'Sjoemelsoftware' is Van Dales woord van het jaar

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

'Sjoemelsoftware' is Van Dales woord van het jaar

Bericht door Tammy » 19 dec 2015, 03:33

Afbeelding

Sjoemelsoftware is verkozen tot het Van Dale Woord van het Jaar 2015. Op plek twee en drie eindigden poortjesspringer en je suis... (een verwijzing naar de aanslagen op de redactie van Charlie Hebdo).


Er is van 24 november tot en met 14 december bijna 40.000 keer gestemd op de tien kandidaten voor de verkiezing. Sjoemelsoftware behaalde 48 procent van de stemmen. Het woord raakte in zwang door het dieselschandaal rond autofabrikant Volkswagen. De definitie ervan is: 'Software om de testresultaten van een apparaat positief te beïnvloeden, met name zulke software die in auto's wordt gebruikt om de CO2-uitstoot gunstiger voor te stellen'.

Volgens hoofdredacteur van de Dikke Van Dale Ton de Boon is de winnaar geen verrassing. 'Ook in de media is sjoemelsoftware een heel succesvol woord geweest', zei hij in een filmpje op de site van het bekende woordenboek. 'Bovendien is het ingebed in een hele reeks nieuwe sjoemelsamenstellingen, zoals sjoemeldiesel, sjoemelmotor, sjoemelauto en tegenwoordig ook sjoemelonderzoek.'


Afbeelding
Het winnende woord van vorig jaar.

Vorig jaar won het woord dagobertducktaks en in 2013 werd massaal gestemd op selfie.

De Oxford English Dictionary, de Britse Dikke van Dale, riep dit jaar een emoji uit tot 'woord van het jaar'. In plaats van een woord won het plaatje van een gezichtje dat huilt van het lachen.

In België is met 28 procent van de stemmen kraamkost verkozen tot het Woord van het Jaar. Dat is een maaltijd als cadeau voor een pasbevallen moeder en haar gezin.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Sjoemelsoftware' is Van Dales woord van het jaar

Bericht door Tammy » 19 dec 2015, 03:46

En ik maar denken als kind zijnde dat de taal die je leerde altijd hetzelfde zou zijn. :grin:
Maar het is zeer veranderlijk.
En door de computer en Social media gaat het nog harder.

Paulus schreef daar eerder iets over :

De grootste oorzaak van deze taalverloedering is terug te voeren op de opkomst van het SMSen.
Vandaar is ook de term: "SMS taal" ontstaan.

Goede spelling is moeilijk.
Zelfs het Groene Boekje en de "Dikke Van Dale", twee standaard werken op taalgebied, verschillen van mening hoe de nieuwe taalregels moeten worden toegepast.
Wat ik persoonlijk veel erger vind, is dat de meeste aankomende leraren eerst nog uitgebreid nageschoold moeten worden in taal en rekenen, omdat ze daar echt niets van bakken.
Er gaan nu binnen het onderwijsveld stemmen op om weer terug te gaan naar de oude pen en papier manier.
Spellings- en gramaticacontrolers op de computer zijn n.l. nog steeds niet goed genoeg om dit foutloos te doen.
Tevens geeft de "ouderwetse manier" meer inzicht in waar je mee bezig bent.

In dit topic werd er ook moeilijk gedaan over het gebruik van woorden die niet in het woordenboek staan.
Dit is echter niet terecht, daar er jaarlijks tientallen nieuwe woorden ontstaan, waarvan de meeste ook weer snel verdwijnen, maar de blijvertjes worden uiteindelijk toch in het woordenboek opgenomen. :D
Daar komt nog bij dat de "Dikke Van Dale" ook niet volledig is.
Voor een volledig woordenboek moet kom je terecht bij het Groot Woordenboek der Nederlandse Taal.

Citaat:

Het Woordenboek der Nederlandsche Taal, kortweg WNT, is een historisch woordenboek dat de Nederlandse woorden vanaf 1500 beschrijft. Het is het grootste woordenboek ter wereld met tussen de 350.000 tot 400.000 woorden die verdeeld zijn over 43 banden.

Het volledige artikel vind je hier


Als ik reacties lees in kranten van mensen dan verbaas ik me erover hoeveel fouten er worden gemaakt.
Vooral met de IJ of EI.
Ikzelf schrijf niet foutloos.
Doe mijn best natuurlijk , maar het is niet perfect.

Taal, het blijft fascinerend om te zien hoe het veranderd door de loop der jaren.
Ik begrijp dat wel maar waar ik compleet gestoord van word zijn afkortingen.
Dat vind ik echt niet meer normaal hoe dat tegenwoordig in zijn werk gaat.

Ik heb vergaderingen bijgewoond waar ik meer dan de helft van de tijd totaal niet wist waar het over ging.
In het begin vroeg ik elke keer waar de afkorting voor stond.
Meestal moest de spreker zelf ook daarover nadenken.
Op een gegeven moment ben ik gestopt met vragen, anders zou de vergadering nog uren langer duren. :mrgreen:

Ik kom nog uit een tijd waarin woorden volledig werden uitgesproken.
Toen verstond ik nog alles, nu niet meer.

Jaja ik weet het...............maar toch vond ik het vroeger beter. :-P :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: 'Sjoemelsoftware' is Van Dales woord van het jaar

Bericht door Vitharr » 19 dec 2015, 09:43

Tammy schreef:Ik begrijp dat wel maar waar ik compleet gestoord van word zijn afkortingen.
Dat vind ik echt niet meer normaal hoe dat tegenwoordig in zijn werk gaat.
Ik heb net opnieuw examen Nederlands moeten doen vanwege zwakzinnige reparatiepogingen door onze overheid. Ik scoorde alleen slecht op afkortingen en het duurde even voordat ik door had waarom.

Als afkortingen nieuw zijn schrijf je ze met hoofdletters, als ze ingeburgerd zijn met kleine. Ten tijde van mijn vorige examen hadden we dus CD, DVD en TV, maar nu is dat cd, dvd en tv.

Je bent dus gewaarschuwd Tam. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Sjoemelsoftware' is Van Dales woord van het jaar

Bericht door Tammy » 19 dec 2015, 14:22

Wat ?! :shock:

Ooh help, het is nog erger dan ik dacht Vitharr. :mrgreen:
Jeetje dit kan toch niet waar zijn dat je daardoor minder punten kreeg ?
Hoe moet je dit in vredesnaam weten ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie