De Radio en de DJ

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

De Radio en de DJ

Bericht door Tammy » 01 mei 2015, 05:08

Afbeelding


De Radio............het heeft me nooit echt kunnen bekoren.
Deze week neemt een zekere Ruud de Wild afscheid.
Op mijn werk ben ik jarenlang geconfronteerd met DJ`s.
Nu mag de radio niet meer aanstaan gelukkig.

Ik begrijp werkelijk niet wat mensen leuk vinden aan de hedendaagse DJ`s.
Ik vind het zo`n hoop gezever van die mensen.
Ze horen zichzelf zo graag praten, vreselijk vind ik het.

De enigste die ik leuk vond was Ferry Maat die de Soul Show draaide vroeger op donderdagavond om 8 uur . :mrgreen:
Daar zat ik met mijn cassettebandjes om de liedjes op te nemen.
Dat vond ik leuk en Ferry Maat ook.

DJ................ik heb er niks meer mee .

Wie van jullie wel ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: De Radio en de DJ

Bericht door Gast1 » 01 mei 2015, 07:40

Dat ligt er aan.
Aan de DJ zelf, aan het radioprogramma en het tijdstip.
Maar het is vanzelfsprekend dat het nog veel meer aan mijzelf ligt.

Op het werk vind ik een DJ enorm storen.
Het leidt af en dat gaat ten koste van de kwaliteit van het werk.
Het heeft beslist invloed op het concentratievermogen en zelfs als je denkt, dat het niet stoort, soort het onbewust.
Alle stiltes worden weggenomen en blijkbaar is dat iets van deze tijdsgeest.
Je ziet mensen met headphones (soms zichtbaar of onzichtbaar) je ziet ze gamen met een strak gespannen gezicht en als ik naar die megaparty's kijk op tv ...
Wauw, dan is er toch wel wat gaande.
We (bepaalde groep) sluiten ons af en zijn met technische speeltjes bezig en als we daar niet mee bezig zijn, willen we het blijven horen: "Herrie" ... :?

Maar ik luister(de) graag naar bepaalde DJ's.
Niet en nooit op het werk, maar muziek alleen (en dan liefst zacht en rustgevend) kan ik wel appreciëren op het werk.

Een van mijn favoriete DJ's was vroeger, toen ik een jaar of 16 was, Jan van Veen.
Ik luister vaak naar Classic FM en ook hier vind ik een DJ prettig.
Maar ook bij andere radioprogramma's, als ze maar vooral rustig en beschaafd ende fatsoenlijk praten.
In dat geval kan ik zelfs van een DJ genieten ...

Maar als ik bijvoorbeeld naar Radio 538 luister (en meestal is dat maar heel eventjes), dan dreig ik gestoord te raken van al dat gekakel en geschreeuw.
Vervolgens komen er dan ook nog van die zeer irritante commercials er tussendoor en de waan is geboren voor mij.
Meestal schrik ik en komt het niet of nooit tot irritatie.
Altijd prettig dat er wel weer van die knoppen te vinden zijn waaraan je kunt draaien of op kunt drukken.

Geef mij maar lekker rust ...

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De Radio en de DJ

Bericht door Tammy » 02 mei 2015, 07:00

Gast1 schreef:
Op het werk vind ik een DJ enorm storen.
Het leidt af en dat gaat ten koste van de kwaliteit van het werk.
Het heeft beslist invloed op het concentratievermogen en zelfs als je denkt, dat het niet stoort, soort het onbewust.
Helemaal mee eens Gast1.
Het is ontzettend storend om muziek en kakelende DJ`s te horen op het werk.
Zeker als je ook nog met klanten moet bellen.
Ik vond het altijd verschrikkelijk.
Muziek is heel persoonlijk, ik wil zelf uitmaken wat ik wil horen.
En vooral ook wanneer.

Ik luister alleen heel af en toe naar de radio maar alleen in de auto.
De zender Sublime heb ik dan opstaan, is veel soulachtige muziek , dat vind ik mooi.
En zonder een DJ.


Overal is tegenwoordig de radio aan, ook in ziekenhuizen.
Vreselijk irritant.
Waar is de rust inderdaad gebleven ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: De Radio en de DJ

Bericht door Gast1 » 02 mei 2015, 09:26

Het fenomeen speelt zich op meerdere plekken af.
Mijn buren, heel aardige mensen, zetten met het mooie weer hun radio in de tuin aan.
Gelukkig geen radio 538.
Ik weet niet welke zender, maar ook hier zijn het weer de DJ's die met hun rep-talk de redelijke sereniteit verstoren.
De radio stond vaker zo hard, dat ik er een paar keer op een heel fatsoenlijke wijze iets van gezegd heb.
Dat had resultaat en nu komt het nog maar heel amper voor.
Komt het voor, dan zeg ik er wat van.

Ten opzichte van soortgelijke gevallen elders, stond de radio bij mijn buren niet oorverdovend hard, maar ook dit komt voor.
En inderdaad, soms ook schreeuwen kinderen er tussendoor.
Ik geloof dat mijn buurmeisjes iets zijn gaan vertonen waar jij een poos geleden een topic over hebt geopend Tammy.
Daar krijg je nu gelijk in, er zijn kinderen die ongelooflijk hard kunnen schreeuwen en dat ook doen.
Daar heb ik nog geen opmerking over gemaakt, louter om te zien hoe mijn geest hier mee omgaat.
Geluiden van spelende kinderen vind ik namelijk heel leuk en ze hebben mij nooit gestoord.
Ook niet als er luidruchtig door die kinderen gelachen wordt of grapjes worden gemaakt.
Maar dat schreeuwen ... dat is het niet [think]
Ook niet van die DJ's ...

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De Radio en de DJ

Bericht door univers » 02 mei 2015, 10:12

Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De Radio en de DJ

Bericht door Vitharr » 02 mei 2015, 16:33

Afbeelding

:mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De Radio en de DJ

Bericht door Tammy » 03 mei 2015, 06:54

Gast1 schreef:
Ik geloof dat mijn buurmeisjes iets zijn gaan vertonen waar jij een poos geleden een topic over hebt geopend Tammy.
Daar krijg je nu gelijk in, er zijn kinderen die ongelooflijk hard kunnen schreeuwen en dat ook doen.
Daar heb ik nog geen opmerking over gemaakt, louter om te zien hoe mijn geest hier mee omgaat.

Wacht er niet te lang mee Gast1.
Ik weet hoe dol jij bent op je mooie tuin en er ook zo van geniet.
En die kids kunnen het echt verpesten de weinige zomerdagen die we hebben in dit land.


Jaja Vitharr, om dat soort zaken kan ik heeeeeeeeeeeeel lang mopperen. [joker]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De Radio en de DJ

Bericht door Tammy » 28 sep 2016, 12:50

Deze topic van een jaar geleden is nog best actueel. :mrgreen:
Ik heb toen al verteld wat ik van de radio en plaatjesdraaiers vind.
Meer mensen schijnen het te gaan inzien.
Ben ik toch niet zo`n ouwe bok als ik dacht. :-P


<<<<<<<<<<<<


Afbeelding


Komt het nog wel goed met 3FM?.

De ene na de andere dj vertrekt bij 3FM en het marktaandeel van de radiozender was in elf jaar niet zo laag (6,4 procent tijdens de meting van juli/ augustus). Wat moet er gebeuren om het tij te keren?

Sinds Coen Swijnenberg en Sander Lantinga in mei 2015 3FM inruilden voor het commerciële Radio 538, vertrok ook Gerard Ekdom naar Radio 2 en nu verliest de zender ook nog Giel Beelen (stopt met ochtendshow), Timur Perlin (stopt voorlopig met radiomaken) en Paul Rabbering (verhuist helemaal naar Radio 2). Tel daarbij een substantiële daling van het marktaandeel op en er is sprake van een crisis.

Zendermanager Basyl de Groot is duidelijk: er wordt hard gewerkt aan de nieuwe invulling van 3FM, en zolang dat het geval is, blijft hij zo veel mogelijk uit de media. ,,Dat is klote, ook gezien alle commotie die de laatste weken is ontstaan. Ik zou het liefst van de daken schreeuwen wat we gaan doen. Maar het draait om mensen en zodra de plannen niet volledig vaststaan, vind ik het niet kies om uitspraken te doen."

Is er nog ruimte om het tij te keren voor 3FM? Deskundigen geven verschillende antwoorden. Florent Luyckx, die tussen 2003 en 2009 manager was van de zender, denkt van wel. ,,Dat het nu even minder gaat, heeft alles te maken met de verdwenen stemmen. Het aantal mutaties in de afgelopen twee jaar is ongekend groot. De luisteraar is gedesoriënteerd."

Het spreekt misschien voor zich, maar Luyckx denkt dat 3FM zich niet moet beperken tot de FM-frequentie om de jonge doelgroep te bereiken, die meer en meer Spotify boven de radio verkiest. ,,YouTube hoort daar net zo goed bij.''

Bestaansrecht.

Radiomaker Erik de Zwart is het huidige 3FM liever kwijt dan rijk. ,,Het bestaansrecht valt weg. Radio 1 heeft een onderscheidend karakter als nieuwszender en ook 4 en 5 snap ik nog wel. Maar 3FM is op dit moment een gecamoufleerde hitzender.''

Volgens Paul van der Lugt, voormalig zenderbaas bij 3FM, is de NPO bezig met een focusverandering. Radio 2 moet er zijn voor het grote publiek en 3FM moet zich meer bewegen in de marge, in de subculturen van jongeren. ,,FunX, ook van de NPO, heeft veel luisteraars in die doelgroep, dus het kán wel."
Bovendien, vindt Van der Lugt, is wat meer geduld op zijn plaats. ,,Ik vind Frank van der Lende een van de toptalenten van de Nederlandse radio. Het was misschien wat vroeg om hem gelijk op de oude plek van Coen en Sander te zetten, maar hij wordt onterecht door sommigen afgebrand. Dat overkwam Edwin Evers ook, toen hij eind jaren 90 bij 3FM begon."

De Groot - sinds januari aan het roer- ziet veel gelijkenissen met 2003/2004, toen 3FM ook afscheid nam van grote namen als Henk Westbroek, Rob Stenders en Ruud de Wild en de luistercijfers instortten.

,,Als er zo veel dj's vertrekken, merk je dat. Dat heb ik vanaf het begin gezegd. Ergens is het logisch: wij zijn de zender voor nieuw talent. Op een gegeven moment vliegt dat uit. In die zin is het ook logisch dat Giel een andere rol krijgt bij 3FM."

Goed nieuws.

Dat het dal een gevolg is van een gebrek aan talentontwikkeling, betwijfelt De Groot. ,,Feit is dat we opnieuw moeten gaan bouwen. Dat heeft tijd nodig. Maar de vraag of er wel plek is voor 3FM in het huidige bestel, is wat mij betreft totaal niet aan de orde. Erik de Zwart vond in 2003 ook dat 3FM moest opdoeken."

De Groot hoopt zo snel mogelijk goed nieuws te kunnen brengen met een verse programmering. Bij voorkeur verschijnt dat niet, zoals bij
het stoppen van Giel Beelen, Timur Perlin en Paul Rabbering, in de krant
op basis van gelekte informatie. De Groot: ,,Daar heb ik behoorlijk om zitten vloeken. Maar dan nog: ik vind het fijner dat iedereen het shocking vindt dat het slecht gaat met 3FM dan dat mensen zich afvragen wat 3FM ook alweer is.''

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie