Dan Brown opent Ambassade van de Vrije Geest

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Dan Brown opent Ambassade van de Vrije Geest

Bericht door Tammy » 24 okt 2017, 07:01

Ik denk dat deze plek heel veel mensen zal aanspreken op dit forum. :grin:
Een bezoekje zeker waard denk ik. ;P!

Afbeelding
Dan Brown (midden) opent in het bijzijn van Pieter Litjens (links) en Joost Ritman de Ambassade voor de Vrije Geest. 

In het Huis met de Hoofden aan de Keizersgracht zetelt sinds zaterdagavond een nieuw platform voor cultuur, muziek, kunst, wetenschap en spiritualiteit.

Bestsellerauteur Dan Brown opende het centrum in het monumentale stadspaleis. Vanaf november opent de Ambassade voor de Vrije Geest de deuren voor het publiek.

Naar eigen zeggen moet het een internationaal centrum worden, met verschillende functies. Er komt een café, kenniscentrum en studieruimte. De Ambassade van de Vrije Geest wil het 'vrije denken' stimuleren, door middel van cultuur, kunst, wetenschap en spiritualiteit. Er zullen lezingen en colleges worden gehouden, maar de Ambassade is ook een museum voor mystiek en filosofie.

Het centrum biedt ook onderdak aan 25.000 werken uit de Bibliotheca Philosophica Hermetica. Deze Amsterdamse bibliotheek, met boeken over onder meer Westerse esoterie, mystiek, alchemie, rozenkruisers en kabbala, werd zestig jaar geleden opgericht door Joost Ritman. Na moeilijkheden in 2011, toen de bank beslag op de collectie liet liggen, keerde de collectie terug naar Amsterdam. Dan Brown, die groot fan van de bibliotheek is en zich er voor zijn werk door liet inspireren, doneerde in 2016 3 ton aan de Bibliotheca Philosophica Hermetica, ook wel bekend als The Ritman Library.

Joost Ritman kreeg bij de opening van de Ambassade voor de Vrije geest de Frans Banninck Cocq-penning uitgereikt door loco-burgemeester Pieter Litjens, vanwege zijn verdiensten op cultureel gebied voor de stad.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Dan Brown opent Ambassade van de Vrije Geest

Bericht door Fenna » 24 okt 2017, 09:31

Dan Brown gaf gisteren ook een interview bij RTL late night, waar hij ook over deze bieb sprak.
Ik heb het nieuwste boek van hem "Oorsprong", nu voor de helft uit maar vind hem niet zo spannend als eerdere boeken, misschien komt het nog, hij werkt wel vaker naar een climax naar het einde.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Dan Brown opent Ambassade van de Vrije Geest

Bericht door Tammy » 24 okt 2017, 15:52

Jij bent echt een fan van hem he Fenna ? :grin:
Hartstikke leuk.
Ga je deze Ambassade een keertje bezoeken ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Dan Brown opent Ambassade van de Vrije Geest

Bericht door Fenna » 24 okt 2017, 16:58

Misschien :grin:
Lijkt mij wel interessant.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Dan Brown opent Ambassade van de Vrije Geest

Bericht door Tammy » 25 okt 2017, 14:50

Ik ook Fenna een keer.
Als ik ben opgeknapt wat nog lang duurt ,maar dan wil ik erheen.
Lijk mij een mooie plek om rond te neuzen. :book:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie