Nieuwste Suske en Wiske strip onder vuur

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Nieuwste Suske en Wiske strip onder vuur

Bericht door Tammy » 28 jun 2017, 09:12

Afbeelding

Waarom de beeldtaal van Suske en Wiske zo conservatief is.

De nieuwste Suske en Wiske is racistisch en niet meer van deze tijd, stellen boze lezers. Waarom blijft de beeldtaal van Vlaamse striptekenaars zo conservatief?

Pas op 5 juli ligt hij in de schappen. Toch is er nu al commotie ontstaan rondom de 340ste Suske en Wiske, waarin het tweetal naar Afrika afreist om zeegodin Mami Wata te zoeken. Niet alleen de blote borsten in de voorpublicatie van enkele tekeningen riepen reacties op, met name de afbeelding van de zwarte man die vol verbazing omkijkt naar de buste van de mythische vrouw heeft stof doen opwaaien.

‘Ik zie een halve aap, geen Afrikaanse man’, zo uitte de Vlaamse schrijfster Dalilla Hermans op Facebook haar ongenoegen over de karikaturaal dik getekende lippen. ‘Zolang zwarte mensen zo worden afgebeeld, is het niet meer dan normaal dat ze worden behandeld als domme mensen en dat zwarte kinderen een laag zelfbeeld hebben.’

Hermans is op sociale media de actie #nomoremonkeybusiness begonnen, waarbij ze creatievelingen oproept een alternatieve afbeelding van de Afrikaanse man te tekenen. Haar vraag leverde een zodanig grote stroom aan reacties op dat Standaard Uitgeverij, waar Suske en Wiske verschijnt, haar excuses aanbood voor de tekening.

“We hebben niemand willen beledigen”, stelt Toon Horsten van Standaard. Hij vermoedt dat de storm aan kritiek gaat liggen wanneer het publiek de hele strip onder ogen krijgt. “In het nieuwe avontuur komen vijftien zwarte Afrikanen voor, met allerhande gelaatstrekken. De lezers zullen zien dat deze ene figuur niets met racisme van doen heeft.”

Ouderwetse clichés.

De uitgeverij haalt het album, dat in een oplage van ruim honderdduizend exemplaren is gedrukt, niet terug. “We zijn ongelukkig met de hetze. Anderzijds is Suske en Wiske een stripreeks en strips zijn altijd karikaturaal en overdreven, denk ook aan Jerommeke en Lambik.”

Dat klopt, stelt de Nederlandse striphistoricus Ger Apeldoorn, strips bevatten een verteltoon van visuele clichés. “Alles wordt uitvergroot. Maar ik begrijp niet waarom de makers van Suske en Wiske zulke ouderwetse clichés gebruiken, al helemaal niet omdat ze de strip onlangs een make-over gaven om jeugd aan te trekken.” Sinds mei draagt het 72 jaar oude tweetal een capuchontrui, hippe laarsjes en skinny jeans. “Waarom hebben ze niet ook alle zwarte figuren gemoderniseerd?”

Het is niet voor het eerst dat een Vlaamse strip wordt beticht van discriminatie en racisme. In 2007 bijvoorbeeld, werd de tekenaar van Kuifje aangeklaagd omdat hij Afrikanen zou hebben afgeschilderd als luie dommeriken met dikke lippen.

In Nederland is in de jaren zeventig en tachtig een omslag gemaakt wat betreft zwarte stripfiguren, verklaart Apeldoorn. Een nieuwe generatie striptekenaars moderniseerde de tekenstijl, waarmee onder meer het brabbeltaaltje en de gouden oorringen van Sjimmie uit Sjors en Sjimmie verdwenen.

“Maar in Vlaanderen is en blijft de tekenstijl ouderwets. Dat komt omdat daar, in tegenstelling tot in Nederland, nog een striptraditie bestaat. Kinderen groeien op met de stripboeken van hun ouders en daarom gebruiken tekenaars in nieuwe strips beeldtaal uit de tijd van de ouders van het publiek dat ze willen bereiken.”

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nieuwste Suske en Wiske strip onder vuur

Bericht door Tammy » 28 jun 2017, 09:17

In Nederland is in de jaren zeventig en tachtig een omslag gemaakt wat betreft zwarte stripfiguren, verklaart Apeldoorn. Een nieuwe generatie striptekenaars moderniseerde de tekenstijl, waarmee onder meer het brabbeltaaltje en de gouden oorringen van Sjimmie uit Sjors en Sjimmie verdwenen.

“Maar in Vlaanderen is en blijft de tekenstijl ouderwets. Dat komt omdat daar, in tegenstelling tot in Nederland, nog een striptraditie bestaat. Kinderen groeien op met de stripboeken van hun ouders en daarom gebruiken tekenaars in nieuwe strips beeldtaal uit de tijd van de ouders van het publiek dat ze willen bereiken.”
Klopt dat ?
Is dat het verschil met Nederland ?
Of tekent Belgie gewoon een stripverhaal waar alles in is uitvergroot.
Zoals dat zo vaak is met strips.
Ik weet het niet vandaar mijn vraag.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Nieuwste Suske en Wiske strip onder vuur

Bericht door herman50 » 28 jun 2017, 10:05

he neehe is der nou niks anders om je druk over te maken óf zeggen he moet dat?

Afbeelding,,, is mi iets aanstootgevender maar ,wie ben ik
<Comedy Central South Park,, >

nog even dit,,;;; nu sparen de ouderen de <oude> suskes en wiskes om hun originaliteit ,, en laten de nieuwe voor wat ze zijn ,,,
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nieuwste Suske en Wiske strip onder vuur

Bericht door Tammy » 28 jun 2017, 12:08

Ja herman50 , alles word onder een vergrootglas gelegd tegenwoordig.
Waar was die Vlaamse schrijfster al die jaren ?
Vroeger zag ze die strips neem ik aan toch ook ?
En nu ineens kan het niet meer.
Dat is iets wat ik dus niet snap.
Waar waren al die activisten al die tijd ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Nieuwste Suske en Wiske strip onder vuur

Bericht door herman50 » 28 jun 2017, 12:39

ja die vraag zal nooit beantwoord gaan worden denk ik,, ze komen en gaan ,het lijkt wel als ze zin hebben leven ze op en anders laat maar zitte niet interessant .. weet en snap het ook niet ,,,
we hadden hier in 2013 de schok met Sus en Wis dat ze totaal anders werden ook de kleding bv Suske een hm sixpack en Wiske twee -fraaie - borsten ene lang haar was in album Amoras -deel 1

schokking!!!!! /:)

Afbeelding....

en nog bloter

Afbeelding ...

maar ook bij mij was dit geen echte Sus Wis., dus verder geen nummers gekocht :mrgreen:
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nieuwste Suske en Wiske strip onder vuur

Bericht door Tammy » 28 jun 2017, 18:59

Moeten die plaatjes Suske en Wiske voorstellen ? :shock:
Griezels mag ik de oude weer ?
Dan ben ik maar ouderwets.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Nieuwste Suske en Wiske strip onder vuur

Bericht door herman50 » 29 jun 2017, 08:01

idd de enige echte [clap]
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nieuwste Suske en Wiske strip onder vuur

Bericht door Tammy » 29 jun 2017, 08:55

Ik las Suske en Wiske vroeger altijd herman50. :grin:
Vond ik hartstikke leuk.
Zien ze er nu weer hetzelfde uit als toen ?
Of nog steeds als jouw plaatjes ?
Hoop het eerste.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie