Begrijpt men gekleurde foto`s beter dan zwart-wit foto`s ?

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Begrijpt men gekleurde foto`s beter dan zwart-wit foto`s ?

Bericht door Tammy » 07 okt 2018, 16:29

Begrijpt men gekleurde foto`s beter dan zwart-wit foto`s ?
Ikzelf vind van niet en vind ingekleurde foto`s niet fijn.
Het is niet echt in mijn ogen en veel hangt ook af hoe de persoon de foto`s inkleurt.
Maar je weet nooit of het ook de juiste kleur is bij veel foto`s.
In de bronvermelding staan een paar foto`s waarmee je kan schuiven van zwart-wit naar kleur.

Wat vinden jullie van deze techniek ?
En ervaren jullie bij de gekleurde foto`s meer begrip wat mensen hebben meegemaakt dan bij de zwart-wit foto`s ?
Ikzelf dus niet.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Historische foto's ingekleurd: 'Je begrijpt beter wat ze meemaakten'.

Rood. De Eiffeltoren moest echt rood zijn. Venetiaans rood om precies te zijn. "Dat was wel een verrassing. Mijn uitgever dacht dat ik gek geworden was", lacht Marina Amaral. Voor het boek De tijd in kleur gaf ze 200 zwart-witfoto's hun kleur terug, inclusief die ene van de bouw van de Eiffeltoren, in 1888 inderdaad rood.
"Nu kunnen we eindelijk weer zien hoe hij er bij de bouw uitzag. Je kunt het nauwelijks voorstellen dat de toren ooit rood is geweest. Het geeft een ander perspectief."

Mata Hari in kleurrijke gewaden. De brandende Hindenburg die de nacht feloranje verlicht. De gebroeders Wright zwevend boven gele duinen. Howard Carter die het gouden masker van Toetanchamon onderzoekt.
"De kleuren maken het mogelijk een band te voelen met die mensen. Je merkt dat het echte mensen waren. Je vergeet makkelijk dat deze gebeurtenissen een impact hadden op velen, mensen met een eigen leven, vrienden, dromen en ambities. Als je een foto in kleur ziet, begrijp je beter wat ze hebben meegemaakt."

"We wilden zo veel mogelijk landen en culturen als mogelijk behandelen. De lijst veranderde nog wel eens, als we geen foto konden vinden die ik goed kon inkleuren. De uitgever werd gek van ons, vier weken voor publicatie pasten we nog afbeeldingen aan."
Als voorbeeld noemt Amaral foto's van de Holocaust. Een afbeelding van lijken in Auschwitz haalde het niet, in plaats daarvan is de iconische barakfoto uit Buchenwald opgenomen. "Het was te heftig. De foto was in zwart-wit al schokkend, maar in kleur nog meer."
"We wilden echt voorzichtig te werk gaan met zo'n gevoelig onderwerp. We wilden niet beschuldigd worden van exploitatie door die foto te gebruiken. Daarom maakten we een veiligere keuze."

Met de ene foto was de 24-jarige Braziliaanse een uur bezig, anderen kostten een maand. Dat kwam ook doordat bij sommige veel onderzoek nodig was: Amaral wilde de kleuren zo natuurgetrouw mogelijk weergeven.
"De foto van negen koningen was een van de moeilijkste. Er waren zoveel kleine details: de medailles, de lintjes, de uniformen, details op de wanden en het tapijt. Ik moest wel drie, vier experts op het gebied van uniformen en koninklijke geschiedenis raadplegen. De kleuren van het tapijt en de details op de muren waren een artistieke keuze."

Ondanks al haar naspeuringen moest Amaral soms een knoop doorhakken. Zoals bij een foto van Robert Scotts expeditie naar de Zuidpool. Tussen de tinten wit, blauw en turquoise gaf ze een van de mannen een felroze jas.
"Dat was een artistieke interpretatie", geeft ze toe. "Ik had geen documenten of gegevens, geen kranten of boeken waarmee ik de originele kleur kon achterhalen. Toen ik het ijs en de omgeving had ingekleurd probeerde ik verschillende kleuren uit voor de kleding. Roze werkte het beste, om hem te laten afsteken tegen de achtergrond."

Het is voor critici misschien wel het grootste probleem met de foto's. Het inkleuren is een subtiele geschiedvervalsing, waarbij kijkers kunnen vergeten dat Amaral werkt op het snijvak van geschiedenis en kunst. In een tijd van nepnieuws zou dat het vertrouwen in origineel kunnen doen afnemen.
"We kunnen best beide versies bekijken en waarderen wat elke te bieden heeft", vindt Amaral. "We hoeven niet te kiezen. De originelen worden niet beschadigd tijdens het proces, dus we kunnen de ingekleurde versie hebben en de zwart-witte gewoon houden."

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Begrijpt men gekleurde foto`s beter dan zwart-wit foto`s ?

Bericht door Kristof Piessens » 07 okt 2018, 19:30

Vind het vreemd om een zwart wit foto in te kleuren op basis van advies van andere experten die wat kunnen vertellen over hoe de kleuren in die tijd er uit zagen...
Maar in die tijd was het normaal dat de fotografie grotendeels uit zwart/wit foto's bestonden, de camera's waren toen al vrij duur om iets op de foto te vereeuwigen...

Aan de andere kant is er een andere techniek waarmee je geen artistieke invulling hoeft te doen om zwart/wit foto's om te zetten naar kleur, dan krijg je de meest natuurgetrouwe beeld in kleur van een zwart/wit foto...alleen hiervan heb ik ooit ergens een artikel gelezen dat deze nog niet volledig op punt staat, immers je maakt gebruik van de dichtheid van de pixels op de film waar het plaatje op geprojecteerd wordt...deze originele film is met deze techniek heel belangrijk want die kun je inscannen en met een programma de pixels vervolgens op hun dichtheid te scannen, hoe zwarter pixelgebieden zijn is dat meestal zwart tot donkere kleuren, hoe lichter de pixelgebieden zijn is dat meestal lichtere kleuren tot wit, moet je nog rekening houden dat in dat spectrum van zwart tot zuiver wit een scala aan overgangskleuren zijn die een combinatie zijn van 2 tot 3 vaste kleuren mocht je die bij elkaar mengen (schilders doen dat meestal ook, zij weten met welke kleuren zij een bepaalde kleur kunnen verkrijgen).
Laatst gewijzigd door Kristof Piessens op 07 okt 2018, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

gusteman

Re: Begrijpt men gekleurde foto`s beter dan zwart-wit foto`s ?

Bericht door gusteman » 07 okt 2018, 19:38

Tammy schreef:
07 okt 2018, 16:29
En ervaren jullie bij de gekleurde foto`s meer begrip wat mensen hebben meegemaakt dan bij de zwart-wit foto`s ?
Ikzelf dus niet.
Me dunkt dat mevrouw Amaral zelf ook niet echt beter begrijpt wat zo'n foto nu precies weergeeft na inkleuring.

Dat is toch mijn bedenking bij haar "artistieke interpretatie" van een foto van een poolexpeditie.
Tussen de tinten wit, blauw en turquoise gaf ze een van de mannen een felroze jas.
Indien mevrouw Amaral haar research degelijk had gedaan dan had ze geweten dat een lid van die Zuidpool expeditie nooit ofte nimmer een roze jas zou hebben gedragen.
In dat tijdvak werd roze voornamelijk gebruikt voor dames ondergoed; het werd ook toegepast voor baljurken en gedragen door prostituees.
Geen enkele man zou zich belachelijk gemaakt hebben door op het poolijs rond te banjeren in een roze jas.
Hij zou jarenlang de risee geweest zijn. :mrgreen:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Begrijpt men gekleurde foto`s beter dan zwart-wit foto`s ?

Bericht door univers » 07 okt 2018, 19:51

Tussen de tinten wit, blauw en turquoise gaf ze een van de mannen een felroze jas.
Misschien was hij wel homo. :mrgreen:
In dat tijdvak werd roze voornamelijk gebruikt voor dames ondergoed; het werd ook toegepast voor baljurken en gedragen door prostituees.
Hoe komt dat, dat jij dat weet ? [think]

Ik vind het geen gezicht, toont onnatuurlijk.
Laat die zwart wit foto's lekker ongemoeid.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Begrijpt men gekleurde foto`s beter dan zwart-wit foto`s ?

Bericht door Kristof Piessens » 07 okt 2018, 20:06

Persoonlijk zie ik wel het nut in van eens zwart/wit foto's om te zetten naar kleur, waarom ?

Wel de kleuren die wij kennen nu zijn quasi hetzelfde zoals vroeger immers met je eigen ogen zie je kleur maar de fototoestellen konden nog niet opnemen in kleur dus is het kwestie van met de juiste tools aan de slag te gaan om de zwart/wit opgenomen foto's om te zetten in kleur zonder verdere manipulatie of artistieke invulling, achterhaal enkel hoe iets er uit zag uit die tijd via musea bvb en dan pas kun je misschien ook de rest van de pixels de correcte kleur geven...
Het vraagt inderdaad wat studie om de pixelverhoudingen en contouren te vinden voordat je iets omzet naar kleur, geen gemakkelijke opdracht maar het is niet onmogelijk al heeft zwart/wit foto's zo zijn charmes...

Alleen het verschil zal zijn dat de beeldkwaliteit enorme verschillen vertoond ten opzichte van de kwaliteit van vandaag, ik merk dat ook op tv als ze bij analyse beelden van oude voetbalmatchen terug vertonen bij voorbeeld...das vloeken, via YouTube krek hetzelfde !!
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Plaats reactie