Babbelhoek Oktober

Al het andere... waar we verder praten met een hapje en een drankje.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Babbelhoek Oktober

Bericht door Tammy » 14 okt 2016, 01:59

That`s the spirit Gast1 ! ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Babbelhoek Oktober

Bericht door Vitharr » 14 okt 2016, 06:47

Tammy schreef:Wat leuk Vitharr dat jij een cursus kosmologie doet. :grin:
En een bont gezelschap zo te lezen. :mrgreen:
Hoe ben je er toe gekomen om deze cursus te gaan volgen ?
Vind het heel leuk dat je dit doet.
Ik vind de natuurkunde rond kosmologie zo leuk. Rare afwijking, ik weet het. :mrgreen:

Het is best een grappig verhaal eigenlijk. In mijn vroege jeugd is er iets mis gegaan. Of eigenlijk juist goed, maar de rest van de wereld dacht daar anders over en het heeft jaren geduurd voordat ik dat doorkreeg. Ik heb de neiging om dingen die ik doe ook goed te willen doen. Mijn ouders zeiden dat ik naar school moest om te leren, en ik vertrouwde mijn ouders dus deed ik mijn best om te leren. Dat bleek ik heel goed te kunnen en vooral de exactere vakken.

Sociaal ben ik ietwat gehandicapt op een positieve manier. Ik dacht dat ik mijn best moest doen en dat iedereen dat deed. Dus leerde ik ook buiten school. Mensen vonden het leuk om me dingen te leren dus dat ging prima. Op school vond men het iets minder. Rond mijn 8e begon mijn algemene kennisniveau namelijk dat van mijn leraren ruimschoots te overtreffen. En dat was in de tijd dat dat nog problematisch was.

Ik ben empathisch vrij goed ontwikkeld en snapte niets van de signalen. Ik deed exact wat me gevraagd werd en dat leverde me weerstand op. Mijn ouders waren echter prima in hun nopjes en aangezien mijn loyaliteit thuis lag hechte ik waarde aan die mening. De school probeerde zijn autoriteit te laten gelden maar door mijn 'sociale handicap' verloren ze die voor mij juist en begon ik ze als hinderlijk te zien. Het is 1 van de oorzaken dat ik problemen met autoriteit heb en ook moeilijk te overtuigen ben. Graden en titels zeggen mij niets.

Maar in mijn persoonlijke leerproces dook kosmologie op door mijn vader. Mijn vader had mijn vertrouwen wel. Op een avond liepen we over het strand toen mijn vader over de sterren begon. Hij stoeide ook met sterrenkaarten. Ik heb dat nooit gedaan omdat ik al snel door had dat er teveel sterren zijn om te onthouden en daarom trekt dat aspect mij persoonlijk niet. :mrgreen:

Maar die avond vertelde mijn vader me iets wat voor sommigen moeilijk te bevatten is maar ik door mijn vertrouwen zo aannam. Hij vertelde dat het licht van die ster tijd nodig heeft om ons te bereiken en dat we daarom mogelijk zelfs naar sterren keken die niet meer bestonden. Bingo, dat is ultiem voer voor mijn brein. :grin:

In dezelfde tijd gingen we iedere zaterdag naar de bibliotheek om mijn kennishonger te stillen. Ik dacht dat de bibliotheek de verzameling van alle kennis van de mens was. Na het sterverhaal dook ik dus de kosmologiehoek in en kreeg hilarisch genoeg een zwaar gedateerd boek over kosmologie in mijn handen. Het was nog gestoeld op het oeratoom van LeMaitre, een theorie uit de jaren '20 van de vorige eeuw.

Waar ik voorheen nog botweg mijn brein aan het vullen was met feitenkennis plaatste dit boek me voor een nieuwe uitdaging. Ergens onder het lezen raakte ik het steeds meer oneens met de auteur. De kennis in mijn hoofd ging zich verbinden en leidde tot begrip. Ik kwam maar niet door dat boek heen en toen ontstond de discussie..

Heel vroeger had je iets wat pre-deterministische wetenschap heette. Mensen deden toen geen experimenten maar filosofeerden met logica. Ik bleek daar heel erg sterk in te zijn. Als ik dialogen aanging dan bleken veel mensen niet te weten wat ik wist. Dat verbaasde me enorm. Iedereen ging toch naar de bibliotheek? :mrgreen:

En toen heb ik best iets bijzonders gepresteerd. Ik paste de theorie uit het boek aan en schreef mijn eigen kosmologische theorie voor mijn 10e. Er zaten geen formules in maar pure logica gebaseerd op zaken die ik erkende als bewijs. Achteraf zaten daar natuurlijk diverse aannames in. Mijn jonge brein was nog niet zo gestructureerd als het huidige.

Ironisch genoeg schreef ik een theorie uit die in de jaren daarna stapsgewijs door de wetenschap bevestigd werd. Dat verstevigd je vertrouwen en hoewel in de basis nooit iets gewijzigd hoefde te worden aan mijn eigen theorie heb ik hem later wel in stapjes uitgebreid omdat mijn begrip groeide. Hierbij blijf ik de wetenschap al 40 jaar lang steeds een stapje voor. Het is bijna een sport geworden. :mrgreen:

Iets in de manier waarop ik er over vertel fascineert mensen en ik besmet dan ook vroeg of laat standaard iedere omgeving waar ik in zit. Aan mijn kant is het fascinerend om te zien hoe vastgeroeste breinen in werking treden. Bij de werkgever die failliet is gegaan kon iedereen uit mijn omgeving, van schoonmaker tot manager, je vertellen over tijddilatatie, relativiteit en andere zaken. Ik ben een soort kosmologie-profeet.

In de laatste jaren bij dat bedrijf heb ik echter niets anders gedaan dan gewerkt. Een sociaal leven had ik niet echt. Wel een paar goede vrienden maar ik ging nooit op stap of zoiets. Na het faillissement werd het dus erg stil. Ik probeerde diverse sociale activiteiten maar ik kon geen plekje vinden waar ik me thuis voelde. Ik bezocht spirituele bijeenkomsten maar kan voor mijn gevoel net zo goed Astro TV bellen. Wetenschap heb ik op mijn werk maar daarbuiten is het in Zeeland maar een armzalige omgeving. Ik heb contacten gehad met de universiteiten maar schrok van het gebrek aan intelligentie. Het zal wel bot klinken maar ik tref alleen maar elite, geen wijsheid of inzicht.

Door een samenloop van omstandigheden en een vrouw kwam ik weer terecht in een oud stamcafe van me. Een rockbar. Daar leerde ik enkele nieuwe mensen kennen, toevallig ook hardcore housefans (in een rockbar! :mrgreen: ), en pas toen vond ik weer een echte connectie met intelligente wezens. Sinds die tijd doen we regelmatig dingen samen. Grappig genoeg blijken we net als ik 20 jaar geleden al eens ontdekte van dezelfde aparte dingen. En dus begon ik weer over kosmologie.

Een vrijwilliger van de lokale sterrenwacht wees me op deze cursus dus ben ik daar naartoe gegaan en het bevalt me prima. Wel viel 1 detail me tegen. Het zijn volgers en geen denkers zoals ik. Daarom lopen ze enkele jaren achter de wetenschap aan. Toen ik daarop wees bonden er een paar de strijd met me aan op kennisgebied maar dat viel ze erg tegen. Maar omdat het op een leuke sportieve manier gaat vind ik het wel leuk.

En zo kwam ik dus op de cursus. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Babbelhoek Oktober

Bericht door univers » 14 okt 2016, 09:13

Ik heb weer heerlijk genoten van je. :hands:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Babbelhoek Oktober

Bericht door Tammy » 14 okt 2016, 16:00

En ik ook. :mrgreen:
Heerlijk om te lezen hoe jij de zaken aanpakt en dan ook nog vaak humoristisch geschreven, geweldig. ;P!
Maar vooral hoe jij dingen ook beleefd.
Gewoon prachtig en dank je voor het delen Vitharr. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Babbelhoek Oktober

Bericht door Gast1 » 14 okt 2016, 17:01

Tammy schreef:That`s the spirit Gast1 ! ;P!
... en door -passende ende rustgevende- sprookjesachtige, hemelse 'helende muziek' kan die spirit nog meer versterkt worden:
... en die zelfde hemelse rust vond ik ook in de film die ik lang geleden met mijn kinderen bekeek en waar mijn zoontje destijds een opmerking maakte die ik nooit meer vergeten zal.
James Horner vertaalt heel simpel gezegd mijn gevoel zoals ik dat beleef ...

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Babbelhoek Oktober

Bericht door Tammy » 15 okt 2016, 03:42

Ik ken die film niet Gast1, maar prachtige muziek.
Ik ben blij dat je je kracht weer hebt terug gevonden amigo. :wink:
En ik hoop dat de ellende spoedig achter de rug is.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Babbelhoek Oktober

Bericht door Tammy » 15 okt 2016, 17:39

Hai Univers, ik zie je in de verte. :mrgreen:
Hoe gaat het met je ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Babbelhoek Oktober

Bericht door univers » 15 okt 2016, 17:49

Hai Univers, ik zie je in de verte. :mrgreen:
Ik heb er nog 1 over. :mrgreen:

Afbeelding

Beetje stijfjes, gaat vanzelf wel weer over.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Babbelhoek Oktober

Bericht door Tammy » 15 okt 2016, 17:53

Ik hou het bij mijn eigen verrekijker. [joker]
Hoop dat het wat beter gaat met je gauw.
Morgen word het 20 graden weer, misschien helpt dat.

Kalm aan amigo. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Babbelhoek Oktober

Bericht door univers » 15 okt 2016, 18:09

Ik maak me eigen niet druk.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Babbelhoek Oktober

Bericht door Tammy » 16 okt 2016, 06:44

Okido Univers, ik ben ook niet meer die soepele meid van 18 meer. :mrgreen:
Dat ligt ver achter mij.

Fijne zondag. [wave]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Babbelhoek Oktober

Bericht door univers » 16 okt 2016, 08:44

Dus jij kan ook niet meer de spagaat doen? :mrgreen:

Jammer dat wij geen nippels op onze gewrichten hebben, kunnen het nu niet doorsmeren.

Vanmiddag naar een verjaardag, mijn privé- chauffeur is vandaag 7 jaar geworden.
Gaat hard, voor je het weet, staan ze met de vrijer op de stoep.

Jij ook een fijne zondag Tam.

Woensdag heb je op Nat. Geo. een doc. over de voyage naar Mars.
Stukje gezien, mooie beelden.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Babbelhoek Oktober

Bericht door Tammy » 16 okt 2016, 11:23

Die dubbel achterwaartse salto met dubbele schroef lukt me inderdaad niet meer Univers. :rolfl: :hahaha:

Veel plezier op het feestje en proficiat met je kleinkind. :grin:
Tijd gaat inderdaad hard.

Ja had het al gezien de trailer van woensdag, ik neem het op en ga het rustig bekijken.
Lijkt mij ook heel mooi. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Babbelhoek Oktober

Bericht door Tammy » 19 okt 2016, 15:51

Ben mijn dochter aan het volgen via de Flighttracker. :mrgreen:
Net Amerikaans vasteland bereikt, nog paar uurtjes en dan is ze weer in haar lievelingsstad.
Die van haar moeder ook. :grin:

New York yessss ! :nice:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Babbelhoek Oktober

Bericht door Susan » 19 okt 2016, 16:38

Tammy schreef:Ben mijn dochter aan het volgen via de Flighttracker. :mrgreen:
Net Amerikaans vasteland bereikt, nog paar uurtjes en dan is ze weer in haar lievelingsstad.
Die van haar moeder ook. :grin:

New York yessss ! :nice:
Leuk om dat te doen!
Dat ze goed en veilig aan mag komen hoor. ;P! :cheers:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Babbelhoek Oktober

Bericht door Tammy » 19 okt 2016, 19:09

Dochter en vriend veilig geland Susan. :grin:
Wat zullen ze genieten. :chicken:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Babbelhoek Oktober

Bericht door Gast1 » 20 okt 2016, 16:11

Sinds verleden maandag heb ik voor de tweede keer als klokkenluider aan de bel getrokken.
Ik heb mij in het harnas gehesen:

Afbeelding

En inderdaad, het gezicht met baard lijkt wel een beetje. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Babbelhoek Oktober

Bericht door Susan » 20 okt 2016, 18:24

Gast1 schreef:Sinds verleden maandag heb ik voor de tweede keer als klokkenluider aan de bel getrokken.
Ik heb mij in het harnas gehesen:

Afbeelding

En inderdaad, het gezicht met baard lijkt wel een beetje. :mrgreen:
We verleggen ons hele leven stenen in het water Gast1, soms 'moeten' we flinke stenen nemen, om anderen ergens op te attenderen.
Kunnen niet immer de gevolgen overzien, maar zolang je zelf de anderen eerlijk in de ogen kunt blijven zien, én ook voor anderen die 'golven' veroorzaakt om
hen erger leed te besparen, is het zonder meer goed!
Vergeet dat nooit he, al besef ik terdege dat je al lange tijd gemangeld wordt en jouw Petra en gezin ook.
:loveU:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Babbelhoek Oktober

Bericht door Gast1 » 20 okt 2016, 18:43

Zo ziet mijn steen er uit die ik verlegd ende bijgedragen heb:

Afbeelding

:mrgreen:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Babbelhoek Oktober

Bericht door univers » 20 okt 2016, 19:26

Je staat verkeerd op de foto.
Atlas heeft hem op zijn bult. :mrgreen:

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gesloten