Personages Fabeltjeskrant gebaseerd op Rotterdammers

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Personages Fabeltjeskrant gebaseerd op Rotterdammers

Bericht door Tammy » 02 mei 2018, 12:07



Personages Fabeltjeskrant gebaseerd op Rotterdammers.

Bij de eerste aflevering van de Fabeltjeskrant in 1968 herkende Jan Straaijer zijn oude vrienden van de toneelgroep in Rotterdam Vreewijk meteen. ,,We hadden net onze eerste televisie, een zwart-wit-toestel, toen de Fabeltjeskrant uitkwam. 'Wat gek', zei ik tegen mijn vrouw. 'Dit ken ik. Deze situatie, deze personages.' Ik herkende onmiddellijk de gebroeders Bever en mevrouw de ooievaar." Bij de aftiteling werd het mysterie duidelijk: de schrijver was Leen Valkenier (1924-1996), zijn oude vriend die óók de teksten schreef van de toneelclub.

Iedereen kent de dieren uit het Grote Dierenbos natuurlijk wel: mijnheer de Uil, Truus de Mier, Ed en Willem Bever, juffrouw Ooievaar en Bor de Wolf. De Fabeltjeskrant is de meest bekeken en de meest gewaardeerde kinderserie van de Nederlandse televisie. Vanaf 1968 zaten één tot twee miljoen kijkbuiskinderen dagelijks aan de televisie gekluisterd.

Er zijn 1640 afleveringen verschenen, de Fabeltjeskrant was te zien in ongeveer veertig landen. De serie werd opgenomen met vilten poppen. Later dit jaar volgt een nieuwe reeks. Zonder poppen deze keer: het wordt een animatie.

Wat bijna niemand weet, is dat de karakters uit de Fabeltjeskrant gebaseerd waren op échte mensen, grotendeels uit Rotterdam. Inderdaad: dieren zijn precies als mensen. ,,In de oorlog kwamen jongeren in Vreewijk bij elkaar om liedjes te zingen en sketches te maken", vertelt Peter de Klerk, de initiatiefnemer van de tentoonstelling in Rotterdam. ,,Leen Valkenier schreef de teksten. Hij bleek later die mensen gebruikt te hebben voor de Fabeltjeskrant. De zoons van aannemer Kullberg die de decors timmerden werden Ed en Willem Bever. Jopie Donkersloot, een jonge verpleegkundige, een soort primadonna die mooi kon declameren, werd later juffrouw Ooievaar. Truus de Mier was vermoedelijk gebaseerd op de moeder van Leen Valkenier."

'Goede observator'.

Levensgenieter Lowieke de Vos was gemodelleerd naar een jongen uit Vreewijk die in de oorlog heel mager was. ,,Vandaar de tekst: dat wordt weer smikkelen en smullen", zegt De Klerk. ,,Hij had altijd honger. Momfer de Mol lijkt op een jongen uit Brabant die een vriendin had in Vreewijk. Die was in de zomer van 1944 bij haar in Rotterdam geweest maar kon niet meer terug toen het zuiden van Nederland al bevrijd was en moest onderduiken. Hij rookte van alles wat los en vast zat. Momfer kuchte veel, had een zachte G. En onderduiken past natuurlijk bij een mol."

Afbeelding
De karakters van de Fabeltjeskrant zijn gebaseerd op échte mensen, voornamelijk Rotterdammers. Schrijver Leen Valkenier (Bor de Wolf), Han en Fred Kullberg (Ed en Willem Bever), en Jopie Donkersloot (juffrouw Ooievaar). © © De Levita Productions & Rubinstein PicturesLicensed by Rubinstein, Amsterdam .

,,Leen was een goede observator", vertelt Straaijer. ,,Hij bekeek de mensen en hij wist ze te karakteriseren. Later heb ik hem nog een keer ontmoet, in de trein naar Amsterdam. We hebben het even over de Fabeltjeskrant gehad. Hij bleek een heleboel mensen als voorbeeld gebruikt te hebben. Ik vroeg hem of juffrouw Ooievaar Jopie Donkersloot was. Hij knikte met een glimlach. Ome Gerrit de Duif was een kroegbaas uit Amsterdam. Zelf heeft hij een keer gezegd dat hij zich het meest verwant voelde met de figuur Bor de Wolf. Van een medespeler hoorde ik; meneer de Uil, dat was jij. Want jij was degene die de boel aan elkaar ouwehoerde."

Expositie.

Op de dag dat de Fabeltjeskrant 50 jaar bestaat, op 29 september 2018, opent in LP2 op de Wilhelminapier in Rotterdam de tentoonstelling Fabeltjesland, een reis door 50 jaar Fabeltjeskrant. De echte poppen uit de serie zijn er te zien, net als de decors uit de serie. Bezoekers kunnen wandelen door het Dierenbos en een eigen Fabeltjeskrantscène maken.
In Vreewijk komt een wandeling langs Fabeltjeskrant én er gaat een bustoer naar Rotterdam Zuid vanaf de Wilhelminapier. Uiteraard zijn ook de afleveringen van de Fabeltjeskrant er te zien.

Peter de Klerk zoekt nog meer informatie over Leen Valkenier en de toneelgroep uit Vreewijk voor de tentoonstelling over De Fabeltjeskrant. Hij is op zoek naar nabestaanden en bekenden van Bob, Cor en Hans van der Steen, Jan Houkes, Ton Amoureus, Wim van der Feyst, Adri Buytelaar, Cor van Belle, Jan Straayer, Jopie Donkervoort, Han en Fred Kullberg, Jan Bogaert, Pia Boudewijnse, Josien van Zanten, Stien Hinks, Ab König, WimTimmer, Jaap Rogge, Leen Verschaik, Rinus van Zweden, Joop Heijboer, Jan Matthijssen en Brevaart. Wie hen heeft gekend, wie meer weet over de vriendengroep en Leen Valkenier kan contact opnemen met De Klerk.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Personages Fabeltjeskrant gebaseerd op Rotterdammers

Bericht door Tammy » 02 mei 2018, 12:09

Wat leuk zeg ik heb dit nooit geweten. :grin:
Er word onderaan het artikel een oproep gedaan.
Zijn hier Rotterdammers die die mensen hebben gekend ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Personages Fabeltjeskrant gebaseerd op Rotterdammers

Bericht door Susan » 02 mei 2018, 13:05

Wat leuk is dit, de achtergrond van het ontstaan er van heb ik ook nooit geweten.
Toen mijn oudere zusjes kinderen kregen was de fabeltjeskrant ook bij hun populair,
en heb ik er destijds nog verschillende figuren uit deze serie gemaakt van vilt om mee te spelen
en een ook wandkleed voor een van hun kinderen. :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Personages Fabeltjeskrant gebaseerd op Rotterdammers

Bericht door Tammy » 02 mei 2018, 15:28

Ja ik wist de achtergrond ook niet Susan. :grin:
Jij en je familie waren dus ook fan van de serie.
Wat leuk dat jij ze maakte van vilt en dat wandkleed.
Wat zag het er allemaal onschuldig uit toen he ?
Heerlijk was die tijd toen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie