Welk nummer luister je nu ?

Al het andere... waar we verder praten met een hapje en een drankje.
Gesloten
gusteman

Re: Welk nummer luister je nu ?

Bericht door gusteman » 20 aug 2016, 14:35

Osiris schreef:Over snelheid gesproken.....
Inderdaad een gitarist van wereldniveau, maar die snelheid mag wel met een stevige korrel zout genomen worden.
Die is vooral het gevolg van oversturing en gebruik van delay (zijn delay is dusdanig ingesteld dat elke toon welke wordt aangeslagen één keer extra wordt weergegeven).

Hierover kan tot in den treuren toe worden gediscussieerd maar een feit is: wanneer Malmsteen gewoon unplugged een akoestische gitaar bespeelt lukt het hem ineens niet meer om die snelheid te halen.
En dat is vrij logisch ook, een akoestische gitaar laat geen technische snuifjes toe, elke noot moet gevormd worden door een snaar aan te drukken en die te doen trillen.
Het mechanische aspect hiervan heeft tot gevolg dat er limieten zijn aan de haalbare snelheden.

Malmsteen maakt gewoon heel clever gebruik van de technologische mogelijkheden die er nu zijn, en dat resulteert in ogenschijnlijk enorme snelheden.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Welk nummer luister je nu ?

Bericht door Osiris » 20 aug 2016, 22:31

Dan heb je dus nooit live beelden gezien van Malmsteen's optredens.
Die zouden je bovenstaande bewering ( wat misschien studio- opname technisch zeker zou kunnen gelden ) niet staven.

Hoewel er uiteraard ook live de nodige vervormingen met elektrische gitaar mogelijk zijn,speelt hij daar net zo makkelijk de akoestische stukken.

Die vingersnelheid op de gitaar heeft deze man wel degelijk.....
En er zijn er bij mijn weten geen andere gitaristen die hem op die zelfde ( klassieke ) wijze kunnen benaderen qua snelheid.

Maar sta zeker open voor suggesties voor nieuwe gitaargiganten :wink:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Welk nummer luister je nu ?

Bericht door Osiris » 20 aug 2016, 23:04

Deze is ook wel in die lijn.

Epica live - Presto ( Vivaldi ).
Mooi duel tussen lead violist en lead gitarist.

https://www.youtube.com/watch?v=lOJKX9eN0XU
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

gusteman

Re: Welk nummer luister je nu ?

Bericht door gusteman » 21 aug 2016, 01:53

Eerst even on topic en daarna mijn reactie aan de god van het dodenrijk.

Welk nummer luister ik nu?
Waarom luister ik naar dat nummer? Omdat het in de eerste plaats een hommage is aan Robert Johnson maar ook omdat het een stijlvoorbeeld is van de ware roots, van de bakermat van alles wat blues, rock, funk, new wave, metal, hiphop, soul, grunge, techno, dance, rap, house, reggae en andere derivaten is: allen komen zij voort uit deze krachtige, eenvoudige maar onverwoestbare muziekstijl. Zonder dit was geen van die andere er ooit gekomen en zongen we nu nog met zijn allen "Daar in dat kleine café aan de haven ....."

En dan nu de reactie:
Osiris schreef:Dan heb je dus nooit live beelden gezien van Malmsteen's optredens.
Die zouden je bovenstaande bewering ( wat misschien studio- opname technisch zeker zou kunnen gelden ) niet staven.

Hoewel er uiteraard ook live de nodige vervormingen met elektrische gitaar mogelijk zijn,speelt hij daar net zo makkelijk de akoestische stukken.
Ik merk aan deze opmerkingen dat je zelf geen gitaar speelt, anders had je wel begrepen wat ik bedoel.

Dus even wat technische uitleg, maar eerst even wat details duidelijk maken: een viool, cello, altviool, basviool zijn snaarinstrumenten maar dan wel strijkinstrumenten.
Gitaar, banjo, mandoline, sitar, luit en dergelijke zijn tokkelinstrumenten, net zoals de harp.
Piano, klavecimbel en dergelijke zijn slaginstrumenten.

Bij akoestische gitaar worden de klanken gegenereerd door de snaren te laten trillen middels tokkelen of aanslag.
De trillingen van die snaren worden opgenomen door de "brug" en overgezet op de holle klankkast die als versterker dienst doet.

Bij elektrische gitaar worden de klanken gegenereerd door de snaren te laten trillen middels tokkelenj of aanslag. De trillingen van die snaren worden opgevangen door een elektronisch element wat de trillingen omzet in elektronische signalen. Die signalen worden doorgestuurd naar een voorversterker en van daaruit naar een eindversterker die luidsprekers doet trillen waardoor het geluid van de trillingen van de snaren versterkt wordt.

Bij een elektrische gitaar volstaat het om de voorversterker voldoende hoog te zetten opdat simpele beroering van de snaren reeds voldoende trillingen geeft om door de eindversterker te kunnen worden versterkt.
Dit geeft de muzikant de mogelijkheid om niet alleen de snaren in te drukken met de vingers van de linkerhand (voor een rechtshandige gitarist) om ze daarna aan te tokkelen met de rechterhand maar het is ook mogelijk om met de vingers van de linkerhand alternerend te tokkelen op de snaren waardoor de tokkelsnelheid verdubbelt. Verder kan met de vingers van de rechterhand ook op welbepaalde plaatsen tussen de brug en de kam een "schijn" brug gevormd worden waardoor harmonischen ontstaan. Deze techniek werd voor het eerst toegepast door Van Halen.

Bij een akoestische gitaar zijn dergelijke technieken niet mogelijk, behalve wanneer het een akoestische gitaar betreft die is voorzien van elektronische elementen, waardoor ze in feite dus een elektrische gitaar wordt waar het speeltechniek betreft (wat Malmsteen dus doet tijdens live optredens).

Buiten deze technische kneepjes maakt Malmsteen bij al zijn live optredens gebruik van delay waardoor elke geproduceerde toon nog eens elektronisch wordt gekopieerd en "bovenop" de andere tonen wordt geproduceerd.

Op YouTube heb ik welgeteld één "optreden" van Malmsteen gevonden waarop hij een echte akoestische gitaar bespeelt, zonder elektronische elementen.
Het resultaat kan je hieronder zien van 02:13 tot 04:13 ( de rest van de video toont elektrisch gitaarwerk, waarbij trouwens in een flits op 05:22 de techniek van Van halen even in beeld komt).
Wat Malmsteen laat zien op akoestische gitaar is niet beter dan pakweg Jango Rheinhardt (en dat is, zal elke gitarist trouwens beamen, een eersteklas compliment).

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Welk nummer luister je nu ?

Bericht door Osiris » 21 aug 2016, 08:39

Ha Ha ben zeker geen gitarist ( jammer genoeg ),maar heb wel een verfijnd muzikaal gehoor.

Jaren geleden was er op tv een uitgebreide serie van 'gitaarlessen' gegeven door Gary Moore ( voor zijn bluesperiode ) waar al die 'hardrock' technieken, de rand en vervormingsapparatuur die je beschrijft, uitvoerig voorbij kwamen.
Dus herken zeker de truukjes en uiteraard een heel verschil met bespelen t.o.v. een viool als strijkinstrument ( hoewel een Jimmy Page dat ook nog wel eens pleegde te doen op de gitaar :wink: ).

En die truukjes zal Malmsteen zeker ook gebruiken, inclusief de 'ontdekte' technieken van conculega's ( zoals Eddie Van Halen's fingerpicking als handelsmerk met beide handen op de hals ).

De vroegste opgenomen live optredens van Malmsteen waren helaas van ver voor de DVD,You Tube en bij mij nog op VHS :wink:

Maar goed, dan is het wat mij betreft een persoonlijke interpretatie van een getalenteerd en zeer snelle gitarist :wink:
En over genres en smaak valt nog steeds niet te twisten.......

Dat de blues en rock and roll aan de basis liggen van heel veel ( rock) stijlen en genres,valt ook niet over te twisten denk ik zo.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Welk nummer luister je nu ?

Bericht door Osiris » 21 aug 2016, 08:57

gusteman schreef: Dit geeft de muzikant de mogelijkheid om niet alleen de snaren in te drukken met de vingers van de linkerhand (voor een rechtshandige gitarist) om ze daarna aan te tokkelen met de rechterhand maar het is ook mogelijk om met de vingers van de linkerhand alternerend te tokkelen op de snaren waardoor de tokkelsnelheid verdubbelt. Verder kan met de vingers van de rechterhand ook op welbepaalde plaatsen tussen de brug en de kam een "schijn" brug gevormd worden waardoor harmonischen ontstaan. Deze techniek werd voor het eerst toegepast door Van Halen.

Bij een akoestische gitaar zijn dergelijke technieken niet mogelijk, behalve wanneer het een akoestische gitaar betreft die is voorzien van elektronische elementen, waardoor ze in feite dus een elektrische gitaar wordt waar het speeltechniek betreft (wat Malmsteen dus doet tijdens live optredens).
Ok deze gitaar zal ws voorzien zijn van elektrische elementen, maar hier een voorbeeld van het akoestisch fingerpicking door Paul Gilbert;

https://www.youtube.com/watch?v=_nqGGBcHH00
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

gusteman

Re: Welk nummer luister je nu ?

Bericht door gusteman » 21 aug 2016, 13:16

Osiris schreef:En over genres en smaak valt nog steeds niet te twisten.......
Inderdaad, beste Osiris.
Heavy Metal, eigenlijk alle genres van Metal, weten mij niet te bekoren.
Ik heb enorm veel respect voor de gitaristen (de mooiste ballads worden trouwens gebracht door Metal gitaristen) maar ik heb het niet zo voor de "muur" van klanken welke zij zo graag opbouwen.
Doorgaans maken zij (naar mijn smaak) overdadig gebruik van effecten om die "wall of sound" neer te zetten waardoor de details naar de achtergrond worden verdrongen en de nadruk enkel op het totaalbeeld wordt gelegd.
Persoonlijk verkies ik wat meer "speelruimte" in een compositie, volgens het stramien Keep It Simple, Stupid!). :wink:
Het zelfde heb ik trouwens bij metal drummers, ook zij werken niet met accenten maar verkiezen een "waterval" van paradiddles waardoor je de indruk krijgt op een raft te zitten middenin een stroomversnelling. Dat kan best leuk zijn maar "rapids" zijn pas boeiend wanneer zij zich maar af en toe aandienen. Een kajaktocht over uitsluitend stroomversnellingen wordt al snel behoorlijk vervelend.
Osiris schreef:Ha Ha ben zeker geen gitarist ( jammer genoeg ),maar heb wel een verfijnd muzikaal gehoor.
Dan zou ik toch verwachten dat je eerste reactie op wat je hoort bij Malmsteen zou zijn: en hop, weeral delay. Dat is toch wat ik hoor van bij de inzet; door de delay worden de aangeslagen tonen verdubbeld wat bij mij de reactie oproept: direct bij het begin al alles er tegenaan gooien ..... jammer, dan is er niks meer over om naar uit te kijken. Ongeveer zoals een stand-up comedian die een show begint met alle pointes van zijn grappen op een rijtje te zetten ..... dan is de lol er bij mij al meteen af.
Osiris schreef:Jaren geleden was er op tv een uitgebreide serie van 'gitaarlessen' gegeven door Gary Moore ( voor zijn bluesperiode ) waar al die 'hardrock' technieken, de rand en vervormingsapparatuur die je beschrijft, uitvoerig voorbij kwamen.
Ooit al afgevraagd waarom Gary Moore is teruggekeerd naar de blues? Weg van die eindeloze reeksen elkaar verdringende tonen? Terug naar uitgekiende, uitgebalanceerde melodieuze gitaarsolo's waar er ruimte is voor elke noot om volop naar waarde te kunnen gesmaakt worden?
Osiris schreef:... een voorbeeld van het akoestisch fingerpicking door Paul Gilbert
Heel knap gedaan, en inderdaad netjes unplugged.
Je had verwezen naar de uitzendingen waarin Gary Moore uitleg gaf.
Dan heb je daarin waarschijnlijk ook de technieken 'hammer-on' en 'pull-off' gezien.
Dat is hoofdzakelijk wat Gilbert hier gebruikt, en zo kan je inderdaad op een akoestische gitaar supersnelle riffs neerzetten. Dat vereist echter een gitaar van uitstekende kwaliteit (met behoorlijk veel "sustain") en stevige snaren, minstens gauge 10, en, niet te vergeten: geen omgevingslawaai, anders gaat dat harde werk volledig verloren.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Welk nummer luister je nu ?

Bericht door Osiris » 21 aug 2016, 18:59

Klopt Eddie Van Halen's techniek is meer het hammering on, i.p.v. picking.

Ja, het is inderdaad verschil in smaak, hou juist van dat bombastische en overdaad,wat je ook terug vind in het eerder genoemde gothic metal genre waar ook klassiek en opera naast andere invloeden gebruikt worden.

Maar naast de metal/hardrock voorkeur zijn er zeker ook momenten waar het een behoorlijk aantal versnellingen lager gaat bij mij :wink:
Vaak dan de meer spirituele muziek,waar ook klankschalen aan te pas komen.
Of inderdaad meer ( akoestische ) singer/songwriter en ballads.

Muziek blijft voor mij emotie en afhankelijk van je gemoedstoestand en dat zijn moment opnamen.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Welk nummer luister je nu ?

Bericht door Tammy » 26 aug 2016, 05:01

Op onderstaande Youtube zie je rechts alle afzonderlijke korte muziekstukken die je kan aanklikken.
Vind de muziek geweldig van deze film.

Ik vind het eerste nummer The Theory of Everything Soundtrack 01 - Cambridge, 1963 het mooiste.
Beeld me dan in dat ik als twintigjarige daar fiets zoals in het begin van deze prachtige film.
Op zoek naar antwoorden in de wetenschap en ons universum. :wink:



Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Welk nummer luister je nu ?

Bericht door Vitharr » 02 sep 2016, 01:25

Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Welk nummer luister je nu ?

Bericht door Tammy » 02 sep 2016, 17:12

Afbeelding


En ik heb hem verleden week vrijdag op de dag dat de cd uitkwam van mijn man gekregen.! :grin:
Want Barbra is mijn lievelingszangeres.
Het album is een juweeltje, zo mooi
En zo musicalachtig, een genre waar ik gek op ben.
Mama mia wat is ze goed en alle acteurs en actrices en zangers die meedoen. Werkelijk heel leuk en mooi gemaakt.Toppie ! ;P!

Deze song die te beluisteren is op het album Encore van Barbra Streisand vind ik de allermooiste.
Ik had het zelf kunnen schrijven.
Aangenomen worden na zware audities bij de dans academie in Tilburg, voor de 6 jarige opleiding.
En door een nare speling van het lot erachter komen jaren later dat ik was aangenomen . Maar dat toen niet wist.
Dansen op Broadway in musicals in New York ,dat was de bedoeling.
Wat een herkenning als ik deze song hoor.
I had a dream a long time ago.......en dan ruim 30 jaar later The West Side Story kijken in een prachtig theater op Broadway samen met mijn prachtige dochter. In de stad die ook haar lievelingsstad is geworden. 1 van de mooiste momenten van mijn leven. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Welk nummer luister je nu ?

Bericht door Tammy » 03 sep 2016, 05:37

En voor de liefhebbers plaats ik hier korte stukjes van hoe het album van Barbra Streisand tot stand is gekomen. :grin:


Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Welk nummer luister je nu ?

Bericht door Susan » 03 sep 2016, 09:27

Tammy schreef: En ik heb hem verleden week vrijdag op de dag dat de cd uitkwam van mijn man gekregen.! :grin:
Want Barbra is mijn lievelingszangeres.
Het album is een juweeltje, zo mooi
En zo musicalachtig, een genre waar ik gek op ben.
Mama mia wat is ze goed en alle acteurs en actrices en zangers die meedoen. Werkelijk heel leuk en mooi gemaakt.Toppie ! ;P!
Deze song die te beluisteren is op het album Encore van Barbra Streisand vind ik de allermooiste.
Mooi begin van de dag zo! Staat nu op de achtergrond, prachtig ook dit weer
van haar Tammy,;P!
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Welk nummer luister je nu ?

Bericht door Tammy » 05 sep 2016, 04:53

Ja Susan, ze is werkelijk geweldig. ;P!
En deze cd is heel mooi gemaakt.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Maxi
Leraar
Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:39

Re: Welk nummer luister je nu ?

Bericht door Maxi » 23 sep 2016, 20:45


Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Welk nummer luister je nu ?

Bericht door Tammy » 01 okt 2016, 06:00


Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Lezer

Re: Welk nummer luister je nu ?

Bericht door Lezer » 03 okt 2016, 23:25

Timbaland - Morning After Dark ft. Nelly Furtado, Soshy Dr. Dre - Ring Ding Dong French Montana - Figure it Out ft. Kanye West, Nas Flo Rida - GDFR ft. Sage The Gemini and Lookas [Official Video] Zara Larsson - Ain't My Fault

Lezer

Re: Welk nummer luister je nu ?

Bericht door Lezer » 04 okt 2016, 23:18

DJ Snake - Middle ft. Bipolar Sunshine | Lexy Panterra Twerk Freestyle (4K)

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Welk nummer luister je nu ?

Bericht door Tammy » 09 okt 2016, 05:36


Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Welk nummer luister je nu ?

Bericht door Tammy » 09 okt 2016, 05:40


Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gesloten