Esperanto, een taal die een wereld opent

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Esperanto, een taal die een wereld opent

Bericht door Tammy » 28 mei 2011, 09:58

Gemakkelijk internationale vrienden maken, goedkoop op wereldreis, internationaal flirten… Het kan en gebeurt allemaal met Esperanto.

Esperanto is een taal die zeer regelmatig is en daardoor gemakkelijk is te leren. Gemakkelijker dan welke nationale taal dan ook. Met 15 minuten per dag gedurende een half jaar is de taal door eenieder onder de knie te krijgen.
Wat de taal verder bijzonder maakt is dat ze politiek neutraal is. Esperanto is niet verbonden aan een bepaald gebied, of afhankelijk van een politieke of economische machtspositie. Dit zorgt ervoor dat sprekers met verschillende moedertalen op gelijkwaardige voet met elkaar kunnen communiceren via het Esperanto.


Sommige mensen die wel eens van Esperanto gehoord hebben, zijn in de veronderstelling dat het Esperanto zijn beste tijd al heeft gehad. Of ze denken dat de taal mislukt zou zijn. Vandaar wat informatie over het ontstaan en de ontwikkeling van de taal tot nu toe om te laten zien dat Esperanto continue groei heeft doorgemaakt en ook vandaag de dag nog springlevend en zeer bruikbaar is.

De taal is in 1887 gelanceerd door de Poolse oogarts Ludwig Lejzer Zamenhof. Hij dacht dat als mensen met elkaar konden communiceren in een gemakkelijk te leren taal die nationaliteit overstijgt dit bestaande spanningen tussen hen zou kunnen verminderen.

De taal werd vervolgens verspreid over verschillende landen en in 1905 werd in Frankrijk de eerste internationale bijeenkomst met Esperanto georganiseerd. Hier kwamen Esperantosprekers van over de hele wereld op af. Deze succesvolle bijeenkomst liet zien dat Esperanto ook in de praktijk prima werkte als communicatiemiddel tussen mensen met verschillende moedertalen. Vanaf dat jaar tot op de dag van vandaag zijn er continu jaarlijks vele internationale Esperantobijeenkomsten georganiseerd waar Esperantisten van over de hele wereld elkaar ontmoeten. Met uitzondering van de jaren van wereldoorlogen. In de tweede wereldoorlog werden Esperantisten actief vervolgd door zowel Hitler en Stalin omdat ze vaak over veel buitenlandse contacten beschikten en gemakkelijk informatie van buiten konden krijgen. Alle directe afstammelingen van Zamenhof zijn omgebracht door Hitler in de concentratiekampen. Esperanto als taal wist deze zware repressie echter te overleven.

De taal werd in 1954 officieel erkend door Unesco. Esperanto is aan het begin van het nieuwe millennium doorgedrongen in de top 100 van wereldwijde talen. In 2007 is Esperanto officieel erkend door de “Council of Europe” en was het de 32ste taal die voldeed aan het Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Moderne Vreemde Talen: Leren, Onderwijzen, Beoordelen, ook wel bekend als het A1 tot C2 systeem wat binnen Europa gehanteerd wordt. Op wikipedia is het momenteel de 29ste taal als er wordt gekeken naar het aantal beschikbare artikelen. Als mensen beseffen dat er wereldwijd bijna 7000 verschillende talen zijn dan is dit een enorme prestatie van het Esperanto, zeker als de relatief jonge leeftijd van de taal hierbij wordt meegenomen en het feit dat Esperanto nooit door een overheid ondersteunt is met financiën en andere middelen zoals bijna alle nationale talen. De taal is altijd van burgers voor burgers over de hele wereld geweest.

Inmiddels wordt Esperanto door bijna 2 miljoen mensen gesproken in meer dan 120 landen over de hele wereld. Een internationaal reisnetwerk met de naam “Pasporta Servo” maakt het voor Esperantosprekers mogelijk om goedkoop op wereldreis te gaan langs andere taalgenoten.

Ook de toekomst van Esperanto ziet er goed uit. Vooral het internet heeft zich ontpopt als een ideale partner van het Esperanto. De website lernu.net illustreert dat de Esperanto gemeenschap dankbaar gebruik maakt van dit medium. Op deze site kunnen mensen vanuit meer dan 30 talen (o.a. Russisch, Chinees en Nederlands) het Esperanto leren. De website krijgt maandelijks meer dan 120.000 hits van over de hele wereld, wat laat zien dat er vele mensen zijn die vandaag de dag Esperanto leren. Kortom, Esperanto is een springlevende taal met een bloeiende internationale cultuur die dagelijks nieuwe sprekers verwelkomd.

Uit eigen ervaring kan ik beamen dat Esperanto meer dan de moeite waard is om te leren. Vijf jaar geleden heb ik de taal naast mijn studie in een klein half jaar geleerd. Op internationale bijeenkomsten ben ik interessante mensen tegengekomen uit een diversiteit aan landen zoals o.a. Argentinië, China en Slowakije. Mensen die open en avontuurlijk in de wereld staan en je een echt beeld van hun land kunnen geven. Via facebook, skype en andere internettoepassingen onderhouden we contact.

Verder ken ik verschillende mensen die dankzij het Esperanto een internationale liefdesrelatie zijn begonnen. En ook zelf heb ik mijn Noorse vriend via een Esperanto bijeenkomst in Duitsland leren kennen.
Wat Esperanto voor mij zo bijzonder maakt is de openheid en toegankelijkheid van de taal. Het staat boven nationaliteiten waardoor er een bijzondere gelijkwaardige internationale cultuur heerst. Boeken uit India, films uit Tsjechië, internetradio uit Canada. Het is allemaal beschikbaar voor degene die het Esperanto beheerst.
Ook is het waardevol om zelf een bijdrage te leveren aan deze internationale cultuur vanuit de Nederlandse achtergrond. Zo hebben we vanuit de Nederlandse Esperanto Jongeren afgelopen jaar zowel de film “Karakter” als “De Schippers van de Kameleon” van Esperanto ondertitels voorzien. Mensen van Indonesië tot aan de Oekraïne hebben inmiddels kennis kunnen maken met deze pareltjes uit de Nederlandse cultuur, via het Esperanto als brugtaal.

Esperanto heeft voor mij werkelijk een hele nieuwe wereld geopend. Ik kan dan ook iedereen aanraden: Word wereldburger, leer Esperanto!

Een voorbeeldgesprek in het Esperanto

Mi parolas esperanton!
A – Saluton! / Hallo
I – Saluton! / Hallo
A- Mi estas Ana. Kiu vi estas? / Ik ben Anna. Wie ben jij?
I – Mi estas Ivo. / Ik ben Ivo.
A- Kiel vi fartas? / Hoe gaat het met jou?
I- Mi fartas bone, dankon. Kiel vi fartas? / Goed, bedankt. Hoe gaat het met jou?
A- Mi fartas tre bone. / Het gaat erg goed met mij.
I – Kie vi loĝas? / Waar woon jij?
A- Mi loĝas en Nederlando, kaj vi? / Ik woon in Nederland, en jij?
I -Mi loĝas en Norvegio. / Ik woon in Noorwegen.
A-Ĝis revido. / Tot ziens.
I- Ĝis revido. / Tot ziens

Woordenlijst:
saluton – hallo
mi – ik
vi – jij
esti – zijn
kiu – wie
kiel – hoe
farti – het maken, gesteld zijn
dankon – bedankt
bone – goed
tre – zeer, erg
kie – waar
loĝi – wonen
en – in
Nederlando – Nederland
kaj – en
Norvegio – Noorwegen
ĝis – tot
revidi – opnieuw zien
revido – wederzien


Bron: Visionair.nl

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Esperanto, een taal die een wereld opent

Bericht door Tammy » 28 mei 2011, 09:59

Voor alle duidelijkheid, ik heb bovenstaand bericht niet zelf geschreven.
Maar vond het boeiend om te lezen.

Ik heb wel van die taal gehoord maar wist er verder niks van.
Ik ken niemand die het spreekt?
Jullie wel ?

Vind het wel heel apart en wist niet dat het al zo oud was.

Zouden jullie deze taal willen leren?
En waarom?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

tofu_kronos

Re: Esperanto, een taal die een wereld opent

Bericht door tofu_kronos » 28 mei 2011, 11:56

Nee, ik kan al engels. Dat voldoet.

gusteman

Re: Esperanto, een taal die een wereld opent

Bericht door gusteman » 28 mei 2011, 22:42

Tammy schreef:k heb wel van die taal gehoord maar wist er verder niks van.
Ik ken niemand die het spreekt?
Jullie wel ?
Ik ken één iemand (de oom van mijn schoonzus) die het spreekt. De man, wij noemen hem oom Fernando, is van geboorte Spaans en is rond 1960 zijn vriendin na een vakantieverblijf mee gevolgd naar België waarna ze gehuwd zijn en drie kinderen kregen. Hij spreekt vloeiend Esperanto en is er een groot voorvechter van. Helaas is er, voor zover ik weet, bijna niemand in geïnteresseerd, ook niet zijn eigen kinderen. Het is ook een "kunstmatige" taal die vooral veel bijval geniet bij idealisten die op zoek zijn naar een éénmaking van alle volkeren.
Een heel nobele gedachte, die echter door bitter weinig mensen wordt gedeeld, wat waarschijnlijk ook het gebrek aan interesse voor de taal zou kunnen verklaren.
Tammy schreef:Zouden jullie deze taal willen leren?
En waarom?
Ik zie er niet direct het nut van in, wat meteen ook verklaart waarom ik niet geïnteresseerd ben om die taal te leren.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Esperanto, een taal die een wereld opent

Bericht door Tammy » 29 mei 2011, 02:32

Ok Tofu.

Gusteman wat leuk van je oom van je schoonzus dat hij het wel spreekt.
Maar wat je zegt, idealisten die zijn voor een eenmaking van alle volkeren.
Ik ken deze mensen niet in mijn omgeving.
Maar toch vind ik het mooi dat deze taal er is.

Eigenlijk zou het moeten worden geleerd op school, zodat iedereen het kan spreken.
Maar dat zal wel niet gebeuren.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Esperanto, een taal die een wereld opent

Bericht door gusteman » 29 mei 2011, 14:58

Tammy schreef:Eigenlijk zou het moeten worden geleerd op school, zodat iedereen het kan spreken.
Maar dat zal wel niet gebeuren.
Daarvoor moet je de ministeries van onderwijs en vorming mee krijgen, en dat zit er nog niet onmiddellijk aan te komen.
Esperanto is dan ook slechts één van de zowat 47 "kunsttalen" die tot nu toe zijn ontworpen. Niet al die talen zijn bedoeld om, naast de bestaande talen, internationale communicatie te vereenvoudigen.
Om een idee te hebben van de bestaande hulptalen klik dan eens op deze Wikipedia-pagina. Van daaruit kan je dan naar alle pagina's welke hulptalen behandelen, ook het Esperanto. ;P!

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Esperanto, een taal die een wereld opent

Bericht door Tammy » 30 mei 2011, 15:18

Dank je ga ik gauw kijken ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

mira

Re: Esperanto, een taal die een wereld opent

Bericht door mira » 04 jun 2011, 00:35

Mijn opa sprak het en als kind had ik dan ook een woordenboekje Esperanto, maar dat is zoekgeraakt tijdens mijn vele verhuizingen :-| .
Maar voor de mensen die het interessant vinden....de kunsttaal Esperanto is herzien en heet nu IDO http://nl.wikipedia.org/wiki/Ido_(kunsttaal)

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Esperanto, een taal die een wereld opent

Bericht door Tammy » 04 jun 2011, 02:42

Och wat leuk Mira dat jij en je opa het ook spraken :grin:

Waarom is jouw opa dat gaan leren?
En heeft hij het jouw geleerd ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

mira

Re: Esperanto, een taal die een wereld opent

Bericht door mira » 04 jun 2011, 17:48

Mijn opa is dat gaan leren omdat hij vond dat één wereldtaal veel verschillen en onbegrip tussen mensen kleiner zou maken. En dat dus al in de jaren 40. Een vooruitziende man was het die helaas is overleden toen ik 8 jaar was. Dus alles wat ik had was dat woordenboekje. Jammer, maar thats life.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Esperanto, een taal die een wereld opent

Bericht door Tammy » 04 jun 2011, 17:50

Je hebt een byzondere opa gehad Mira. :wink:
Jammer van het boekje.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Esperanto, een taal die een wereld opent

Bericht door Zoeker » 07 jul 2014, 21:46

Ik heb ooit een cursus esperanto gevolgd. Maar dat je het zo gemakkelijk leert is in mijn geval niet waar gebleken.
Het is nu een jaar of 10 terug en alle kennis is immiddels wel zo' n beetje verdwenen.
Mede omdat ik het in de praktijk niet gebruik.
Het is een taal met veel latijnse kenmerken, dus als wereldtaal ook niet zo geschikt.
Voor niet-europeanen lijkt het me iig niet zo' n gemakkelijke taal.

Een cursus engels lijkt me slimmer.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Plaats reactie