Pipo de clown en Klukluk

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Pipo de clown en Klukluk

Bericht door Fenna » 15 okt 2017, 18:18

http://www.dagelijksestandaard.nl/2017/ ... eledigend/

De Dagelijkse Standaard

Pipo de clown is terug, maar Klukkluk is ‘veranderd': racismeroepers vonden hem beledigend

Afbeelding

Door Michael van der Galien 15 oktober 2017
Ja hoor, daar gaan we weer.

Toen mannen nog mannen waren werd ons geleerd dat je ‘beledigd’ voelen — of je een slachtoffer voelen — een teken van zwakte was. Een man was trots op zichzelf. Als iemand hem probeerde te beledigen liet hij dat van zich afglijden onder het motto ‘niemand kan mij kwetsen, ik kan me alleen láten kwetsen.’

Helaas leven we nu in tijden waarin het slachtofferschap aanbeden wordt en mensen continu wordt verteld dat je ‘beledigd voelen’ je morele superioriteit bezorgt. En dus krijg je dit soort gekkigheden:

‘Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.’ Met die woorden nam Pipo de Clown in 1980 afscheid van de televisiekijker. In de 22 jaar daarvoor groeiden generaties kinderen op met de iconische serie over een clown die in een woonwagen de wereld over reist. Vanaf maandag is hij terug: RTL8 zendt tien gloednieuwe afleveringen uit…
Veel blijft hetzelfde, zoals Pipo’s vaste uitroep ‘sapperdeflap’ en het karakter van zijn vrouw Mammaloe en circusdirecteur Dikke Deur. Klukkluk onderging een metamorfose: hij is geen indiaan meer, maar een verklede circusartiest in indianenkleren: ‘Klukkluks oude uiterlijk was niet meer nodig, vond ik. Daarbij speelt mee dat we geen last willen krijgen van het zwartepietencomplex; als het over minderheden gaat, hebben mensen nu al snel lange tenen. Hij praat ook veel minder krom dan vroeger. Klukkluk is nog wel klunzig, en Pipo’s beste vriend.’


Triester dan dit wordt het dus niet. Klukkluk moet verplicht een witte man in een indianenpak zijn, een circusman, en geen indiaan, want ergens in Nederland loopt er een mafketel rond die zich beledigd voelt als hij wél een cherokee (of wat dan ook) is.

Zielig gewoon.

Overigens is het wel opvallend dat niemand er blijkbaar een probleem mee heeft dat de blanke versie van Klukkluk een kluns is. Geen blanke Nederlander die zich daardoor aangesproken voelt of die daardoor het idee heeft dat alle blanken weggezet worden als onnozele halzen.

En weet je waarom niet? Omdat wij onszelf niet verteld hebben dat we dagelijks gediscrimineerd en oneerlijk behandeld worden. Nep-discriminatie is een psychologisch probleem van professionele racismeroepers, niet van de Nederlandse samenleving.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Pipo de clown en Klukluk

Bericht door Fenna » 15 okt 2017, 18:25

Dit is gewoon niet leuk meer.
Omdat een handvol gekwetsen zich hier weer aan stoort moet iets onschuldigs tot iets groots opgeblazen worden.
Een onschuldige kinderserie moet straks net als zwarte piet verpest worden.
Het word tijd dat meerderheid van stemmen gaat tellen.
Het is absurd dat een grote massa zich moet schikken voor enkelen, je kan het onmogelijk iedereen naar de zin maken.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Pipo de clown en Klukluk

Bericht door herman50 » 16 okt 2017, 07:36

O god nee toch, zijn ze nou werkelijk zo bekrompen geworden, wat te denken van de Dikke Deur - het ezeltje NONONONO met hoed,, wat is der mis met Kluk Kluk, jaren van genoten - en zou het - weet ik zeker weer doen, van de échte Pipo dan he - muggezifters eerste uur dus alles van vroeger kan weeg is allemaal aanstoot geven voor dees of gene bevolkingsgroep? , hallo hang je dan maar op [doh] [doh] [doh]
vergeten ze dat dit alles voor kinderen is , die zien écht geen kwaad in dat gedoe .....dwz áls ze het niet aangepraat woord - walgelijk

sjonge jonge oke fijne dag nog

oja wat ik écht niet begrijp is dat men hiernaar de oren laat hangen , niet leuk jammere dan , kijk je niet >eigenlijk is dat ooit ´begonnen´, bij Willempie van Andre van Duin, die werd ook door ouders en dergelijke uitgemaakt voor alles wat lelijk is ,dat hij die kinderen op zo´n manier te ka... zette ,maar zeg eerlijk waar hebben we het over,, stel mieren.....s zijn het
alles van waarde is weerloos

Gast1

Re: Pipo de clown en Klukluk

Bericht door Gast1 » 16 okt 2017, 10:14

Ik deel mijn mening geheel met die van jullie.
De ommezwaai komt nog wel dat het volk wat krachtiger gaat roepen.
In Oostenrijk is het dan ook al zover dacht ik.

Ik vond Pipo de clown geweldig met alle figuranten en heb er zelf heel bijzonder herinneringen aan.
Het is het allereerste wat ik mij op tv kan herinneren dat 'Snuf en Snuitje' zich ergens onder water bevonden met transparante helmen.
Prachtig. Een prachtige tijd!!
https://www.youtube.com/watch?v=eekbL-BnZ24

Inmiddels -en al langer geleden- zijn we het spoor helemaal kwijtgeraakt waarin mierenneukerij prevaleert en de boventoon voert.
In dát opzicht ... inderdaad die goeie ouwe tijd.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Pipo de clown en Klukluk

Bericht door Tammy » 16 okt 2017, 11:14

Inderdaad de goede oude tijd.
Deze hele wereld is gek aan het worden met zo correct mogelijk te zijn.
Men struikelt over elkaar heen in een tempo waarin velen volgens mij niks anders meer zien dan racisme en beledigingen enz.
Ikzelf ben niet echt een fan van remakes zeg maar.
Ook ik was dol op Pipo en Klukluk.
Wat heb ik genoten.
Series opnieuw maken vind ik niet altijd leuk , want soms is het origineel niet te evenaren.

Maar nu dus weer trammelant over de invulling van een personage.
Aangezien de hysterie over suiker die de samenleving overspoelt dusdanige proporties heeft aangenomen zal de Dikke Deur met zijn taartjes ook niet mogen.
Stel je toch voor dat je een taartje eet waar suiker in zit !
Wat afschuwelijk moet dat zijn hé ?................

Elke bevolkingsgroep word wel eens in de maling genomen.
Om in mijn Italiaanse straatje te blijven , ik stam van de eeuwige pizza bakkers af en als ik kwaad word dan kan ik mensen iets aan doen want de Maffia schuilt ook in me.
Tenminste dat zeggen mensen zo vaak die me net ontmoeten en weten dat ik uit Napoli kom.
En ik ben natuurlijk ook de eeuwige Pastavreter . :mrgreen:
Zeggen ze altijd lachend.
Ben ik beledigd ?
Welnee joh , ik moet er hartelijk om lachen.
Elk land en de mensen die daarin wonen hebben zoiets.

Pipo en Klukluk...........wie brengt mij terug in de tijd ?
Want nu is het gewoon hysterisch aan het worden hoe men kijkt.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Pipo de clown en Klukluk

Bericht door MetalPig » 16 okt 2017, 14:15

Is het echt zo moeilijk te bevatten dat dingen die vroeger normaal waren, nu niet meer kunnen? [think]

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Pipo de clown en Klukluk

Bericht door univers » 16 okt 2017, 14:56

Is het zo moeilijk te bevatten, dat klaplopers, die hier aankomen waaien, de dienst uit gaan maken.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Pipo de clown en Klukluk

Bericht door Fenna » 16 okt 2017, 14:57

Juist. ;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Pipo de clown en Klukluk

Bericht door MetalPig » 16 okt 2017, 15:23

univers schreef:Is het zo moeilijk te bevatten, dat klaplopers, die hier aankomen waaien, de dienst uit gaan maken.
Vertel meer, want ik volg je niet.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Pipo de clown en Klukluk

Bericht door taigitu » 16 okt 2017, 16:41

Zullen we dan nog maar even.............
Plom wilde graag het levensverhaal van Klukkluk horen dus Klukkluk vertelde over de grote omtrekkende beweging . Pipo heeft dat verhaal al zo vaak gehoord en gaat water voor de thee halen .
Klukkluk, ofwel Herbert Joeks z'n biografie.

Nostalgie zonder haken en ogen.....
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Pipo de clown en Klukluk

Bericht door Tammy » 17 okt 2017, 16:56

Ga ik deze week bekijken bedankt Taigitu. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie