Wegens consignatiediensten moet ik regelmatig bereikbaar zijn en om die reden kreeg ik een nieuwe telefoon van mijn werkgever. Ik mocht niet kiezen (anders hadden ze gewoon mijn abonnement kunnen betalen en had ik mijn oude telefoon gehouden) en kreeg een Samsung A5. Peperduur en state of the art ... zegt men dan.
Het eerste wat me opviel is wat ik er allemaal niet mee kon, en met mijn oude wel. Voor mij een hinderlijk gemis, en we konden dus niet echt vriendjes worden. Nog geen 24 uur in mijn bezit glipt het smartboard .. eeuh, de smartphone al uit mijn handen omdat hij te groot is om fatsoenlijk op te bergen. En tot mijn verbijstering beukt de originele beschermhoes direct een monsterlijke barst in het scherm. Mijn oude telefoon is 7 jaar lang heel de wereld over gestuiterd en functioneert nog prima zonder beschadigingen.
Direct op dag 1 begint het ding al te mekkeren dat er apps geupdate moeten worden. Ik denk nog; 'dat kan, want hij is net nieuw', dus geef ik toestemming. Wegens verbindingsproblemen kost het wat moeite en begint de telefoon pas echt met updaten terwijl ik op de motor terug naar huis rijdt. En thuisgekomen heb ik dus tot mijn stomme verbazing 2 smsjes ontvangen. De eerste was 'pas op, je zit op 80% van je datalimiet' en dankzij 4g kreeg ik binnen enkele minuten de tweede 'je MB's zijn nu echt op, je betaald 2 euro per 100 MB.'. Tot mijn verbijstering zie ik dat ik in dat korte ritje 1,5 GB heb verbruikt. Bizar in vergelijking met mijn oude telefoon die nog geen 100MB per maand verbruikt bij intensief gebruik. Later ontdek ik dat de telefoon me voorgelogen heeft. 'updaten' bleek installeren van nieuwe (cr)apps te zijn die ik toch nooit ga gebruiken.
Ik dien een klacht in bij de systeembeheerder. Die lacht het weg en adviseert me om alleen thuis via mijn eigen WIFI te updaten. De verbluffing op zijn gezicht als ik aangeef dat ik thuis toevallig heb gekozen voor een mobiel netwerk met ook 1 GB als limiet is opmerkelijk. Hij weet wat ik doe, en kan zich niet voorstellen dat dat in 1 GB past. 'Ruimschoots' verzeker ik hem.
Ik gebruikte mijn telefoon ook als wekker. En dus doe ik dat met de nieuwe ook. Dat gaat prima. Maar daarna gebeurt iets irritants. De telefoon beseft dat ik wakker ben en
gaat om aandacht vragen! Hij wil me vanalles vertellen, en verrek, alweer 'updaten'. Dat gaat niet door. Ik zoek de (cr)apps op die me zo hinderlijk lastigvallen en schakel ze uit.
Na een week maak ik de balans op. Ik blijk een week lang bijna continu gestoord te zijn door de telefoon, en ben de rest van de tijd kwijt geweest aan het voorkomen daarvan door het opzoeken en uitschakelen van de betreffende (cr)apps. Inmiddels heb ik ook ontdekt dat sms-en, mailen en whatsappen een complete nachtmerrie is geworden omdat de telefoon me continu wil helpen wat me een enorme portie extra handelingen oplevert. Ik probeer diverse instellingen, maar geen 1 lijkt te doen wat ik wil.
Ik denk na over de beste manier om een einde aan die ergernis te maken. Het enige nadeel aan mijn oude telefoon is dat ik aan het eind van dit jaar geen Whatsapp meer kan gebruiken omdat Whatsapp me in de steek laat en mijn telefoon niet meer ondersteunt. Heb ik het perse nodig? Nee. Wil ik de nieuwe ergernis accepteren om het te kunnen gebruiken? Ook nee!
En dus los ik het als volgt op. Ik stuur de mensen met wie ik Whatsapp een berichtje met de mededeling dat ik voortaan Whatsapp met mijn nieuwe telefoon. Wel geef ik direct aan de telefoon niet meer bij me te dragen. Bij haast dus sms-en of bellen naar mijn oude nummer. Vervolgens stel ik de nieuwe telefoon in als WIFI toegangspunt voor het geval ik eens 4G internet zou willen gebruiken thuis en daarna schakel ik alle gesprekken door naar mijn oude telefoon. Meesterlijke oplossing, ik kan hem iedereen aanraden!
Op naar de volgende 7 jaar met mijn Nokia E72!
Morgen is vandaag ook gisteren....