Eerst even on topic en daarna mijn reactie aan de god van het dodenrijk.
Welk nummer luister ik nu?
Waarom luister ik naar dat nummer? Omdat het in de eerste plaats een hommage is aan Robert Johnson maar ook omdat het een stijlvoorbeeld is van de ware roots, van de bakermat van alles wat blues, rock, funk, new wave, metal, hiphop, soul, grunge, techno, dance, rap, house, reggae en andere derivaten is: allen komen zij voort uit deze krachtige, eenvoudige maar onverwoestbare muziekstijl. Zonder dit was geen van die andere er ooit gekomen en zongen we nu nog met zijn allen "
Daar in dat kleine café aan de haven ....."
En dan nu de reactie:
Osiris schreef:Dan heb je dus nooit live beelden gezien van Malmsteen's optredens.
Die zouden je bovenstaande bewering ( wat misschien studio- opname technisch zeker zou kunnen gelden ) niet staven.
Hoewel er uiteraard ook live de nodige vervormingen met elektrische gitaar mogelijk zijn,speelt hij daar net zo makkelijk de akoestische stukken.
Ik merk aan deze opmerkingen dat je zelf geen gitaar speelt, anders had je wel begrepen wat ik bedoel.
Dus even wat technische uitleg, maar eerst even wat details duidelijk maken: een viool, cello, altviool, basviool zijn snaarinstrumenten maar dan wel strijkinstrumenten.
Gitaar, banjo, mandoline, sitar, luit en dergelijke zijn tokkelinstrumenten, net zoals de harp.
Piano, klavecimbel en dergelijke zijn slaginstrumenten.
Bij akoestische gitaar worden de klanken gegenereerd door de snaren te laten trillen middels tokkelen of aanslag.
De trillingen van die snaren worden opgenomen door de "brug" en overgezet op de holle klankkast die als versterker dienst doet.
Bij elektrische gitaar worden de klanken gegenereerd door de snaren te laten trillen middels tokkelenj of aanslag. De trillingen van die snaren worden opgevangen door een elektronisch element wat de trillingen omzet in elektronische signalen. Die signalen worden doorgestuurd naar een voorversterker en van daaruit naar een eindversterker die luidsprekers doet trillen waardoor het geluid van de trillingen van de snaren versterkt wordt.
Bij een elektrische gitaar volstaat het om de voorversterker voldoende hoog te zetten opdat simpele beroering van de snaren reeds voldoende trillingen geeft om door de eindversterker te kunnen worden versterkt.
Dit geeft de muzikant de mogelijkheid om niet alleen de snaren in te drukken met de vingers van de linkerhand (voor een rechtshandige gitarist) om ze daarna aan te tokkelen met de rechterhand maar het is ook mogelijk om met de vingers van de linkerhand alternerend te tokkelen op de snaren waardoor de tokkelsnelheid verdubbelt. Verder kan met de vingers van de rechterhand ook op welbepaalde plaatsen tussen de brug en de kam een "schijn" brug gevormd worden waardoor harmonischen ontstaan. Deze techniek werd voor het eerst toegepast door Van Halen.
Bij een akoestische gitaar zijn dergelijke technieken niet mogelijk, behalve wanneer het een akoestische gitaar betreft die is voorzien van elektronische elementen, waardoor ze in feite dus een elektrische gitaar wordt waar het speeltechniek betreft (wat Malmsteen dus doet tijdens live optredens).
Buiten deze technische kneepjes maakt Malmsteen bij al zijn live optredens gebruik van delay waardoor elke geproduceerde toon nog eens elektronisch wordt gekopieerd en "bovenop" de andere tonen wordt geproduceerd.
Op YouTube heb ik welgeteld één "optreden" van Malmsteen gevonden waarop hij een echte akoestische gitaar bespeelt, zonder elektronische elementen.
Het resultaat kan je hieronder zien van 02:13 tot 04:13 ( de rest van de video toont elektrisch gitaarwerk, waarbij trouwens in een flits op 05:22 de techniek van Van halen even in beeld komt).
Wat Malmsteen laat zien op akoestische gitaar is niet beter dan pakweg Jango Rheinhardt (en dat is, zal elke gitarist trouwens beamen, een eersteklas compliment).