Schilderij uit 1860 laat iPhone zien ?

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80383
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Schilderij uit 1860 laat iPhone zien ?

Bericht door Tammy » 17 nov 2017, 08:34

Ze leest gewoon een boekje of bijbeltje volgens mij. :mrgreen:
Maar het schilderij vind ik zo mooi en romantisch , en die kleuren geweldig gewoon. ;P!

Afbeelding

Heeft vrouw op schilderij uit 1860 een iPhone met dating-app in haar handen?.

Een in 1860 vervaardigd schilderij van de Oostenrijkse schilder Ferdinand Georg Waldmüller (1793-1865) gaat momenteel viraal op sociale media omdat er volgens velen een vrouw op staat met in haar handen een iPhone. et schilderij met de titel De Verwachte toont een jongeman die in het struikgewas met een roos in zijn hand smachtend zit te wachten op een vrouw die over een bospaadje komt aanlopen. De vrouw lijkt in gedachten verzonken en kijkt naar een rechthoekig voorwerp dat ze met beide handen omklemt.

Het romantische doek hangt een beetje achteraf in een museum in de Duitse stad München waar bezoekers de 'telefoon' onlangs ontdekten. ,,Dat moet welhaast een tijdreizigster zijn'', veronderstellen twitteraars.

De man die de 'smartphone' ontdekte vertelt aan Britse media dat het 'natuurlijk geen mobieltje is'. ,,Het is frappant hoe we anno 2017 dingen uit een ver verleden anders interpreteren'', stelt hij vast. Schertsend: ,,Het schilderij gaat over een ontluikende liefde dus het zou best kunnen dat de vrouw een dating-app aan het checken is.''

Volgens een woordvoerder van de Neue Pinakothek, het museum in München, is honderd procent zeker dat de door Waldmüller geschilderde vrouw geen iPhone in haar handen houdt. ,,Het is zo goed als zeker een kleine bijbel of een psalmen- of gebedenboekje dat ze meeneemt naar de kerk.'' Maar ondanks deze verklaring blijven mensen twijfelen. ,,Dit is het bewijs dat de technologie van mobiele telefoons al meer dan 150 jaar bestaat'', twittert iemand hoopvol.


Het is overigens niet de eerste keer dat mensen moderne apparatuur ontdekken in soms eeuwenoude kunst. Op een in 1670 gemaakt schilderij van de Nederlandse kunstenaar Pieter de Hooch zou ook een telefoon staan en op een Grieks grafreliëf uit het jaar 100 voor Christus zelfs iets wat lijkt op een uitgeklapte laptop met aan de zijkant twee usb-ingangen. Verder lijkt in Charlie Chaplin's film The Circus (1928) een bellende vrouw voorbij te wandelen.


Meerdere foto's is te zien op onderstaande link:

https://www.ad.nl/bizar/heeft-vrouw-op- ... ~a2990b57/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Schilderij uit 1860 laat iPhone zien ?

Bericht door herman50 » 17 nov 2017, 10:36

zelf vind ik altijd bij dit soort dingen ,,,hoe groot is je verbeeldingskracht ,, fijne dag
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Schilderij uit 1860 laat iPhone zien ?

Bericht door univers » 17 nov 2017, 10:40

Ik zie er een broodje hotdog in. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Schilderij uit 1860 laat iPhone zien ?

Bericht door Witte wel » 17 nov 2017, 23:46

,,Het is zo goed als zeker een kleine bijbel of een psalmen- of gebedenboekje dat ze meeneemt naar de kerk.'' Maar ondanks deze verklaring blijven mensen twijfelen.
Ik denk dat de mens te veel wiet aan het roken is momenteel en daardoor een hallucinogeen perceptievermogen ontwikkeld wat dan weer een waanbeeld projectie als resultaat heeft.
Wat een lariekoek zeg. Dat zie je toch meteen dat het hier om een klein bijbeltje gaat met daarbij een rozenkransje in de hand. Zo werden bijbeltjes in die tijd ter hand genomen. Bijbel in beide handen met de rozenkrans om de duimen gedraaid naar beneden hangend.
Die Erwartete
Prachtig mooi uitgebeeld de contrasten van het zondagskleed, de jeugdige liefdesdrang, de religieuze verbondenheid getoond in een prachtig stuk natuur. Iets spannend, iets stiekems, een verlangen. Laat het zelf de vrije loop gaan.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Schilderij uit 1860 laat iPhone zien ?

Bericht door Osiris » 18 nov 2017, 09:25

Wat betreft het schilderij zeker het idee van een vrome dame verzonken in een bijbeltje.

Echter de link waar deze aangegeven word geeft wat meer bizarre zaken,waar ik dan de filmpjes van Chaplin en de dames die een fabriek verlaten wel erg curieus vind.
Er word zichtbaar gesproken in/tegen een 'voorwerp',wat wel wat vragen oproept voor de tijd waarin deze filmpjes gemaakt zijn.

Dat op één of andere wijze timetravel mogelijk zou zijn of 'mensen' uit andere dimensies voor de fun zich hier bij ons manifesteren, laat ik wel open.

Er is ook vaker gesteld dat de consumenten technologie wel 30 jaar kan achterlopen op wat al werkelijk mogelijk is bij geheime ( militaire ) instanties.

Soms is het echter gewoon wat men wil zien.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

gouwepeer

Re: Schilderij uit 1860 laat iPhone zien ?

Bericht door gouwepeer » 18 nov 2017, 10:09

Volgens mij is het toch echt de Samsung S14, en het duurt nog jaren voordat de S14 uit komt :mrgreen:

Gast1

Re: Schilderij uit 1860 laat iPhone zien ?

Bericht door Gast1 » 18 nov 2017, 10:11

Wat een prachtige creatie van Ferdinand Georg Waldmüller.
Het zijn vooral dit soort schilderijen die mij sinds 4 jaar intensief museumbezoek trekken.
Wat een zachte warmte en het lijkt wel alsof ik de omgeving 'kan voelen', wanneer ik naar dit schilderij kijk.
Ik voel de temperatuur en hoor de vogeltjes fluiten, ik voel de wind en mijn versnelde hartkloppingen bij het naderen van het meisje.
Wat een plaatje in een prachtig landschap ...

Wauw ...

O, dat wat ze in haar handen heeft?
Ik kan het niet beoordelen omdat ik het niet goed kan zien.
Wel kan ik me voorstellen dat de zombiemassa dát erin ziet waar ze dagelijks zelf mee bezig zijn.
Stukje herkenning denk ik.

Ik zou hooguit kunnen gissen en dat zou dan weer jammer zijn.
Het gaat om het complete plaatje, en dat is betoverend ... zucht ...

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80383
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Schilderij uit 1860 laat iPhone zien ?

Bericht door Tammy » 18 nov 2017, 10:39

Gouwepeer en Univers jullie zijn me er eentje. :mrgreen:

Wat leuk om te lezen dat jullie dit ook zo'n mooi schilderij vinden.
Gast1 schrijft over zachte warmte en dat is perfect verwoord.
Ikzelf vind het schilderij zo prachtig en dat komt door de kleuren en de warmte inderdaad die het schilderij uitstraalt. ;P!

Witte wel schreef:
Prachtig mooi uitgebeeld de contrasten van het zondagskleed, de jeugdige liefdesdrang, de religieuze verbondenheid getoond in een prachtig stuk natuur. Iets spannend, iets stiekems, een verlangen. Laat het zelf de vrije loop gaan.
Inderdaad. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80383
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Schilderij uit 1860 laat iPhone zien ?

Bericht door Tammy » 18 nov 2017, 10:46

Osiris schreef:
Er is ook vaker gesteld dat de consumenten technologie wel 30 jaar kan achterlopen op wat al werkelijk mogelijk is bij geheime ( militaire ) instanties.

Soms is het echter gewoon wat men wil zien.
Dat denk ik al jaren.
Maar dit meisje heeft in mijn ogen gewoon een bijbeltje vast op weg naar de kerk.
Tenminste daar lijkt het heel sterk op. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Schilderij uit 1860 laat iPhone zien ?

Bericht door Susan » 18 nov 2017, 11:22

De fantasie kent geen grenzen bij sommige mensen....

Heel mooi en ook stil, en sereen schilderij vind ik dit, het zou idd om een bijbeltje of
ander 'kerkelijk' boekje kunnen zijn die deze vrouw in de handen houd, maar je had ook kleine gedichten bundeltjes,
die op avonden en vrije dagen gelezen werden.
Wel pure romantiek zeg wat hier te zien is, wie zou dit nu niet zó mee willen maken, prachtig :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Schilderij uit 1860 laat iPhone zien ?

Bericht door univers » 18 nov 2017, 11:51

Ach Suus.
We nemen het je niet kwalijk, ouderdom komt met gebreken. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80383
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Schilderij uit 1860 laat iPhone zien ?

Bericht door Tammy » 18 nov 2017, 20:45

Susan je bericht stond er dubbel.
Heb er eentje verwijderd. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie