BNNVARA zendt omstreden Jesse Klaver-docu toch niet uit

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

BNNVARA zendt omstreden Jesse Klaver-docu toch niet uit

Bericht door Tammy » 27 aug 2017, 13:41

Afbeelding

BNNVARA zendt de documentaire Jesse over GroenLinks-leider Jesse Klaver toch niet uit. Dat maakte de omroep vanochtend bekend. De film was omstreden, omdat de maker een jaar lang in dienst was bij GroenLinks. Critici noemden de documentaire een propagandafilm. GroenLinks reageert verbolgen.

De omroep houdt vol dat de onafhankelijke positie van de documentaire gewaarborgd was. ,,We hebben vooraf scherpe voorwaarden gesteld. De filmmaker heeft daaraan voldaan”, laat een woordvoerster weten. Toch gaat de uitzending niet door. ,,We kunnen niet ontkennen dat er twijfel kan ontstaan over de journalistieke onafhankelijkheid.” De omroep stelt dat er over de onafhankelijkheid van BNNVARA en de NPO ‘geen enkele twijfel’ mag bestaan.

Omroepdirecteur Gerard Timmer is naar eigen zeggen niet gezwicht voor de kritiek op de docu. Hij bedacht zich na het zien van het beeldmateriaal dat niet te controleren was of maker Joey Boink de camera op ongelegen momenten had uitgezet en besloot daarom de film niet uit te zenden.

GroenLinks reageert verbolgen. ,,BNNVARA heeft zelf opdracht gegeven voor het maken van deze documentaire, dus het is opmerkelijk dat ze nu besluiten de film niet uit te zenden", laat een woordvoerder weten. Volgens hem is het 'jammer' dat degenen die nieuwsgierig zijn geworden naar de film die nu niet op tv kunnen bekijken.

Op de loonlijst.

De twijfel ontstond omdat filmmaker Joey Boink tijdens de verkiezingscampagne de beeldvoerder was van Jesse Klaver. Zijn filmpjes verschenen op de sociale media-pagina’s van GroenLinks. Boink raakte ook bevriend met Klaver. Toch besloot Boink, die in 2015 werd genomineerd voor een Gouden Kalf voor zijn eerste documentaire, de tijdens zijn dienstverband bij GroenLinks gemaakte beelden te verwerken in een documentaire.

De filmmaker stapte naar producent Doxy Films en BNNVARA. GroenLinks stelde het beeldmateriaal kosteloos beschikbaar. Toen het AD donderdag als eerste meldde dat de documentaire zou worden uitgezonden door de NPO, ontstond een golf van kritiek. Omdat de filmmaker op de loonlijst van GroenLinks stond, kon er van een objectieve documentaire geen sprake zijn, stelden politici als Forum voor Democratie-voorman Thierry Baudet en PVV-Kamerlid Martin Bosma.

'Uniek perspectief'.

Volgens filmmaker Boink kon hij juist vanwege zijn band met de partij en Klaver zelf deze film maken. ,,De film biedt een uniek perspectief, namelijk van binnenuit. Ik zat in Den Haag in de kamer naast Jesse. Ik was er altijd bij, óók bij de spontane momenten. Een buitenstaander had deze film niet kunnen maken.”

Ook producent Jannele Doolaard van Doxy begrijpt niet dat BNNVARA zich heeft bedacht en de film niet meer wil uitzenden. ,,We hebben een film gemaakt die de omroep goed kan uitzenden.'' Doolaard zag met lede ogen aan dat de kritiek op de documentaire de afgelopen dagen ,,vooral uit rechtse hoek'' aanzwol. Die kritiek kreeg ,,een beetje de trekken van een hetze''. ,,En dat over een film die nog niemand heeft gezien.''


GroenLinks zou een dag voor de uitzending op tv de film in première laten gaan in de Utrechtse bioscoop Rembrandt. De gratis kaartjes daarvoor waren donderdag binnen een uur op. Het is niet duidelijk of die vertoning van Jesse wel doorgaat. Daarvoor is toestemming van BNNVARA nodig, die is eigenaar van de film.

BRON.

>>>>>>>>>>>>>>>

Ik moest erg lachen toen ik de poster zag van deze documentaire. :mrgreen:
Echt een Hollywood poster die suggereert dat de persoon die daar staat heel belangrijk is.
Maar het is Jesse maar, ons Obama/Trudeau immitatortje die naast het liegen over zijn kinderjaren ook twee keer de onderhandelingen liet klappen om zijn naieve kijk om heel de wereld hier binnen te laten .
Zo snel als hij opkwam zo snel is hij ook weer weg.
Tien zeteltjes binnenhalen zegt niks, kwaliteiten hebben is belangrijk.
Daar ontbreekt het bij deze jongeman aan.
Maar deze poster vond ik grappig om te zien.
Iets groot maken wat klein is. [joker]

Of het een objectieve documentaire is of niet, er bestaat toch onzekerheid over of het in strijd is met regels aangaande een publieke omroep.
Ik weet niet of de annulering terecht is of niet.
Maar GroenLinks kan deze documentaire op hun website plaatsen, is iedereen happy. :peace:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: BNNVARA zendt omstreden Jesse Klaver-docu toch niet uit

Bericht door Tammy » 27 aug 2017, 15:21

Onbegrip bij producent en maker ’Jesse’ .


HILVERSUM - UPDATE 15.12 uur - De producent van de documentaire ’Jesse’, over GroenLinks-leider Klaver, is „zwaar teleurgesteld” dat BNNVARA zich heeft bedacht en de film niet meer wil uitzenden. „We hebben een film gemaakt die de omroep goed kan uitzenden”, zegt Janneke Doolaard van productiehuis Doxy. Maker Joey Boink „kan het besluit eigenlijk niet begrijpen.”

BNNVARA wilde ’Jesse’ volgende week maandag op televisie tonen, maar zag daarvan bij nader inzien af om de schijn van partijdigheid niet te wekken. Dat heeft Boink „echt verbaasd.” Hij bracht naar eigen zeggen in de documentaire juist de wrijving binnen de GroenLinks-top in beeld, omdat het „mijn vak is om naar drama te zoeken.” „Toen ik de film ging maken was ik de eerste die besefte dat ik als embedded filmmaker extra naar conflicten op zoek moest.”

Boink verwijt zichzelf niets. Hij benadrukt nog eens dat hij geen GroenLinks-lid is of -stemmer was, en in het verleden ook voor de VVD en PvdA werkte. Ook zou zijn vriendschap met Klaver door de pers wat al te dik zijn aangezet. Maar hij denkt dat de uitzending van een film over Klaver door de publieke omroep ook sowieso wel tot ophef had geleid.

Doolaard zegt het besluit van BNNVARA om van uitzending af te zien „natuurlijk te respecteren.” „Dat recht hebben ze en ze hebben ook een andere positie dan wij. Maar voor ons is het onbegrijpelijk.”

De producente zag met lede ogen aan dat de kritiek op de documentaire de afgelopen dagen „vooral uit rechtse hoek” aanzwol. Die kritiek kreeg „een beetje de trekken van een hetze.” „En dat over een film die nog niemand heeft gezien.”

Of ’Jesse’ de komende tijd nog ergens anders te zien is, kan Doolaard nog niet zeggen. Ze is nog met BNNVARA in gesprek over onder andere de voorpremière die voor komende zondag in een Utrechtse bioscoop op de agenda staat. Omroepdirecteur Gerard Timmer opperde eerder op de dag dat de film misschien een plaats zou kunnen krijgen op documentairefestival IDFA.


BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: BNNVARA zendt omstreden Jesse Klaver-docu toch niet uit

Bericht door Tammy » 28 aug 2017, 15:54

’Jesse’ definitief in de la .


UTRECHT - De voorpremière in een bioscoop van de documentaire over GroenLinks-partijleider Jesse Klaver gaat ook niet door. BnnVara heeft dit besloten nadat zondag al bekend was geworden dat de film Jesse volgende week maandag niet op televisie te zien zal zijn.

Aanleiding hiervoor was ophef over de maker van de documentaire, Joey Boink, die tijdens de campagne zelf voor de partij actief was.

GroenLinks en de producent van Jesse wilden de voorpremière graag laten doorgaan. Maar daarvoor was de toestemming van BnnVara nodig, en die gaf geen groen licht. De omroep wil evenmin dat de documentaire via andere kanalen vertoond wordt. Omroepdirecteur Gerard Timmer zei eerder dat vertoning op bijvoorbeeld documentairefestival IDFA hem misschien wel wat leek, maar dat lijkt nu van de baan.

„Niet uitzenden is wat ons betreft niet op tv, radio, internet, in de bioscoop, YouTube, nergens”, zei een woordvoerster van de omroep maandag. De voorpremière stond gepland in Pathé Rembrandt in Utrecht.

BRON

>>>>>>>>>>>>>>>>>

En dat was het einde van de ontluikende Hollywood carriere van Klavertje. :rolfl:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: BNNVARA zendt omstreden Jesse Klaver-docu toch niet uit

Bericht door taigitu » 28 aug 2017, 18:54

Tammy schreef:’Jesse’ definitief in de la .
En dat was het einde van de ontluikende Hollywood carriere van Klavertje. :rolfl:
Dat zou je nog tegen kunnen vallen.
De film is eigendom van BNNVara en hij kan dus verkocht worden......
En degene die hem koopt zou hem kunnen laten uitzenden of in de bios laten draaien.
Het gaat erom of BNNVara een film van een bepaald bedrag gewoon in de kast laten liggen,
misschien voor later, of hem verkopen nu hij nog 'hot' is.....

Of nog anders: http://www.ad.nl/politiek/voorpremiere- ... ~aac73309/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: BNNVARA zendt omstreden Jesse Klaver-docu toch niet uit

Bericht door taigitu » 28 aug 2017, 19:01

Laatste nieuws!
NPO ruimt uur in voor intieme docu over Jesse Klaver

De NPO zendt op 4 september een documentaire uit over GroenLinks-leider Jesse Klaver. De film is gemaakt door Joey Boink, die tijdens de verkiezingscampagne een jaar lang in dienst was van GroenLinks.
24-08-17, 06:00 Laatste update: 08:51

Ik was er altijd bij, óók bij de spontane momenten. Een buitenstaander had deze film niet kunnen maken
Joey Boink


‘Jesse’ biedt naast achter de schermen-beelden van campagnebijeenkomsten ook een inkijkje in het privéleven van Klaver. Zo zijn beelden te zien van de uitvaart van zijn in april overleden moeder.

Boink was tijdens de campagne ‘beeldvoerder’ van GroenLinks. Daar volgde hij lijsttrekker Klaver met zijn camera op de voet. De filmpjes werden gebruikt in de campagne. Nadat hij op 1 mei vertrok bij de partij, stapte Boink met het ruwe materiaal naar een producent. Die zag direct brood in een film. GroenLinks stond het beeldmateriaal vervolgens kosteloos af.

De film is volgens producent Doxy Films ‘bijzonder’, omdat Boink in de campagne innig bevriend is geraakt met Klaver. In de film sporten de twee samen en gaan zij na de begrafenis van Klavers moeder naar haar huis om spullen op te ruimen. ,,Dat zijn heftige scènes'', vindt Boink. ,,De film biedt een uniek perspectief, namelijk van binnenuit. Ik zat in Den Haag in de kamer naast Jesse. Ik was er altijd bij, óók bij de spontane momenten. Een buitenstaander had deze film niet kunnen maken.''

Wouter-tapes
Volgens Boink is Jesse daarmee anders dan de politieke documentaires die gemaakt zijn over SP-voorman Emile Roemer (Tussen Pieken en Peilen) en PvdA-leider Wouter Bos (De Wouter-tapes), juist omdat hij onderdeel was van het campagneteam.

Toch is het volgens Matthijs van de Laar van Doxy ‘geen GroenLinks-film’. ,,De partij heeft niet meebetaald aan deze film.'' Indirect deed GroenLinks dat echter wel, omdat Boink tijdens de campagne op de loonlijst stond. Dat erkent Van de Laar. ,,Maar de partij heeft Joey niet ingehuurd om een docu te maken.''

GroenLinks wees voor de verkiezingscampagne verzoeken af van een aantal onafhankelijke filmmakers die een documentaire wilden maken. Boink draaide echter al wel met het plan voor een nieuwe documentaire in zijn achterhoofd. ,,Het is geen compilatie van campagnevideo’s'', belooft de filmmaker, die in 2015 werd genomineerd voor een Gouden Kalf voor zijn documentaire Burden of Peace.

De film duurt 52 minuten en wordt maandag 4 september om 21 uur uitgezonden door BNNVARA, zo maakt de omroep vanmiddag bekend op de presentatie voor het nieuwe tv-seizoen. Daar zijn ook de eerste fragmenten te zien.

http://www.ad.nl/politiek/npo-ruimt-uur ... ~a0cc8235/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: BNNVARA zendt omstreden Jesse Klaver-docu toch niet uit

Bericht door Tammy » 28 aug 2017, 20:38

Hoezo laatste nieuws Taigitu ?
Dat is een bericht van 24 Augustus als ik het goed zie in de link.

Of ik zie het verkeerd. [think]

Trouwens mij maakt het niks uit of de film in de bioscoop komt.
Maar ik moet gewoon heel hard lachen hoe ze hem willen portreteren.
Hij heeft nog helemaal niks gepresteerd en dan deze heisa, de aankondiging alsof hij groot en belangrijk is.
Vind het gewoon hilarisch.. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: BNNVARA zendt omstreden Jesse Klaver-docu toch niet uit

Bericht door taigitu » 28 aug 2017, 20:56

Tammy schreef:Hoezo laatste nieuws Taigitu ?
Dat is een bericht van 24 Augustus als ik het goed zie in de link.

Of ik zie het verkeerd. [think]
Je hebt gelijk.
Ik heb niet alles gevolgd en dacht dus dat hij toch werd uitgezonden.
Mij maakt het niets uit wat ze er mee doen.
Ik zie alleen dat het wel 'onrustig' blijft over die film.
Het zou mij niets verbazen als hij toch ergens te zien zal zijn.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: BNNVARA zendt omstreden Jesse Klaver-docu toch niet uit

Bericht door Tammy » 28 aug 2017, 21:09

Ik denk dat hij ook wel eens ergens te zien zal zijn.
Het schijnt dat er een scene is waarin het ingestudeerde handje naar Ascher te zien is.
Hoe hij daarop heeft geoefend, tsja wat is niet nep aan deze jongen he ? :rolfl:

Maar voor de fans hoop ik dat de film ergens gaat draaien.
Kunnen ze hem toch nog een keertje zien. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: BNNVARA zendt omstreden Jesse Klaver-docu toch niet uit

Bericht door taigitu » 30 aug 2017, 10:27

Jesse Klaver vertelde Nico Dijkshoorn iets in vertrouwen

Onderstaande column kan uw vertrouwen in de leider van GroenLinks ernstig schaden.
Nico Dijkshoorn 30 augustus 2017


Ik ga u iets vertellen over Jesse Klaver. Ik heb daar lang over nagedacht, want ik begrijp heel goed dat wat ik u ga vertellen zijn politieke carrière kan schaden. Kan vernietigen zelfs. Wat mij vooral dwarszit, is de manier waarop ik deze informatie heb vergaard. Dat was in een informele setting. Hij vertelde het mij in vertrouwen. We zaten, vlak voor het programma Jinek, samen voor een spiegel.

Bij Jesse legde de visagist haar hand heel teder onder zijn ravenzwarte haar en legde een lok heel voorzichtig op zijn voorhoofd. Bij mij probeerde een visagist mijn kaalheid te verbergen door de krans grijs monnikenhaar tactisch over mijn schedel te kammen. Jesse en ik keken elkaar aan, zoals je elkaar aankijkt als je samen voor een spiegel zit. Misschien kwam het daardoor, die plotselinge ontboezeming.

Mensen die via een spiegel met elkaar spreken, zeggen vaak dingen waarvan ze later spijt krijgen

Bij kappers heb je het ook. Omdat je ze niet recht aankijkt, maar via de spiegel, word je roekelozer. Ik heb in een drukbevolkte kapperszaak ooit heel hard over het opvoeden van mijn zoon zitten praten. Ik heb foto's laten zien van mijn nieuwe fiets. Ik heb aan mijn kapper, met allemaal gebaren erbij, uitgelegd hoe je vers pastadeeg maakt. Via de spiegel.

Ik kan het niet goed uitleggen, maar mensen die via een spiegel met elkaar spreken, zeggen vaak dingen waarvan ze later spijt krijgen. Zoals Jesse Klaver, die nu deze column leest. Hij weet precies waar ik het over heb. Er werd aan ons haar gevoeld, we keken elkaar aan en toen zei Jesse Klaver: ik volg een onlinecursus ukelele.

Daarna was het even stil. Jesse snapte, door allerlei trainingen, dat hij mij even de tijd moest gunnen om die informatie te verwerken. Daar zat hij, Elvis Klaver, de man die als Kennedy een podium opliep, die door een korte knik met zijn hoofd dertig zetels uit de schoot van duizenden vrouwen klopte, de man die bakfietsbezitters de übergeile uitstraling van een modebewuste metroseksueel schonk. Die Jesse speelde ukelele. Ukelele. Een instrument dat je gaat spelen wanneer je geen instrument kunt bespelen.

Het ging niet om verbroedering. Het ging hem puur om de band tussen de mens Jesse en zijn ukelele

Ik moest iets vragen, daar kwam ik niet onderuit. 'Speel je al een liedje?', vroeg ik. Nee, daar was hij nog niet aan toe. Maar het hele idee dat die ukelele vol met liedjes en verhalen zat, dat verpletterde hem. 'Ja, muziek dat is iets moois', zei ik. 'Het verbroedert.' Hij schudde wild van nee. Dat kon Jesse even helemaal geen reet schelen, verbroedering. Het ging hem puur om de band tussen de mens Jesse en zijn ukelele. Hij zag de ukelele als een levend organisme. Wanneer hij ukelele speelde, dan was de strijd tegen de vervuiling even heel ver weg. 'Wat voor een heb je?', vroeg ik. 'Met vier snaren', zei hij.

Nu weet u het. Jesse Klaver speelt ukelele. Dat schijnt belangrijke informatie te zijn. U had, als de film over Jesse Klaver wel was uitgezonden, geweten hoe Jesse macaroni klaarmaakt, hoe hij wakker wordt, hoe vreselijk hij al die aandacht vindt en dat hij oude afleveringen van Tatort woord voor woord kan meespreken. Maar dat de leider van GroenLinks met zijn mond halfopen een akkoord probeert te spelen op een instrument voor wilsonbekwame kabouters, dat weet u door deze column.

Ik moest hem plaatsen. Ik kon niet anders.
https://www.volkskrant.nl/opinie/jesse- ... ~a4513815/
Ik moest hem lezen en plaatsen, ik kon niet anders....
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: BNNVARA zendt omstreden Jesse Klaver-docu toch niet uit

Bericht door Tammy » 30 aug 2017, 10:33

Ik had het vanochtend al gelezen, hij is leuk Taigitu. :rolfl:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: BNNVARA zendt omstreden Jesse Klaver-docu toch niet uit

Bericht door taigitu » 30 aug 2017, 20:19

Pijnlijk voor Jesse Klaver! GroenLinks-partijkrant NRC zag zijn docu en oordeelt: propagandastukje

Het NRC Handelsblad zag exclusief de Jesse-documentaire en oordeelt: het schetst een wel heel erg geromantiseerd beeld van de GroenLinks-opperpief. Eindoordeel: “Weinig diepgang maar leuk voor fans.”

De journalisten van NRC Handelsblad – de officieuze partijkrant van GroenLinks – zijn maar een stel bofkonten. Ondanks dat het Nederlandse publiek nog steeds de omstreden Jesse-propagandadocumentaire niet onder ogen heeft gekregen, kreeg de grachtengordelbode een exclusieve première aangeboden. Dat leverde een stuk op met de titel “Documentaire ‘Jesse’ heeft zelden diepgang” waarmee eigenlijk al voldoende gezegd wordt. Ook de uitsmijter is er één die pijnlijk is voor de zogenaamd ‘integere’ regisseur Joey Boink die zowel voor de NPO als voor GroenLinks werkte:

“Het feit dat GroenLinks het „jammer” vindt dat de documentaire niet wordt uitgezonden is begrijpelijk. Maar ook veelzeggend.”

Maar NRC is ook in minder cryptische termen afwijzend over het absurde hoge juichgehalte van de documentaire. We krijgen vooral beelden te zien van een “triomferende lijsttrekker” die zijn partij zogenaamd naar een monsterzege van epische proporties aan het begeleiden is. “Weinig context en duiding”, is dan ook de naam van een vernietigend kopje over de Jesse-docu:

“Is Jesse de onafhankelijke en ongecensureerde documentaire waar de maker zich op voorstaat? Hij zou alleen het nummerbord van Klavers Volvo op verzoek hebben geblurd en zijn kinderen buiten beeld hebben gehouden.

Niet echt. De film biedt weinig context en duiding van de vele scènes die voorbij trekken. Dat mag.

Het probleem is dat de zwakke momenten van de energieke lijsttrekker in een hectische campagne nauwelijks in beeld komen. We zien hem een keer haperen bij het instuderen van een oneliner voor een debat („Hè, kut!”). Over de lastige momenten binnen de partijtop – bijvoorbeeld over de spanningen rond de totstandkoming van de kandidatenlijst – geen enkel beeld of woord.”

Gisteren kwalificeerde hoofdredacteur Paul Jansen van de Telegraaf de documentaire van Klaver al als een “propagandafilm“, maar van die krant is dat ook te verwachten. Dat het veel linksere en Starbuckshipster-achtige NRC Handelsblad echter praktisch hetzelfde oordeel is aangedaan, moet echt de genadeklap zijn voor iedereen (ja ook jij, Sylvana) die nog beweert dat deze documentaire getuigt van ook maar een greintje journalistieke integriteit.

http://www.dagelijksestandaard.nl/2017/ ... ndastukje/


Ik heb ook gehoord (ik heb niet de juiste bewoording zoals het werd gezegd) dat de
rechten worden teruggeven aan de oorspronkelijke maker voor het zelfde bedrag dat is
betaald. En dan is de kans aanwezig dat deze video alsnog ergens wordt uitgezonden.
Het verhaal is dus nog niet klaar.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: BNNVARA zendt omstreden Jesse Klaver-docu toch niet uit

Bericht door taigitu » 31 aug 2017, 19:21

Laatste nieuws........
'Jesse' wordt maandag vertoond in Carré

De veelbesproken maar nog nergens vertoonde documentaire 'Jesse' van Joey Boink is
maandag te zien in Carré. Er zal dan ook een debat plaatsvinden in het Amsterdamse theater.

Dat heeft producent Janneke Doolaard donderdag laten weten aan het ANP.
Hoe de kaartverkoop verloopt, is nog onduidelijk.

Doolaard kreeg de auteursrechten terug van BNNVARA en kan met Boink bepalen wat er
met het materiaal gaat gebeuren. 'Jesse' zal ook in meerdere bioscopen te zien zijn,
zei de producent.

De documentaire maandagavond is maandag ook om 20.00 uur te zien op het
journalistieke platform Blendle. Het kost 5 euro om de film te kunnen bekijken.
Of de documentaire verder nog op tv komt, is nog niet bekend.

Kritiek

Op de film kwam veel kritiek omdat filmmaker Joey Boink zelf voor Groenlinks actief was
tijdens de laatste verkiezingscampagne, en bevriend is geraakt met Jesse Klaver.
Boink zou niet onafhankelijk hebben kunnen werken, meenden critici, die zijn werk een
propagandafilm noemden.

BNNVARA merkte de kwestie eerst aan als een 'journalistiek schemergebied',
maar schrapte de documentaire later toch van de programmering.
Ook de voorpremière ging niet door.

Het Commissariaat voor de Media gaat met BNNVARA in gesprek over de totstandkoming,
de onafhankelijkheid en de financiering van de documentaire Jesse over
GroenLinks-leider Jesse Klaver.

https://www.ad.nl/amsterdam/jesse-wordt ... ~af95cb09/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: BNNVARA zendt omstreden Jesse Klaver-docu toch niet uit

Bericht door Tammy » 31 aug 2017, 19:39

Dit laatste nieuws klopt wel Taigitu. :wink:

Gelukkig voor zijn fans kunnen ze maandag naar Amsterdam gaan.
En kan Klaver weer rustig slapen, hij komt op het grote doek....... :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: BNNVARA zendt omstreden Jesse Klaver-docu toch niet uit

Bericht door univers » 31 aug 2017, 20:34

Kunnen ze zijn foto beter niet hierop plakken. :mrgreen:

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: BNNVARA zendt omstreden Jesse Klaver-docu toch niet uit

Bericht door Tammy » 31 aug 2017, 21:59

Wat jij hebt met Rutte heb ik met Klaver Univers. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: BNNVARA zendt omstreden Jesse Klaver-docu toch niet uit

Bericht door univers » 31 aug 2017, 22:31

Is ook een gladjanus.

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: BNNVARA zendt omstreden Jesse Klaver-docu toch niet uit

Bericht door Tammy » 05 sep 2017, 11:06

Eens kijken ............wie was hij nog vergeten na te doen ?
We hadden al Obama en Trudeau.


Afbeelding

Poetin ! :rolfl:

Recensie: Klaver lijkt een jongeman met geldingsdrang, op het megalomane af.

Fijn die harmonieuze campagne, maar erg spannend is het niet.

'Hoe is Jesse buiten die mooie woorden en vergezichten?', vraagt documentairemaker Joey Boink zich in het begin van 'Jesse' af. Het antwoord geeft hij vooral tussen de regels door in een weinig spannende documentaire.

In Jesse, de 52 minuten durende documentaire van GroenLinks-campagnemedewerker Joey Boink over Jesse Klaver, zien we de jonge hoofdpersoon en zijn al even jonge handlangers een aantal dingen herhaaldelijk doen. Met een bal spelen. Elkaar een boks geven. Ironische grapjes maken. En toneelstukjes opvoeren, oefenen voor debatten en interviews.

Ja, de sfeer onderling in de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van 15 maart is haast klassiek rebels en energiek, precies wat je je voorstelt bij een jongehondenclub. Onbevangen ambitieus en op het arrogante af laconiek. Op geen enkel moment schiet er iemand uit zijn slof of is de wanhoop nabij. Ergernis? Angst? Frustratie? Woede? Niks ervan.

Hartstikke fijn natuurlijk, voor GroenLinks, zo'n harmonieuze campagne, maar voor de kijker is het niet bepaald aangrijpend of spannend. Het dramatische zwaartepunt zit in het overlijden van Klavers moeder, midden in de formatieperiode. Verder ontbreekt haast alle frictie in Jesse, sinds maandagavond via Blende te bekijken voor 4,99 euro.

Kritiek is wel degelijk te horen in de film, maar dan van de buitenwereld.

De scepticus zou dus kunnen concluderen dat de ophef vooraf terecht was: dit is propaganda. In Jinek beweerde Boink, die de titel 'beeldvoerder' had tijdens de campagne, dat hij geen enkele woede-uitbarsting of nare sneer van Klaver heeft meegemaakt. Zou kunnen natuurlijk. Of het waar is, maakt nauwelijks uit: als documentaire is Jesse een lichtgewicht.

Lees HIER het volledige artikel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: BNNVARA zendt omstreden Jesse Klaver-docu toch niet uit

Bericht door Tammy » 05 sep 2017, 11:13

Wat gaat er door je heen als je in een prachtig statig theater als Carré jezelf in je onderbroek ziet staan op het scherm.
Denkend dat je er bent met je kippenborstje .
Wat een Eftelingkind toch. :mrgreen: [doh]


Afbeelding

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie