100ste geboortedag Wim Sonneveld

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

100ste geboortedag Wim Sonneveld

Bericht door Tammy » 28 jun 2017, 09:28

Afbeelding
Den Dungen anno 2017 herinnert aan Het Dorp van Wim Sonneveld. Slagerij Van de Ven is er, een standbeeld van een boerin, het 'raadhuis', maar zonder pomp.

100ste geboortedag Wim Sonneveld: Hoe is het nu in Het Dorp?.

Wim Sonneveld zou vandaag 100 jaar geworden zijn. Op naar Den Dungen, een slaperig plaatsje in Brabant waarop de iconische tekst van Het Dorp het meest van toepassing lijkt. Het tuinpad is er, de slagerij, en Mien met haar plastic rozen.


Thuis heb ik nog een ansichtkaart
waarop een kerk een kar met paard
een slagerij J. van der Ven.


Een kroeg, een juffrouw op de fiets
het zegt u hoogstwaarschijnlijk niets,
maar 't is waar ik geboren ben.

,,Misschien had ik mijn zaak toch slagerij J. van de Ven moeten noemen'', overpeinst slager Jan-Willem van de Ven in zijn winkel in Den Dungen. Kijk, die r bij het tussenvoegsel 'de', die kan hij vergeten. Maar de J als voorletter, die kreeg hij zomaar van zijn ouders. Een cadeautje dat hij nooit heeft uitgepakt.

,,Ik heb één vaste klant in het dorp en die zegt vrijwel dagelijks tegen me dat ik die J had moeten gebruiken. Dan was het Wim Sonneveld-gevoel compleet geweest.''

Afbeelding


100ste geboortedag.

Genoeg over die letters. Hier gaat het om: op de 100ste geboortedag van Wim Sonneveld, vandaag, houden we het belangrijkste deel van zijn artistieke erfenis tegen het licht. Sonnevelds partner Friso Wiegersma mijmerde 51 jaar geleden de woorden bij elkaar van Het Dorp, dat nog hoog in de Top 2000 staat (vorig jaar op plek 55). Het moderne dorpse leven in de jaren 60, vol weemoed vergeleken met het kalme bestaan van een paar decennia eerder. Maar hoe is dat nu, in 2017? Is er nog iets terug te vinden van de woorden van Sonneveld?

We hadden natuurlijk naar Deurne kunnen gaan, de plaats waar Sonneveld en Wiegersma opgroeiden. Maar Deurne is met ruim 30.000 inwoners allang geen dorp meer. En heeft bovendien geen slagerij Van de(r) Ven.

Die staat dus hier, in Den Dungen, 50 kilometer noordelijker in Brabant - pal naast Maaskantje - én nog echt een dorp. Zonder stoplichten. Met witte onderbroeken wapperend aan de waslijn in de tuin. Met verenigingsleven en middenstand.


Lees HIER het volledige artikel.

En vergeet niet het filmpje van die boer te bekijken waar hij het liedje van Wim meezingt, zo leuk ! :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 100ste geboortedag Wim Sonneveld

Bericht door taigitu » 29 jun 2017, 15:37

De oude tijd......
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 100ste geboortedag Wim Sonneveld

Bericht door Tammy » 01 jul 2017, 13:35

Ja echt wel Taigitu. ;P!
En mooi ook.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie