Welke film heb je als laatste gezien?

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Welke film heb je als laatste gezien?

Bericht door Tardis » 20 nov 2014, 12:59

Na Grimm (zie voor de recensie de vorige pagina onderaan) was er nog tijd over om naar Whiplash te gaan. Whiplash heeft een erg Amerikaans thema, namelijk dat second best niet goed genoeg is, je moet de beste zijn en alles opzij zetten om dat te worden. Deze obsessie treft de hoofdrolspeler en zijn docent is zelfs nog fanatieker. De docent is een tiran. Naar eigen zeggen om het beste in de getalenteerde musici naar boven te halen, maar doordat de prestaties van zijn leerlingen nooit goed genoeg zijn haken er leerlingen ontmoedigd af. De jonge drummer laat zich niet ontmoedigen, tenminste.....
Wel een goede acteerprestatie van J.K. Simmons, die de tirannieke docent speelt. Misschien een Oscarnominatie?

[*] [*] [*] [*/]
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Welke film heb je als laatste gezien?

Bericht door Tet » 20 nov 2014, 17:08

Tardis schreef:Wie al eerder films van Alex van Warmerdam gezien heeft weet dat dit geen standaard verhalen zijn en niets is wat het lijkt. Grimm bevat een aantal verwijzingen naar bijbelse verhalen en sprookjes (duh) waardoor allerlei associaties worden opgeroepen waarmee hij het publiek graag op het verkeerde been zet door niet te doen wat het publiek verwacht dat er straks zal gebeuren.

Ik had Grimm nog nooit gezien en heb er met plezier naar gekeken.
Nou, die ga ik dan ook maar kijken Tardis.

Abel van van Warmerdam is denk ik toch wel mijn all time favorite Nederlandse film, en de Noorderlingen en Ober vond ik ook van die lekkere surrealistische films.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Welke film heb je als laatste gezien?

Bericht door Tardis » 20 nov 2014, 19:35

Tet, als je een paar vrienden hebt die van ongeveer dezelfde soort humor houden als The Big Lebowski, dus dat de grappen niet al te nadrukkelijk aan het publiek gepresenteerd worden, nodig ze dan uit om Grimm bij je te komen bekijken. Dit is het soort film waar je harder om moet lachen als je er met een groepje gelijkgestemden naar kijkt. De zaal (bijna uitverkocht en vol mensen van boven de 50 en zo te zien allemaal hoog opgeleid) lag gisteren af en toe in een deuk, en ik heb heel wat hoestbuien gekregen als gevolg van hard lachen.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Welke film heb je als laatste gezien?

Bericht door Tet » 21 nov 2014, 11:36

Bedankt voor de tip Tardis, maar tijdens mijn levensweg heeft de ene na de andere vriend een andere afslag genomen.
Mijn humor ben ik i.i.g. niet kwijtgeraakt; ik kan in mijn eentje genieten van films.
Maar het is toch anders als je het kunt delen.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Welke film heb je als laatste gezien?

Bericht door Tardis » 10 dec 2014, 11:12

The Salt of the Earth, van Wim Wenders. De film gaat over een fotograaf die de gebieden waar het leven op Aarde het moeilijk heeft in beeld brengt. Denk daarbij aan een goudmijn in Brazilië waar de mensen onder levensgevaarlijke omstandigheden over elkaar heen kruipen (en springen) op zoek naar goud, door droogte en erosie geteisterde gebieden waar ooit tropisch regenwoud was (eveneens in Brazilië), het barre klimaat van Siberië en de uitgehongerde mensen in de Sahel.

Toch eindigt de film optimistisch.

[*] [*] [*] [*]
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Welke film heb je als laatste gezien?

Bericht door Tardis » 10 dec 2014, 11:33

Nightcrawler, met Jake Gyllenhaal in de hoofdrol. Een kruimeldief zoekt manieren om aan geld te komen. Als hij een cameraman ziet die het slachtoffer van een verkeersongeluk filmt om de beelden te verkopen aan de hoogste bieder (een van de elkaar beconcurrerende plaatselijke TV-zenders) is hij meteen gegrepen door het idee om daar zijn geld mee te gaan verdienen. Vanaf dat moment leeft hij vooral 's nachts en ontziet niets en niemand om succesvol te worden.

Het verhaal stelt de pulp televisie aan de kaak, met name de zenders die het niet zo nauw nemen met ethische kwesties en vooral bloed van slachtoffers in beeld willen brengen, want dat is goed voor de kijkcijfers en de reclame inkomsten.

Het geheel kwam op mij nogal overdreven over om het statement duidelijk te maken en diende volgens mij vooral als vehikel om het publiek te behagen met spannende beelden. Daardoor doet de film waar het tegen protesteert. Is de film hypocriet? Oordeel zelf.

[*] [*] [*]
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Welke film heb je als laatste gezien?

Bericht door Tardis » 21 dec 2014, 13:43

In Oxford is (volgens de film) The Riot Club de meest elitaire studentenvereniging. Nadat het nieuwe jaar is begonnen worden twee feuten ontgroend en daarmee getest of ze de club waardig zijn. Tot hun grote vreugde worden ze toegelaten en behoren daarmee tot een select gezelschap dat zich ver verheven voelt boven de gemiddelde mens en zich overgeeft aan decadente feesten. De gedachte daar achter is dat ze zich tijdens hun studentenleven nog kunnen misdragen, want als ze na hun studie in het bedrijfsleven of in de politiek een hoge positie hebben verworven zullen ze op hun tellen moeten passen.

The Riot Club is min of meer een aanklacht tegen de Britse klassenmaatschappij en het 'elkaar de hand boven het hoofd houden' als er iets is gebeurd wat het daglicht niet kan verdragen. Dit is overigens niet strikt voorbehouden aan de upperclass, of aan Engeland, alle groeperingen binnen een samenleving kennen een gedragscode als er gedonder is en vegen het vuil onder het vloerkleed. In dat opzicht vond ik het gedrag van de jongens van The Riot Club onuitstaanbaar burgerlijk, maar dan gefinancierd met veel geld.

[*] [*] [*]
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Welke film heb je als laatste gezien?

Bericht door Tammy » 24 dec 2014, 05:39


The Words.

Een prachtige film over een schrijver die iemand anders zijn boek uitgeeft.
Het verleden en het heden komen heel mooi samen in deze film.


[*] [*] [*] [*]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Welke film heb je als laatste gezien?

Bericht door Tammy » 29 dec 2014, 13:08


Had er veel van verwacht maar viel erg tegen.

[*] [*]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Welke film heb je als laatste gezien?

Bericht door Tardis » 06 feb 2015, 11:10

Gisteren zag ik Inherent Vice. Voor de fans van Paul Thomas Anderson is het wellicht een teleurstellende film, want waar een film als Magnolia met zijn meerdere verhaallijnen toch heel goed te volgen was heeft Inherent Vice een plot waar geen touw aan vast te knopen is. Bovendien neemt iedere volgende scène een merkwaardige wending waardoor de spanning die in de voorgaande scène eventueel werd opgebouwd niet wordt voortgezet, maar teniet wordt gedaan.

Ondanks een flink aantal inspirerende scènes (die mijn gedachten deden afdwalen naar mijn eigen werkzaamheden) vond ik deze film als geheel eigenlijk bar slecht.

[*] [*]
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gast1

Re: Welke film heb je als laatste gezien?

Bericht door Gast1 » 19 feb 2015, 17:17

Wow ...
Die film is me sinds een dag of 4 continu bijgebleven.
Vooral vanwege de uitspraken ... soms verwarde me dat, maar heel herkenbaar.

[*] [*] [*] [*]

Gast1

Re: Welke film heb je als laatste gezien?

Bericht door Gast1 » 21 feb 2015, 08:09

Gisteren op tv: The King's Speech (2010)
Meesterlijk!

[*] [*] [*] [*] [*]

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Welke film heb je als laatste gezien?

Bericht door Tammy » 01 mar 2015, 08:43

Ik krijg het altijd stikbenauwd van dit soort films.
Net als de serie Homeland.
De dreiging en het gevaar in een wereld die zo anders is dan de onze maakt deze film heel bijzonder.
Je voelt de spanning wat die mensen hebben meegemaakt.
Een wereld op dezelfde planeet, maar zo anders.

[*] [*] [*] [*]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Welke film heb je als laatste gezien?

Bericht door Tammy » 01 mar 2015, 18:05


Indrukwekkend en vreselijk dat zoiets is gebeurd.
Het verhaal is waar gebeurd.


[*] [*] [*] [*]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Welke film heb je als laatste gezien?

Bericht door Tardis » 10 mar 2015, 10:08

Foxcatcher is een op een waargebeurd verhaal gebaseerde film. Ik vond de film op sommige momenten en zeker het einde van dit verhaal niet helemaal lekker lopen, daarom ben ik na afloop thuis e.e.a. gaan opzoeken en vond al snel een site waarop de feitelijke gebeurtenissen met het verhaal in de film werden vergeleken. Nu snap ik het.
De werkelijkheid is altijd een stuk interessanter en vreemder dan we kunnen verzinnen en waar de film hapert blijkt dat inderdaad het gevolg te zijn van aanpassingen door de scenarioschrijver(s) om een tijdspanne van ongeveer 15 jaar in een ruim twee uur durende film te proppen. Toch duurt de twee uur en een kwartier durende film mij te lang, er had best een half uur uit scènes in het begin en midden van de film gesneden kunnen worden om tijd vrij te maken voor een beter opgebouwde apotheose. Dan had de film iets minder dan twee uur geduurd en dat is voor dit verhaal lang genoeg.

Een waargebeurd verhaal wordt meestal gekozen om te verfilmen omdat het een bepaalde frisheid heeft, iets bevat wat afwijkt van de formule films. Het ergerlijke aan Hollywood producties is dat wanneer de scenarioschrijvers binnen een waargebeurd verhaal af en toe zelf iets moeten bedenken, ze terugvallen op clichés. Dit is voor de toeschouwer bewust of onbewust merkbaar en daarom viel Foxcatcher me wat tegen.

[*] [*] [*]
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Welke film heb je als laatste gezien?

Bericht door Tardis » 12 mar 2015, 09:44

Lore zag ik gisteravond in een uitverkochte zaal in het filmhuis en ik vind het een indrukwekkende film. Het gaat over hoe de Duitse bevolking het verlies van de oorlog en de dood van Hitler verwerkt. Duitsland is kortgeleden bezet door de geallieerde landen en opgedeeld in vier sectoren. De informatie die ze van de Amerikanen krijgen wordt door iedereen beschouwd als misleidende propaganda, de nasleep van het internationale complot tegen Duitsland. Alle ex-NSDAP leden en soldaten die aan het front hebben gevochten moeten naar een van de strafkampen. Zelf vinden ze dat ze aan de goede kant stonden en niets fout hebben gedaan, tegen hun kinderen wordt gezegd dat ze daarom niet naar de gevangenis gaan, maar naar een kamp.

De kinderen in dit verhaal staan er alleen voor, vader had gevochten aan het front in Rusland, moeder was overtuigd lid van de NSDAP dus die zitten nu voor onbepaalde tijd in een strafkamp. Om te kunnen overleven stuurt hun moeder, als ze naar het kamp vertrekt, ze naar oma in Hamburg. Lore, de oudste dochter, krijgt alle sieraden van haar moeder mee om onderweg te kunnen ruilen voor eten. Tijdens hun voettocht door het Zwarte Woud, op weg naar Hamburg, komen ze iemand tegen die hun geweldig helpt, maar ze hebben geleerd dat ze mensen als hij moeten haten.

Geen gemakkelijke film, vooral geschikt voor volwassenen die zelf kinderen hebben. Er zijn veel aspecten aan de film waarvan ik vind dat die goed in beeld zijn gebracht, o.a. dat een kind iedere situatie neemt voor wat die is en veerkrachtiger is dan een volwassene als er iets verschrikkelijks gebeurt. Lore (14 jaar) is geen kind meer en bij haar dringt het besef door dat ze al die tijd gehersenspoeld is door haar familie die weer gehersenspoeld is door het fascistische systeem.

[*] [*] [*] [*] [*]

Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Welke film heb je als laatste gezien?

Bericht door Fenna » 12 mar 2015, 20:12

Die ga ik zien, bedankt voor de tip ;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Welke film heb je als laatste gezien?

Bericht door univers » 26 mar 2015, 19:53

:mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Welke film heb je als laatste gezien?

Bericht door Gast1 » 30 mar 2015, 10:00

Mijn God zeg :shock:

[*] [*] [*] [*] [*] [*] [*] [*] [*] [*]

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Welke film heb je als laatste gezien?

Bericht door Tardis » 30 mar 2015, 11:17

Kun je ons wat over de film vertellen en uitleggen waarom je de film zo goed vond dat je het maximale aantal sterren verdubbelt?
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Plaats reactie