Een wereld met alleen maar liefde, kan dat?

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Een wereld met alleen maar liefde, kan dat?

Bericht door Vitharr » 15 jan 2013, 08:14

Ik zie er zelf wel mogelijkheden toe maar betwijfel of dat de utopie is waar ik van zou dromen.

Ook uit liefde worden gruwelijke dingen gedaan. Wil je een wereld vol liefde dan zullen we moeten leren dat te accepteren en ook de daders lief te hebben in plaats van ze te veroordelen. Een "wereld vol liefde" veranderd dan ook niet perse iets aan de buitenwereld maar eerder aan onze beschouwing er van

Daarbij is "liefde" ook niet voor eenieder hetzelfde.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Een wereld met alleen maar liefde, kan dat?

Bericht door Gast1 » 15 jan 2013, 18:59

Heu ... maar in een wereld met alleen maar liefde zijn toch geen 'daders' Vitharr?
Een wereld met alleen maar liefde, vrede en harmonie ...? Lijkt mij heel mooi, maar zoals ik al schreef, ik denk dat het niet kan.

harriechristus

Re: Een wereld met alleen maar liefde, kan dat?

Bericht door harriechristus » 15 jan 2013, 19:28

Ook de dieren kennen de liefde en ook je kat kan je lief hebben.

Maar de mens is meer dan dat: de heilige geest van het denken en begrijpen.

Al 2000 jaar wordt er over de Liefde gezeurd, zodat de mens daaruit de meest gruwelijke dingen heeft gedaan en de moderne wereld nog steeds meent christelijk te zijn en de wereld naar de ondergang voert.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Een wereld met alleen maar liefde, kan dat?

Bericht door Vitharr » 16 jan 2013, 08:51

Gast1 schreef:Heu ... maar in een wereld met alleen maar liefde zijn toch geen 'daders' Vitharr?
[think] Gast1, ik ga nu een heel stom voorbeeld gebruiken maar er schiet me even niets beters te binnen. :wink:

Ooit zag ik op TV een programma. Hier probeerden mensen langslepende ruzies bij te leggen. Iemand ging op vakantie en zijn beste vriend zou op het huis passen. (zeg, uit "liefde" :wink: )

De vriend had het huis laten luchten en kwam 's avonds terug om de ramen te sluiten. De beste man doet het raam dicht en hoort een naar geluid. De kat bleek op de vensterbank te zitten en is door het sluiten van het raam van enkele verdiepingen naar beneden geduikelt en noodlottig aan zijn einde gekomen.

Het gevolg was haat. Het verlies van de kat werd geprojecteerd op de beste vriend. Ook al betrof het hier een totaal onschuldige actie die vervelend uit pakte.

En dat bedoelde ik ook aan te geven. Dat deze wereld niet vol liefde is ligt niet enkel aan het "kwaad" maar even zo goed aan onze veroordeling er van. (wat overigens geen pleidooi is om alles te accepteren!)

Een wereld met alleen maar liefde, vrede en harmonie ...? Lijkt mij heel mooi, maar zoals ik al schreef, ik denk dat het niet kan.
Nu haal je er vrede en harmonie bij en wordt het inderdaad een stuk moeilijker. :wink: Ik daag je uit om te fantaseren over een wereld waarin je "oorlog" voert met liefde in plaats van woede als leidende emotie! :grin:

Harmonie mag van mij overigens ontbreken in het plaatje hoor. Discussie en veelzijdigheid vind ik leuk! :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

harriechristus

Re: Een wereld met alleen maar liefde, kan dat?

Bericht door harriechristus » 16 jan 2013, 12:24

Alleen maar liefhebben is een probleem, want moet je dan ook het kwade liefhebben?

Of is het onderscheid van goed en kwaad dan opgeheven, zo dat er alleen maar goed kan zijn?

Nu: dan hadden we niet van het appeltje mogen eten.

Gast1

Re: Een wereld met alleen maar liefde, kan dat?

Bericht door Gast1 » 16 jan 2013, 16:49

Interessant voorbeeld met de kat Vitharr. Ik heb overigens ook een praktisch voorbeeld van slechts één dag geleden en kom er op terug.
Ik daag je uit om te fantaseren over een wereld waarin je "oorlog" voert met liefde in plaats van woede als leidende emotie! :grin:
Ik voel me niet uitgedaagd, maar ben wel geïnspireerd. :wink:
Woede heb ik al langer geleden als vanzelf uit mijn woordenboek geschrapt.
Wordt vervolgd in het vervolg op wat ik dus één dag geleden mee maakte én opgelost heb. Ik ga er nog over berichten.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een wereld met alleen maar liefde, kan dat?

Bericht door Susan » 17 jan 2013, 07:59

Vitharr schreef:[Nu haal je er vrede en harmonie bij en wordt het inderdaad een stuk moeilijker. :wink: Ik daag je uit om te fantaseren over een wereld waarin je "oorlog" voert met liefde in plaats van woede als leidende emotie! :grin:

Harmonie mag van mij overigens ontbreken in het plaatje hoor. Discussie en veelzijdigheid vind ik leuk! :wink:
Als je vanuit onvoorwaardelijke liefde omgaat met iedereen, ga je toch ook met liefde geen 'oorlog' voeren? En evengoed kan discussie en veelzijdigheid in denken en doen blijven bestaan, want in harmonie kan je de ander dan accepteren zonder elkaars kop er meteen af te hakken...Als iedereen vanuit liefde gaat leven ontstaat er op die manier geen 'oorlog' meer, omdat niemand het dan zover laat komen.
Ook niet meer vanuit egoïstisch denken leeft , echt alles deelt dus, komt niemand meer iets te kort, en beschouwen we ieder als onze gelijke.
Geen rangen en standen meer ...zou ideaal zijn :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Een wereld met alleen maar liefde, kan dat?

Bericht door Vitharr » 17 jan 2013, 09:47

Hi hi, ik vind dit echt een leuke kant op gaan. :grin: Hoe graag ik nu ook overal op zou willen reageren, doe ik dat eens niet en beperk me tot een stukje. De rest komt later wel.

Oorlog is een gewapende strijd tussen volkeren of staten volgens de alwetende Wikipedia. "Gewapend" en "Strijd" lijken dan misplaatst in een wereld vol liefde, maar is dat ook zo? Volgens mij niet persé.

Als we bijvoorbeeld een discussie als "strijd" zien, zijn de woorden "wapens". Oorlog is dan dus gereduceert tot eenvoudige onenigheid.

In ons gesprek begon ik met "een wereld vol liefde". Gast1 voegde daar "vrede en harmonie" aan toe. Harriechristus stelde "oordelen" aan de kaak met zijn vraag of je dan ook het kwade lief moet hebben. En als ik Susan's reactie grof samen mag vatten kwam daar nog "onbaatzuchtigheid" bij.

Inmiddels praten we dus niet enkel meer over een "wereld vol liefde" maar over een "wereld vol liefde, waar iedereen het met elkaar eens is, nergens over oordeelt en er mensen alles delen.".

Ik vind dat teveel gevraagd en zo'n wereld is in mijn beleving niet alleen onmogelijk maar ook onwenselijk. Om te beginnen maakt een verschil in "denken en doen" een absolute harmonie reeds onmogelijk. Daarbij wil "alles delen" niet zeggen dat er overal genoeg van is. Als een tekort tot een probleem leidt willen we dat natuurlijk oplossen. Verschil in denken is dan goed maar zorgt wel voor een verscheidenheid aan oplossingen. Daarover wordt in een wereld vol liefde gediscussieerd met woorden wat dus feitelijk een nieuwe vorm van "oorlog" is. Welliswaar geweldloos en min of meer zonder "verzet" omdat de discussie progressief zou verlopen (voors en tegens afwegen bijvoorbeeld) maar nog steeds een vorm van "oorlog".

Door een totaal gebrek aan wreedheden krimpt de ervaringsschaal. Hierdoor wordt een meningsverschil voor de bewoners van onze utopie even ondraaglijk en wreed als de huidige wereld soms voor ons kan zijn.

Daarbij sluiten de "extra wensen" van Gast1 en Susan volgens mij ook gezonde competitie uit zoals een hardloopwedstrijdje of een potje (dames)tennis. :wink: Eem dergelijke wed"strijd" verstoord namelijk absolute harmonie. Je doet het immers om te kijken wie de "beste" is. = twist

In de hele "discussie" loopt echter een klein verborgen draadje. "Goed" en "Kwaad" zijn geen absolute begrippen. Het zijn waardeoordelen die door de mens ergens aan worden gehangen. Omdat ze afhankelijk zijn van je standpunt zijn het dus subjectieve begrippen. 40/45 vanuit Nazi Duitsland bekeken geeft een heel ander beeld van "Goed" en "Kwaad" dan onze eigen visie daarop bijvoorbeeld.

Als ik een stukje van harriechristus zijn post aan mag halen:
Alleen maar liefhebben is een probleem, want moet je dan ook het kwade liefhebben?
Voor mij betekent een wereld vol liefde vooral een wereld zonder oordelen. "het kwade" bestaat dan niet en in harriechristus zijn post had dan een exact item moeten staan als bijvoorbeeld "Al Qaida, Hitler of de duivel". Waarom zou je die niet lief kunnen hebben? Je hoeft het niet met ze eens te zijn.

Een wat sprekender voorbeeld betreft denk ik de bekende huis-tuin-en-keuken liefde. Daar zijn nummers over geschreven met sprekende teksten als "Love Hurts" en dat lijken we hier te vergeten. Liefde alleen sluit geen pijn uit. Liefde maakt je kwetsbaar. En dat is mooi vind ik.

Je leeft in de wereld die je zelf schept. Strooien met oordelen is de mens eigen, alles moet in hokjes. Weinigen beseffen dat je hiermee je eigen leven kleurt. Verschil van mening is een bron van twist. Betitel je eigen denkbeeld als "Goed", dat van een ander als "Slecht" en de rapen zijn gaar. Heeft iemand ooit het tegenovergestelde ervaren? Dat jouw denkbeeld "slecht" was en dat van de ander "goed"? Op voorhand niet lijkt me. Zo ontstaat al snel de misvatting dat iemand zelf "Goed" IS terwijl hij zich feitelijk enkel "Goed" VIND! Daarom is dit ook zo waar:

"waar 2 vechten hebben 2 schuld"

In Afrika zijn bosjesmannen te vinden die qua wereldbeschouwing erg ver komen in wat wij hier overwegen. Ze oordelen niet en leven in harmonie met hun omgeving. Toch gaat het niet lekker met deze mensen. Geplaagd door hongersnoden en droogtes hebben ze het regelmatig erg zwaar. Omdat ze het niet als goed of slecht zien accepteren ze dat gewoon.

Wij westerlingen kunnen dat niet zonder meer. Wij willen teveel. En voor de duidelijkheid, ik bedoel hier niet "Wij willen teveel" maar "Wij willen teveel". Een Zen wijsheid zegt daar heel duidelijk over:

"Willen is de bron van alle lijden"

En dat is maar al te waar.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een wereld met alleen maar liefde, kan dat?

Bericht door Susan » 17 jan 2013, 10:12

Dat bedoelde ik nu juist niet Vitharr,
ondanks dat we het niet met anderen eens zijn, hoeft dat niet te ontaarden in 'kopje kleiner'maken.
Als iedereen elkaars verschillende manieren van leven, meningen, gewoontes accepteerd, zou dat een
in vrede naast en met elkaar leven kunnen bewekstelligen.
En dát is iets heel anders dan wat jij er meende uit te begrijpen, dat iedereen het dan ook met elkaar eens zou moeten zijn, toch?
Nu ontaard het bij velen meteen in de ander als mens af te wijzen, de grond in te boren...
Inplaats van alleen iemands woorden/daden af te wijzen, waarna ze/we gewoon weer samen verder kunnen gaan. Dit heeft dan geen wreedheden in die zin nodig zoals we nu overal zien in mijn perceptie.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Een wereld met alleen maar liefde, kan dat?

Bericht door Vitharr » 17 jan 2013, 12:54

Susan schreef:Dat bedoelde ik nu juist niet Vitharr,
ondanks dat we het niet met anderen eens zijn, hoeft dat niet te ontaarden in 'kopje kleiner'maken.
Als iedereen elkaars verschillende manieren van leven, meningen, gewoontes accepteerd, zou dat een
in vrede naast en met elkaar leven kunnen bewekstelligen.
En dát is iets heel anders dan wat jij er meende uit te begrijpen, dat iedereen het dan ook met elkaar eens zou moeten zijn, toch?
Nee hoor Susan, zo begreep ik je reactie niet. Ik bedoelde enkel te zeggen dat voor absolute harmonie overeenstemming, en dus gelijkvormigheid van mening en denken, vereist is.

Toen ik zei dat ik een deel van jouw reactie vrij samenvatte als "onbaatzuchtigheid" doelde ik op dit stuk:
Ook niet meer vanuit egoïstisch denken leeft , echt alles deelt dus, komt niemand meer iets te kort, en beschouwen we ieder als onze gelijke.
Dit heb ik toch niet verkeerd begrepen?

Met mijn post probeerde ik hetzelfde te vertellen als jij nu schrijft. Dat een meningsverschil niet met geweld uitgevochten hoeft te worden. Ik wilde daarbij enkel nog opmerken dat in de geschetste wereld, door een gebrek aan ervaring met wreedheden, zo'n meningsverschil een even onprettige ervaring wordt qua gevoel. Hierdoor zouden we zoiets dan alsnog "oorlog" kunnen noemen. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een wereld met alleen maar liefde, kan dat?

Bericht door Susan » 17 jan 2013, 14:06

Je had me idd niet verkeerd begrepen Vitharr.
En nu ik het nóg eens las wat jij schreef, begrijp ik ook precies hoe jij dit bedoelde hoor.
Lag aan mijn manier van lezen denk ik de eerste keer. We bedoelden het zelfde zag ik nu. ;P!
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Een wereld met alleen maar liefde, kan dat?

Bericht door Gast1 » 17 jan 2013, 19:33

Ik ben het stuk van Vitharr van 17 Jan 2013, 10:47 uur even aan het verwerken ( ;P! ) en had beloofd om op een eerder stuk terug te komen:
Interessant voorbeeld met de kat Vitharr. Ik heb overigens ook een praktisch voorbeeld van slechts één dag geleden en kom er op terug.
Ik daag je uit om te fantaseren over een wereld waarin je "oorlog" voert met liefde in plaats van woede als leidende emotie! :grin:
Ik voel me niet uitgedaagd, maar ben wel geïnspireerd.
Woede heb ik al langer geleden als vanzelf uit mijn woordenboek geschrapt.
Wordt vervolgd in het vervolg op wat ik dus één dag geleden mee maakte én opgelost heb. Ik ga er nog over berichten.
Bij dezen dus ...

Ergens in oktober in 2011 heb ik mijn 'helpers' van mijn manuscript uitgenodigd in Den Haag. Een andere helper uit Spanje (een Nederlander) stelde zijn tijdelijk ruim en prachtig onderkomen ter beschikking. De datum werd gepland op 20 mei 2012. Ik nodigde iedereen ruim van tevoren uit waaronder een tante van mij. Heerlijk kritisch die mij bepaald niet gespaard heeft tijdens haar controlewerk en geloof me, ik hou van flinke kritiek. De band tussen mijn tante en mij was heel sterk geworden (althans, zo voelde dat bij mij). Ik vroeg haar en zei ze meteen "Ja!" :grin: . De tijd ging voorbij en toen het bijna zover was, heb ik haar de vraag per mail gesteld; "En tante, ga je nog steeds mee?" ... waarbij ik helaas een ietwat teleurstellend bericht kreeg. Ze antwoordde mij ongeveer zo; "Ik vind het een vreemde vraag van jou want afspraak is afspraak, maar bij nader inzien heb ik toch een heel drukke agenda en heb besloten om maar niet mee te gaan" ... Ik heb haar laten weten dat ik dit erg jammer vond, maar ik zou haar nog wel op de hoogte houden. Affijn, ik zal de dag in Den Haag nooit meer vergeten en hij was heel gezellig. We kregen zelfs nog een mooi presentje van iemand die zich helaas, vanwege omstandigheden had afgemeld. De lavendelheester staat op een mooi plekje in mijn tuin en omdat het zo gezellig was geweest, had ik geloof ik schroom om dat tegen mijn tante te zeggen. Ik heb haar geloof ik niet geïnformeerd en ze heeft ook niet meer gevraagd. In mijn privéleven is vanaf begin juni ook van alles gebeurd met mijn zussen en mijn Moeder en daarna kwam de werksituatie. Persoonlijk vind ik dat van mij een smoes want er was altijd wel een gaatje geweest om mijn tante er wat over te vertellen. Een paar dagen geleden ontving ik een mailtje van mijn tante. Ze was een beetje teleurgesteld dat ze niet met mij mee is geweest naar Den Haag en iedere keer weer wanneer ze bij die grote stapel papier uitkwam, overviel haar telkens weer een soort teleurstelling, dus nu stuurde ze dan toch maar een mail.

Ik begreep er helemaal niets van en ik heb haar gebeld. Wat was er nu wérkelijk gebeurd? De afspraak stond gepland en ze vond het raar dat ik na maanden aan haar vroeg of ze nog steeds mee wilde gaan. Ze bespeurde een soort ondertoon in het geschreven woord dat ik liever niet had dat ze mee ging en daarom schreef ze mij dat ze een drukke agenda had. In werkelijkheid had ze die dag niets te doen en dacht steeds aan ons daar in Den Haag. Iets waar ik me totaal niet van bewust was, nee sterker nog; ik was verdrietig dat ze dus niet mee ging en heb haar dat nog laten weten. Toen ik dit vertelde aan de telefoon een paar dagen geleden zei ik er ook bij; "Waarom heb je niet even gebeld?" waarop ze me antwoordde; "Ik ben een mailmens, telefoontjes komen vaak op een ongunstig tijdstip en een mail kun je altijd lezen wanneer het je uitkomt"...

Ik vroeg haar waarom ze zo lang gewacht had met zelf te informeren en bood gelijk mijn excuses aan. "Drie strepen eronder" zei ze, waarop ik haar vroeg wat ze daar mee bedoelde? Ze bedoelde daarmee dat het afgedaan was. "Ah", zei ik, "Drie strepen er doorheen dus in plaats van eronder?" ... "Nee" zei ze; "Het is goed zo, we praten er niet meer over waarop ik zei; "Oh, sorry, ik had je verkeerd begrepen" ... "Precies" zei ze, "en zo ontstaan oorlogen" voegde ze er aan toe ...

Ik heb haar bij mij uitgenodigd op de laatste zondag in deze maand waarop ze zich verheugde. Ik heb gezegd; "Afspraak is afspraak" ...

Dit gesprek had totaal anders kunnen lopen ... en inderdaad, uit deze gesprekken kunnen oorlogen voortkomen.
Ik daag je uit om te fantaseren over een wereld waarin je "oorlog" voert met liefde in plaats van woede als leidende emotie! :grin:
Tijdens het telefoongesprek voelde ik geen enkele woede of irritatie bij mezelf, misschien een heel klein beetje 'verbazing' hoewel ik daar over twijfel, dit is hoe mensen kunnen zijn ... Nee, ik voelde pure liefde én ik had zin om haar uit te nodigen. Ik deed er geen moeite voor om te doen zoals ik deed. :wink:

Starlight

Re: Een wereld met alleen maar liefde, kan dat?

Bericht door Starlight » 18 jan 2013, 19:54

Een wereld met alleen maar liefde..? Hahaha!
Ik barstte spontaan in lachen uit.
Onmogelijk, ik heb er geen andere woorden voor. :wink:

Als iedereen elkaar liefhad, verging de wereld, zo is het gewoon..
Het is een overlevingsstrategie om ook voor jezelf te kunnen kiezen.
Als je dat niet doet, en je denkt alleen maar in het belang van anderen, zou je het zelf niet kunnen overleven.
Zo is dat ook in de dierenwereld. Je moet toch eten? Als je dat zo zielig voor het andere dier vind, en je laat het leven, ga je zelf dood..
Bij mensen is dat natuurlijk wat complexer allemaal maar het komt wel op hetzelfde neer.
Je kan nooit je eigen belangen én die van een ander even belangrijk vinden.
Dat kan niet, dat is gewoon niet mogelijk.

Conclusie, een wereld met alleen maar liefde is onmogelijk.

Het is natuurlijk wel goed om ook voor een ander klaar te staan en niet alleen maar aan jezelf te denken!
Maar je moet voor dat moment even kiezen tussen de belangen. Op dat moment is iemand anders belangrijker voor jou dan jezelf. Maar daarna moet je weer even voor jezelf kiezen. Dat is een feit.

En idd, dan heb je ook nog de extreme gevallen in de wereld. Dat zou van mij wel wat minder mogen want dát is niet nodig..

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Een wereld met alleen maar liefde, kan dat?

Bericht door Vitharr » 20 jan 2013, 13:25

Pierre, een helder verhaal. Mooi beschreven ook.

Het roept bij mij sterke herkenning op maar ik kan het even niet plaatsen. Ik denk nog even verder.... :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

harriechristus

Re: Een wereld met alleen maar liefde, kan dat?

Bericht door harriechristus » 20 jan 2013, 13:45

Er kan geen liefde zijn zonder wijsheid.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Een wereld met alleen maar liefde, kan dat?

Bericht door Vitharr » 20 jan 2013, 14:07

Starlight schreef:Een wereld met alleen maar liefde..? Hahaha!
Ik barstte spontaan in lachen uit.
En daarom vond ik het dus ook zo amusant worden. Iedereen ziet iets anders voor zich bij "een wereld vol liefde". En zo wordt hindernis 1 al zichtbaar. :wink:
Het is een overlevingsstrategie om ook voor jezelf te kunnen kiezen.
Als je dat niet doet, en je denkt alleen maar in het belang van anderen, zou je het zelf niet kunnen overleven.
In onze wereld is dat inderdaad niet mogelijk. Hier regeert "kill, or be killed" op velerlei vlakken. Maarrr... In onze geschetste wereld wordt het belang van je zelf bewaakt door alles om je heen in plaats van door het ego. Dat is wel een belangrijk verschil.
Zo is dat ook in de dierenwereld. Je moet toch eten? Als je dat zo zielig voor het andere dier vind, en je laat het leven, ga je zelf dood..
Maar je kunt het ook zielig vinden en het alsnog doden. (of gras eten! :wink: ) Liefde alleen sluit dat niet uit in mijn beleving.

Ik overwoog ooit om vegetariër te worden maar toen ik daar diep over nadacht kon ik in mijn hart geen hard onderscheid maken tussen dieren en planten. Gek he? De Gentech missers raken mij even hard als dierenleed. Beiden ontberen respect voor Gaia. [burn]

De arrogant dominante houding van mensen richting de natuur in het algemeen bedroeft mij. Met onze intelligentie zouden we "caretakers" moeten zijn in plaats van despoten.

Maar ik heb diep respect voor alles wat in mijn buik beland! :grin:
Je kan nooit je eigen belangen én die van een ander even belangrijk vinden.
Dat kan niet, dat is gewoon niet mogelijk.
Dat klopt en het is ook 1 van de redenen dat ik zei dat harmonie dus eigenlijk ook een vereiste was. Maar daar zie ik weer andere nadelen in.

Maar volgens mij hoef je ook niet je eigen belang én dat van een ander even belangrijk te vinden hoor. De mooiste ervaringen in mijn leven waren die waarbij ik mijn belang totaal ondergeschikt maakte aan dat van iemand anders en die ander op dezelfde manier reageerde. [jaja]

Maar goed, mijn eigen belang ondergeschikt maken is dan ook een bekende afwijking van mij. Wacht, misschien kan ik beter zeggen dat ik een groot deel van mijn "belangen" niet belangrijk genoeg vindt om in stand te houden ten koste van een ander. :wink:
Het is natuurlijk wel goed om ook voor een ander klaar te staan en niet alleen maar aan jezelf te denken!
Maar je moet voor dat moment even kiezen tussen de belangen. Op dat moment is iemand anders belangrijker voor jou dan jezelf. Maar daarna moet je weer even voor jezelf kiezen. Dat is een feit.
Ik vind dit altijd een moeilijk, grijs gebied. Ik zie om me heen veel mensen dit gedrag vertonen uit eigenbelang. Stom voorbeeld:

De beruchte (en mythische!) jas die voor een deerne uitgespreid wordt over een modderplas. Komt deze actie voort uit zorg voor de poezelige voetjes of is dit gewoon baltsgedrag in de hoop de gunst van de deerne te winnen? 99% kiest voor deur nummer 2. :wink:

Maar evenzo komt veel "zorg" voor een ander voort uit puur eigenbelang. Ik heb dat veel gezien. Te veel.

Je schrijft zelf ook dat de ander even belangrijker is voor jou. Als je het belang van de ander voorop stelt zou hij belangrijker moeten zijn dan jou! :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Een wereld met alleen maar liefde, kan dat?

Bericht door Vitharr » 20 jan 2013, 14:09

harriechristus schreef:Er kan geen liefde zijn zonder wijsheid.
Mooi gezegd harriechristus! En wat mij betreft geldt het andersom ook:

Er kan geen wijsheid zijn zonder liefde.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Een wereld met alleen maar liefde, kan dat?

Bericht door Gast1 » 20 jan 2013, 16:13

[think] Heeft liefde iets met wijsheid te maken? Is liefde niet iets héél puurs?

Wijsheid heeft met denken te maken (denk ik :grin: ) en liefde? En liefde is ....... en daar hoe je niet over na te denken.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Een wereld met alleen maar liefde, kan dat?

Bericht door Vitharr » 20 jan 2013, 16:38

Gast1 schreef:[think] Heeft liefde iets met wijsheid te maken? Is liefde niet iets héél puurs?
Voor mij wordt het pas wijsheid als men rationeel denken verenigd met gevoel. :wink:

Maar je hebt natuurlijk gelijk, wijsheid en liefde zijn natuurlijk 2 totaal verschillende zaken!
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Een wereld met alleen maar liefde, kan dat?

Bericht door Gast1 » 20 jan 2013, 19:16

Never mind Vitharr :wink:
Wijsheid zegt over de liefde het volgende: Een gevoel dat het gevoel gevoelt wanneer het gevoel gevoelt dat het dat gevoel nog nooit gevoeld heeft. Liefde is onzijdig maar kan ook persoonlijk zijn. Zolang je van iemand houdt om zijn kwaliteiten is er niets ernstigs aan de hand. Maar als je hem begint te beminnen om zijn fouten, is er liefde in het spel.
Al zou ik alle talen van mensen en van engelen spreken, maar geen liefde hebben, zou ik als een rinkelende bel of schallende cimbaal zijn. En als ik de gave van profetie zou hebben, en alle mysteriën zou kennen, en alle kennis, en als ik al het geloof zou hebben, zodat ik bergen kan verzetten, maar geen liefde zou hebben, zou ik niets zijn. En al zou ik alles wat ik heb aan de armen zou voeden, of ik zou mijn lichaam tot offer geven, maar de liefde niet zou hebben, heb ik niets bereikt. Liefde heeft een lange adem, is minzaam; liefde is niet jaloers, liefde is niet ontzet of opgeblazen. Liefde begaat geen schandelijke dingen, zoekt niet zichzelf, raakt niet geprovoceerd, en beraamt het kwade niet, verheugt zich niet in kwaad, maar verheugt zich in waarheid, verdraagt alles, gelooft alles en hoopt op alles, en draagt alles. Liefde zal nooit vallen. Want profetieën zullen eindigen, tongen zullen zwijgen, en kennis zal eindigen. Want we weten een klein beetje van veel, en we profeteren een weinig van veel. Maar wanneer het volledige is gekomen zal wat gedeeltelijk is verdwijnen. Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, dacht ik als een kind en redeneerde ik als een kind. En toen ik een man werd, heb ik deze kinderlijke dingen bewaard. Ik wist wat liefde was en zo heb ik dit bewaard. Als in een spiegel zien we nu een gelijkenis, dan van gezicht tot gezicht. Nu weet het gedeeltelijk, maar dan zal ik het weten zoals ik bekend sta. Want deze drie dingen duren voort: geloof, hoop en liefde. Maar de grootste van deze is liefde.

Plaats reactie