Schilderij van 1,2 miljoen verpulverde zichzelf

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Schilderij van 1,2 miljoen verpulverde zichzelf

Bericht door Tammy » 06 okt 2018, 16:46

Afbeelding


’Streek Banksy is dikke middelvinger naar kunsthandel’.

Amsterdam - Een ingelijst schilderij van beeldend kunstenaar Banksy vernietigde zichzelf vrijdag direct na aankoop bij veilinghuis Sotheby’s in Londen. Was dat een briljante grap? Een opgestoken vinger naar de internationale kunsthandel? Of een heel slimme manier om aandacht te trekken, teneinde zo de prijzen van zijn werk nog verder op het schroeven? De meningen in de Nederlandse kunstwereld zijn verdeeld.

„We zijn geBanksyd”, reageerde Alex Branczik van Sotheby’s nadat het werk Meisje met ballon uit de lijst verdween en in dunne snippers aan de onderkant van het schilderij weer tevoorschijn kwam. Dat gebeurde nadat een anonieme koper via de telefoon meer dan een miljoen euro had neergeteld voor het kunstwerk. De opbrengst ervan was eerder op slechts een derde van dat bedrag ingeschat.

Na de hamerslag klonk alarm.

Noch de koper noch de verkoper – die het kunstwerk ooit cadeau had gekregen - konden de vruchten plukken van hun transactie. Na de hamerslag klonk er een alarm en werd er een papierversnipperaar geactiveerd die in het onderste deel van de lijst verborgen was. Sotheby’s ontkent in het complot te zitten, maar daarover zijn alom twijfels. Het veilinghuis heeft immers alleen maar baat bij hogere prijzen. De aandacht die Banksy’s actie trekt, zullen die prijzen waarschijnlijk nog verder opdrijven.
Benno Tempel, kunsthistoricus en directeur van het Haags Gemeentemuseum, ziet in de vernietigingsactie van Banksy zowel als een goede grap als een aanval op het kunst-establishment. „Maar er zullen denk ik nog wel meer motieven een rol spelen. Veel van zijn werk maakt hij sowieso op muren en pleisterwerk, wat ze moeilijk te verhandelen maakt. Dat pas in een kunstenaarstraditie om democratische kunst te maken, die voor iedereen toegankelijk is.”

’Kritiek op astronomische bedragen’.

Tempel vervolgt: „Meer kunstenaars hebben kritiek op astronomische bedragen die er voor kunstwerken worden betaald. Maar ze zitten zelf vast in dat kleverige web van de internationale kunstmarkt. Ze kunnen zich er vrijwel niet aan onttrekken, zijn er ook afhankelijk van, maar kunnen wel uiting geven aan hun frustratie. Zo moeten we deze stunt misschien ook zien.” Hij wijst er daarnaast op dat Banksy’s vernietigingsactie ook nog past in een andere traditie: van kunst die zichzelf opheft. Dat is een terugkerend thema in de moderne kunst.”

’Het zou geweldig zijn als Sotheby in complot zit’

Tempels collega Deirde Carasso, directeur van het Stedelijk Museum Schiedam en eveneens kunsthistoricus, moet vooral heel hard lachen om de stunt van Banksy. „Ik denk dat het een cynische én geestig commentaar is op de internationale kunstmarkt. En ik zou het vooral ook geweldig vinden als Sotheby’s in het complot zit. Kan bijna niet anders, zou je denken. Natuurlijk, veilinghuizen hebben baat bij hogere prijzen, omdat ze zelf meestal een percentage krijgen. Maar ik hoop dat zij er in dit geval vooral de lol van inzagen om samen met Banksy de boel op stelten te zetten.”
Beeldend kunstenaar Ap Verheggen denkt dat Banksy vooral zijn middelvinger heeft willen opsteken naar de kunsthandel. „En een briljante grap is het natuurlijk ook. In alles wat hij doet, stelt Banksy zaken die hem verbazen of niet bevallen aan de kaak. Hier, maar ook in het verhullen van zijn eigen identiteit. Hij slingert daarmee de discussie aan over waar het nou werkelijk om draait: het kunstwerk of de kunstenaar.”

Discussie: draait het om kunst of kunstenaar?

„De persoonlijkheid van de kunstenaar zou er voor de waardering van wat hij of zij maakt niet toe moeten doen”, stelt Verheggen. „Maar in onze huidige maatschappij is dat wel zo. Banksy onttrekt zich daaraan. Zoals hij zich nu ook onttrekt aan de terreur van de markt.”
Banksy is een Britse graffiti-artiest die sinds het begin van de jaren 90 actief is en er tot nu toe in is geslaagd zijn identiteit geheim te houden. Speculaties over zijn achtergrond en over wie er achter zijn pseudoniem schuilgaat, zijn er echter te over. Zo zou hij in de buurt van Bristol geboren zijn en zou zijn echte naam Robin Gunningham luiden. Dat gerucht is alleen nog nooit bevestigd. Zijn werk, vaak een combinatie van grappige beelden en dito slogans, heeft vaak een antikapitalistische en vredelievende boodschap en zaagt aan de stoelpoten van de gevestigde orde. In dit geval dus die van de kunsthandel.


BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Schilderij van 1,2 miljoen verpulverde zichzelf

Bericht door Tammy » 06 okt 2018, 16:51

Ik heb best wel humor maar dit vind ik niet echt humoristisch.
1,2 miljoen is er betaald, betaald Banksy dat terug ?
Denk het niet.
Nee kan deze stunt niet echt als leuk zien.
Maar veel anderen mensen waarschijnlijk wel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Schilderij van 1,2 miljoen verpulverde zichzelf

Bericht door Kristof Piessens » 06 okt 2018, 17:12

Tammy schreef:
06 okt 2018, 16:51
Ik heb best wel humor maar dit vind ik niet echt humoristisch.
1,2 miljoen is er betaald, betaald Banksy dat terug ?
Denk het niet.
Nee kan deze stunt niet echt als leuk zien.
Maar veel anderen mensen waarschijnlijk wel.
Desondanks is het wel iets om bij na te denken, zeker als je denkt aan schilderijen die zich als vrij oud dateren maar net als dat kunstwerk vrij veel aan betaald wordt om van eigenaar te wisselen of geschonken te worden aan musea...de meeste kunstwerken hebben een eigenaar, ik heb er ook eentje maar weet niet wat de waarde er van is, nog te onderzoeken door experten die wat weten uit dat wereldje...in ieder geval is het geen bekende maar vermoed reeds overleden...of leeft die nog weet het niet !

Maar om de foto van de actie te bekijken is er wel enige nuance op te merken, het doel hiervan is mij wel volstrekt vreemd tenzij dit over geld gaat, dan weet je het wel.
De foto zelf heb je het origineel en de zogenaamde zelfvernietigende kunstwerk van het origineel, het ene vertoond een knalwitte papier en het andere in de lijst knalwit maar het versnipperde papier zou ook knalwit moeten zijn en die ziet er eerder bruinachtig uit en dat is niet door lichtinval of dergelijke duidelijk...mogelijk hebben ze een kopie van origineel gemaakt en vervolgens de strookjes onder de lijst aangeplakt zodat het lijkt dat het kunstwerk zichzelf kon vernietigen wat met deze stunt eigenlijk niet echt is...waar gaat het dan om ? In het artikel van deze topic staat het !
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Schilderij van 1,2 miljoen verpulverde zichzelf

Bericht door Tammy » 06 okt 2018, 17:21

Dat heb je scherp opgemerkt van de kleur van het papier Kristof.
Het antwoord staat niet echt in het bericht wel een paar opties of kijk ik over het antwoord heen ? [think]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Schilderij van 1,2 miljoen verpulverde zichzelf

Bericht door Kristof Piessens » 06 okt 2018, 18:44

Tammy schreef:
06 okt 2018, 17:21
Dat heb je scherp opgemerkt van de kleur van het papier Kristof.
Het antwoord staat niet echt in het bericht wel een paar opties of kijk ik over het antwoord heen ? [think]
Mogelijk las je je er over, het ludieke is juist de vraagstelling over wie/wat in de belangstelling staat ? Is dat de kunstenaar die het kunstwerk heeft gemaakt of is dat het kunstwerk dat een kunstenaar als eigenaar heeft en waarvan het gros/deel van het geld eigenlijk de kunstenaar toebehoort. als ze van eigenaar wisselen is meestal altijd de naam duidelijk op het kunstwerk tegen vervalsing aangebracht, het is zo logisch dat het geregistreerde kunstwerk in principe royalty's ontvangt van het geld dat de nieuwe eigenaar neerlegt om dat kunstwerk te kunnen hangen in diens woning....deze zal dan weer verkocht worden bij vaststelling van overlijden of geveild als de nabestaanden dit kunstwerk weg willen of geschonken aan musea mits betaling van de eerst verkochte waarde als een bepaalde kunstwerk meerdere eigenaars heeft gekend, als dat zo is zal dat meestal via de familielijnen na de dood van de eigenaar(s) overgenomen zijn !
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Schilderij van 1,2 miljoen verpulverde zichzelf

Bericht door MetalPig » 08 okt 2018, 10:15

Tammy schreef:
06 okt 2018, 16:51
1,2 miljoen is er betaald, betaald Banksy dat terug ?
De zelfvernietiging is onderdeel van het kunstwerk, dus dat heeft de koper erbij gekocht.

En het zou me niet verbazen als er mensen zijn die er nu 5 miljoen voor over hebben.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Schilderij van 1,2 miljoen verpulverde zichzelf

Bericht door Tammy » 08 okt 2018, 10:46

Kristof schreef :
.mogelijk hebben ze een kopie van origineel gemaakt en vervolgens de strookjes onder de lijst aangeplakt zodat het lijkt dat het kunstwerk zichzelf kon vernietigen wat met deze stunt eigenlijk niet echt is...waar gaat het dan om ? In het artikel van deze topic staat het !

Nee ze hebben niks geplakt want ik heb het filmpje gezien van de veiling.
Het gebeurde voor de neus van alle aanwezigen.
Het heeft zich dus echt zelf vernietigd.

Tsja MetalPig er zullen inderdaad kunstenaars zijn die nog meer willen betalen.
Maar de koper wist niet van de vernietiging dus eigenlijk is dit misleiding.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Schilderij van 1,2 miljoen verpulverde zichzelf

Bericht door Kristof Piessens » 08 okt 2018, 21:39

Tammy schreef:
08 okt 2018, 10:46
Kristof schreef :
.mogelijk hebben ze een kopie van origineel gemaakt en vervolgens de strookjes onder de lijst aangeplakt zodat het lijkt dat het kunstwerk zichzelf kon vernietigen wat met deze stunt eigenlijk niet echt is...waar gaat het dan om ? In het artikel van deze topic staat het !

Nee ze hebben niks geplakt want ik heb het filmpje gezien van de veiling.
Het gebeurde voor de neus van alle aanwezigen.
Het heeft zich dus echt zelf vernietigd.

Tsja MetalPig er zullen inderdaad kunstenaars zijn die nog meer willen betalen.
Maar de koper wist niet van de vernietiging dus eigenlijk is dit misleiding.
Ik heb het ook eens gaan opzoeken de video...en toch blijft mij dat kleurverschil erg vreemd aandoen, wat toch wel knap is aan het kunstwerk is een origineel maken en kopie(en)(*) op een ander blad(kleur) maken, vervolgens vervaardig je een kader waarin alleen de versnipperaar in past, die lijkt mij al dik genoeg om de illusie te wekken dat het originele wordt versnippert terwijl dat een kopie is dat versnippert wordt, de originele wordt gewoon getimed opgerold terwijl de kopie door de versnipperaar gaat en precies stopt op de helft van het orginele en de helft van het versnipperde kopie...slim gezien en dat wordt ook terecht gezien als kunst...de eigenaar die daar veel heeft mogen neertellen heeft een bijzondere kunstwerk cadeau gekregen...

(*) waarom kopieën ? banksy zal daar op voorhand wel dagen aan hebben gewerkt en getest daarom kopieën, immers dit moest exact het geheel vormen zoals ik heb uitgelegd en dat is bij de veiling als onthulling dan ook heel goed gelukt !!
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Schilderij van 1,2 miljoen verpulverde zichzelf

Bericht door Fenna » 09 okt 2018, 08:43

MetalPig schreef:
08 okt 2018, 10:15
De zelfvernietiging is onderdeel van het kunstwerk, dus dat heeft de koper erbij gekocht.

En het zou me niet verbazen als er mensen zijn die er nu 5 miljoen voor over hebben.
Dat denk ik ook.

Ik heb zelfs het vermoeden dat de anonieme beller Banksy is die het middels een mobiele telefoon zelf heeft geactiveerd.
Who knows.
Ik vind het een gave stunt.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie