eigenlijk te zot voor woorden dat mensen verlangen naar een bevestiging van 'houden van'.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door taigitu » 30 aug 2015, 14:24

Zoeker schreef:
Die behoefte om te WETEN dat er door mijn ouders van mij gehouden werd zou namelijk leiden tot onnatuurlijk gedrag in mijzelf. Ik zou mij dan gaan gedragen zoals mijn ouders mij graag zien. Om maar die bevestiging te krijgen. En zo zou ik dan een illusionaire 'houden van' scheppen. Mijn ouders zouden houden van een beeld wat ik geschapen zou hebben. En dat moet tot 'geluk' leiden?

Ik heb juist het tegendeel gedaan. Ik heb mij op jonge leeftijd al gedragen zoals ik zelf juist achtte.
En zeker in het geval van mijn moeder resulteerde dat in vuurwerk…
En toch liet mijn moeder blijken dat ze van mij hield. Niet omdat ik was geworden wat zij wilde.
Nee, juist ONDANKS dat ik niet was geworden wat zij wilde!

Het is eigenlijk te zot voor woorden dat mensen verlangen naar een bevestiging van 'houden van'.
Dan ben je een gezegend mens, omdat jij de kracht in jezelf hebt kunnen vinden EN gebruiken
om je eigen pad te creëren. Maar het is te gemakkelijk, om iets waar jij de kracht voor had, te
projecteren op een ander die die kracht niet heeft. En het dan af te doen met de theorie van
hoe jij het hebt gedaan en het verlangen van de ander om erkend te worden als waardevol,
door te horen of voelen dat er van je wordt gehouden van een ouder, je het daardoor te zot
voor woorden vindt dat iemand die verlangens heeft. Er zijn geen mooiere woorden voor een
mens dan eerlijk gemeende woorden als 'IK HOU VAN JE'.......
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door Zoeker » 30 aug 2015, 14:38

taigitu schreef: Dan ben je een gezegend mens, omdat jij de kracht in jezelf hebt kunnen vinden EN gebruiken
om je eigen pad te creëren. Maar het is te gemakkelijk, om iets waar jij de kracht voor had, te
projecteren op een ander die die kracht niet heeft. En het dan af te doen met de theorie van
hoe jij het hebt gedaan en het verlangen van de ander om erkend te worden als waardevol,
door te horen of voelen dat er van je wordt gehouden van een ouder, je het daardoor te zot
voor woorden vindt dat iemand die verlangens heeft. Er zijn geen mooiere woorden voor een
mens dan eerlijk gemeende woorden als 'IK HOU VAN JE'.......

Iedereen is zo' n gezegend mens. Omdat ieder mens die kracht in zich heeft. Die kracht heeft namelijk een naam: Liefde. Liefde is wat je bent en iets wat je bent vraagt niet om een bevestiging in woorden als " ik hou van jou".

Strikt genomen kan je niet eens van iemand houden. Dat maakt namelijk liefde tot een werkwoord.
Kan je nagaan hoe weinig de mensheid van zichzelf af weet. Vaak is dat 'houden van' niks anders dan 'nodig hebben'. Zoals de schrijver ook al laat blijken onder punt 2. (zoek vrienden die aan jouw voorwaarden en behoeftes voldoen) Het gaat er helemaal niet om of je vrienden hebt. Het gaat er om of je een vriend bent.

En dit is allemaal niks theorie. De zaken waar ik het hier over heb, heb ik geleerd in de praktijk. En niet omdat ik nou zo slim ben, maar gewoon omdat ik iets volg wat al in mij zat voordat ik geboren was.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door taigitu » 30 aug 2015, 15:16

Zoeker schreef: Iedereen is zo' n gezegend mens. Omdat ieder mens die kracht in zich heeft. Die kracht heeft namelijk een naam: Liefde. Liefde is wat je bent en iets wat je bent vraagt niet om een bevestiging in woorden als " ik hou van jou".
Uit de vorige reactie blijkt dat je 'op jonge leeftijd' je bent gaan gedragen zoals je zelf wilde.
Dus heb je een periode gehad zonder dat je het inzicht (wakker worden?) had om je kracht te gebruiken. Kan je je voorstellen dat er heel veel mensen zijn die een groot gedeelte of nooit wakker worden? En om dat dan te beoordelen als 'te zot voor woorden' vind ik kortzichtig, omdat je jouw meetlat gebruikt die alleen jou maat aanduidt.
Zoeker schreef:Strikt genomen kan je niet eens van iemand houden. Dat maakt namelijk liefde tot een werkwoord.
Kan je nagaan hoe weinig de mensheid van zichzelf af weet. Vaak is dat 'houden van' niks anders dan 'nodig hebben'. Zoals de schrijver ook al laat blijken onder punt 2. (zoek vrienden die aan jouw voorwaarden en behoeftes voldoen) Het gaat er helemaal niet om of je vrienden hebt. Het gaat er om of je een vriend bent.
Liefde is een gevoel/emotie; 'houden van' is een werkwoord. Het is het naar buiten brengen, de ander laten delen, de ander de ruimte geven zichzelf te zijn in woord en daad.

'Vrienden zoeken die bij je passen' is voor mij ook een ongemakkelijk punt. Waar ik wel achter sta kan je lezen in mijn avatar. Dat wil niet zeggen dat ik mensen in het dagelijkse leven buitensluit, geenszins. Want mensen die tegengesteld zijn aan de waarden die ik aan het leven verbind, zal ik niet gauw bevrienden. Maar vaak lost dit zichzelf op, is er geen kiezen.
Zoeker schreef:En dit is allemaal niks theorie. De zaken waar ik het hier over heb, heb ik geleerd in de praktijk. En niet omdat ik nou zo slim ben, maar gewoon omdat ik iets volg wat al in mij zat voordat ik geboren was.
Nee, voor jou in jouw leven is het geen theorie. Maar zodra je jouw ervaring projecteert op het leven en de verlangens van een ander is het een theorie. Die persoon heeft een heel andere ontwikkeling, een andere lading in zijn 'rugzakje' en is niet à la minuut geholpen met jouw verhaal. De woorden 'IK HOU VAN JOU' van de persoon van wie hij die zó graag wil horen is dan een begin van heling. Erkend en geaccepteerd te worden is heel belangrijk voor de ontwikkeling van de mens. Ervaart hij dat niet, kan er scheefgroei ontstaan met alle gevolgen van dien.

Phil Bosmans
Zoals een bloem de zon nodig heeft om bloem te worden,
zo heeft een mens de liefde nodig om mens te worden.

.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door Zoeker » 30 aug 2015, 16:04

taigitu schreef: Uit de vorige reactie blijkt dat je 'op jonge leeftijd' je bent gaan gedragen zoals je zelf wilde.
Dus heb je een periode gehad zonder dat je het inzicht (wakker worden?) had om je kracht te gebruiken. Kan je je voorstellen dat er heel veel mensen zijn die een groot gedeelte of nooit wakker worden? En om dat dan te beoordelen als 'te zot voor woorden' vind ik kortzichtig, omdat je jouw meetlat gebruikt die alleen jou maat aanduidt.
Ik gebruikte die kracht, maar ik had totaal geen weet van die kracht! Wat ik betoog is dat die kracht in iedereen aanwezig is. Er zit maar 1 ding in de weg en dat is; ik wil

-ik wil dat er van mij gehouden wordt.
-ik wil vrienden die aan mijn eisen voldoen.
-enz.

En ook: ik wil gelukkig zijn….


Iemand die nooit nadenkt, nooit onderzoekt, die is pas kort van zicht. Letterlijk.
Je doet alsof het mij allemaal op een presenteerblaadje is aangereikt.
Maar dat is natuurlijk niet zo. Integendeel…
Iedereen krijgt lessen aangeboden in het leven. En of je ze ter harte neemt, dat is aan je zelf.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door Zoeker » 30 aug 2015, 16:12

taigitu schreef: Nee, voor jou in jouw leven is het geen theorie. Maar zodra je jouw ervaring projecteert op het leven en de verlangens van een ander is het een theorie. Die persoon heeft een heel andere ontwikkeling, een andere lading in zijn 'rugzakje' en is niet à la minuut geholpen met jouw verhaal. De woorden 'IK HOU VAN JOU' van de persoon van wie hij die zó graag wil horen is dan een begin van heling. Erkend en geaccepteerd te worden is heel belangrijk voor de ontwikkeling van de mens. Ervaart hij dat niet, kan er scheefgroei ontstaan met alle gevolgen van dien.
Er zijn universele wetten aangaande 'dit'. Het gaat dus niet om mijn ervaringen op zich.
Uiteraard heb ik andere ervaringen dan anderen. Maar de uitkomst is altijd hetzelfde.
Liefde ziet er bij mij niet anders uit dan bij de andere 7 miljard mensen.
Wie voor zichzelf leeft, die komt ook letterlijk 'zichzelf' tegen.

Waar ik het wel mee eens ben is dat anderen niet geholpen zijn met mijn verhaal.
Netzomin als dat men geholpen is met "21 gewoontes van gelukkige mensen".
Ieder van ons zal het zelf moeten doen. En zij die dat nalaten zullen daar ook zelf achter komen.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door taigitu » 30 aug 2015, 16:35

Zoeker schreef: Iemand die nooit nadenkt, nooit onderzoekt, die is pas kort van zicht. Letterlijk.
Je doet alsof het mij allemaal op een presenteerblaadje is aangereikt.
Maar dat is natuurlijk niet zo. Integendeel…
Iedereen krijgt lessen aangeboden in het leven. En of je ze ter harte neemt, dat is aan je zelf.
Nee, ik denk niet dat je het allemaal op een presenteerblaadje is aangereikt, zeker het tegendeel.
Je wilde anders/meer misschien en daar ben je voor gaan 'strijden', of hoe je het wil benoemen.

Maar kan je je voorstellen dat wanneer een kind niet de liefde voelt van ouders of een ouder en
dat gemis aan liefde wèl voelt (als een lege plek in z'n hart?), en wèl voelt/ziet bij zijn vriendjes
en vriendinnetjes en hun ouders, dat dat heel zeer kan doen en een trauma kan veroorzaken.
Dan kan dat kind op zoek gaan naar een invulling en dat kan op meerdere manieren.
Hij kan zijn uiterste best gaan doen om de aandacht/liefde/aai van die ouder te ontvangen of hij
kan het in de verkeerde hoek gaan zoeken. Zoals macht over vriendjes (bully/pestkop), of in
drugs en dergelijke. Of hij wordt een bang kind dat probeert met iedereen vriendjes te zijn en
zo acceptatie en warmte wil ontvangen.
Dat 'zoeken' naar liefde/warmte/genegenheid en/of erkenning kan zich tot een volwassen
leeftijd doorzetten. En in al die jaren zal dat kind, jong volwassene, volwassene zijn lessen
krijgen. Maar als je de wijsheid en inzicht niet in je hebt of geleerd hebt, vind ik niet dat je die
mens als 'kort van zicht' kan betitelen.

Ook jij hebt een periode gekend dat je 'dobberde op de 'levensrivier' totdat je het anders ging
doen. De ander kan blijven dobberen, komt misschien niet eens de haven uit en de rivier op.
Ook dat zou de bedoeling kunnen zijn van dit leven dat hij nu leeft. Ieder leven heeft zijn eigen
lessen om te leren en misschien beleeft de man, die zelfs niet de haven uitkomt, zijn belangrijke
lessen op heel andere niveaus? Of ligt het tijdstip van inzicht en wijsheid verder in de tijd.
Maar om hem daar op aan te kijken alsof hij deze lessen niet ter harte neemt......
Mogen wij daar zo over oordelen; hebben wij zicht op wat hij leert in dit leven?
Dat is voor mij kort van zicht.....
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door taigitu » 30 aug 2015, 17:12

Zoeker schreef: Er zijn universele wetten aangaande 'dit'. Het gaat dus niet om mijn ervaringen op zich.
Uiteraard heb ik andere ervaringen dan anderen. Maar de uitkomst is altijd hetzelfde.
Nee, de uitkomst is niet altijd hetzelfde.
Het is maar hoe je dit leven invult en wat de resultaten daar van zijn.
De één eindigt als gelukkig mens en de ander maakt voortijdig een eind aan zijn leven,
voor wat voor reden dan ook. De één beleefd overvloedig het 'houden van'
en de ander ontbeert het hoe hij ook zijn best doet om het te ervaren van de ander en zichzelf.
De beleving van persoonlijke liefde is niet universeel.
Houden van is een persoonlijke emotie en LIEFDE, de universele bedoel ik, is dat wat we in
wezen (kern) zijn. Die LIEFDE is een onvervreemdbare/eeuwige energie, een totaliteit.
Liefde in de zin van 'houden van' is persoonlijk en onderhevig aan de emotionele waarde die je
er aan geeft. Een mens zegt nog weleens makkelijk 'ik hou van je'; vrij vertaald 'ik hou van wat
je me biedt. Dat vertaald zich bijvoorbeeld in de vele scheidingen? De 'houden-van' liefde is
over maar de universele Liefde is onvervreemdbaar aanwezig.
Zoeker schreef:Liefde ziet er bij mij niet anders uit dan bij de andere 7 miljard mensen.
Wie voor zichzelf leeft, die komt ook letterlijk 'zichzelf' tegen.

Waar ik het wel mee eens ben is dat anderen niet geholpen zijn met mijn verhaal.
Netzomin als dat men geholpen is met "21 gewoontes van gelukkige mensen".
Ieder van ons zal het zelf moeten doen. En zij die dat nalaten zullen daar ook zelf achter komen.
Ja, we zullen het inderdaad zelf moeten doen. Maar we hoeven het wiel niet opnieuw uit te
vinden. In de teksten van anderen vanaf zoveel eeuwen terug, zijn er woorden, zinnen,
inzichten en wijsheden te vinden die nog steeds hun waarde hebben voor ons mensen.
En wat hier als '21 gewoontes' wordt aangereikt kan iemand nu aan het denken zetten om eens
te gaan onderzoeken en/of uit proberen of dat voor hem/haar zou werken. Of veel later.
Niemand in dit universum ontdekt iets nieuws, het is allemaal al eens beleeft, gelezen, verteld,
afgewezen, en wat allemaal nog meer. En al dat zou kunnen werken,voor ieder op z'n eigen tijd......
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Il guercio

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door Il guercio » 30 aug 2015, 19:21

Er zijn vele manieren om gelukkig te worden, die van persoon tot persoon verschillen.
Een mooie Zonsondergang hand in hand met je geliefde kan gelukkig maken. Een koud glas water op een hete dag kan gelukkig maken. Het maken van een mooi schilderij kan gelukkig maken. Een aardig woordje van de kassajuffrouw kan gelukkig maken. Het helpen van een oude dame of oude heer bij iets wat zij niet meer kunnen kan gelukkig maken. Een omhelsing kan gelukkig maken. Een poesje dat gespannen naar een grote hommel kijkt, klaar om toe te slaan, kan gelukkig maken. Een mooi stuk muziek kan gelukkig makken. Het slikken van pillen kan gelukkig maken. Zonder na te denken ontspannen in de Zon liggen kan gelukkig maken. Het vergeten van het verleden ken gelukkig maken. Het achter je laten van gewoontes en conditionering kan gelukkig maken. Het deel uit maken van een muziekband kan gelukkig maken. Het besef dat je weinig weet kan gelukkig maken. Het besef dat je ``veel`` weet kan gelukkig maken. De schoonheid van een virus kan gelukkig maken. De filosofie van wie dan ook kan gelukkig maken. Een mooi begin van de dag kan gelukkig maken. Het uitkomen van een avocado pit die je in een pot in de tuin hebt gepland kan gelukkig maken. Een goede verhouding kan gelukkig maken. Vrij zijn van geldzorgen kan gelukkig maken. Sex kan gelukkig maken. Een aan zee gevonden mooie steen kan gelukkig maken, vooral als je die van je liefje krijgt, of aan je liefje geeft. Het loslaten van een leeglopende ballon kan gelukkig maken. Het halen van een diploma kan gelukkig maken. Een duik in zee kan gelukkig maken. Een knipoog naar iemand kan gelukkig maken. Een glimlach die beantwoord wordt met een glimlach kan gelukkig maken. Inzien dat houden van meer is dan nodig hebben kan gelukkig maken. Inzien dat volwassen zijn niet veel verschilt van volwassen zijn kan gelukkig maken. Een aai over de kop kan gelukkig maken. Drugs kunnen gelukkig maken. Yoga kan gelukkig maken. Oosterse wijsheden kunnen gelukkig maken. Een baby krijgen kan gelukkig maken. Het randje opzoeken kan gelukkig maken. De dood kan gelukkig maken. Het mysterie kan gelukkig maken. Het mysterie in anderen kan gelukkig maken. Het doorgronden van een probleem kan gelukkig maken. Leven zonder van het meeste een probleem te maken kan gelukkig maken. Kijken naar de beweging van een duizendpoot kan gelukkig maken. Het verdwijnen van een depressie kan gelukkig maken. Niet meegaan met de meute kan gelukkig maken. Eindelijk weer goed kunnen slapen kan gelukkig maken. Een mooie droom kan gelukkig maken. Vliegen als een vogel kan gelukkig maken. ``Vrijheid`` kan gelukkig maken. Het ontbreken van ouders kan gelukkig maken. Het vinden van een partner kan gelukkig maken. Zonder zorgen door het leven kan gelukkig maken. Een eigen huis, een plek onder de Zon en een kopje thee kunnen gelukkig maken. Vrij zijn van pijn kan gelukkig maken. Pijn kan gelukkig maken. Stelen kan gelukkig maken. Een prachtig gedicht voor iemand maken kan gelukkig maken. Een guru kan gelukkig maken. Een leider kan gelukkig maken. Geloof en bijgeloof kunnen gelukkig maken. Het oplossen van een Natuurkundig probleem kan gelukkig maken. De schoonheid van je partner kan gelukkig maken. Het schrijven van Haiku´s kan gelukkig maken. Niet aan de toekomst denken kan gelukkig maken. Niet in het verleden leven kan gelukkig maken. In het verleden leven kan gelukkig maken. Niet in de toekomst leven kan gelukkig maken. In de toekomst leven kan gelukkig maken. In het hier en nu leven kan gelukkig maken. Een doktersromannetje lezen kan gelukkig maken. Je ogen sluiten kan gelukkig maken. Ze weer open doen kan gelukkig maken. Genezing kan gelukkig maken. Een overwinning van Ajax kan gelukkig maken. Sneeuwballen gooien kan gelukkig maken. Een winterwonderlandschap kan gelukkig maken. Het doen en laten van kleine kinderen kan gelukkig maken. De vredesduif kan gelukkig maken. Dat ene stuk wat ontbreekt in de verzameling kan gelukkig maken. Boksen kan gelukkig maken. Een oase in de woestijn kan gelukkig maken. Vergeven kan gelukkig maken. Niet oordelen kan gelukkig maken. Wraak nemen kan gelukkig maken. Een maaltijd op een uitgestrekte vuilnishoop ergens in een ver land kan gelukkig maken. Geen vreemdeling meer zijn kan gelukkig maken. Het plotseling stoppen van gedachten over nacht en dood en bloed kan gelukkig maken. Een nieuw boek van je lievelingsfilosoof kan gelukkig maken. Een wild ritje achterop de fiets bij degene waar je verliefd op bent kan gelukkig maken. Verliefdheid kan gelukkig maken. Samen oud worden kan gelukkig maken. Zonder kleerscheuren onder een voorbij razende trein tevoorschijn komen kan gelukkig maken. Scoren in blessuretijd kan gelukkig maken. De vruchten van de Natuur plukken kan gelukkig maken. De kleurenpracht na het wrijven in je ogen kan gelukkig maken.
Geluk is niet een permanente staat van zijn. Alles wat ik net beschreef kan je niet gelukkig maken als je depressief bent. En er zijn net zoveel dingen die ongelukkig maken als gelukkig. En niet gelukkig zijn hoort ook bij het leven. Net als goed en slecht. Beiden zijn menselijk. Ik vind een samenleving waar het slechte uitgebannen moet worden een slechtere maatschappij als eentje waarin het slechte een kans van bestaan heeft. Een maatschappij waar het slechte met stip op nummer 1 staat is duidelijk de westerse samenleving (die zichzelf heel arrogant en hooghartig de eerste wereld noemt terwijl de de landen die naar ons model ontwikkeld moeten worden de derde wereld worden genoemd. Het slechte bestaat niet zonder het goede en het geluk niet zonder het ongeluk. Het is beter het slechte te laten bestaan en de handelingen van slechte mensen te beperken dan in hun hoofd het slechte uit proberen te roeien.
Daarom is het een futiele bezigheid abstracte methodes te bedenken die de sleutel tot het geluk vormen. Het leven zelf is de sleutel tot geluk of ongeluk. Alle mensen zijn gelijk geschapen door de Natuur en de gewoontes die tot geluk kunnen leiden weten zij drommels goed zelf te vinden.
Echter in een maatschappij als de onze is dat verdomd moeilijk. Er wordt beweerd dat over niet al te lange tijd volksziekte nummer 1 depressie is.
Een boek kán mensen helpen, hetgeen ik dan ook van plan ben te schrijven. Als ik alleen een menselijk wezen op mooiere gedachten ben, zou ik al tevreden zijn!
Laatst gewijzigd door Il guercio op 30 aug 2015, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.

gusteman

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door gusteman » 30 aug 2015, 20:30

:post: [wave2]

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door univers » 30 aug 2015, 21:00

Weet je zeker dat je niets vergeten bent. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Il guercio

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door Il guercio » 30 aug 2015, 21:41

Ach ja, Natuurlijk! Een bezoek aan de poepbak brengen als de nood hoog is! Aaaaaaaaaahhh! :wink:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door univers » 30 aug 2015, 22:11

Dat lucht op :aliensmile:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Il guercio

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door Il guercio » 30 aug 2015, 23:12

Kijk gusteman, jij begrijpt mij tenminste, en daar word ik gelukkig van! :hands:

Gast1

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door Gast1 » 31 aug 2015, 08:54

Il guercio schreef:Kijk gusteman, jij begrijpt mij tenminste, en daar word ik gelukkig van! :hands:
Niet alleen Gusteman begrijpt jou.
Ik ontvoer jouw tekst en zet 'm bij 'Grenzeloos inzicht' neer. ;P!

Gast1

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door Gast1 » 31 aug 2015, 09:17

Een 'levendige' discussie.
Bewust heb ik bijna niets gelezen omdat ik mijn bericht hier 'puur' wil plaatsen.
Het stuks van Il Guercio heb ik wel helemaal gelezen en de reactie van taigitu ook:
taigitu schreef:Ik hou ook niet dingen die mij worden 'opgedrongen', maar dat herken ik niet als zodanig in deze
tekst. Het is voor mij als een stukje levenswijsheid dat wordt aangereikt. Aan mij in hoeverre ik
deze waardeer of al gewoon ben. Ik herken er levenswijsheid in die ik ervaar of heb ervaren.
En wijsheid waar ik mee aan het 'stoeien' ben....... En de enkele punten die ik te uitgesproken
vind en dus de waarde geef die ik er op dit moment in herken.
Uiteindelijk is de titel van deze topic..... '21 gewoontes' van gelukkige mensen.
Zoals het hier geschreven staat is het denk ik dan ook daadwerkelijk bedoeld.
Niets meer en minder dan dat en ik ben altijd blij met dit soort stukjes.
Terwijl ik eerder altijd dieper inging op deze stukjes, leek het alsof ik ze met mijn reacties af ging breken.
Naar mate dat de tijd verstreek en ik steeds vaker commentaar leverde op deze stukken, groeide mijn walging voor mijzelf.
Ik haalde voor mijn gevoel steeds glans weg terwijl ik vaker schreef dat juist andere mensen dat doen.
Ik kan me voorstellen dat ik af-n-toe 'lomp' en onbegrepen over kom en dat maakt mij dan helemaal niet gelukkig.
Het liefst geef ik 'bloemetjes' en complimenten.
Juist dat maakt mij gelukkig.

Gisteren ben ik om 06:30 uur gaan kanoën op de Maas, met prachtige randbegroeiingen en talrijke bloemen.
18 ijsvogeltjes heb ik wel geteld en ik heb een heuse bever zien zwemmen, op redelijke afstand.
Reigers, een ooievaar en allerlei soorten roofvogel en joekels van vissen.
De eerste uren was er geen mens te zien, geen enkele boot en alleen maar rust en vogelgeluiden.
Tot 2x toe werd ik 'overvallen' door emoties van geluk en barstte ik in tranen van geluk uit.
Zelfs mijn trainingsmaat, met wie ik gisteren dus kanode, werd er positief emotioneel door geraakt toen hij dat bij me waarnam.
De Maas leek wel een spiegel en met de zon op onze rug leek het allemaal een werkelijk bestaand sprookje.

Misschien is dat ook wel een 'gewoonte' van een heel gelukkig mens, 'een traan van geluk en besef wegpinken en van dát moment heel erg genieten.'

Ik ga later reageren op de 21 gewoontes, maar weet dat ik het waarschijnlijk allemaal prachtige 'gewoontes' vind en dat ik het vooral ook een handreiking vind, precies zoals taigitu het bedoeld heeft.

Il guercio

Re: 21 gewoontes van gelukkige mensen

Bericht door Il guercio » 31 aug 2015, 09:57

Wat kan ik hier nog aan toevoegen, behalve misschien dat er zoveel meer gewoontes zijn van gelukkige mensen, en geluk, net als een ongeluk, nooit alleen komt? ;P!

Plaats reactie