Zorg, zonder eigen risico

Al het andere... waar we verder praten met een hapje en een drankje.
Plaats reactie
gouwepeer

Zorg, zonder eigen risico

Bericht door gouwepeer » 11 mei 2016, 21:00

Ik kwam deze net tegen op Facebook: nationaalzorgfonds.nl

In Nederland moet je kunnen rekenen op de zorg die je nodig hebt. Zo simpel is het. Maar er staat een boete van € 385,- op ziek zijn: het eigen risico. De zorg is veel te bureaucratisch. En aan de marketing van zorgverzekeraars en het jaarlijkse overstapcircus worden miljarden verspild. De kwaliteit gaat omlaag, de kosten omhoog.

Dat moet anders. Wij zeggen: schaf de zorgverzekeraars af en zet één Nationaal Zorgfonds op. Zonder onnodige bureaucratie en geldverslindende concurrentie. En zonder eigen risico.
Volgens de info onderaan de site staat dat het een initiatief van de SP is, wat ik ook even op SIDN heb gecheckt.
Ik heb het formulier ook maar gelijk ingevuld, wie weet helpt het :)

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Zorg, zonder eigen risico

Bericht door Tammy » 19 mei 2016, 05:14

Ik verlang weer terug naar het oude ziekenfonds.
Is dit zoiets wat je hier plaatst Gouwepeer ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Zorg, zonder eigen risico

Bericht door Vitharr » 19 mei 2016, 05:29

Tammy schreef:Ik verlang weer terug naar het oude ziekenfonds.
Is dit zoiets wat je hier plaatst Gouwepeer ?
Nee, dit was veel beter! Het was gisteren op TV. Het zijn gewoon hulpen zelf die dit op pootjes hebben gezet uit onvrede over de hoge kosten, maar ook de onpersoonlijkheid van de huidige zorg.

Wel vraag ik me 1 ding af. Ik wist het niet meer precies dus heb ik gekeken wat het ziekenfonds kostte en wat ons huidige systeem ons kost. En volgens mij is het nu goedkoper dan vroeger? Wat veel mensen vergeten is dat vroeger de baas een (aanzienlijk!) deel van de kosten ophoestte. Maar in het systeem zelf verdween meer geld lijkt het?
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Zorg, zonder eigen risico

Bericht door Tammy » 19 mei 2016, 05:32

Ik betaalde vroeger 30 gulden per maand Vitharr.
Nu een paar honderd, dus volgens mij was het vroeger echt goedkoper.
Maar van de baas wist ik dus niet. [think]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Zorg, zonder eigen risico

Bericht door Vitharr » 19 mei 2016, 06:08

Ik heb het weer even teruggezocht:
Premies

De premie werd in drie delen betaald:
Nominale premie (circa € 35,00 per maand), die niet van het inkomen afhankelijk was, door de verzekerde zelf te betalen aan het ziekenfonds;
Procentuele premie (circa 1,5% van het brutoloon), die wel inkomensafhankelijk was en op het loon werd ingehouden ten behoeve van de Centrale Kas;
Het werkgeversdeel (circa 6,5% van het brutoloon), dat de werkgever moest betalen aan de Centrale Kas van de Ziekenfondsraad.
En dit liep tot 3000,- bruto in de maand. Wie meer verdiende moest particulier verzekerd zijn.

Op 3000 bruto is dit dus 35 gulden + 1,5%x3000 (45 gulden) + het werkgeversdeel van 6,5%x3000 (195 gulden). In totaal toch 275 gulden per maand max.

Het oneerlijke aan het huidige systeem is dat de boel nu omgedraaid is. De armeren betaalden vroeger 35 gulden en nu de volle premie, terwijl de werkenden vroeger een salarisafhankelijk deel betaalden maar nu juist vaak gecompenseerd worden door hun werkgever die collectieve kortingen bedingt.

Maar we moeten niet denken dat de werkgever weer een deel voor zijn rekening gaat nemen dus betekent een ziekenfonds niet automatisch goedkoper! En de werkenden 8 keer zoveel laten betalen als de werkloze krijg je in het a-solidaire NL ook niet geboren.

De grootste kracht van dit initiatief schuilt dan ook in de mensen die het op hebben gezet. Stiekem was ik ook met iets dergelijks bezig, maar ik kan me nu dus weer ergens anders op gaan richten. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Zorg, zonder eigen risico

Bericht door Tammy » 20 mei 2016, 15:42

Ik heb weer wat geleerd van je Vitharr. :grin:
Wat was je nu precies van plan ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Zorg, zonder eigen risico

Bericht door Vitharr » 22 mei 2016, 15:18

Tammy schreef:Wat was je nu precies van plan ?
Ga eerst even zitten, mijn openingszin kan schokkend overkomen. :mrgreen:

Ik heb ergens de conclusie getrokken dat de wereld een tekort heeft aan managers. Er zijn een hoop mensen die zich zo noemen, maar er zijn er maar enkelen die het ook zijn. Een manager is namelijk iemand die optimaal gebruik maakt van andermans capaciteiten. En wat de meeste zogenaamde managers nu doen is hun onkunde verdoezelen door zaken te delegeren die zij niet aankunnen.

Managers in de zorg managen hoofdzakelijk de geldstroom van de organisatie waarbij zij er alles aan doen om zelf zoveel mogelijk over te houden en dat zo lang mogelijk vol te houden. Een systeem dat gedoemd is om te falen.

Wat eerder genoemd groepje mensen inzag was dat zij zelf degenen zijn die het beste weten wat nodig is qua zorg. Hun taak is zorg verlenen en dus zijn zij een werkmethode gaan ontwerpen op basis van zorg als prioriteit in plaats van geld. En dat bleek goedkoper te zijn. Dat is ook logisch want een systeem wat geld als uitgangspunt neemt is altijd duurder omdat geld nu eenmaal het hoofddoel is.

Wat ik, en enkele anderen met mij, wilden doen was hetzelfde systeem ontwikkelen. Ik heb geen kaas gegeten van zorg, maar wel van het opzetten van efficiënte processen. Wij waren dus doende een organisatie op te zetten waarbij iedereen zowel klant als aandeelhouder was.

Nu het product feitelijk al bestaat stoppen we daarmee omdat de samenleving nu zelf kan beslissen welke koers men wil varen. En die keuze introduceren was het doel.

We doen dergelijke zaken al langer. Het is tot nu toe altijd succesvol totdat het graaimonster om de hoek komt kijken. Vooral in de commerciële hoek is dat bijna een garantie.

In die hoek hielpen we mensen/bedrijven met cashflowproblemen. We zetten de boel terug op de rails met eigen geld en vroegen daar 10% van de winst voor op no-cure, no-pay basis. De winst die we zelf maakten investeerden we in soortgelijke initiatieven en dat werkt als een trein. Om een stom voorbeeld te geven, iemand zat werkloos thuis en had geen perspectieven. De persoon wilde graag nuttig bezig zijn en bleek van tuinieren te houden. Dan pakte ik een deel van de winst uit de commerciële hoek, financieerde een volkstuin en gereedschappen en verzocht de persoon om hetgeen hij over had aan mensen te geven die het nodig hadden. Dat is ook een vorm van procesmanagement.

Zo bouw je al snel een imperium. Maar zoals gezegd bijt het graaimonster je uiteindelijk. Zolang er geld van ons in moest hoorde je niemand maar zodra er 10% winst gedeeld moest worden begon de ellende. De 90% die ze zonder hulp niet konden realiseren was niet genoeg, nee, ze vielen over die 10%.

In de praktijk betekent dit dat wij enkel investeerden maar daar altijd bij inschoten. Dus werkten wij voor de graaiers en dat zagen we niet zitten. Commercieel doe ik dus zelden nog iets. Op sociaal gebied is dat een ander verhaal maar het kost geld en tijd en die zijn beperkt. Zo gaat dat helaas. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Zorg, zonder eigen risico

Bericht door Tammy » 23 mei 2016, 05:34

Wow , ik ben onder de indruk Vitharr wat jij al allemaal hebt gedaan in je leven. :grin:
Ik vind dat geweldig.
Als er iets niet lukt ga jij gewoon verder met iets anders.
Jouw visie op zaken is zo verfrissend.
Well done Viking. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Zorg, zonder eigen risico

Bericht door Tammy » 23 mei 2016, 05:42

Een oude buurjongen van mij is betrokken bij dit projekt wat je op onderstaande link kan zien. :grin:
Vind het mooi initiatief.

http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2 ... ure-auto-s

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Zorg, zonder eigen risico

Bericht door univers » 23 mei 2016, 08:33

Al die managers moeten ze een schop onder de ballen geven.
Ze presteren niets, vullen enkel de zakken, met het geld wat voor de zorg bedoeld is.
Het grote voorbeeld hebben ze van Den Haag afgekeken, hoe je van de gemeenschap moet stelen..
Stelletje tr-dieven.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Zorg, zonder eigen risico

Bericht door Tammy » 24 mei 2016, 04:57

Ja, er is veel mis tegenwoordig bij veel organisaties.
En veel te veel managers.
Die amper op de werkvloer komen en totaal geen benul hebben hoe het echt is.
Het is iets wat zou moeten veranderen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie