Bijna open: het lab van Einsteins Nederlandse held

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bijna open: het lab van Einsteins Nederlandse held

Bericht door Tammy » 11 mei 2017, 12:10

Afbeelding

Het is de plek waar Hendrik Antoon Lorentz acht jaar lang werkte aan zijn plan voor de Afsluitdijk, maar ook waar de Nobelprijswinnaar zijn groot bewonderaar Einstein ontving. Het laboratorium van de beroemde Nederlandse natuurkundige is vanaf volgende week open voor publiek.

Op 17 mei opent koning Willem-Alexander de gerenoveerde vleugel van het Teylers Museum in Haarlem. Van 1909 tot zijn dood in 1928 was Lorentz directeur van het laboratorium daar. "Door het lab nieuw leven in te blazen, komt de geschiedenis van Lorentz weer tot leven", zegt Willemijn van Drunen van het museum.

Want de Nederlander (die leefde van 1853 tot 1928) legde met zijn werk bijvoorbeeld de basis voor relativiteitstheorie van Einstein. "Ik bewonder deze man als geen ander, je zou kunnen zeggen dat ik van hem houd", zei Einstein eens over zijn collega.

Lorentz onderzocht de elektromagnetische eigenschappen van materie. De instrumenten die hij daarbij gebruikte, zijn vanaf volgende week te zien in het Lorentz Lab. "In plaats van die objecten alleen maar stil te laten liggen, kunnen we in het lab juist tonen dat ze ooit echt gebruikt werden voor experimenten", zegt Van Drunen.

Scholieren mogen tijdens de opening met replica's van de oude natuurkundige instrumenten aan de slag. Acteurs leiden bezoekers door de werkkamers van Lorentz.

Behalve wetenschapper was de Nederlander ook voorzitter van de Staatscommissie Zuiderzee. Lorentz maakte de berekeningen voor de aanleg van de Afsluitdijk. Een jaar voor zijn dood werd begonnen met de aanleg. De Lorentzsluizen zijn naar hem vernoemd.


BRON.

>>>>>>>>>>>>>>>>


Voor de liefhebbers. :grin: :geleerde:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gouwepeer

Re: Bijna open: het lab van Einsteins Nederlandse held

Bericht door gouwepeer » 11 mei 2017, 20:25

Lorentz heeft best wel interessante bijdragen aan de Algemene Relativiteits Theorie geleverd. Denk hierbij aan de lengtecontractie (ook wel Lorentzcontractie genoemd) en de Lorentzvariatie. Beide vallen ze onder Lorenztransformatie.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Bijna open: het lab van Einsteins Nederlandse held

Bericht door Tammy » 13 mei 2017, 04:30

Ik kende hem niet Gouwepeer. :oops:
Als ik een keer in de buurt ben ga ik dit museum wel bezichtigen.
Leer ik weer iets bij. :geleerde:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gouwepeer

Re: Bijna open: het lab van Einsteins Nederlandse held

Bericht door gouwepeer » 13 mei 2017, 09:52

Ik ken hem vanuit de algemene relativiteits theorie.
Volgens die theorie is alles relatief (snelheid, tijd, afstand) en is de lichtsnelheid in het kwadraat (in meter per seconden) de sleutel tot alle berekeningen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Bijna open: het lab van Einsteins Nederlandse held

Bericht door Tammy » 16 mei 2017, 06:04

Einstein ken ik wel maar deze man dus niet.
Ga jij kijken als je in de buurt bent Gouwepeer ? :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie