Een wereld met alleen maar liefde, kan dat?

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80591
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Een wereld met alleen maar liefde, kan dat?

Bericht door Tammy » 23 aug 2011, 05:32

Flower power. Make love not war. Een mooie droom, aan de ene kant. Wereldvreemde nonsens, zeggen anderen. Zou het mogelijk zijn een wereld te creëren waarin er alleen maar vrede en liefde is?

Klein groepje kwaadstichters verantwoordelijk voor de meeste ellende .

De kranten worden beheerst door de vele ellende in de wereld. Aanslagen, moordpartijen, bloederige burgeroorlogen, vereenzaming, misdaad, geweld. Deze ellende komt niet uit de lucht vallen, maar wordt in de een of andere vorm door mensen aangericht. Als ieder mens op de wereld zijn gedrag nu radicaal zou veranderen, zouden al deze dingen uit de wereld zijn. In principe kan het dus. Immers, de meeste mensen voeren geen oorlog en plegen ook geen misdrijven. Het is een klein groepje mensen dat het verziekt en de meerderheid die ze daarvoor de kans geeft.

Afbeelding
Sommigen denken dat er pas in het hiernamaals een wereld zal zijn met alleen liefde.

Heb je medemens lief als jezelf .

Om een wereld te krijgen waarin iedereen elkaar liefheeft, moet je verder gaan. Niet alleen moet je je medemensen tolereren. Je moet ze liefhebben als jezelf, dat wil zeggen hun belangen net zo serieus nemen als je eigen belang. Grappig genoeg is dit precies wat Jezus tweeduizend jaar geleden gezegd heeft. Inderdaad werkt dat in kleine groepen vrij aardig. Vrijwel alle kolchozen in de Sovjet-
Unie deden het bijzonder slecht. De enige kolchozen (collectieve staatsboerderijen) waarvan de productie erg hoog lag, waren die in dorpen met mennonieten, een fundamentalistische christelijke groep. Voor deze strenggelovige christenen was het belang van de ander, het belang van henzelf, waardoor ze toegewijd werkten en de kolchoze niet geplaagd werd door luie en inefficiënte werknemers die, zoals een oude Sovjetgrap ging, deden alsof ze werkten terwijl de staat deed alsof ze werden betaald.


Bewustzijnsverandering .

Om zo te leven dat je je medemens liefhebt als jezelf moet je je bewustzijn zo uitbreiden dat dit verder gaat dan alleen je eigen lichaam of de eigen groep. Als miljarden mensen tegelijk deze bewustzijnsverandering ondergaan, zou de wereld in één klap veranderen in een hippieparadijs. Uit hersenonderzoek is bekend dat psychopaten, mensen die verantwoordelijk zijn voor het grootste deel van alle misdrijven maar slechts een procent van de bevolking uitmaken, een ernstige hersenstoornis hebben.

Hierdoor kunnen ze zich niet inleven in andere mensen, maar zien ze deze als instrumenten om te manipuleren. Autisten kunnen zich ook niet inleven in andere mensen, maar manipuleren ze ook niet. De overige mensen, 98% van de bevolking, kunnen dat in meerdere of mindere mate wel. Als iedereen elkaar met liefde en respect behandelt, versterken de positieve impulsen elkaar.

Rijken van het kwaad .

Er zijn op deze planeet plaatsen waar ook ‘normale’ mensen worden gedwongen zich als een psychopaat te gedragen om te kunnen overleven. Denk aan bepaalde achterbuurten, dictaturen of failed states. Er zijn ook menen die zich wel in andere mensen kunnen verplaatsen maar dat niet doen. Vaak is hiervan angst, of bepaalde foute ideeën of ideologie de reden.

Totalitaire denksystemen hanteren vaak een wij/zij denken. Alleen als deze totalitaire denksystemen verdwijnen en de redenen voor angst worden weggenomen, zal een wereld vol liefde mogelijk zijn. Hiervoor moet er een einde komen aan honger en gebrek. Ook moet maatschappelijke status minder allesoverheersend zijn dan nu, zodat er geen hevige afgunst meer is tussen mensen. Pas als er geen reden is om andere mensen te vermoorden of ze te bestelen, zal er duurzame vrede zijn.

Bron: Visionair.nl

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80591
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Een wereld met alleen maar liefde, kan dat?

Bericht door Tammy » 23 aug 2011, 05:35

Men heeft het in dit artikel over dat psychopaten een ernstige hersenafwijking hebben.
Wat voor soort afwijking is dat?

En nee ik geloof niet in een wereld met alleen maar liefde.
Dat is niet omdat ik een doemdenker ben, maar ik acht dit onmogelijk.

Wat denken jullie hiervan?
Zou het mogelijk zijn ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Barrel

Re: Een wereld met alleen maar liefde, kan dat?

Bericht door Barrel » 23 aug 2011, 10:57

Veel van die kwaadstichters, kennen zelf ook liefde, en zullen buiten de oorlog die ze vechten, van hun kinderen houden. Sterker nog, wellicht zijn ze die 'kwaadstichters' omdat ze hun kinderen willen beschermen.

Denk dat de wereld beschreven een complete illusie is. Simpelweg omdat de mens uiteindelijk uit de natuur voorkomt, en de natuur vanuit zichzelf a-moreel is. Het is een keiharden wereld. Vroeger werd mij verteld dat in de natuur slechts gedood werd om te eten, of uit noodzaak. Totdat je een film ziet waarin een leeuw een harem veroverd en de welpen op gruwelijke wijze vermoord. Instinctmatig gedrag, wat niet direct te herleiden is tot overleving.

Kortom, dood en verderf is een onderdeel van het leven net zoals liefde dat is. Een wereld van alleen maar liefde zou automatisch tegenkrachten op leveren.

De meeste mensen leven een niet gewelddadig bestaan. Ik ook. Hou me waar het kan aan de regels, en probeer niemand kwaad te doen. Echter, als de stroom 3 weken uitvalt, slaan we elkaar de hersenpan in om brandhout, voedsel, drinken. In zo'n geval zal ik alles doen om mijn kinderen te beschermen, wat al heel snel tot gewelddadige confrontaties zal leiden, waar het recht van de sterkste weer zal gelden. Uiteindelijk is beschaving maar een flinterdun laagje.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80591
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Een wereld met alleen maar liefde, kan dat?

Bericht door Tammy » 23 aug 2011, 13:31

Barrel schreef:
Vroeger werd mij verteld dat in de natuur slechts gedood werd om te eten, of uit noodzaak. Totdat je een film ziet waarin een leeuw een harem veroverd en de welpen op gruwelijke wijze vermoord. Instinctmatig gedrag, wat niet direct te herleiden is tot overleving.
Dat is mij vroeger ook verteld Barrel, maar dat blijkt inderdaad niet altijd waar te zijn.
Ik weet dat van die leeuwen en anderen dieren zullen misschien ook zoiets hebben.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

tofu_kronos

Re: Een wereld met alleen maar liefde, kan dat?

Bericht door tofu_kronos » 23 aug 2011, 20:19

Het is ongeveer minder dan 0,01%, die van deze wereld een puinhoop maken. En zolang deze mensen er zijn, blijft dit zo. Daarom word het tijd dat we deze mensen uitroeien voor goed. Zodat ze ook geen nazaten kunnen krijgen.

Barrel

Re: Een wereld met alleen maar liefde, kan dat?

Bericht door Barrel » 24 aug 2011, 09:08

tofu_kronos schreef:Het is ongeveer minder dan 0,01%, die van deze wereld een puinhoop maken. En zolang deze mensen er zijn, blijft dit zo. Daarom word het tijd dat we deze mensen uitroeien voor goed. Zodat ze ook geen nazaten kunnen krijgen.
Tja, het is maar wat je dan die puinhoop maken noemt. Waarschijnlijk doel je op criminelen, straatrovers, etc. Echter, wat dan omtrent grote machtige mensen, die ons verhinderen bijvoorbeeld veel meer te doen om te voorkomen dat we deze wereld uiteindelijk vernietigen? Zij hebben een veel grotere, desastreuzere impact, maar worden alom gerespecteerd.

Kijk naar Joegoslavie in de jaren 90. Het was niet slechts 0.01% die opeens aan het moorden sloeg.

Kortom, het is een simplistische kijk op dingen. Op het moment dat de nood aan de man is, zijn we allemaal in staat om te moorden, te roven, etc. Hoewel ik mezelf niet tot die 0.01% reken, weet ik wel wat ik zou doen als mijn kinderen aan hongersnood dreigen te overlijden en er nog 1 brood over is ... Sorry buurman.

Als laatste, tot welke groep behoor je zelf eigenlijk als je voorstelt om zo maar even 700000 mensen rucksichloos uit te roeien op basis van de claim dat zij de zaak verstieren?
Hmm, in de Amerikaanse gevangenissen alleen al zitten 2 miljoen mensen. MOeten dus wel een heleboel 'onschuldigen' gevangen zitten.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Een wereld met alleen maar liefde, kan dat?

Bericht door Tardis » 24 aug 2011, 12:33

Tammy schreef:Zou het mogelijk zijn een wereld te creëren waarin er alleen maar vrede en liefde is?
Nee. Dat is niet mogelijk omdat de natuur niet alleen vrede en liefde is.

De term 'vrede' en 'liefde' ('alles is liefde') is een romantisering van het leven, alsof er geen leven gedood hoeft te worden om het op te eten en zo zelf in leven te blijven.

Ik denk dat men met vrede een veilige staat van leven bedoelt, de afwezigheid van levensbedreigende situaties. Maar dat is natuurlijk onzin, iedereen loopt voortdurend gevaar dood te gaan. Bacteriën, ziektekiemen en virussen zijn voortdurend bezig om ons lichaam aan te vallen, met de bedoeling het over te nemen en op te eten. Vandaar dat we een afweermechanisme in ons lichaam hebben.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Ari

Re: Een wereld met alleen maar liefde, kan dat?

Bericht door Ari » 31 dec 2012, 11:38

Nee, want liefde bestaat niet.

Rie

Re: Een wereld met alleen maar liefde, kan dat?

Bericht door Rie » 31 dec 2012, 12:28

Alleen liefde kan niet,zeker in deze wereld niet.

Kijk om je heen zie wat er allemaal gebeurd oorlog geloof wat veel kapot maakt,jammer maar liefde alleen kan niet.

Gast1

Re: Een wereld met alleen maar liefde, kan dat?

Bericht door Gast1 » 31 dec 2012, 12:53

Nee, dat kan niet ... Zelfs niet in mijn wereld ...

Gebruikersavatar
Zoë
Onderzoeker
Berichten: 316
Lid geworden op: 05 okt 2012, 10:30

Re: Een wereld met alleen maar liefde, kan dat?

Bericht door Zoë » 31 dec 2012, 13:13

Een wereld met alleen liefde.
ik hoop en streef naar een wereldd met veel liefde
Ik ga niet zeggen dat iets niet kan dan beperk ik mogelijkheden.
En weetje zolang we het met z'n alle nog niet geprobeerd hebben kan je eigenlijk niet zeggen dat het niet kan.

Ik blijf ervoor mijn beste doen :wink:
Onvoorwaardelijke liefde kan falen, maar liefde onder voorwaarde krijgt zelfs geen kans op bestaan (J.M.L Descalzo)

harriechristus

Re: Een wereld met alleen maar liefde, kan dat?

Bericht door harriechristus » 04 jan 2013, 12:36

Alleen maar Liefde dat gaat heel snel vervelen.

De Liefde is slechts één gevoel van velen.

Zo is er ook haat en seksualiteit en eenzaamheid.

En de Liefde is juist zo mooi, omdat deze zo zeldzaam is.

Gebruikersavatar
goudroes
Onderzoeker
Berichten: 527
Lid geworden op: 03 apr 2012, 11:35

Re: Een wereld met alleen maar liefde, kan dat?

Bericht door goudroes » 06 jan 2013, 20:43

Een wereld met alleen liefde, dat klinkt goed. Maar over welk soort liefde hebben we het? Liefde vanuit het hart of vanuit het ego?
Als we het hebben over de liefde als van een ouder voor zijn kind, dan is dit nu nog onmogelijk.
Maar je kan nu al wel beginnen met in liefde loslaten of een liefdevolle opbouwende kritiek hebben en ga zo maar door.
Ga bij elke gedachte, woord of daad na, wat zou liefde in dit geval doen? Dan komt de liefdevollere wereld wel dichterbij.
Er bestaat maar één weg naar het geluk;
stoppen ons zorgen te maken over zaken
waar we geen invloed op hebben.

harriechristus

Re: Een wereld met alleen maar liefde, kan dat?

Bericht door harriechristus » 07 jan 2013, 14:29

Liefde kan niet zonder haat.

Liefde kan niet zonder seksueel begeren.

Liefde kan niet zonder eenzaamheid en verlangen.

Liefde is een zeldzaamheid.

Liefde is slechts één gevoel te midden van vele andere gevoelens, die tezamen het zielenleven vormen van de mens.

En elk gevoel heeft zo zijn eigen recht van bestaan.


God is niet alleen maar Liefde, maar het totale zielenleven.

aquarius

Re: Een wereld met alleen maar liefde, kan dat?

Bericht door aquarius » 07 jan 2013, 17:44

Op de vraag van Een wereld met alleen maar liefde, kan dat? zeg ik ja dat kan.
Maar dan heb ik het niet over verliefdheid tussen twee mensen maar over ..... in naam van de liefde,en de dingen die daar uit voort komen.
Iedereen kan daar van wel een invulling aan geven .

Gebruikersavatar
goudroes
Onderzoeker
Berichten: 527
Lid geworden op: 03 apr 2012, 11:35

Re: Een wereld met alleen maar liefde, kan dat?

Bericht door goudroes » 07 jan 2013, 18:04

aquarius schreef:Op de vraag van Een wereld met alleen maar liefde, kan dat? zeg ik ja dat kan.
Maar dan heb ik het niet over verliefdheid tussen twee mensen maar over ..... in naam van de liefde,en de dingen die daar uit voort komen.
Iedereen kan daar van wel een invulling aan geven .
De onvoorwaardelijke liefde, als tussen moeder en kind. Zo zie ik dat.

Er bestaat maar één weg naar het geluk;
stoppen ons zorgen te maken over zaken
waar we geen invloed op hebben.

Gebruikersavatar
goudroes
Onderzoeker
Berichten: 527
Lid geworden op: 03 apr 2012, 11:35

Re: Een wereld met alleen maar liefde, kan dat?

Bericht door goudroes » 07 jan 2013, 18:07

Ari schreef:Nee, want liefde bestaat niet.
Waarom bestaat er volgens jouw geen liefde Ari, kan je daar iets meer over schrijven?
Er bestaat maar één weg naar het geluk;
stoppen ons zorgen te maken over zaken
waar we geen invloed op hebben.

Gebruikersavatar
goudroes
Onderzoeker
Berichten: 527
Lid geworden op: 03 apr 2012, 11:35

Re: Een wereld met alleen maar liefde, kan dat?

Bericht door goudroes » 07 jan 2013, 18:13

harriechristus schreef:Liefde kan niet zonder haat.

Liefde kan niet zonder seksueel begeren.

Liefde kan niet zonder eenzaamheid en verlangen.

Liefde is een zeldzaamheid.

Liefde is slechts één gevoel te midden van vele andere gevoelens, die tezamen het zielenleven vormen van de mens.

En elk gevoel heeft zo zijn eigen recht van bestaan.


God is niet alleen maar Liefde, maar het totale zielenleven.
Tja, dit is jouw mening Harrie en misschien ook jou beleving.
Ik hield zielsveel van mijn kat, maar heb hem nog nooit sexueel begeerd.
Misschien zijn wij alleen maar een liefdesenergie, die alle vormen van liefde mogen ervaren? Alleen het hoofdstuk eigenliefde, dat ligt nog voor veel mensen moeilijk.
Er bestaat maar één weg naar het geluk;
stoppen ons zorgen te maken over zaken
waar we geen invloed op hebben.

harriechristus

Re: Een wereld met alleen maar liefde, kan dat?

Bericht door harriechristus » 11 jan 2013, 20:34

goudroes schreef:
harriechristus schreef:Liefde kan niet zonder haat.

Liefde kan niet zonder seksueel begeren.

Liefde kan niet zonder eenzaamheid en verlangen.

Liefde is een zeldzaamheid.

Liefde is slechts één gevoel te midden van vele andere gevoelens, die tezamen het zielenleven vormen van de mens.

En elk gevoel heeft zo zijn eigen recht van bestaan.


God is niet alleen maar Liefde, maar het totale zielenleven.
Tja, dit is jouw mening Harrie en misschien ook jou beleving.
Ik hield zielsveel van mijn kat, maar heb hem nog nooit sexueel begeerd.
Dan doe je je kat toch echt tekort.... :hahaha:


En is er nergens een andere man te bekennen die die poes van jou sexueel begeert?

:rolleys:
Misschien zijn wij alleen maar een liefdesenergie, die alle vormen van liefde mogen ervaren?
Zijn haat en ergernis dan ook nog vormen van Liefde?
Alleen het hoofdstuk eigenliefde, dat ligt nog voor veel mensen moeilijk.
Ik heb er geen moeite mee, want ik ben gek op mezelf.

:knuffie:

PS: hoe krijg je het voor elkaar onleesbare blauwe teksten te produceren?
Laatst gewijzigd door harriechristus op 12 jan 2013, 10:52, 4 keer totaal gewijzigd.

Gast1

Re: Een wereld met alleen maar liefde, kan dat?

Bericht door Gast1 » 12 jan 2013, 08:55

Ik hield zielsveel van mijn kat, maar heb hem nog nooit sexueel begeerd.
Misschien zijn wij alleen maar een liefdesenergie, die alle vormen van liefde mogen ervaren? Alleen het hoofdstuk eigenliefde, dat ligt nog voor veel mensen moeilijk.
Goudroes: ;P!

Plaats reactie