Citaten om over na te denken

Al het andere... waar we verder praten met een hapje en een drankje.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Citaten om over na te denken

Bericht door taigitu » 25 okt 2014, 23:17

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Citaten om over na te denken

Bericht door Gast1 » 26 okt 2014, 07:54

Zoeker schreef:En de levenslessen hebben ook nog eens de onhebbelijke gewoonte om steeds pijnlijker te worden
Zelf zou ik schrijven:
En de levenslessen hebben ook nog eens de bijzondere gewoonte om steeds intenser te worden, hoewel veel ervaringen steeds meer op elkaar gaan gelijken waardoor je de feiten eenvoudiger gaat accepteren.
Bepaalde levenslessen heb ik niet en ik hoop dat mij deze bespaart worden.
Ik hoop van harte dat mij dat mij bepaalde testcases bespaart blijven.

Mocht dat echter niet zo zijn, dan zal ik mij deze gedachten en dit schrijven herinneren.

Gast1

Re: Citaten om over na te denken

Bericht door Gast1 » 26 okt 2014, 07:56

taigitu schreef:
Zoeker schreef:En de levenslessen hebben ook nog eens de onhebbelijke gewoonte om steeds pijnlijker te worden
Alleen als je weerstand blijft bieden.
Dat bedoel ik ...

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Citaten om over na te denken

Bericht door Zoeker » 26 okt 2014, 09:08

taigitu schreef:
Zoeker schreef:En de levenslessen hebben ook nog eens de onhebbelijke gewoonte om steeds pijnlijker te worden
Alleen als je weerstand blijft bieden.

Dat lijkt mij vanzelfsprekend. Geleerde lessen doen geen pijn meer. Alleen masochisten weigeren te leren.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Citaten om over na te denken

Bericht door Zoeker » 26 okt 2014, 09:12

Gast1 schreef: Bepaalde levenslessen heb ik niet en ik hoop dat mij deze bespaart worden.

Je zit nog altijd niet volledig in de flow, Limburgse vriend.
Waarom zou jij iets hopen of niet hopen?
Zowel jij als ik hebben maar af te wachten wat de toekomst in petto heeft.

En dan is er nog iets. Hoe weet jij NU al dat de levenslessen waarvan jij hoopt dat ze je bespaart blijven jou niet iets waardevols brengen?
Dat soort zaken kan de mens niet weten voordat hij ze geleerd heeft...
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Citaten om over na te denken

Bericht door Gast1 » 26 okt 2014, 09:35

Je hebt helemaal gelijk Zoeker.
Ik schrijf uit mijn menselijk hart en heel af-en-toe 'bekruipt' mij dan even een angst.
Het zijn maar momenten en diep van binnen weet ik dat 'de dingen gaan zoals ze gaan' ...
Wanneer die dingen, die me een bepaalde momentele angst opleveren dan gebeuren, weet ik dat ik ze zal accepteren.
Door dit nu echter te schrijven ontstaat er dan héél even een kleine angst dat ik dan 'beproeft ga worden'.
Die 'angst' wordt na rato de tijd verstrijkt, steeds minder.
Het staat zelfs in schril contrast ten opzichte van 20 jaar geleden.

Het is ongeveer hetzelfde waarin ik mij nu met mijn werkgever bevindt.
Ik weet dat het heel goed gaat eindigen, maar mijn lijf 'zegt' iets anders.
Het reageert op dat waarvoor het geconditioneerd is.

Laatst had ik het er met mijn vriendin over.
Het is heel moeilijk uit te leggen, maar er is iets in mij, wat ongelooflijk kan genieten van mijn menselijke belevingen.
Van conditioneringen die (misschien gelukkig) nog steeds een deel van mij uitmaken.
Veel minder dan eerst, maar toch nog steeds ...

Het beleven van verdriet en pijn, maken mij even gelukkig als vreugde en geluk.
Intensiteit 'beleven' ... een geschenk.

Ik hoop werkelijk niet veel, omdat ik weet dat de dingen gaan zoals ze gaan.
Wensen doe ik niets en ook vragen doe ik niets ...

Ik kan alleen maar danken :wink:

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Citaten om over na te denken

Bericht door Zoeker » 26 okt 2014, 10:16

Ja, dat zijn die befaamde levenslessen. Wij zijn niets anders dan bewustzijn die een ikje mogen ervaren. En dat ikje wil zus, hoopt zo en heeft 1001 meningen. Dat ikje meent warempel dat hij met zijn hopen, willen en meningen ook maar een ietsepietsje invloed kan uit oefenen.

Met ieder sprankje verzet tegen 'dat wat is' heeft het ikje weer een strohalm om zich aan vast te klampen.
Want het ikje wil zich steeds maar weer manifesteren. Ook in jou en mij die beter weten.

Maar feitelijk zijn jij en ik natuurlijk niks meer dan puppets. Jij bent Jan Klaassen en in ben Katrijn. Ik mep jou met mijn deegroller op je kop en jij belooft het nooit meer te doen. En de grote puppetmaster bedient zowel jou als mij. Het publiek gaat in het verhaal op, totdat er iemand achter de poppenkast gaat kijken…

Hoe dan ook…Jan Klaassen of Katrijn die een mening heeft, iets hoopt of iets wilt is natuurlijk eigenlijk volstrekt belachelijk als je achter de poppenkast kijkt...
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Citaten om over na te denken

Bericht door Gast1 » 26 okt 2014, 12:38

Met waarlijk genot gelezen. Mooie metafoor trouwens.
Ik denk dat je wel weet dat ik er ook zo over denk.
Maar even terug naar de citaten.

Hier een die ik al vaak herhaald heb en een ietsiepietsie aangepast met de traditionele lettergrootte van Taigitu:

Al sprak ik de talen van alle mensen en die van de engelen – had ik de liefde niet, ik zou niet meer zijn dan een dreunende gong of een schelle cimbaal.
Al had ik de gave om te profeteren en doorgrondde ik alle geheimen, al bezat ik alle kennis en had ik het geloof dat bergen kan verplaatsen – had ik de liefde niet, ik zou niets zijn.
Al verkocht ik mijn bezittingen omdat ik voedsel aan de armen wilde geven, al gaf ik mijn lichaam prijs en kon ik daar trots op zijn – had ik de liefde niet, het zou mij niet baten.

De liefde is geduldig en vol goedheid. De liefde kent geen afgunst, geen ijdel vertoon en geen zelfgenoegzaamheid.
Ze is niet grof en niet zelfzuchtig, ze laat zich niet boos maken en rekent het kwaad niet aan, ze verheugt zich niet over het onrecht maar vindt vreugde in de waarheid.
Alles verdraagt ze, alles gelooft ze, alles hoopt ze, in alles volhardt ze.

De liefde zal nooit vergaan. Profetieën zullen verdwijnen, klanktaal zal verstommen, kennis verloren gaan – want ons kennen schiet tekort en ons profeteren is beperkt.
Wanneer het volmaakte komt zal wat beperkt is verdwijnen.
Toen ik nog een kind was sprak ik als een kind, dacht ik als een kind, redeneerde ik als een kind. Nu ik volwassen ben heb ik al het kinderlijke weer toegelaten.
Het kind in mij was puur en nu ben ik weer puur.
Nu kijken we nog in een wazige spiegel, maar straks staan we oog in oog. Nu is mijn kennen nog beperkt, maar straks zal ik volledig kennen, zoals ik zelf gekend ben.

Ons resten geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de grootste daarvan is de liefde.
Ik ben die liefde ...


© Improvisatie, Gast1 (forumlid)

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Citaten om over na te denken

Bericht door Susan » 04 nov 2014, 15:32

Muziek:

Muziek is een hogere openbaring dan alle wijsheid en filosofie.

Ludwig van Beethoven
Duits componist 1770-1827

Als je niet graag doet wat je doet en niet doet wat je wél graag doet, dan heb je wanklank boven muziek verkozen.

Kahlil Gibran
Libanees tekenaar en schrijver 1883-1931


Eeuwige liefde is even absurd, even ondraaglijk als eeuwige lente of eeuwige muziek. Juist de wisseling van de seizoenen maakt het jaar boeiend, en voor de muziek zijn de stilten even belangrijk als de klanken.

Marc Callewaert
Vlaams criticus en schrijver 1927 -

Waar woorden tekort schieten spreekt de muziek.

Hans Christian Andersen
Deens dichter en sprookjesschrijver 1805-1875
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Citaten om over na te denken

Bericht door Zoeker » 05 nov 2014, 10:28

Om te dansen hoef je niet te bewegen…om te dansen hoef je slechts de muziek te 'zijn'.
De wereld van muziek, klanken is een wereld op zich. Om dat muziek trilling is.
De mens die zijn 'zijn' op een hoger trillingsniveau weet te krijgen gaat muziek ook anders ervaren.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Citaten om over na te denken

Bericht door Gast1 » 05 nov 2014, 11:51

Zoeker schreef:Om te dansen hoef je niet te bewegen…om te dansen hoef je slechts de muziek te 'zijn'.
De wereld van muziek, klanken is een wereld op zich. Om dat muziek trilling is.
De mens die zijn 'zijn' op een hoger trillingsniveau weet te krijgen gaat muziek ook anders ervaren.
Het benieuwt mij in welke context jouw eerste zin vandaan komt.
Overigens bedoel je het waarschijnlijk anders.
Als je gaat bewegen op muziek noem je dat dansen.
Als je niet beweegt op de muziek, dans je niet (geloof het of niet).

Begrijpen doe ik je wel en ik ben het verder ook met je eens.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Citaten om over na te denken

Bericht door Zoeker » 05 nov 2014, 12:43

Als de mens in de geziene wereld vertoeft, dan luistert hij naar de klanken zoals ze zijn oor binnen komen en beweegt dan wat op de maat van de muziek. Dat noemen ze dansen. Vanuit de innerlijke wereld gezien, zie je dat het 'zijn' een bepaald trillingsniveau heeft. Dit 'zijn' zoekt vanzelf het trillingsniveau in de muziek of klank en gaat daar mee resoneren. (beter gezegd kan daar mee resoneren.)

De persoon in kwestie ervaart dan een eenheid met de muziek. Je hoeft (mag wel) niet langer te bewegen op de muziek om te dansen.

Dit gezien hebbende constateer ik dat het fysieke dansen eigenlijk een imitatie is van wat de mens onbewust al weet.
Fysiek dansen is fysiek resoneren met de muziek en werkt uitsluitend via het gehoor bij de onbewuste mens.

Het is mij gebleken dat het 'zijn' eigenlijk training behoeft. Ik als mens was mij onbewust van het 'zijn' en sinds ik mij bewust ben van het 'zijn' ontdek ik steeds meer geavanceerdere uitdrukkingsmogelijkheden. Het 'zijn' blijkt te willen resoneren/dansen met alles wat ik waarneem.
Het 'zijn' is niet kieskeurig, het kan zich net zo gemakkelijk verenigen met muziek als met de hond of een mens.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Citaten om over na te denken

Bericht door Gast1 » 05 nov 2014, 15:25

Yes, mee eens.
Heb je iets aan jouw eerdere tekst toegevoegd?
'Resoneren' vind ik namelijk een 'goed' woord.
Dansen is werkelijk iets anders;
"Dans (van het Franse danse) is een sport, kunstvorm of een sociaal gebeuren dat meestal op beweging duidt van het lichaam, vaak in combinatie met muziek. Het wordt gebruikt als een vorm van emotionele expressie, sociale interactie of in een spirituele of uitvoerende vorm".
(wikipedia).


Je zult het waarschijnlijk nergens vinden, maar ik 'weet' dat 'de dans' van de vogel-balts vandaan komt.

Dit 'zijn' zoekt overigens niet vanzelf het trillingsniveau in de muziek of klank en gaat daar mee resoneren; het 'resoneert' 'gewoon' en zoek niets.
'Het (zijn)' 'pulseert' ... :mrgreen:

Grappig, die leestekens. Het laat zien hoe gebrekkig onze taal is.
Stel als ik in gesprek zou gaan met iemand.
Dat zou kunnen leiden tot misvattingen en Babylonische spraakverwarringen of mogelijk discrepanties.

Stel echter als we beiden muziek zouden horen en niets zeggen.
Het ritme zullen we 'automatisch begrijpen en als we ons laten gaan, gaan we op het ritme bewegen.
We 'zouden dezelfde (non-verbale) taal spreken en glimlachen.

Ziet: http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... WU&cad=rja

Het zou best kunnen dat het ooit met onze soort misging toen we begonnen te praten ...

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Citaten om over na te denken

Bericht door Zoeker » 05 nov 2014, 17:31

Nee, ik heb niets verandert. Zoals omschreven zo is het hoe ik het ervaar. Resoneren betekent meetrillen. Feitelijk is dansen ook meetrillen. Je danst/trilt mee met de muziek. Fysiek dansen is eigenlijk een hele lage trilling. Net zoals ons fysieke lichaam eigenlijk traag bewegende energie is. Het wonderlijke is dat in ons zich ook iets bevindt wat trilt. En wat vereniging zoekt met alles wat het tegenkomt. Met nadruk zoeken om dat er ook iets is wat het tegenhoudt…namelijk wijzelf….
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Citaten om over na te denken

Bericht door Gast1 » 05 nov 2014, 17:52

Okay, ik weet dat alles trilt, pulseert, vibreert ende resoneert ...

Jouw reactie heeft mij bewogen om eens een beetje te speuren, en ik ga een nieuw topic aanmaken. :wink:

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Citaten om over na te denken

Bericht door taigitu » 06 nov 2014, 09:58

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Citaten om over na te denken

Bericht door taigitu » 15 nov 2014, 10:32

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Citaten om over na te denken

Bericht door taigitu » 15 nov 2014, 10:34

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Citaten om over na te denken

Bericht door taigitu » 15 nov 2014, 10:38

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Citaten om over na te denken

Bericht door taigitu » 15 nov 2014, 10:40

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie