Wat is er buiten het heelal?

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Plaats reactie
Xar

Wat is er buiten het heelal?

Bericht door Xar » 23 jun 2005, 20:46

Ik zat weer te denken aan vroeger, toen ik in een dorp woonde. (een klein dorpje van niet meer dan 250 inwoners)
S'avonds na het eten kwam meestal een goede vriend langs, en vroeg of ik mee naar buiten ging. We gingen dan meestal voetballen op het voetbalveldje, en in de winter liepen we meestal ddor het dorp.
We zaten altijd te filosoferen. Wat zou er gebeuren als dat en dat enz., je kent dat wel.
Op een avond in de winter was het kraakhelder, en je kon heel veel sterren zien. Dat was mogelijk omdat we op het platteland zaten (Groningen 8) ) Je kon dan een hele band van sterren zien, wat de melkweg voorstelt. Je kon met de verrekijker "vlekjes" zien (andere melkwegstelsels of clusters)
Op die kouse, heldere winteravond zaten we te filosoferen over wat er buiten het heelal kon zijn. Op dat moment voelde ik hoe nietig we zijn, en toch dat we een groot lotsverbondenheid hadden. Een vreemd gevoel, en een beetje machteloosheid.
Hebben jullie dat ook wel eens gehad, en hoe denken jullie over het heelal, en wat daarbuiten kan zijn.

Moeder natuur

Bericht door Moeder natuur » 24 jun 2005, 00:12

Je kon met de verrekijker "vlekjes" zien (andere melkwegstelsels of clusters)
Dat is niet mogelijk. Wel dat je vlekjes ziet maar dat zijn geen andere melkwegstelsels of clusters.
Ik denk zelf dat er geen rand is van het heelal. En daardoor kan je ook niet zeggen dat er buiten het heelal iets is. Het heelal is een stroom van energie. Die versnelt tot 1 punt waar het samenkomt en haaks het punt verlaat om weer hetzelfde traject opnieuw te beginnen.
Denk maar aan een magnetisch veld in 3D.
Het blijft maar doorgaan. Dat is ook de essentie van energie: het is nooit eindig, en nooit te vermeerderen. Je verbruikt ook niet energie maar gebruikt het.

Romaine

Bericht door Romaine » 24 jun 2005, 11:43

Stel je voor dat er geen begin en geen einde is van het heelal, dat kan een mens nooit bevatten...

Romaine

Maïca

Bericht door Maïca » 24 jun 2005, 11:47

Nee, dat is inderdaad te veel voor de mens om te bevatten, het kan in onze gedachten niet, want alles heeft een begin en een einde in deze wereld.

Ik heb ooit bij Discovery een documentaire gezien over het einde en begin van het heelal. Zij gingen ervan uit dat er meerdere heelals zijn, maar ook weer tot in het oneindige.

Romaine

Bericht door Romaine » 24 jun 2005, 11:48

We moeten alles in hokjes delen, dat zie je in de maatschappij ook.

Romaine

Maïca

Bericht door Maïca » 24 jun 2005, 11:48

Ja, precies!

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3451
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Bericht door lowlandsrouter » 24 jun 2005, 12:24

Mening van de expert :mrgreen: :
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Interessant onderwerp, dat ook de theorie van parallelle universums dichter bij de realiteit neigt te brengen. Helaas weten we dit (wat is er buiten het heelal) gewoon niet. Wat we wel weten is dat de expansie van het universum versneld ipv trager wordt, hetgeen op zijn zachts gezegd vreemd is als je uit gaat van de BigBang...

Maar ja er is wel meer vreemd, laten we hopen dat we erachter komen dit leven :!:
Laatst gewijzigd door lowlandsrouter op 24 jun 2005, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
https://starthemel.nl

De singulariteit is nabij :grin: This is the way.

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

Romaine

Bericht door Romaine » 24 jun 2005, 12:26

Er is zover ik weet geen aanwijzing voor parallelle universa.

Romaine

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3451
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

parallel universum

Bericht door lowlandsrouter » 24 jun 2005, 12:30

Dat heb ik ook niet gezegd.

Nasa names the instant after the bang an inflation. If they are right about that, you could ask yourself how many inflations there have been... Bringing the speculations on parallel universes one step closer to reality.

Zitten we in een sneller en sneller uitdijend ballonnetje, dat we heelal noemen? BIG BANG?!

lowlandsrouter
Laatst gewijzigd door lowlandsrouter op 24 jun 2005, 12:54, 4 keer totaal gewijzigd.
https://starthemel.nl

De singulariteit is nabij :grin: This is the way.

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

Romaine

Bericht door Romaine » 24 jun 2005, 12:31

Maard at was een gedachtew die bij mij op kwam omdat men nogal vaak het paranormale in een andere wereld wil plaatsen... terwijl die paranormale wereld gewoon hier tussen ons aanwezig is.


Romaine

Xar

Bericht door Xar » 26 jun 2005, 02:43

Ik geloof dat stephen hawking een theorie had over meerdere universa.
Corrigeer me als ik het fout heb.
Hy ging er van uit dat de schil van het uitdeiende heelal (zie het als een ballon) fluctueert. Door die fluctuaties kan het zijn dat er een "stukje" heelal loskomt van de onze, en zodoende een nieuw heelal gevormd wordt. Ik geloof dat de verbinding tussen de onze en het nieuwe heelal een wormgat is.

Zat trouwens te denken aan de film "event horizon" waarbij een ruimteship terugkeerd van een expeditie naar de rand van het heelal, en terugkeert van een hel.

Ook denk ik dat "massa" niet bestaat, maar gezien moet worden als energie. elementaire deeltjes kunnen weer gesplits worden in nog kleinere deeltjes (quarks, superquarks) die in de ruimte van het "moederdeeltje" bestaan. als die opsplitsing blijft doorgaan, zal een deeltje een oneindige massa kunnen krijgen, oftwel geen massa.
Hiervan uitgaande zal het heelal geen massa hebben, en zodoende gemakkelijker kunnen onstaan. Het is logischer dat "iets" veranderd, dan dat "iets" uit niets kan ontstaan.

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3451
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Atomic masses

Bericht door lowlandsrouter » 26 jun 2005, 12:08

Afbeelding

Afbeelding

Interessante theorie Xar, maar hoe verklaar je dan de massa's van deze tabel?
Laatst gewijzigd door lowlandsrouter op 08 jul 2005, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
https://starthemel.nl

De singulariteit is nabij :grin: This is the way.

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

Tomiesfeestjes

Bericht door Tomiesfeestjes » 26 jun 2005, 18:58

Hoe kun je nou weten dat er geen eind aan komt!
als op moment 5 een nieuw heelal ontstaat, wat was dat dan op moment 2 toen het nog niets was? Uit niets ontstaat iets, want er wordt gezegd, ''onstaat er een nieuw heelal'' Het is absurt en als ik er te lang over nadenk gaan mijn hersens vreemde vormen aannemen. Want , hoe angstig is het, te weten, dat we ''gevangen'' zitten in een soortement van bol en dat er niets meer is dan dit.
We stellen geen reet voor.
We zijn zo klein.
zo klein
klein
kleiner
dan een mier voor ons.
Nietig.
Wat vreselijk.
(tired of feeling this way)

*

O en dan het prachtige plaatje waar ik geen flikker van begrijp, kan iemand me dat uitleggen?
(Zeg maar boven dit bericht met die quarks)

*

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3451
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Bericht door lowlandsrouter » 26 jun 2005, 20:33

Tomiesfeestjes schreef:
O en dan het prachtige plaatje waar ik geen flikker van begrijp, kan iemand me dat uitleggen?
(Zeg maar boven dit bericht met die quarks)

*
1.Een atoom heeft een nucleus, die op zijn beurt is opgebouwd uit nucleonen, die dan weer opgebouwd zijn uit quarks.

2.En de atomen zoals wij die kennen uit bovenstaande tabel hebben elk een specifieke massa. Hoe meer je een atoom uitelkaar rafelt hoe lichter de massa wordt. Deze is echter niet te verwaarlozen en zeker niet oneindig.

Bovenstaande tekst kan fouten bevatten (alhoewel het er niet op lijkt :mrgreen: ! Ik ben geen chemicus en mijn cursus chemie van de middelbare school is alweer meer dan 10 jaar terug in de tijd!)
Tomiesfeestjes schreef: We zijn zo klein.
zo klein
klein
kleiner
dan een mier voor ons.
Nietig.
Wat vreselijk.
(tired of feeling this way)
Het kan geen kwaad om je dit te realiseren elke dag als je ogen open gaan! Bovendien ben jij er wel mee bezig. Dat kan niet iedereen zeggen!
Denk maar eens aan al die zielen die elke dag van hun leven naar hun werk gaan en uiteindelijk sterven zonder hier uberhaupt bij stil te hebben gestaan!!!

Zelf vind ik het een (helaas onmogelijke) uitdaging niet te weten hoe (on)eindig dit universum nou precies is. In dit geval kan eindig ook oneindig betekenen... want wat zou zich achter een eindig universum bevinden en daarachter?

Op mijn homepage vind je hier meer over. De informatie is wel pittig.
Check: Beyond Einstein en the IWG (interagency workgroup on the Physics and Structure of the Universe) om erachter te komen wat NASA de komende 20 jaar gaat doen om enkele van deze mysteries te ontrafelen. (vb wat was de "motor" achter de Big Bang?)
extract of Science Vision homepage: schreef: Beyond Einstein missions and goals (nasa's) are a bold attack on the deepest mysteries of nature. Results will connect humans to the vast Universe far beyond the Solar System, to the entirety of creation. They will extend our senses beyond what we can imagine today: to the largest and smallest things, the beginnings and ends of time and space. The program will study the building blocks of our own existence at the most basic level: the matter, energy, space, and time that create the living Universe. This will extend the reach of humanity to the ultimate extremes: the birth of the Universe, the edges of space and time near black holes, and the darkest spaces between the galaxies. Together these studies will help us understand how the matter and energy of the Universe come to life.
lowlandsrouter
https://starthemel.nl

De singulariteit is nabij :grin: This is the way.

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

Tomiesfeestjes

Zoveel vragen

Bericht door Tomiesfeestjes » 01 jul 2005, 10:34

Hey Lowlander *Waar ook ik dit jaar te vinden ben, waar ik vrienden maak en evenveel biertjes drink onder de sterrenhemel*

Je bedoelt dus eigenlijk, een autoom is uit elkaar te halen till eternity?Iedere keer als je hem splitst kan hij weer gesplitst worden?Zoiets? Ik was nooit zo van het scheikunde/natuurkunde,wat heel jammer is want ik probeer constant boeken over sterrenkunde te lezen waar ik geen hout van begrijp en daar baal ik van.
Ik zou het geweldig vinden Steven Hawkins helemaal te begrijpen.Maar het is mij te ingewikkeld.. maar ik hou vol!

Okee, dan denk ik, stel we zouden het weten, we kunnen het eind met onze handen aanraken,hoe zal het dan voelen?En dan, stel we weten het.. Wat kunnen we er dan mee? Geen reet! Ja nieuwe theorietjes samenstellen. Ik had ooit een prachtig plaatje van de aarde , uit de krant, je zag eigenlijk de zon , en niets, naar een piepklein stipje in het niets wees een pijltje, mijn bek viel open, dat waren wij.

Hoe kan er iets heerzen over zoiets kleins? Hoe kan er iets almachtig zijn over iets dat op schaal van alles in het heelal nieteens te zien is. Als je the big creator bent, zou je die aarde dan niet groter schapen?

Zou het ook niet kunnen zijn dat alle planeten ooit bewoonbaar waren?
Dat alle planeten ooit leven hadden.
Maar door ''startrekachtige'' oorlogen verwoest zijn?
Of door komeet inslagen?
Misschien waren we wel een knetter gezellig buurtje!

Zou het niet kunnen dat de bijbel en al zijn profetien bestemd waren voor een beschaving die al veel eerder leefden dan wij?
Dat het eigenlijk niet meer telt?
Dat alles al is gebeurd?

God, help me soms.

Tommie

Anet

Bericht door Anet » 01 jul 2005, 11:32

Quote: Zou het ook niet kunnen zijn dat alle planeten ooit bewoonbaar waren?
Dat alle planeten ooit leven hadden.
Maar door ''startrekachtige'' oorlogen verwoest zijn?
--------------------------------------------------------------------------------------

Poehéé, dat zal me een oorlog geweest zijn, zeg!
Weet je hoeveel planeten er zijn?
Op z'n minst even veel als zandkorreltjes op Aarde en doe de zandkorreltjes van Mars er ook maar bij! :wink: 8)

Romaine

Bericht door Romaine » 01 jul 2005, 21:39

Wie zegt dat de huidige planeten in ons zonnestelsel onbewoond zijn?

We hebben alleen nog maar gezocht op leven dat lijkt zoals wij dat kennen. Maar als we ons realiseren dat de aarde continu bezocht wordt door buitenaardsen, die we meestal niet kunnen zien, wat voor diemnsie is dat dan, en is die dimensie toevallig ook actief op andere planeten?

Romaine

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3451
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Bericht door lowlandsrouter » 01 jul 2005, 21:44

Dat alle planeten ooit bewoont waren lijkt me stug tomiesfeestjes, de planeten die daarvoor in aanmerking komen zijn maximaal 7 tot 8 keer zo groot als de aarde. De grotere planeten zijn voornamelijk gasgiganten en dan vaak ook nog bestaande uit hoogst giftig gas. En de grootste kans op leven is nog altijd carbon-based.
https://starthemel.nl

De singulariteit is nabij :grin: This is the way.

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

Romaine

Bericht door Romaine » 01 jul 2005, 21:47

En de grootste kans op leven is nog altijd carbon-based.
Dat is niet het geval, wel is het meeste leven DAT WE KENNEN dat wel, maar als je kijkt naar alle ervaringen van mensen met buitenaardsen dan is niet ieder wezen carbon-based.

Romaine

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3451
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Bericht door lowlandsrouter » 01 jul 2005, 21:49

Je hebt een punt, bovendien worden we misschien zelf ooit nog levende robots uit kunststofjes die niet slijten. (dan zijn we ook niet meer carbon based :wink:)
https://starthemel.nl

De singulariteit is nabij :grin: This is the way.

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

Plaats reactie