Alles is egoisme

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Plaats reactie
MrCor

Alles is egoisme

Bericht door MrCor » 10 nov 2006, 00:03

Mijn dochter was laatst ziek. Dat vond ik niet leuk en ik voelde me daardoor rot. Ik wilde dat ze beter werd.

Lijkt logisch, vaderlijke gevoelens en zo....... en toch.........

Waarom wilde ik nou eigenlijk dat ze beter werd, echt omdat ik dat wilde voor haar of wilde ik me gewoon niet meer rot wilde voelen?

Mensen doen allerlei dingen voor een ander, vrijwilligerswerk, geven aan goede doelen, in de zorg werken en ga zo maar door.
Maar waarom doen we dat eigenlijk? Echt voor die ander of omdat het ons een goed gevoel geeft?

Evolutionair gezien kan je zeggen dat het goede gevoel ons beter laat presteren zodat we een grotere kans maken om te overleven.
Want wat heeft het anders met mijn overleven te maken dat ik aan een goed doel geef voor mensen die duizenden kilometers ver wonen?

Zijn die gevoelens van empathie, mededogen en erbarmen nou echt bestemd voor die anderen of zijn we gewoon egoistisch en willen we ons goed voelen?

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Bericht door FoX » 10 nov 2006, 00:16

We willen ons goed voelen en ook 'kijk eens wat ik voor anderen doe' gedrag. Dat is van de ene kant egoïstische maar van de andere kant doe je dit ook omdat je medelijden hebt en meeleeft met die mensen.
Ik zie iemand namelijk niet zo snel allerlei verschillende goede doelen steunen en ik denk dat men zich vaak zelf herkent in bepaalde doelem (als er kanker in je omgeving voorkomt of je het zelf hebt steun je sneller het kankerfonds dan Jantje Beto). Je gunt eenmaal iemand anders niet dat hun hetzelfde overkomt.

MrCor

Bericht door MrCor » 10 nov 2006, 00:22

Wat je dus zegt is dat het allebei opgaat...... mmmm... zo had ik het nog niet bekeken. Ik zat een beetje vast in een of/of plaatje en jij maakt er een en/en plaatje van.

Bedankt voor de tip en ik ga verder nadenken.

Animal

Re: Alles is egoisme

Bericht door Animal » 10 nov 2006, 13:31

MrCor schreef:Zijn die gevoelens van empathie, mededogen en erbarmen nou echt bestemd voor die anderen of zijn we gewoon egoistisch en willen we ons goed voelen?
Is ons aangeleerd en bestaat uit egoistme.

MrCor

Re: Alles is egoisme

Bericht door MrCor » 10 nov 2006, 13:53

Animal schreef:
MrCor schreef:Zijn die gevoelens van empathie, mededogen en erbarmen nou echt bestemd voor die anderen of zijn we gewoon egoistisch en willen we ons goed voelen?
Is ons aangeleerd en bestaat uit egoistme.
Wat jij dus eigenlijk zegt is dat egoisme is aangeleerd en niet (om de populaire term maar te gebruiken) genetisch bepaald?

Animal

Bericht door Animal » 10 nov 2006, 14:07

Niet genetisch bepaald.
Ik denk dat wij verdriet, zieligheid en medeogen etc, etc, tonen uit egoisme. Aangeleerd dus.

MrCor

Bericht door MrCor » 10 nov 2006, 14:11

Waar baseer jij je stelling op?

MMe

Bericht door MMe » 10 nov 2006, 14:26

Ik heb me ook wel eens afgevraagd waarom ik mensen zou helpen en kwam tot de conclusie dat als ik het niet zou doen ik me rot zou voelen en schuldig dus het is wel egoisme maar ik denk dat een ego hebben niet verkeerd is en juist goed :)

Maan

Bericht door Maan » 10 nov 2006, 15:24

Inderdaad, alles is egoisme.
Ik heb me ooit voorgenomen dat mijn doel in dit leven was, een beter mens te worden.
Maar erover nadenkend, was dit ook puur egoisme. Ik wilde in eerste instantie, goed zijn voor mijn medemens, voor de natuur, voor alles.
Vergevingsgezind zijn, geen wraak koesteren, liefde en interesse tonen, om zo een goed mens te zijn. Maar als je er goed over denkt, doe ik dit dus omdat IK een beter mens wil zijn, zodat ik me goed voel.

Zelfmoord plegen omdat je de wereld van je betaan wilt verlossen is het enige onzelfzuchtige wat je kunt doen, je kunt je er namelijk achteraf niet goed over voelen...... :mrgreen:

Maar begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen egoisme, zo zit de mens inelkaar, en dit hoeft niet negatief te zijn. Het is goed om anderen te helpen, en om een goed mens te proberen te zijn. Ookla is dit in de wortel toch egoisme.

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Bericht door FoX » 10 nov 2006, 18:30

maan schreef:Maar begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen egoisme, zo zit de mens inelkaar, en dit hoeft niet negatief te zijn. Het is goed om anderen te helpen, en om een goed mens te proberen te zijn. Ookla is dit in de wortel toch egoisme.
Dat wil ik net zeggen.
Egoïsme is geen slechte eigenschap het is zelfs belangrijk als je je overlevingskansen wilt vergroten in bepaalde situaties.

MrCor

Bericht door MrCor » 10 nov 2006, 18:47

Als ik even een beetje mag samenvatten:

Tot nu toe zegt (bijna) iedereen eigenlijk: ja, het komt allemaal voort uit egoisme maar dat is geen slechte zaak.

De reden dat ik dit heb aangezwengeld is dat ik (gevoelsmatig) moeite met het accepteren van deze stelling. Eigenlijk vind ik het niet leuk en het geeft me het gevoel dat we eigenlijk geen moer om elkaar geven en dat staat me van geen meter aan.
Maar goed, het feit dat ik het niet leuk vind maakt het natuurlijk niet minder waar, als het waar is tenminste.

Is er dan niemand die het wil proberen met het tegenovergestelde? Dat we toch vooral in staat zijn om, om de een of andere reden, gewoon om elkaar te geven en in staat zijn tot het uiitsluiten van egoisme?

Maan

Bericht door Maan » 10 nov 2006, 18:52

Daar zijn wij mensen niet toe instaat. We kunnen onze gevoelens niet van te voren bepalen. Ik denk ook dat we zo in elkaar zitten, dat hoe een vervelende situatie het ook is, we er altijd een positef tintje vooronszelf aandraaien. Een complimentje naar jezelf toe, zo van. het was niet leuk, maar goed dat je het hebt gedaan. Zo kweek je doorzettingsvermogen.
Je hoeft je niet schuldig te voelen, als je denkt dat het eigenbelang is dat je wil dat je dochter beter word. De keus om haar te verwekken was ook egoistisch, maar toch met alle liefde van de wereld gedaan.
Dat maakt het goed. Egoisme ten nadele van een ander, daar moet je voor waken, en dat is een slechte eigenschap. Maar daarvan is bij jou voorbeeld absoluut geen sprake. :D

Liefs Maan

MrCor

Bericht door MrCor » 11 nov 2006, 20:26

maan schreef:Egoisme ten nadele van een ander, daar moet je voor waken, en dat is een slechte eigenschap.
Mmmmmmmmm...... jij maakt dus onderscheid tussen verschillende vormen van egoisme. Interessante opmerking, ga ik verder over nadenken. Bedankt.

Plaats reactie