Wat is er buiten het heelal?

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Plaats reactie
Tomiesfeestjes

Bericht door Tomiesfeestjes » 08 jul 2005, 18:31

Nou je vertelde over de theorie, en ik ben toen ook inderdaad gelijk gaan lezen wat het inhield, maar het was mij te ingewikkeld, en daarom vroeg ik om uitleg, dat was alles. Ik kwam op een forum erover maar snapte niet waarover het ging. En de siters zijn verder allemaal engels, en aangezien jij de film wel al had gezien dacht ik dat je het misschien kon uitleggen.That's all man!
Als je gelijk uit je lichaam rent van irritatie.... dan...is dat nou eenmaal zo. Maar ik vroeg dus geen 2 dingen.
Ik wil gewoon weten hoe het zit.
Meer niet.

marjolein

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3451
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Bericht door lowlandsrouter » 08 jul 2005, 19:23

Ja ja, sure , maar event horizon stond en staat er toch al twee keer uitgelegd. (voor zover je zoiets uit kan leggen) Maar, ik zal mijn best doen het voorgaande wat meer kompleet voor je te omschrijven:

Zet op een vel papier twee punten en stel je voor dat één van die punten je vertrekpunt is en het tweede punt je bestemming is(elders in de ruimte). Vouw nu het blad papier zodat de twee punten bovenelkaar liggen en reis door het blad van het ene punt naar het andere punt. (dat is dus de korste afstand tussen twee punten (bestemmingen))

Let op:

Wij hebben dit event horizon genoemd, omdat deze theorie in de film event horizon werd beschreven!

Hoe en ofzoiets kan blijft theorie en een science-fiction film, maar mij leek het dus dat als zoiets kan, je met een behoorlijke big bang te maken krijgt.

Afbeelding

In de film verdwijnt op de hierboven beschreven manier een ruimteschip. Maar jaren later duikt het schip plots weer op. Een onderzoeksteam gaat erop uit en gaat aan boord van de event horizon (naam van het schip).
Ze komen erachter dat het schip noor de hel en terug is gevlogen en een stukje hel nog aan boord is, met alle gevolgen van dien voor het onderzoekend team op dat moment.

Zie hier de officiële theorie die Event horizon heet:

Afbeelding

Wat betekend dit?

Definitie Event Horizon: The distance from a black hole within which nothing can escape. In addition, nothing can prevent a particle from hitting the singularity in a very short amount of proper time once it has entered the horizon. In this sense, the event horizon is a "point of no return". (Bron NASA)

Afbeelding

Zie ook de Superstring Theory en M-Theory (!!!) http://www.galactica2003.net/colonials/ ... ding.shtml

Ik hoop dat het je nu duidelijker is Marjolein a.k.a. tomiesfeestjes
(a.k.a = also known as :wink: )

Groet, lowlandsrouter
https://starthemel.nl

De singulariteit is nabij :grin: This is the way.

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

Tomiesfeestjes

Bericht door Tomiesfeestjes » 09 jul 2005, 14:06

Hmpf, ik begrijp nog wel wat aka is hoor, vriendelijke vriend! Ik kom alleen niet uit al die formules (Zoals waarschijnlijk meerdere met mij). Ik blijf het een ingewikkeld onderwerp vinden. Een zwart gat zou je dus kunnen zien als een soort van opening in de ruimte, right? iets wat zo sterk is dat het alles opzuigt,zelfs tijd.
Een zwart gat uit het niets.
Alsof het heelal slechts een decor is, met wat onafgewerkte gaten erin.
Kun je uitleggen waarom dat specefiek de big bang mogenlijk maakt?Die manier van reizen!?

Dankje! (Dankje= is een manier van bedanken)

Tomiesfeestjes

Bericht door Tomiesfeestjes » 09 jul 2005, 14:24

O wacht, een zwart gat is een ineengestort object dat bij sommige supernovan explosies ontstaat. Jamaar hij zuigt toch dingen naar ''binnen''.

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3451
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Bericht door lowlandsrouter » 09 jul 2005, 15:49

Precies, als een hemellichaam groot genoeg is en de planeet onder zijn eigen zwaartekracht bezwijkt ontstaat een zwart gat. En het punt waarop geen materie en licht meer kan ontsnappen uit dat zwart gat wordt dus event horizon genoemd. Materie en licht gaan wel nog steeds erin, maar vanaf het punt event horizon keert niets meer terug. dat is waarom NASA missie's in de planning heeft als constellation-X en LISA, die atomen tot op de rand van een zwart gat gaan bestuderen en vervolgens willen meten wat daarmee gebeurd. Het schijnt dat tijd, op de rand van een zwart gat (dus net voor de event horizon), stagneert. Dat wordt dus interessant!

Je vindt hier meer over onder Beyond Einstein missions op mijn homepage! (Da's dan wel in het engels, maar wel razend interessant)

AfbeeldingAfbeelding

ps1. Ik ben beter met de feiten (en ben zeer goed op de hoogte van wat de komende 25 jaar speelt in het wereldje van NASA en ESA) en laat bij deze een vaag sci-fi onderwerp als space folding voor wat het is. (hetzelfde geld voor de superstring- en M-theorie)
Als iemand meer informatie voor me heeft over space folding hoor ik er graag over, maar vermeld dan wel even de bron(nen).

ps2. (@tomiesfeestjes) Er zijn een hoop mensen die niet weten wat a.k.a betekend, dus zoek er niets achter, want die vraag werd me in het verleden vaak gesteld, groet lowlandsrouter.
https://starthemel.nl

De singulariteit is nabij :grin: This is the way.

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

Anet

Bericht door Anet » 09 jul 2005, 16:39

Quote:Er zijn een hoop mensen die niet weten wat a.k.a betekend, dus zoek er niets achter, want die vraag werd me in het verleden vaak gesteld,
===============================================

:oops: Ik wist het dus ook niet, maar nu wel! :oops: :lol:

Tomiesfeestjes

Bericht door Tomiesfeestjes » 11 jul 2005, 12:29

Aka is ook de oppergans uit Niels Horkerzon!

Nou genoeg over Aka.

Tijd stagneert zeg je. Dus op de rand van een zwartgat stagneert tijd:
1 Hoe weteen ze dat, ze zijn nog nooit bij een zwart gat geweest (of is dat weer iets met formules?)
2 Als tijd stagneert,wat gebeurt er dan in het algemeen?en wat gebeurt er als je een horloge om hebt (gaan de wijzertjes dan raar heen en weer draaien ofziets?, )

* Kijk , misschien denk ik te menselijk na hoor.Maar tijd blijft tijd. Als jij 5 jaar de lucht in wordt geschoten blijf je toch ook daadwerkelijk 5 jaar weg. Ik bedoel je komt terug wanneer je terug moet komen. Je horloge,of klok, blijft toch gewoon hetzelfde tikken zoals ie op aarde is ingesteld???? Een klok is toch ook iets relatiefs, of ik bedoel eigenlijk tijd. iets wat we zelf hebben bedacht. Ik bedoel tijd kun je niet zien. Nou okee, je weet wel dat het er is (seizoenen bijvoorbeeld) maar ik heb het nu ff over aardse tijd versus de tijd bij een zwart gat (heh heh, ik begrijp me zelf bijna niet meer ;))

Wees gegroet allen , Tommie

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3451
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Bericht door lowlandsrouter » 11 jul 2005, 14:43

Tomiesfeestjes schreef: Tijd stagneert zeg je. Dus op de rand van een zwartgat stagneert tijd:
1 Hoe weteen ze dat, ze zijn nog nooit bij een zwart gat geweest (of is dat weer iets met formules?)
Nee, ik zei, het SCHIJNT dat tijd stagneert (at the edge of a blackhole)

Antwoord op je vraag:

NASA gebruikt met Constellatie-X, X-ray uitstralende atomen als klokken

The Constellation-X Observatory will investigate black holes, Einstein’s theory of General Relativity, galaxy formation, the evolution of the universe on the largest scales, the recycling of matter and energy, and the nature of "dark matter." It uses X-ray-emitting atoms as clocks to follow matter falling into black holes and to study the evolution of the Universe.

Wat betreft LISA:

The Laser Interferometer Space Antenna (LISA): Uses gravitational waves to sense directly the changes in space and time around black holes and to measure the structure of the Universe.
Tomiesfeestjes schreef:2 Als tijd stagneert,wat gebeurt er dan in het algemeen?en wat gebeurt er als je een horloge om hebt (gaan de wijzertjes dan raar heen en weer draaien ofziets?, )
Ik heb geen idee :? Maar misschien kan iemand anders je dat wel vertellen :mrgreen:

Ik kan me ook voorstelling maken wat ze met het stagneren van tijd bedoelen. De klok tikt gewoon door zou je toch denken?
Misschien ligt daar net wel ergens een grote ontdekking over de structuur van ons universum... (bij die zwarte gaten, waar er nogal veel van zijn overigens)
https://starthemel.nl

De singulariteit is nabij :grin: This is the way.

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

Xar

Bericht door Xar » 16 jul 2005, 09:19

Hmm, hoe valt het uit te leggen?

men heeft experimenten gedaan met tijd. Ze hebben daarvoor 2 atoomklokken gebruikt. 1 klok op aarde, en 1 klok in een vliegtuig.
De klok in het vliegtuig verplaatst zich sneller dan die op aarde (vooral als die met de draaing van de aarde mee vliegt)
Na een tijdje hebben ze de klokken weer bij elkaar gelegd, en het bleek dat de klok uit het vliegtuig iets achter liep.
Verwissel nu de klokken voor personen.
Als de persoon op aarde op de horloge kon kijken van de persoon in het vliegtuig, dan zou hij zien dat zijn horloge langzamer loopt dan zijn eigen.
Als de persoon in het vliegtuig op de horloge kon kijken van degene op aarde, zal merken dat zijn horloge sneller loopt.
Stel, dat de persoon in het vliegtuig alleen was in het universum. Hij zou dan geen vergelijkingsmatriaal voor tijd hebben, en zou zijn horloge zien als de ware tijd. Dit geldt ook voor de persoon op aarde.
Dus: tijd is relatief.

Wanneer je in een zwart gat wordt "gezogen" zou horloge geen rare dingen doen.
wanneer een observator een persoon in een zwart gat ziet gaan, zal hij zien dat de persoon steeds langzamer gaat bewegen, en uiteindelijk stil zal blijven staan. De persoon zelf merkt hier niets van. Voor hem is tijd relatief.

Ik hoop hiermee wat duidelijkheid te scheppen.

Xar

Bericht door Xar » 16 jul 2005, 10:28

Therorie achter Event Horizon:

Afbeelding

het nemen van een kortere route door middel van een wormhole.

Bij een supernova (explosie/implosie) van een ster wordt de buitenste schil weggeblazen, en de rest bezwijkt onder zijn eigen zwaartekracht. De ster "valt" in elkaar, resulterend in een zwart gat.
De materie van de imploderende ster wordt inelkaar geperst door zijn eigen zwaartekracht. Om je voor te stellen hoe ver het in elkaar wordt geperst: De aarde zou passen in een theelepeltje.
De zwaartekracht van dit klompje materie wordt zó groot, dat zelfs licht niet meer kan ontsnappen van dit klompje. Des te verder je bent verwijdert van dit klompje, des te minder heeft zijn zwaartekracht invloed op jou.
Er is een bepaalde afstand tot dit klompje waarbij de zwaartekracht zo weinig invloed heeft, dat het licht wél kan ontsnappen. Deze afstand noemt men "event horizon" Voorbij deze grens kan men niets zien, omdat het licht niet kan ontsnappen aan de zwaartekracht., resulterend in een "zwart gat"

Afbeelding

Zwaartekracht is kromming van tijd en ruimte. Een oneindige zwaartekracht levert een singulariteit op. Hoe het precies zit weet ik niet, maar een singulariteit levert een "wormhole" Een wormhole is een gat door de ruimte (zie het als een tunnel naar een ander deel van het universum) Aangezien tijd stil staat voor een observator wanneer iemand in een zwart gat terecht komt (en dus ook een wormhole), geld dit niet voor degene die daarin terecht komt. Voor hem gaat de tijd gewoon door.
Dit betekent dat de tijd die hij door wormhole reist oneindig klein is. Een ship heeft dan geen tijd nodig om door een wormhole van het ene eind naar het ander eind van het universum te reizen.

In de film "Event Horizon" staat aan boord van een ruimteschip een machine die een mini-zwarte-gat creërt, en zodoende "verdwijnt" het ship in zijn eigen zwarte gat, en komt via een wormhole uit in een ander deel van het universum.

Mijn uitleg zal wel haken en ogen hebben, maar in grote lijn klopt het denk ik wel.

Anet

Bericht door Anet » 16 jul 2005, 11:30

Ja, goede uitleg Xar!
Qua atoomklokken schijnt er ook tijdsverschil te zijn als je één klok op de Noordpool zet.
Over zwarte gaten had ik begrepen dat je totaal uitelkaar getrokken wordt en oplost in niets!

Tomiesfeestjes

Bericht door Tomiesfeestjes » 31 jul 2005, 19:42

Ik begrijp het niet hoor.
Ik begrijp je plaatje wel.
Maar dan moet er dus een soortement van bocht in het heelal zijn?
Dus het heelal heeft een vorm?

Anet

Bericht door Anet » 31 jul 2005, 21:08

Tomiesfeestjes schreef:Ik begrijp het niet hoor.
Ik begrijp je plaatje wel.
Maar dan moet er dus een soortement van bocht in het heelal zijn?
Dus het heelal heeft een vorm?
Beste Tommiesfeestjes,

Je hoeft je alleen maar voor te stellen dat als je tijd en ruimte zou kunnen buigen, net zoals de muizenstaart van Iniemini! :mrgreen:
Wat begrijp je dan niet?
Met deze theorie zou het heelal zich in vele "bochten" kunnen wringen en het heelal heeft inderdaad wel een vorm, denk ik!

Tomiesfeestjes

Bericht door Tomiesfeestjes » 05 aug 2005, 14:33

Een buiging, ze hebben het over een kromming of een buiging.
Ik wil dat voor me zien!
Hoe kan er opeens een krommimg zijn.
en als het heelal een vorm heeft..moet er dus wel een einde zijn..

Anet

Bericht door Anet » 05 aug 2005, 15:19

Tomiesfeestjes schreef:Een buiging, ze hebben het over een kromming of een buiging.
Ik wil dat voor me zien!
Hoe kan er opeens een krommimg zijn.
en als het heelal een vorm heeft..moet er dus wel een einde zijn..
Stel je voor dat je zoveel energie kunt genereren dat je tijd en ruimte zou kunnen buigen.
Gigantische electromagetische velden, zoals bij de Philadelphia expiriment.

Romaine

Bericht door Romaine » 09 aug 2005, 21:22

We weten nog niet eens wat er daadwerkelijk binnen ons heelal aanwezig is, hoe kan de mens dan uberhaupt iets zinnigs zeggen over wat er buiten dan wel niet moet zijn???

Romaine

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3451
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Bericht door lowlandsrouter » 10 aug 2005, 15:30

Hetgeen niet wegneemt dat het interessant is om erover te filosoferen of na te denken :!:
https://starthemel.nl

De singulariteit is nabij :grin: This is the way.

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

Romaine

Bericht door Romaine » 10 aug 2005, 15:59

Interessant is het zeker, maar het lijkt mij interessanter als we een ontdekking doen op onze eigen planeet dat er een gigantisch grote hoeveelheid levende wezens op deze planeet hebben, die we alleen niet kunnen zien....

Romaine

Gewoon Peter

Bericht door Gewoon Peter » 16 aug 2005, 22:43

Ik heb de discussie niet helemaal gelezen maar ik denk dat het heelal zeker begrensd is, het heelal is begonnen op een oneindig klein punt en is op een gegeven moment gaan uitzetten. Vanaf dat moment is de tijd ook begonnen, als je de snelheid van de uitzetting weet (die is gelijk aan het snelst bewegende in het heelal, licht dus) en die vermenigvuldigt met de tijd die verstreken is dan kom je op de radius van het heelal (ervan uitgaande dat de uitzetting gelijkmatig verloopt). Achter die buitengrens is niets, geen leegte geen deeltjes geen licht, nul komma nul. Helaas kunnen wij ons niet voorstellen wat niks betekent.

Ik heb hier nog ergens gelezen dat iemand het vreemd vond dat het heelal nog steeds versnelt in haar uitzetting, dat is best te verklaren. Vertraging kan alleen als er genoeg materie in het universum zou zijn om die versnelling tegen kan gaan dmv zwaartekracht, die lijkt er niet te zijn. Mocht die er wel zijn dan krijg je uiteindelijk het tegenovergestelde van de big bang, namelijk de big crunch. Alle materie zal naar het middelpunt van het heelal terugvallen om te eindigen in een oneindig klein punt...

Wat de hele event horizon discussie hiermee te maken had volgde ik niet zo, een event horizon heeft met zwarte gaten te maken. Zwarte gaten zijn trouwens helemaal geen gaten maar geimplodeerde supersterren die onder bepaalde omstandigheden sterven. Het zijn dus gewoon bollen met een bijna oneindige dichtheid. Zoveel zwaartekracht dat zelfs licht niet kan ontsnappen. De grens vanwaar licht niet meer kan ontsnappen noemt men de event horizon.

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3451
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Bericht door lowlandsrouter » 16 aug 2005, 22:52

Gewoon Peter schreef:Ik heb de discussie niet helemaal gelezen
Foute boel :!:
Gewoon Peter schreef:Wat de hele event horizon discussie hiermee te maken had volgde ik niet zo
= resultaat van foute boel :!:
Gewoon Peter schreef: , een event horizon heeft met zwarte gaten te maken. Zwarte gaten zijn trouwens helemaal geen gaten maar geimplodeerde supersterren die onder bepaalde omstandigheden sterven. Het zijn dus gewoon bollen met een bijna oneindige dichtheid. Zoveel zwaartekracht dat zelfs licht niet kan ontsnappen. De grens vanwaar licht niet meer kan ontsnappen noemt men de event horizon.
= een korrekte herhaling van wat al uitgelegd stond :!:

:lol:
https://starthemel.nl

De singulariteit is nabij :grin: This is the way.

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

Plaats reactie