Hoe goed ken jij de Nederlandse moedertaal? Test je kennis

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Hoe goed ken jij de Nederlandse moedertaal? Test je kennis

Bericht door Tammy » 22 feb 2017, 09:48

Afbeelding

Het is vandaag de Internationale Dag van de Moedertaal. Alle moedertalen in deze wereld moeten gekoesterd worden, zo vindt Unesco. In Nederland en vijf andere landen is het Nederlands de moedertaal. Maar ken jij ook de moeilijke woordjes en hun betekenis? Test je kennis met deze mini-quiz.


Nederlands als moedertaal.


Het ontstaan van de dag van de moedertaal stamt uit 1999. Unesco koos voor 21 februari, omdat op die datum in 1952 een aantal Oost-Pakistanen (inwoners van wat nu Bangladesh is) het leven liet bij een demonstratie voor erkenning van hun moedertaal.


Ruim 23 miljoen mensen zijn opgegroeid met de West-Germaanse taal 'Nederlands'. Niet alleen Nederlanders, maar ook Vlamingen, Surinamers, Arubanen en Antillianen. Het Nederlands is de officiële taal in zes landen: België, Nederland, Suriname, Aruba, Curaçao en Sint-Maarten.


Hiermee komt de Nederlandse taal op de achtste plaats in de rangorde van de talen van de Europese Unie, na het Engels, Duits, Frans, Spaans, Italiaans, Pools en Roemeens. Het Nederlands kent bijvoorbeeld meer moedertaalsprekers dan het Grieks of dan alle Scandinavische talen samen.


Op wereldschaal stelt het Nederlands niet veel voor. We komen ver achter het Mandarijn (1 miljard moedertaalsprekers), het Engels (350 miljoen), het Spaans (250 miljoen), het Hindi (200 miljoen) en het Arabisch (150 miljoen).


Zeven interessante weetjes over woordjes


1. In het Nederlands rijmt geen enkel ‘normaal’ woord op het woord twaalf.


2. Het langste woord dat je kunt typen met enkel je rechterhand is minimumloon.


3. Kinderen van vijf jaar kennen ongeveer 3.000 woorden.


4. Een palindroom is een woord dat je ook van achteren naar voren kunt lezen, zoals lepel, parterretrap, redder en meetsysteem.


5. Een isogram is een woord waarin elke letter maar één keer voorkomt. Bijvoorbeeld: Valthermond, Zwitserland en kerstdag.


6. Het Woordenboek der Nederlandsche Taal is het grootste woordenboek in de wereld. Het bestaat uit meer dan 40 delen en 50.000 bladzijden.


7. Het woord vierentwintigletterwoord heeft zelf 24 letters.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Hoe goed ken jij de Nederlandse moedertaal? Test je kennis

Bericht door Tammy » 22 feb 2017, 09:51

Gisteren was dus de dag van de Moedertaal, ben een dagje te laat. :mrgreen:
Ik heb 5 van de 7 vragen goed.
En jullie ? :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Hoe goed ken jij de Nederlandse moedertaal? Test je kennis

Bericht door MetalPig » 22 feb 2017, 10:29

7 uit 7. Waarbij ik een aantal vragen kon beantwoorden omdat ik juist andere dan mijn moedertaal ook een beetje beheers [think]

Gebruikersavatar
Paulus
Technische Admin
Berichten: 1658
Lid geworden op: 21 feb 2009, 19:07

Re: Hoe goed ken jij de Nederlandse moedertaal? Test je kennis

Bericht door Paulus » 22 feb 2017, 12:23

Alle zeven goed.
En ook ik had profijt van het feit dat ik ook andere talen (enigszins) beheers.
Onderzoek alles, maar behoud het goede

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Hoe goed ken jij de Nederlandse moedertaal? Test je kennis

Bericht door Tammy » 23 feb 2017, 12:51

Goed gedaan MetalPig en Paulus. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie