De essentie van het leven

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Plaats reactie
Romaine

De essentie van het leven

Bericht door Romaine » 16 aug 2005, 12:23

De essentie van het leven is werk: creatief handelen, het gebruiken van de talenten die de mensheid door zijn Schepper zijn gegeven. Deze talenten moeten worden gebruikt, anders gaan ze achteruit en sterven ze uiteindelijk af. (...)
Welnu, het werk is het middel waarmee u de geest van uw schepper manifesteert. Duur te werken manifesteert u de kracht van uw eigen geest.

B51: De Wijsheid van Ramala

Xar

Bericht door Xar » 17 aug 2005, 19:55

Het volgende klinkt heel bot:

De essentie van het leven is ervoor te zorgen dat je eigen soort niet uitsterft.
Dit wordt vergemakkelijkt door bewust te zijn dat je in het leven staat en van geboorte tot dood er iets leuks van te maken.

Maar is wel een goede opening voor een discussie :wink:

Romaine

Bericht door Romaine » 17 aug 2005, 21:03

Ik poste dit stukje omdat ik het er wel mee eens ben, het uiting geven waarin men goed is, het leven van het leven, en hierdoor/mee ervaringen opdoen. Het leren van het leven met dat wat je is gegeven. Jezelf ervaren in alle facetten waarin je jezelf ervaren wilt.

Als het doel van de mens zichzelf reproduceren is, het niet laten uitsterven van een soort, komt dat mij heel erg over op een zeer leeg doel, productie van kroost en weer wegwezen. Dat denk ik dus niet!
Want dan kun je net als de bio-industrie ieder in een hokje en leggen die 'eieren'.

Romaine

Xar

Bericht door Xar » 19 aug 2005, 20:03

Wij (de mens) beseffen heel goed dat we leven en dat we daar inhoud aan kunnen geven. Lagere diersoorten zoals apen, dolfijnen en honden hebben okk wel enigzins besef dat ze "leven". Ze spelen en vinden bepaalde dingen fijn (genieten van het leven). Bij insekten zie ik zeer weinig besef van leven, meer een "mechanisch leven" geleid door chemische reacties en kleur.

Anet

Bericht door Anet » 19 aug 2005, 20:11

Quote Romaine: Als het doel van de mens zichzelf reproduceren is, het niet laten uitsterven van een soort, komt dat mij heel erg over op een zeer leeg doel, productie van kroost en weer wegwezen. Dat denk ik dus niet!
Want dan kun je net als de bio-industrie ieder in een hokje en leggen die 'eieren'.
--------------------------------------------------------------------------------------

Goed geschreven, zo denk ik er ook precies over.
Ik denk dat dit leven een voorloper zou kunnen zij naar een hoger.

Danseres

Re: De essentie van het leven

Bericht door Danseres » 09 mei 2006, 14:11

Romaine schreef:De essentie van het leven is werk: creatief handelen, het gebruiken van de talenten die de mensheid door zijn Schepper zijn gegeven. Deze talenten moeten worden gebruikt, anders gaan ze achteruit en sterven ze uiteindelijk af. (...)
Welnu, het werk is het middel waarmee u de geest van uw schepper manifesteert. Duur te werken manifesteert u de kracht van uw eigen geest.

B51: De Wijsheid van Ramala
Het is heel mooi, maar ik vind dat 'de liefde' er ook bij hoort.

The Return

Re: De essentie van het leven

Bericht door The Return » 09 mei 2006, 14:46

Romaine schreef: B51: De Wijsheid van Ramala
Mooi, dan weet ik nu al dat ik niet met jou in discussie hierover hoef te gaan omdat , zo is al vaker gebleken, je niet andermans standpunten kan verdedigen waar jij het mee eens bent. Als je hierop reageert, best maar ik ga er niet op in. Een andere forummer is het wel met je eens dus die wil vast wel een potje met me ne... discussieren.


En zelfs voortplanting is niet de essentie van de mens het slechts een drift. De essentie voor de mens word niet bepaald door een hoger iets al zou deze zelfs bestaan. De mens vult het vooral zelf in nagelang in welke situatie hij zit.
In feite doet de mensheid er totaal niet toe omdat het zichzelf altijd boven de rest moet zetten. Velen denken dat onze intelligentie ons boven de rest van de levende wezens doen uitsteken, maar is een levend wezen nou wel veel waard als de abstractie niet bestaat en andersom.
En dat geldt ook voor leveloze dingen.

In feite is de mensheid wat mij betreft vrij weinig in 'bestaan' en heel veel in hun navelstaarderij. De mens kan alleen als mens hun essentie van het leven optekenen als andere mensen daar notie van opnemen. En dat is niet erg veel.

En liefde is ook maar betrekkelijk. Liefde is slechts een bevestiging dat je bestaat om zo te doen te vergeten dat de essentie van de mensheid vrij nutteloos is.

Romaine

Bericht door Romaine » 09 mei 2006, 21:00

Waarom moet ik een andermans of mijn standpunt ten opzichte van anderen verdedigen? Je ziet er vast vele redenen voor maar ik niet. Daarnaast wil je in discussie gaan over onderwerpen, waar je zelf je mening reeds in klaar hebt (zo komt het sterk over) en ik ook mijn mening klaar in heb. De discussie of een wichelroede werkt of niet, is voor mij een discussie die verleden tijd is. Ik heb talloze keren, en met mij vele anderen, successen behaald. Dus ik heb met eigen ogen gezien dat het werkt, keer op keer. (De wetenschap heeft een aantal jaar geleden zelf aangegeven dat niet alles bewijsbaar is terwijl het toch bestaat. Mocht je bewijs willen hebben voor Aardstralen/wichelroedelopen, er is een boekje waarin wetenschappelijke proeven staan waarvan enkele met uitermate significante uitkomsten. Wetenschappelijk Onderzoek Wichelroedelopen en Geopathie.)

Mijn voorkeur gaat vooral uit naar opbouwende kritiek, en die kan ik helaas meestal niet (naar mijn idee) in je berichten vinden, dus haak ik af. De zin van een lange discussie waarin beide personen vasthouden aan hun standpunt heeft volgens mij weinig zin...

(PS: Niet dat ik er nooit wat aan gehad heb, maar dat is een ander verhaal.)

The Return

Bericht door The Return » 09 mei 2006, 21:30

Romaine schreef:Waarom moet ik een andermans of mijn standpunt ten opzichte van anderen verdedigen?
Nou het is gebleken dat het voor jou sowieso moeilijk is om andermans standpunt waar jij het mee eens bent te gaan verdedigen. Daarom laat ik het ook hierbij scheelt jou een boel typwerk.

Daarnaast wil je in discussie gaan over onderwerpen, waar je zelf je mening reeds in klaar hebt (zo komt het sterk over) en ik ook mijn mening klaar in heb. De discussie of een wichelroede werkt of niet, is voor mij een discussie die verleden tijd is. Ik heb talloze keren, en met mij vele anderen, successen behaald. Dus ik heb met eigen ogen gezien dat het werkt, keer op keer.
Wat heeft een wichelroede met dit onderwerp te maken? Het blijft moeilijk he, om ontopic te blijven.


Mijn voorkeur gaat vooral uit naar opbouwende kritiek, en die kan ik helaas meestal niet (naar mijn idee) in je berichten vinden, dus haak ik af. De zin van een lange discussie waarin beide personen vasthouden aan hun standpunt heeft volgens mij weinig zin...
Misschien ben ik een beetje aggressief de laatste tijd door die Keesie. Maar bij jou ben ik ook nooit een stapje verder gekomen.

Anet

Bericht door Anet » 09 mei 2006, 21:57

Romaine schreef:
De zin van een lange discussie waarin beide personen vasthouden aan hun standpunt heeft volgens mij weinig zin...
De zin is ... dat JIJ je standpunten en visie hier toonbaar maakt op dit openbare forum.
En dat iedereeen deze kan lezen.
Ookal geeft men geen commentaar, men leest je en denkt er over na ...

Anet

Bericht door Anet » 09 mei 2006, 22:02

Return schreef:
Maar bij jou ben ik ook nooit een stapje verder gekomen.
Nou, ik wel!
Romaine vind ik een toffe kanjer!! ;P!

Gijs

Bericht door Gijs » 20 jun 2007, 20:11

De zin van het leven is in leven blijven en het zo leuk mogelijk doen.

Plaats reactie