Hoe objectief is de media ?

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Hoe objectief is de media ?

Bericht door univers » 01 aug 2017, 18:11

Loopt ze harder dan mijn scootmobiel. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Hoe objectief is de media ?

Bericht door Vitharr » 01 aug 2017, 18:14

Als ze op d'r hond rijd wel. En nog een waarschuwing; als je haar naam afkort heet ze Hel! *1*
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Hoe objectief is de media ?

Bericht door univers » 01 aug 2017, 18:40

Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Hoe objectief is de media ?

Bericht door gusteman » 05 aug 2017, 11:23

Op zich valt de vraag "hoe objectief zijn de media?" vrij eenvoudig te beantwoorden: niet, dus ... media zijn nooit, en zijn dat ook nooit geweest, objectief.

Een veel belangrijkere vraag is echter: in hoeverre proberen de media uw gedachtegang te beïnvloeden en tot hoever zijn de media bereid te gaan in die beïnvloeding?

Ik sta echt perplex bij het lezen van deze stelling
taigitu schreef:Ik heb wel de indruk dat iedere krant, in meer of mindere mate, een bepaalde stroming in onze maatschappij aanhangt. En die kleuring geven ze mee in de artikelen.
Vooral omdat dit onmiddellijk wordt gevolgd door een verwijzing naar een artikel op de website van de Strijd/Vara waarin wordt herinnerd aan de krant De Waarheid. Daarin staat onder meer te lezen dat die krant werd gezien als een spreekbuis van het Kremlin.

Natuurlijk waren in de vorige eeuw alle communistische publicaties een spreekbuis van het Kremlin; alle communistische partijen werden trouwens financieel gesteund door datzelfde Kremlin. Kort na WO II werden zij zelfs voorzien van wapens door de USSR, één van de bronnen van de miljoenen illegale wapens die nu nog in Europa te vinden zijn.

Al sinds het einde van de negentiende eeuw hebben, zonder uitzondering, alle media een bepaalde voorkeur, steunen ze bepaalde religieuze en/of politieke strekkingen en zijn zij de spreekbuis voor één of andere van die strekkingen en/of overtuigingen.

Objectiviteit verlangen van een persmedium is dan ook van dezelfde orde als hopen dat een handelaar niet zal proberen zo veel mogelijk winst te halen uit een investering: een utopie, de spreekwoordelijke uitzonderingen daar gelaten.

Wat veel belangrijker is: welke media brengen, onder dat ingekleurde deken, de waarheid? En welke media kleuren niet alleen de berichtgeving met hun eigen ideologie maar schuwen tevens niet om de waarheid "een beetje geweld aan te doen"?
Het onderscheid tussen die twee is al heel wat moeilijker te ontdekken en creëert heel vaak een voedingsbodem voor complottheorieën en ongegronde verdachtmakingen, de zogeheten "urban legends".

Gast1

Re: Hoe objectief is de media ?

Bericht door Gast1 » 05 aug 2017, 11:29

gusteman schreef:Op zich valt de vraag "hoe objectief zijn de media?" vrij eenvoudig te beantwoorden: niet, dus ... media zijn nooit, en zijn dat ook nooit geweest, objectief.
Zwei Herzen, eine Seele Guus, je bent me nét voor. :grin:
Ik dacht al heel lang zo en denk er nog steeds zo over en daar wilde ik even op reageren -dus op de titel van het openingstopic- ...
Toch maar even voor de goede orde erbij gezet om mogelijke misverstanden te voorkomen.

Plaats reactie