Wat is de betekenis van dit woord ?

Al het andere... waar we verder praten met een hapje en een drankje.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Wat is de betekenis van dit woord ?

Bericht door Tammy » 28 aug 2016, 11:46

Koppensnellers.

Vanochtend had ik een discussie met mijn man.
We waren aan het praten over iets in de geschiedenis en ik noemde het woord Koppensnellers.
Al heel mijn leven denk ik bij dat woord aan hardlopers die heel vroeger in oorlogen berichten van het ene kamp naar het anderen kamp brachten.
Zoals in het Inca en Maya tijdperk en in Afrika enz.
De snelste uit de gemeenschap kon gaan rennen met berichten/nieuws.

Mijn man keek me raar aan en zei dat Koppensnellers inboorlingen zijn die mensen de kop afhakten.
Niet allemaal natuurlijk maar sommige stammen.
Het woord inboorlingen ken ik en ook hun levenswijze , maar niet zijn betekenis van het woord Koppensnellers.

Dus wij allebei het internet op. :mrgreen:
En wat mijn man zegt klopt.
Wat ik zeg kan ik nergens terug vinden.

Ben ik nu zo stom ?
Zit ik er nu helemaal naast met mijn kijk op het woord Koppensnellers ?

Soms laat iets mij niet los, dit wil ik dus weten. :grin:

Ik hoor het wel van jullie. :mrgreen: :wacht:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wat is de betekenis van dit woord ?

Bericht door univers » 28 aug 2016, 12:13

https://nl.wikipedia.org/wiki/Koppensnellen_(ritueel)

Afbeelding

Tegenwoordig kan je IS ook onder de koppensnellers rekenen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat is de betekenis van dit woord ?

Bericht door Tammy » 28 aug 2016, 12:17

Ja dat weet ik Univers, helaas maar waar van IS.

Maar ik denk dus aan hardlopers in oorlogstijd heel vroeger.
En werkelijk, daar staat niks van op internet. [think]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wat is de betekenis van dit woord ?

Bericht door taigitu » 28 aug 2016, 12:53

Phidippides

Phidippides, Pheidippides of Philippides (Grieks: Φειδιππίδης) (gestorven 490 v.Chr.) was een Griekse koerier naar wiens langeafstandsloop na de Slag bij Marathon het sportevenement de marathon is genoemd.

Volgens de traditionele legende was Phidippides (ca. 530 v.Chr. - ca. 490 v.Chr.) een Atheense heraut of hemerodrome[1][2] (ook wel vertaald als "professioneel koerier te voet"[1] of "hele dag koerier"[3]). Hij was in eerste instantie naar Sparta gestuurd om hulp te vragen nadat de Perzen geland waren bij Marathon. Hij legde daarbij in twee dagen 240 kilometer te voet af. En daarna rende hij de 40 kilometer vanaf het slagveld naar Athene om de overwinning op de Perzen in de Slag bij Marathon te rapporteren. Conform de legende deed Phidippides met het woord νικῶμεν (nikomen - "We hebben gewonnen").[4] Volgens een latere legende van Lucianus van Samosata ("Pro Lapsu inter salutandum") zou Phidippides gezegd hebben: chairete, nikomen ("Gegroet, wij zijn de winnaars") alvorens in te storten en te sterven van uitputting.[5]

De meeste bronnen schrijven deze legende op onjuiste gronden toe aan de historicus Herodotus, die de geschiedenis van de Perzische Oorlogen beschreef in zijn "Histories" (geschreven ca. 440 v.Chr.). Echter Magill en Moose stellen in hun boek "Dictionary of World Biography, Volume 1" uit 2003 dat de legende waarschijnlijk een "romantische creatie" is. Zij wijzen er op dat alleen Lucianus van Samosata de enige klassieke bron is die bekend kon zijn met alle elementen van het "Marathon-verhaal van Phidippides": een ijlbode die naar Athene komt rennen vanaf de velden van marathon om de overwinning te verkondigen en sterft na het completeren van zijn missie.[6]

Naar aanleiding van het relaas van Herodotus werd in 1982 voor het eerst een Spartathlon gehouden, vier man liepen de 246 km van Marathon naar Sparta. Nu is de Spartathlon een klassieke ultraloop.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Phidippides
Bij deze..... ik wilde nog iets meer plaatsen maar dat is een pdf en die werkt niet.
Misschien dat je het idee van koppensnellers onbewust hebt gelegd met het spreekwoord
"hardlopers zijn doodlopers"......?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wat is de betekenis van dit woord ?

Bericht door Vitharr » 28 aug 2016, 16:47

Tammy schreef:Ben ik nu zo stom ?
Zit ik er nu helemaal naast met mijn kijk op het woord Koppensnellers ?

Soms laat iets mij niet los, dit wil ik dus weten. :grin:

Ik hoor het wel van jullie. :mrgreen: :wacht:
Je bent niet stom hoor. Je bent verkeerd verbonden. Het woord koppensneller legt in je hoofd een link met een andere beschrijving. Dat overkomt iedereen wel eens maar wordt meestal niet beseft.

Je mix is wel interessant. Koeriers werden namelijk vooral toegepast bij strategische oorlogsvoering. Ik vermoed dat je een verhaal hebt gehoord of gezien over een koerier die een hoofd als bewijs mee had genomen. Als zoiets veel indruk maakt zonder dat je er verder over nadenkt legt je brein hele sterke connecties. En zo kan er dus ook een link ontstaan met het woord koppensneller.

Als je dan later aan het woord koppensneller denkt zijn de verbindingen naar koeriers sterker dan die naar de werkelijke betekenis. En dan krijg je een soort valse herinnering.

Hoe grappig je brein werkt kun je zelf uitvinden door je bewust te worden van je eerste reactie op bepaalde woorden of uitdrukkingen. Ik doe dat regelmatig want het kan leerzaam zijn. Een bekend voorbeeld van wat ik hierboven schreef heb ik zelf met de naam Obama. Mishka de pratende husky heeft bij mij een sterke indruk achtergelaten. Iedere keer als iemand nu Obama zegt zie ik die husky voor me die Ooobaamaaa jankt. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat is de betekenis van dit woord ?

Bericht door Tammy » 29 aug 2016, 02:34

Leuk om te lezen Taigitu en Vitharr . :grin:

Ik moet iets door elkaar hebben gemixed. [think]
Maar aan afgehakte koppen heb ik nooit gedacht, of een link erbij gemaakt.
Het nieuws in de vorm van brieven werd gebracht, geen hoofden.

Interessant wat jullie plaatsen, ik zit er dus goed naast.

Enig van die hond Vitharr. [joker]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie