Gedragscode taxateurs Tussen Kunst en Kitsch

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Gedragscode taxateurs Tussen Kunst en Kitsch

Bericht door taigitu » 06 jul 2015, 12:28

Gedragscode taxateurs Tussen Kunst en Kitsch

Afbeelding

Taxateurs van Tussen Kunst en Kitsch mogen straks niet direct meer zaken doen met deelnemers van het AVROTROS-programma.
Ook moet het initiatief voortaan vanuit de verkopers gaan
. Dat staat in een gedragscode die de makers opstellen na een twijfelachtige taxatie eerder dit jaar, schrijft het NRC.

Een handelaar probeerde na de opname het betreffende voorwerp ver onder de marktwaarde te verwerven. Volgens de krant hebben in het verleden dertien van de veertien vaste experts met zekere regelmaat zaken gedaan met bezoekers van het programma.

Volgens het Commissariaat voor de Media is dat niet de bedoeling. "Dat zou een vorm van zelfverrijking zijn die in strijd is met het publieke belang", zegt een woordvoerder in de krant.
http://www.rtlnieuws.nl/boulevard/enter ... -en-kitsch
Ik kijk dit programma regelmatig en heb me vaak afgevraagd of een deelnemer die een voorwerp bij zich heeft wat opeens veel waard blijkt te zijn dit wil verkopen.
Ik zou als ik een schilderij of zo in de kelder heb staan en het blijkt ineens 25.000,= euro waard te zijn gelijk kenbaar maken dat het de verkoop in gaat. Ik zou het niet eens mee naar huis willen nemen. Stel dat ik struikel onderweg en er een gat in val......
Dus vroeg ik me vaak af hoe het die deelnemers vergaat. Wordt er ook wel gevraagd (zeker bij een voorwerp wat belangrijk is voor een museum) of ze het willen verkopen door de experts. En hoe eerlijk er gehandeld zou worden door degenen (experts of andere aanwezigen) die het willen kopen van een verblufte deelnemer......
Wel, mijn vraag is grotendeels beantwoord.
Dat er gekocht is valt me eigenlijk tegen, vanwege mogelijk belangenverstrengeling, en tegelijk kan ik me voorstellen dat er voorwerpen zijn die men wil veilig stellen, zoals museumstukken.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Gedragscode taxateurs Tussen Kunst en Kitsch

Bericht door Tammy » 07 jul 2015, 05:17

Wat leuk dat je dit plaatst Taigitu, ik was ook van plan om dat te doen. :grin:
Ik kijk af en toe naar dat programma en vind het leuk om te zien.
Wel jammer dat er zaken zijn gebeurd die misschien belangenverstrengelend zijn.
Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Ik vind het wat ik noem een beschaafd programma, heel iets anders dan de meeste rotzooi die je zo vaak ziet op tv.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Gedragscode taxateurs Tussen Kunst en Kitsch

Bericht door taigitu » 07 jul 2015, 08:00

Ja, ik kijk ook regelmatig. Ik vind de verhalen er omheen vaak leuk. Ik zou het ook leuk
vinden als er een keer een uitzending kwam met het verhaal over de deelnemers en wat er
na het bezoek en de uitkomst/uitslag over hun voorwerp is gebeurd. Er zijn af en toe zulke
verrassingen voor de mensen over wat ze in feite bezitten. Zijn belangrijke voorwerpen die
eigenlijk in een museum zouden moeten staan om voor iedereen te zien, misschien wel in
bruikleen of verkocht aan een museum..... Of hebben ze het voorwerp verkocht en zijn ze
een wereldreis van de opbrengst gaan maken....... Of staat dat 'lelijke' voorwerp dat in
een hoekje van de kelder stond, maar zo waardevol bleek, nu te pronken in de woonkamer.....
Wie weet gaan we het ooit eens beleven?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Gedragscode taxateurs Tussen Kunst en Kitsch

Bericht door Gast1 » 07 jul 2015, 08:18

Ja, ook ik bekijk zelfs bijna elke aflevering van 'Tussen kunst en Kitsch' waarbij Nelleke van der Krogt altijd weer heerlijk commentaar geeft.
Ook mijn vrouw en ik stelden ons dezelfde vragen die ik hier lees.
Leuk topic!

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Gedragscode taxateurs Tussen Kunst en Kitsch

Bericht door taigitu » 07 jul 2015, 08:25

Gast1 schreef:Ja, ook ik bekijk zelfs bijna elke aflevering van 'Tussen kunst en Kitsch' waarbij Nelleke van der Krogt altijd weer heerlijk commentaar geeft.
Ook mijn vrouw en ik stelden ons dezelfde vragen die ik hier lees.
Leuk topic!
Nelleke gaan we missen want ze stopt er mee. Jammer, ze kan leuk uit 'de hoek komen'.
Ik ben benieuwd welke 'assistent(e)' we erbij krijgen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Gedragscode taxateurs Tussen Kunst en Kitsch

Bericht door Fenna » 07 jul 2015, 08:36

Die gozer van opsporing verzocht Frits Sissing. die wordt de nieuwe presentator
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Gedragscode taxateurs Tussen Kunst en Kitsch

Bericht door taigitu » 07 jul 2015, 08:54

Fenna schreef:Die gozer van opsporing verzocht Frits Sissing. die wordt de nieuwe presentator
Dank je, dat wist ik nog niet.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Gedragscode taxateurs Tussen Kunst en Kitsch

Bericht door taigitu » 07 jul 2015, 09:04

Foutje van de taxateur van Tussen Kunst en Kitsch? Kunststuk blijkt 14 keer meer waard
Gepubliceerd: 04 juli 2015 09:51 | Laatste update: 04 juli 2015 09:52

Een antiek navigatiemiddel uit de Middeleeuwen dat in het programma Tussen Kunst en Kitsch werd getaxeerd op 10 tot 12 duizend euro, is uiteindelijk doorverkocht voor 172.900 euro. Maakte de taxateur een foutje, of wilde hij het instrument zelf voor een schijntje kopen?

Taxateur Fred Kats van Tussen Kunst en Kitsch schatte de waarde van een navigatie-instrument zo'n 12 duizend euro, terwijl het voorwerp uiteindelijk 172.900 euro opleverde.

Afbeelding

Een antiek navigatiemiddel uit de Middeleeuwen dat in het programma Tussen Kunst en Kitsch werd getaxeerd op 10 tot 12 duizend euro, is uiteindelijk doorverkocht voor 172.900 euro. Maakte de taxateur een foutje, of wilde hij het instrument zelf voor een schijntje kopen?

De veiling is voor de programmamakers in ieder geval aanleiding om een gedragscode voor hun taxateurs op te stellen. Dat meldt NRC zaterdag. Wat er precies in de code komt, is niet duidelijk. Maar mogelijk mogen de taxateurs een half jaar na de taxatiedagen geen zaken doen met bezoekers, en moet het initiatief altijd van de verkopers uitgaan.

Uit navraag van NRC blijkt dat dertien van de veertien vaste taxateurs van het programma regelmatig zaken doen met bezoekers van Tussen Kunst en Kitsch.

Expert deed bod
Het navigatie-instrument, een zogenaamde astrolabium, dat aanleiding voor de code is, werd getaxeerd door Fred Kats. Hij is al sinds 1986 expert op het gebied van uurwerken en instrumenten voor het programma. Hij taxeerde het instrument in februari vorig jaar op een waarde van zo’n 10 tot 12 duizend euro.

Na de opname bood Kats namens een klant 20 duizend euro voor het instrument, en dat liep later op tot ‘mogelijk zelfs 40.000 euro’. Nog later kwam hij met iemand over de brug die 45.000 euro voor het astrolabium wilde geven.

Maar twee veilinghuizen in Londen taxeerden het instrument op 112 duizend tot 170 duizend euro. In november werd het op de veiling voor 172.900 euro verkocht. Door de hoge opbrengst werd de uitzending, die in dezelfde maand zou worden uitgezonden, geschrapt.

Taxateurs BBC mogen niet handelen
Om een dergelijk incident in de toekomst te voorkomen, wordt dus aan een gedragscode gewerkt. De afspraken die worden genoemd, zijn een stuk minder streng dan die de BBC voor experts van de Antiques Roadshow gebruikt, het programma waar Tussen Kunst en Kitsch op is gebaseerd. De Britse experts mogen helemaal geen zaken doen met bezoekers van het programma.

In Nederland zijn zulke afspraken niet reëel, stelt Eric Dekker van AVRO-TROS, omdat in Nederland veel minder experts zijn dan in Groot-Brittannië.

http://www.z24.nl/bijzaken/foutje-taxat ... ard-572966
Ik ga hier toch uit van een fout, want het risico lopen tot ontdekking met zo'n idioot groot verschil in taxatiewaarde is zelfmoord voor een carrière. Het zou uitgezonden worden op tv en is de kans dat hij gecorrigeerd wordt op zijn taxatie erg groot.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Gedragscode taxateurs Tussen Kunst en Kitsch

Bericht door Gast1 » 07 jul 2015, 09:44

Frits Sissing?

Afbeelding

Ah, oké.
Wist ik ook niet en ben benieuwd.
Nelleke is hoe dan ook 'onvervangbaar' ... :wink:

Vanavond komt bij 'Opsporing verzocht' een overval uit mijn dorpje bij vrienden van ons.
Ze zijn al twee keer overvallen en het is niet onwaarschijnlijk dat het dezelfde daders zijn.
De laatste keer ging met zeer grof geweld.

Sorry voor de 'off-topic' even tussendoor.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Gedragscode taxateurs Tussen Kunst en Kitsch

Bericht door univers » 07 jul 2015, 10:23

Vanavond komt bij 'Opsporing verzocht' een overval uit mijn dorpje bij vrienden van ons.
Ze zijn al twee keer overvallen en het is niet onwaarschijnlijk dat het dezelfde daders zijn.
De laatste keer ging met zeer grof geweld.
Hoop dat ze succes boeken, en de daders pakken.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Gedragscode taxateurs Tussen Kunst en Kitsch

Bericht door Susan » 07 jul 2015, 10:26

Ook wij keken al jaren naar dit programma, ieder presenteerde het weer
op zijn eigen manier, maar Nelleke van der Krogt was wel een van de leukste
met haar gevatte humoristische opmerkingen haalde ze het gortdroge er uit. :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Gedragscode taxateurs Tussen Kunst en Kitsch

Bericht door Susan » 07 jul 2015, 10:29

@Univers
Heb je wat tegen me of zooo...
Je zat me wéér dwars jongen! *1*
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Gedragscode taxateurs Tussen Kunst en Kitsch

Bericht door univers » 07 jul 2015, 10:43

Ben me van geen kwaad bewust. :shock:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie