Raad een boek aan

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 16 feb 2008, 15:44

Hoe weet jij dat die menselijke ervaring niet *eigenlijk* datgene is wat de afgelopen eeuwen met God bedoeld wordt?

Diegene gelooft dus dat God niet bestaat maar een etiketje is op iets volkomen menselijks. Ik kom hiermee terug op jouw reactie op Hendrikse waar hij spreekt over atheïsme.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 16 feb 2008, 16:08

Dat weet ik inderdaad niet. Maar als het zo is, noem het dan geen God, want het is geen god.
Als je het etiketje God op iets plakt wat geen god is ziet het er uit als een verkrampte poging om je atheisme te verbergen.

Je kunt niet jezelf atheist noemen en toch het labeltje God op iets bestaands plakken. Da's een logische tegenspraak en het is wat me irriteert aan Hendrikses verhaal.
Maar dat had ik al gezegd, dus dat wist je al. Er moet dus iets anders achter je vragen zitten, maar ik zie het niet.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 16 feb 2008, 16:12

Wat er achter mijn vragen zit is onduidelijkheid nav je reacties.

Wat mag dan wel God genoemd worden? Welke vereisten zijn er nodig voor dat etiket volgens jou?

Het lijkt mij de tussenstap naar de conclusie van Hendrikse: dat wat al zolang God genoemd wordt, is menselijke actie en niks bovennatuurlijks. Laten we duidelijk hebben dat het dat menselijke is wat we God noemen. En als je dat eenmaal hebt doorgrond kun je niet anders dan concluderen dat die bovennatuurlijke God, die godheid, dat die niet bestaat. Alleen menselijke actie. Atheïsme.

Zo begrijp ik Hendrikses betoog.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 16 feb 2008, 16:17

Qaboos schreef:Wat mag dan wel God genoemd worden? Welke vereisten zijn er nodig voor dat etiket volgens jou?
Dat maakt me niet uit; wat mij betreft noem je de buurman God.
Als je maar een logisch consistent verhaal hebt.

Als je niet gelooft dat godheden bestaan, waarom zou je dan iets God noemen?

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 16 feb 2008, 16:24

Om je lezerspubliek uit te leggen wat jij denkt dat die God van hen is. Op basis van ervaringen die de schrijver deelt met de lezer.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 16 feb 2008, 16:38

Qaboos schreef:Om je lezerspubliek uit te leggen wat jij denkt dat die God van hen is.
Terwijl je net ontkend hebt dat die bestaat.
"Het bestaat niet, maar dit is wat ik denk dat het is."

Draken bestaan niet, en die van mij is paars. Hoe kan zo'n uitleg ooit iets verduidelijken?

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 16 feb 2008, 17:18

Hij ontkent met die opmerking nog steeds dat God bestaat. Nogmaals, hij zegt tegen zijn lezers dat hun God een menselijke actie is. Er staat, voor zover ik me herinner, niet in het boek dat hij het God wil blijven noemen. Hij wil zelfs dat de kerk God loslaat en een open bezinningscentrum wordt. Dan loopt het pas echt leeg volgens mij, maar goed...

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 17 feb 2008, 11:18

Het is mij nu duidelijk dat zijn God wel degelijk iets goddelijks is, niet iets puur menselijks. Hendrikse is dus geen atheist.

Ik heb mijn boekenlegger nu definitief uit het boek getrokken. Als rationele atheist ben ik niet het beoogde publiek. Een gelovi kan zijn verhaal misschien wel voor zoete koek slikken, maar wie een beetje nadenkt ziet de enorme gaten in Hendrikses verhaal.

Eindoordeel: Hendrikse scoort goedkoop met een intrigerende titel, maar heeft een verhaal waar een redenerende lezer geen touw aan vast kan knopen. Score: een halve ster (uit vijf).

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Re: Raad een boek aan

Bericht door Qaboos » 14 apr 2008, 23:17

De Bijbel volgens Nicolaas Matsier / Nicolaas Matsier - De Bezige Bij, Amsterdam 2003

Matsier is een schrijver die voor NRC en later voor Trouw de bijbel op literaire wijze heeft gelezen (dus niks godsdienst). Alleen het Oude Testament. Ik ben nieuwsgierig wat hij van het Nieuwe had kunnen maken want wat is dat saai! Je gaat onafwendbaar van de bijbel houden wanneer je dit boek leest.

Een boekje dat nu te koop is bij De Slegte is:

De Islam en het Westen / Robert van der Weyer - Deltas, 2002.

Ik moest denken aan Tammy toen ik het las. Het is klein dus het vergt weinig van je geduld, Tammy, en het legt heel vlug uit hoe de verhouding is tussen de islam en het westen. Het boekje kost 4,99.*

*Ik heb geen aandelen bij De Slegte. Al zou ik het begrijpen als ze me die eens zouden aanbieden.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Raad een boek aan

Bericht door Tammy » 15 apr 2008, 15:30

Dank je Qaboos voor de tip.
Als ik in de stad ben zal ik zeker eens kijken. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Re: Raad een boek aan

Bericht door Qaboos » 19 apr 2008, 16:06

Voor het vak Bijbelwetenschappen moest ik een lekker kittige pocket lezen van Wim Weren over het Nieuwe Testament en Jezus. Weren schrijft o.a. dat niemand tegenwoordig meer twijfelt aan het historische bestaan van Jezus (dat het dus geen fantasiefiguur is) maar legt verder niet uit waarom die twijfel helemaal is weggenomen. Jammer. Op basis van zijn literatuurlijst ben ik in de catalogus van de bibliotheek gaan zoeken en vond ik het volgende boek:

Jezus: gezocht en onderzocht : De renaissance van het Jezus-onderzoek / Marcus Borg - Meinema, 1998

Hoewel het tien jaar geleden is uitgegeven in het Nederlands, is het in 1994 initieel gepubliceerd en spreekt het -helaas- alleen over de ontwikkelingen in het onderzoek naar Jezus uit de jaren 80. Maar het zijn allemachtig indrukwekkende ontwikkelingen. Het boek is een aanrader. Het is waarschijnlijk niet meer te koop maar via het interbibliothecair leensysteem kun je het in ieder geval krijgen want ik heb het hier naast me liggen. Zal ik een spoiler neerzetten over de conclusie of niet? :wink:

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Raad een boek aan

Bericht door MetalPig » 19 apr 2008, 16:16

We hebben [spoiler] [/spoiler] tags dus...

alifoeroe

Re: Raad een boek aan

Bericht door alifoeroe » 13 mei 2008, 15:30

De Alchemist

Afbeelding

schrijver: Paulo Coelho

ISBN isbn 9029508981


De Andalusische schaapherder Santiago koestert van jongs af maar één wens: reizen, alle hoeken van de wereld onderzoeken en dan eindelijk te weten komen hoe die in elkaar zit.

Zijn dromen over een verborgen schat zetten hem aan tot een queeste. Na vele omzwervingen ontmoet hij in Egypte de alchemist. Deze beschikt niet alleen over grote spirituele wijsheid, hij kent ook de diepten van het hart waarin de laatste waarheden over onszelf verscholen liggen.

Als nomaden dolen wij schijnbaar verloren door een eindeloze woestijn om ten slotte die plek te bereiken waar ook ons hart zich bevindt.

Aenimaxequal

Re: Raad een boek aan

Bericht door Aenimaxequal » 24 aug 2008, 23:26

Ik heb `m nog niet helemaal uitgelezen maar als een magneet dook ik in een kast vandaag om de stapel boeken te bekijken die ik een tijd geleden terug had gekocht.
Eén boek "riep" m`n naam.
Ik bekeek de kaft en was verkocht.


Oké, een www research levert voorlopig nog de remake op die me anders overkomt.

'Ontmoeting met je schaduw' dus.

De potentiële kracht van de donkere onderdrukte kant van je psyche.

'Men wordt niet verlicht door zich allerlei beelden van licht voor te stellen, maar door zich bewust te worden van de eigen innerlijke duisternis.' Carl Jung

Aenimaxequal

Re: Raad een boek aan

Bericht door Aenimaxequal » 01 mei 2009, 22:24


Rie

Re: Raad een boek aan

Bericht door Rie » 05 mei 2009, 14:40

Boek heet Het teken van de uil.

Afbeelding

Gaat over een man die een nieuw hart heeft gekregen en krijgt visioenen.

leest makkelijk

Aenimaxequal

Re: Raad een boek aan

Bericht door Aenimaxequal » 16 nov 2010, 09:34

Graham Hancock discusses his latest book, Entangled, and his decision to move from writing Non-Fiction to Fiction.

Oh, zo nieuwsgierig...
Ik ben nog aan het twijfelen want zou willen wachten op de eventuele vertaling.

http://www.grahamhancock.com/entangled/
Maar lezen wil ik wel!
of luisteren
Laatst gewijzigd door Aenimaxequal op 17 nov 2010, 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Aenimaxequal

Re: Raad een boek aan

Bericht door Aenimaxequal » 16 nov 2010, 09:46

Momenteel ben ik ' De Nieuwe Psychologie' aan het lezen (Stanislav Grof)
http://www.azarius.nl/bookshop/dutch_bo ... ologie_de/
Westerse psychiatrie: vol misconcepties en dringend aan herziening toe.

Elfje

Re: Raad een boek aan

Bericht door Elfje » 16 nov 2010, 10:26

Beschrijving
LEVEN IN VREUGDE

Sleutels tot persoonlijke kracht en spirituele transformatie

Geleerden krijgen hun inzicht niet achter hun bureau maar in een ontspannen toestand, bijvoorbeeld onder de douche of tijdens het maken van een wandeling op het strand. Dit boek werd de auteur 'gegeven' door een bron van wijsheid die zij Orin noemt terwijl zij in een staat van rust en verruimd bewustzijn was. Zij ontving deze informatie over een periode van maanden in een serie meditatiesessies. De wijze en liefdevolle meester-leraar Orin geeft zo helder mogelijk informatie op verschillende gebieden. Het boek vertelt hoe Sanaya Roman het kanaal voor Orin werd en geeft zijn denkbeelden weer over onderwerpen als: vreugdevol leven; het negatieve veranderen in het positieve; de kunst van houden van jezelf, zelfrespect, zelfwaardering en eigenwaarde; liefde: de wijsheid van het hart kennen; evenwicht, stabiliteit en zekerheid bereiken; vrijheid is je geboorterecht; leven. in verbinding met je hogere doel. Elk hoofdstuk eindigt met speelse oefeningen om de gegeven leringen direct in de praktijk te kunnen brengen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Raad een boek aan

Bericht door taigitu » 15 okt 2012, 11:49

Afbeelding De zin van ziek zijn, Signalen en betekenis van ziekten.
Thorwald Dethlefsen/Rüdiger Dahlke
Op de achterkant van het boek staat de volgende omschrijving:
'Dit is een ongemakkelijk boek, want het ontneemt de mens de mogelijkheid zijn ziekte te gebruiken als een alibi voor zijn onopgeloste problemen', zeggen de auteurs in hun voorwoord.

Ze willen duidelijk maken dat ziekten verschijningsvormen zijn van één grote ziekte, die onlosmakelijk verbonden is met het ongelukkig zijn van de mens. Symptomen zijn lichamelijke verschijnselen waarin, psychische conflicten tot uitdrukking komen. Hoofdpijn, infectie, stress, maagklachten en impotentie geven ons signalen door uit het rijk der psyche.

Ziekte-uitingen zijn beelden die we moeten verklaren en waarvan we de betekenis onder ogen moeten zien. Dit boek bestaat uit twee delen. In het eerste gaan de schrijvers in op de achtergronden en filosofie van het ziek zijn en beter worden.

In het tweede gedeelte beschrijven ze de meest voorkomende ziektesymptomen, de mogelijke oorzaken, met welke gevoelens en activiteiten ze corresponderen en wat we eraan kunnen doen. De samenhang van lichamelijke klachten en psychische problemen zal velen choqueren; toch zullen we de confrontatie moeten aangaan, willen we aan onze genezing kunnen werken.

Ons wordt een nieuwe zienswijze geleerd, waarmee we zelf symptomen kunnen interpreteren en als zinvol aanvaarden: ons lot is een uitdaging, onze ziekte een weg om onszelf te vinden, en innerlijk te groeien.
Ziekte kan alleen in enkelvoud gebruikt worden.
Net als gezondheid hebben ze betrekking op de menselijke toestand en niet op organen en lichaamsdelen.
Het lichaam is nooit ziek of gezond, omdat in het lichaam uitsluitend de informaties van het bewustzijn tot uitdrukking komen.

‘Its your mind, that created this world’ – Boedha

Het lichaam doet niets uit zichzelf. (Bijvoorbeeld een dood lichaam). Het lichaam heeft zijn functioneren te danken aan het bewustzijn (ziel) en het leven (geest). Het bewustzijn vormt hier de informatie die zich in het lichaam manifesteert.
Ziekte is de verstoring van de harmonie. Deze vindt echter in het bewustzijn plaats en vertoont zich alleen maar in het lichaam.

Het lichaam kan niet ziek zijn, dat kan alleen de mens zijn. Zonder bewustzijn is er geen ziekte. (bijvoorbeeld onder hypnose)

Het aantal ziekten zijn niet vermindert, alleen de symptomen zijn anders.
Is dit duidelijk, dan is het symptoom niet meer de grootste vijand, maar een partner, een vriend die hem kan helpen weer heel te worden. Symptomen zijn heel eerlijk en daarom niet altijd geliefd.

Ziekte is een toestand van de mens, die aangeeft dat de mens in zijn bewustzijn niet meer in orde is. Dit verlies van evenwicht manifesteert zich in het lichaam als symptoom. Het symptoom is daardoor signaal en drager van informatie.
Het symptoom geeft aan dat wij als mens, als geestelijk wezen ziek zijn.

Genezing ontstaat uiteindelijk uit een getransmuteerde ziekte en nooit uit een overwonnen symptoom.

De vragen: Waarin wordt ik door het symptoom belemmert? En waartoe word ik door het symptoom gedwongen?, leiden vaak naar het centrale thema van de ziekte.


Trappen van escalatie:

1 uitdrukking van de psyche: (gedachten, wensen, fantasieën).
2 functionele storingen: Na de functionele storingen, waarmee men na aanvankelijk verzet al gauw leert leven, treden symptomen van acute ontstekingen op.
3 acute lichamelijke ontstekingen: (ontstekingen, verwondingen, kleine ongevallen). Goed te herkennen aan de uitgang ‘itis’. Iedere infectieziekte is een actuele aansporing een onbewust conflict zichtbaar te doen worden.
4 chronische storingen (-0se): Hebben de neiging om langzaam onherroepelijke lichamelijke veranderingen in te leiden. Dit worden de ongeneeslijke ziekten.
5 ongeneeslijke processen, verandering van organen, kanker
6 dood: (door ziekte of ongeval).
7 aangeboren misvormingen en storingen (karma): Wat men tot aan zijn dood niet begrepen heeft, neemt het bewustzijn als probleem mee in de volgende incarnatie. De mens komt ter wereld met een nieuw lichaam, maar met een oud bewustzijn.


Voorbeelden:

Infecties: Wie gevoelig is voor ontstekingen, probeert conflicten te vermijden.
Allergie: Is een stoffelijk geworden agressie.
Astma: Op welke gebieden wil ik nemen, zonder te geven. Welke lichaamsgebieden keur en weer ik af?
Verkoudheid en griep: Treden op in ‘crisissituaties’, waarin men er genoeg van heeft. Alledaagse situaties die wij ervaren als overbelasting.
Slikproblemen: Wat is er op dit moment in mijn leven wat ik niet kan of wil slikken.
Maagzweer: zit ik mezelf op te vreten.
Galstenen: energie wil stromen. Galstenen zijn versteende agressies.
Hoge bloeddruk: De lijder aan hoge bloeddruk vertoeft voortdurend in de nabijheid van een conflict, zonder een oplossing te bewerkstelligen.
Stijve nek: Geeft de hardnekkigheid van de bezitter aan.
Nagelbijten: De nagelbijter is bang voor zijn eigen agressie en maakt symbolisch zijn wapens bot.
Beenbreuken: De breuk onderbreekt de tot dan toe gevolgde weg, die veelal door te hoge activiteit en beweging
werd gekenmerkt.
Ongevallen: Wij zoeken onze eigen ongevallen uit, net zoals wij onze eigen ‘ziekten’ uitzoeken. Iedereen is slachtoffer en dader in een persoon. De meeste ongevallen zijn onbewust gemotiveerd. Wanneer de ongevallen toenemen,
wordt duidelijk dat deze persoon zijn problemen nog steeds niet bewust heeft opgelost.

Verslavingsziekten: Het centrale thema is vluchten.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie