waarom maken we bepaalde bewegingen?

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maxi
Leraar
Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:39

waarom maken we bepaalde bewegingen?

Bericht door Maxi » 31 mei 2010, 21:53

Ik wist niet waar dit te posten. maar weet iemand waarom we bepaalde bewegingen bij bepaalde emoties of gebeurtenissen. we denken er nooit aan, maar toch doen we dit constant bewust.

Bv.

-Waarom grijpen we naar ons hoofd als er iets ongelooflijk gebeurt(bv in sport), wanneer we een ongeval zien gebeuren of wanneer men nadenkt?

-Waarom steekt een kind zijn/haar tong uit als die kwaad of oneens is?

-Waarom knikken we "ja" met ons hoofd in gesprek als we het gesprek aanhoren.
PS: iemand al eens geprobeerd steeds ja te zeggen en gelijk nee knikken, en andersom. dan moet je er juist over nadenken.

Godel

Re: waarom maken we bepaalde bewegingen?

Bericht door Godel » 07 jun 2010, 15:28

Maxi schreef:Ik wist niet waar dit te posten. maar weet iemand waarom we bepaalde bewegingen bij bepaalde emoties of gebeurtenissen. we denken er nooit aan, maar toch doen we dit constant bewust.

Bv.

-Waarom grijpen we naar ons hoofd als er iets ongelooflijk gebeurt(bv in sport), wanneer we een ongeval zien gebeuren of wanneer men nadenkt?

-Waarom steekt een kind zijn/haar tong uit als die kwaad of oneens is?

-Waarom knikken we "ja" met ons hoofd in gesprek als we het gesprek aanhoren.
PS: iemand al eens geprobeerd steeds ja te zeggen en gelijk nee knikken, en andersom. dan moet je er juist over nadenken.
Het meeste zal imitatie zijn uit de omgeving, want in griekenland bedoelen ze juist "ja" als je nee schudden.

Maar bijvoorbeeld het naar je hoofd grijpen: Voor gevaar hebben we een aangeboren bewegingspatroon: Je hoofd en vitale organen beschermen, in bepaalde situaties kunnen mensen zo veel prikkels binnenkrijgen van dat er iets ergs aan de hand is dat het dat bewegingspatroon activeert.

Zoals veel eigenschappen komt het dus door zowel nature als nurture (aangeboren en aangeleerd).

gusteman

Re: waarom maken we bepaalde bewegingen?

Bericht door gusteman » 07 jun 2010, 22:34

Het soort bewegingen waar het hier over gaat (als ik het goed begrepen heb) valt onder de noemer: instinctieve bewegingen. Voor het grootste deel een overblijfsel uit de periodes waar de mens, net zoals de meeste andere dieren, enerzijds belager, en anderzijds belaagde was. Omdat deze situatie gedurende miljoenen jaren zowat overanderd is gebleven, zijn veel bewegingen "ingebakken" en maken we ze zonder erbij na te denken. Zoals knipperen met de ogen. Ga eens voor een poes zitten die jou niet kent. Kijk haar recht in de ogen en sluit dan heel langzaam je oogleden. Doe die na een paar seconden weer langzaam open, kijk even de poes aan en sluit dan weer je oogleden. Indien je dit blijft herhalen zal je zien dat de poes dit ook gaat doen. Dit om aan te geven: "je mag mij vertrouwen, ik heb geen kwaad in de zin". Want ze heeft begrepen dat jij haar ook geen kwaad wil doen.
Er zijn ook de bewegingen die een soort gebarentaal vormen. Zoals aangehaald is er het ja- of nee-knikken (wat effectief verschilt van streek tot streek), of ook het houden van een vlakke hand voor de open mond om verbazing aan te geven, de hand aan het oor houden om duidelijk te maken dat je niet hoort wat je veronderstelt wordt te horen, enz...
Tegenwoordig heb je dan weer andere gebaren, zoals bijvoorbeeld het opsteken van de middelvinger, die behoorlijk recent zijn. Die hebben dan weer hun wijdverspreidheid te danken aan onze moderne communicatiemiddelen.

Plaats reactie